Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Melkesjokolade er vel knapt sjokolade, - i de fleste tilfeller...??? Nei, - svart som natta skal den være...... :cool:

    Unntak finnes heldigvis. Jeg kan varmt anbefale sjokolade fra Willie's Cacao, en britisk "artisan" sjokolademaker. Både mørke og lyse sjokolader derfra er blant de aller beste jeg har spist. Frakten er dyr nå som Brexit har inntrådt, men om man bare spiser sjokolade i ny og ne og da helst vil ha den aller beste er det vel verdt prisen.

    Forøvrig finnes det en yppelig dokumentar om foretaket på YouTube, Willie's Chocolate Revolution, som opprinnelig gikk på BBC i 2012. Verdt å se.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Digger Cuba-skjokoladen. Men innrømmer at den skjelden havner i handlekurven da andre favoritter får prioritet når en tillater seg slike godsaker.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Det ble solgt ca 25 tonn Cuba i 2020 og den kan fortsatt kjøpes hos Coop, Spar, Meny og Bunnpris. Kiwi har ikke hatt den på mange år.
    Når 50% av distribusjonen har forsvunnet på ett år, tror du produksjonen opprettholdes?
    (Rema fjerner den nå i disse dager)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Unntak finnes heldigvis. Jeg kan varmt anbefale sjokolade fra Willie's Cacao, en britisk "artisan" sjokolademaker. Både mørke og lyse sjokolader derfra er blant de aller beste jeg har spist. Frakten er dyr nå som Brexit har inntrådt, men om man bare spiser sjokolade i ny og ne og da helst vil ha den aller beste er det vel verdt prisen.

    Forøvrig finnes det en yppelig dokumentar om foretaket på YouTube, Willie's Chocolate Revolution, som opprinnelig gikk på BBC i 2012. Verdt å se.
    Det handler jo om hvordan sjokoladeråvaren behandles og i hvilke volum det produseres. På "Freia-Mondolez" går det i tårn av størrelsen man bruker for å stappe kraftfôr i en svinebestand.

    Fjåk sjokolade er blitt en storfavoritt i England! Banket alle andre i en test som The Independent gjennomførte og det var hva som skulle til for at de slo gjennom der.



    De gjennomfører langtids "conching" av sjokoladen, der kakaostoff og kakasmør føres sammen uten alt det rare "Freia-Mondolez" finner på. Samme med Willie's Cacao, selvsagt.
    Folk i Oslo kan prøve Solé sjokolade. Anbefaler at man starter med denne. Konsjet i to døgn, ubegripelig at 73% sjokolade kan smake så godt, men det er altså mulig, om råvaren er topp. Vanligvis er jo 73% for spesielt interesserte.

    Og prøv FJÅK.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Når 50% av distribusjonen har forsvunnet på ett år, tror du produksjonen opprettholdes?
    (Rema fjerner den nå i disse dager)
    Rema står for 50%? Har jeg null tro på, de som kjøper Cuba er ikke typiske Rema kunder tror jeg. Kiwi kan du ikke ta med, som sagt så er det mange år siden de solgte Cuba. Men mulig du får rett. Dessverre er snobberiet og veganhysteriet på frammarsj og folk vil bevege seg mer vekk fra klassiske søtsaker og sjokolader.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og prøv FJÅK.

    Prøver nok den neste gang, men fytterakkern sin for noen priser. 85,- for 50g, kontra £2.95/1.95 for 80/50g fra Willie's. Sikkert veldig god, men den skal være bra mye bedre for at det skal bli kjøpt mer enn en plate eller to - og jeg tviler på om det i det hele tatt er mulig, basert på alt jeg har smakt så langt.

    Solé mandelsjokolade ligger imidlertid allerede i kurven.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det koster å lage ting her på berget, dessverre. Mange sjokolademakere er blitt borte, de får det ikke til å gå rundt. Vet ikke om den på Beitostølen fortsatt holder på, hun flyttet ned fra Lofoten og lager Odins gull der.


    Mandelsjokoladen til Solé er 150 gram, da blir jo prisen akseptabel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    hun flyttet ned fra Lofoten og lager Odins gull der.
    Vi kjøpte jevnt og trutt fra henne i "gamle dager", men på ett eller annet tidspunkt så skjedde det noe merkelig med kvaliteten så da sluttet vi. Mener ganske bestemt det var mens hun fortsatt var i Lofoten at det gikk utforbakke av en eller annen grunn.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det koster å lage ting her på berget, dessverre. Mange sjokolademakere er blitt borte, de får det ikke til å gå rundt. Vet ikke om den på Beitostølen fortsatt holder på, hun flyttet ned fra Lofoten og lager Odins gull der.


    Mandelsjokoladen til Solé er 150 gram, da blir jo prisen akseptabel.

    Solé er helt innafor. Hadde det ikke vært [antagelse] like gode [/antagelse] produkter lett tilgjengelig hadde jeg forsåvidt lett kjøpt Fjåk også, siden det ikke akkurat går store mengder sjokolade her på bruket. Men det går jo en grense et sted og helst vil jeg ha bittelitt valuta for pengene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det koster å lage ting her på berget, dessverre. Mange sjokolademakere er blitt borte, de får det ikke til å gå rundt. Vet ikke om den på Beitostølen fortsatt holder på, hun flyttet ned fra Lofoten og lager Odins gull der.


    Mandelsjokoladen til Solé er 150 gram, da blir jo prisen akseptabel.
    Det hun lagde på flyplassen på Værøy var veldig bra. Men som mye annet var distribusjonen og volum litt begrenset.

    Mvh
    KJ
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vi kjøpte jevnt og trutt fra henne i "gamle dager", men på ett eller annet tidspunkt så skjedde det noe merkelig med kvaliteten så da sluttet vi. Mener ganske bestemt det var mens hun fortsatt var i Lofoten at det gikk utforbakke av en eller annen grunn.
    Dessverre møter ofte småprodusenter regnearkrealiteter. De begynner kompromissløst og så kommer årsregnskapet inn og realitetsorienterer. Sjekket på nettet nå og Odins gull står som konkursbo, så da gikk det vel ikke på Beito. Kan jo skyldes Corona.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt pussig at hun ikke så brannen i 2015 kanskje.... Synd er det i alle fall, hvis sjokoladen var så god som det høres ut til. Spa er det imidlertid ingen mangel på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ofte irritert meg litt over at Cuba ikke er å finne i hyllene flere steder. Enten er den utsolgt, eller så finnes den rett og slett ikke. Veldig synd hvis den forsvinner. De kunne heller prøvd å lage den litt større med annen form.

    Forøvrig ikke superfan av at man skal putte alt mulig rart i sjokolade nå for tiden. Alt fra pepperkakebiter og Oreo, til appelsin og geiteragg. Ellers også veldig glad i god melkesjokolade, men syns konsistensen ofte er litt for klinete og smøraktig i forhold til hvordan jeg husker fra gamle dager.

    Cadbury og Lindt har forresten god smak, såvidt jeg husker.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har ofte irritert meg litt over at Cuba ikke er å finne i hyllene flere steder. Enten er den utsolgt, eller så finnes den rett og slett ikke. Veldig synd hvis den forsvinner. De kunne heller prøvd å lage den litt større med annen form.

    Forøvrig ikke superfan av at man skal putte alt mulig rart i sjokolade nå for tiden. Alt fra pepperkakebiter og Oreo, til appelsin og geiteragg. Ellers også veldig glad i god melkesjokolade, men syns konsistensen ofte er litt for klinete og smøraktig i forhold til hvordan jeg husker fra gamle dager.

    Cadbury og Lindt har forresten god smak, såvidt jeg husker.
    Cuba i stor plate-format!!!!!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Har ofte irritert meg litt over at Cuba ikke er å finne i hyllene flere steder. Enten er den utsolgt, eller så finnes den rett og slett ikke. Veldig synd hvis den forsvinner. De kunne heller prøvd å lage den litt større med annen form.

    Forøvrig ikke superfan av at man skal putte alt mulig rart i sjokolade nå for tiden. Alt fra pepperkakebiter og Oreo, til appelsin og geiteragg. Ellers også veldig glad i god melkesjokolade, men syns konsistensen ofte er litt for klinete og smøraktig i forhold til hvordan jeg husker fra gamle dager.
    Så du den godt bevarte hemmeligheten fra Minde som jeg kjøpte til jul og som jeg kun fant i én eneste butikk? Jeg skrev om den i denne tråden. Den var formet som en tennisracket og hadde akkurat den smaken av melkesjokolade du husket fra gamle dager.
    Venter enda på svar fra Minde om dem produserer tilsvarende kvalitet utenom julesesongen.

    Men som sagt, den nye Mørk serien med 50% kakao og passe søt er veldig god. Prøv den.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cadbury og Lindt har forresten god smak, såvidt jeg husker.

    Cadbury er mitt største sjokolade-hat-objekt, i den grad jeg har noe slikt. Noen og tjue prosent kakao i den typiske melkesjokoladen, 36% i Bournville, den "mørke" bestselgeren deres. Resten bare masser av fett og sukker. Strengt tatt er melkesjokoladen deres knapt sjokolade i det hele tatt, siden både EU og USA krever 30% for å kunne kalle noe sjokolade.

    Sorry, bare en liten rant med bunn i mange års opphold i Storbritannia.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Cadbury er mitt største sjokolade-hat-objekt, i den grad jeg har noe slikt. Noen og tjue prosent kakao i den typiske melkesjokoladen, 36% i Bournville, den "mørke" bestselgeren deres. Resten bare masser av fett og sukker. Strengt tatt er melkesjokoladen deres knapt sjokolade i det hele tatt, siden både EU og USA krever 30% for å kunne kalle noe sjokolade.

    Sorry, bare en liten rant med bunn i mange års opphold i Storbritannia.
    Enig. Har negative assosiasjoner med Cadbury. Og som vanlig med sjokolade i hyllene i england og USA, altfor søt, altfor klissete gørr.
    Husk at Freia gradvis vil ha oss dit. Å harmonisere produktene på tvers av landegrenser for de multinasjonale selskapene, gir større profitt til eierne. Og det er jo hele poenget med driften deres.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Noen som husker den originale Bamsemums? De første årene var dem ganske små med en mellom-mørk sjokolade. Så ble bjørnene større, sjokoladen lysere og mye søtere. Så var det produktet ødelagt i min gane.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Cadbury er mitt største sjokolade-hat-objekt, i den grad jeg har noe slikt. Noen og tjue prosent kakao i den typiske melkesjokoladen, 36% i Bournville, den "mørke" bestselgeren deres. Resten bare masser av fett og sukker. Strengt tatt er melkesjokoladen deres knapt sjokolade i det hele tatt, siden både EU og USA krever 30% for å kunne kalle noe sjokolade.

    Sorry, bare en liten rant med bunn i mange års opphold i Storbritannia.
    Kan jeg virkelig huske så feil? Jeg har et slags minne om at melkesjokolade fra Cadbury er dritgod. :unsure::oops::p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så du den godt bevarte hemmeligheten fra Minde som jeg kjøpte til jul og som jeg kun fant i én eneste butikk? Jeg skrev om den i denne tråden. Den var formet som en tennisracket og hadde akkurat den smaken av melkesjokolade du husket fra gamle dager.
    Venter enda på svar fra Minde om dem produserer tilsvarende kvalitet utenom julesesongen.

    Men som sagt, den nye Mørk serien med 50% kakao og passe søt er veldig god. Prøv den.
    Tror jeg leste noe om det, men pleier aldri å kjøpe sjokolade fra Minde til vanlig. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Etter at utlendingene kjøpte Freia og Orkla kjøpte Nidar Bergene, var det bestselgerne som Bamsemums, Twist og Stratos (m.m) som først fikk gjenomgå for å lage dem billigere. Produktene var jo allerede supergodt innarbeidet som merkevare og det ga mye mer profitt i kassa å gjøre dem billigere pga store volumer, enn f eks Mandelstang og Mokkatrøffel.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan jeg huske feil? Noen som vet om en annen melkesjokolade enn den norske som også har hatt kuer på omslagspapiret?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan jeg virkelig huske så feil? Jeg har et slags minne om at melkesjokolade fra Cadbury er dritgod. :unsure::oops::p

    Hvem vet. Det er jo lov å like ting som ikke er topp kvalitet og kanskje gjorde du det. Ved anledning får du kjøpe deg Cadburys absolutte bestselger, Cadbury Cream Egg, og se hva du synes. Det er i alle fall noe av det aller ekleste jeg vet om av "godteri".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir veldig usikker nå. Kanskje jeg har blandet Cadbury med Milka, som også har lilla papir og som jeg ser har en ku utenpå. Må visst finne ut av dette bare jeg får tak i noen smaksprøver. :unsure::whistle:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om en annen melkesjokolade enn den norske som også har hatt kuer på omslagspapiret?

    Jeg mener Lindt hadde en melkesjokolade med kuer og et melkespann på lyseblått omslag, i en typisk sveitsisk eng med fjell i bakgrunnen. Eneste jeg kommer på i farten. Den var veldig god, men jeg har ikke smakt den på mange, mange år og smaken har vel blitt litt mer avansert siden da.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Etter at utlendingene kjøpte Freia og Orkla kjøpte Nidar Bergene, var det bestselgerne som Bamsemums, Twist og Stratos (m.m) som først fikk gjenomgå for å lage dem billigere. Produktene var jo allerede supergodt innarbeidet som merkevare og det ga mye mer profitt i kassa å gjøre dem billigere pga store volumer, enn f eks Mandelstang og Mokkatrøffel.
    Stratos - mest luft for pengene....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis den selges i utlandet tar de nok ekstra for den rene, norske "fjell-lufta".

    PS: savner Mokkatrøffelen forresten. Mmmmmm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener Lindt hadde en melkesjokolade med kuer og et melkespann på lyseblått omslag, i en typisk sveitsisk eng med fjell i bakgrunnen. Eneste jeg kommer på i farten. Den var veldig god, men jeg har ikke smakt den på mange, mange år og smaken har vel blitt litt mer avansert siden da.
    Kan være et at jeg blander med den også, for jeg vet at jeg liker flere av Lindt sine andre sjokolader.

    Men det er jo også mulig at jeg liker Cadbury også, selv om det tydeligvis er mer grisemat enn sjokolade. Bare èn måte å finne at av, på såklart. Må sanke inn det jeg finner av melkesjokolade med blålilla papir og kuer og prøvesmake ved anledning.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sagt det før, og sier det igjen - TROIKA i storformat :love:
    Troika er digg, men har du smakt Monolit fra Freia? Klarer ikke bestemme meg for hvem som er best, men en stund var jeg overbevist om at det var Monolit.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg heller definitivt mot Monolit. Troika er god, men jeg aner en viss syntetisk ettersmak i geleen. Av samme grunn klarer jeg ikke sukkerfri brus eller andre drikkevarer overhode; de smaker alle som om de kommer fra en kjemisk bedrift. Og så er den veldig, veldig søt....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn