Vidar Øierås
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
Den forskjellen der i resistiv motstand utgjør en betydelig forskjell i kontrollen av basselementet. Du får høyere Q med høy motstand i spolen. Da mister du litt kontroll på elementets resonansfrekvens. Noe som kan bidra til at bassen blir kraftigere, men samtidig mer utydelig og rotete. 0.5ohm er jo omtrent 10 - 20% høyere resistiv motstand enn talespolen - jeg kan forstå at du få bedre bass med lavere resistans. Samtidig har du nok benyttet forskjellige typer spoler med forskjellig kjerne? Disse faktorene er jo også med på å bestemme bassens kvalitet.Duelund_Support skrev:Jeg ved ikke hvorfor den lave modstand giver bedre bas men det gør den. I mit system gav udskiftningen af en Duelund båndspole i olie indstøbt i pertinaxhus med en trafospole fra Monacor et særdeles betydeligt løft . De nye spoler har en modstand på 0,12 ohm mod de gamles o,5 ohm. Har set Mundorf spoler med 2x6 mm tråd med modstand på 0,04 ohm for en 6,8 mh spole. Mine skal ned på 6,2 mh og jeg er bange for jeg ikke er istand til at justere dem pågrund af den særlige konstruktion med 2 paralelle tråde. Og så er det prisen på 150 euro /stk
Lavere motstand gjør det motsatte som høy motstand. Jo lavere Q du har jo bedre kontroll og definert bass, men mindre bassnivå ved resonans.
Det å vikle ned spolen til 6.2mH behøver du strengt talt ikke, men du kan kontrollere induktansen ved å vikle ekstra viklinger utenpå de eksisterende, og koble på en variabel motstand (0 - 100 ohm) på den nye viklingen. Med motstanden kan du variere hvor mye induksjon du kan tillate i delefilterviklingen, og derfor justere ned induktansen til du hører at lyden blir bra. Veldig enkelt og effektiv måte å justere induktansen i spoler uten å vikle de ned. Du kan jo bestille spesifiserte spoler fra Ulveco - da koster de sikkert ikke mer enn 200kr stykket....
Foresten veldig interessante de målingene som er gjort på spoler RS. Vet du hva tidsvinduet er satt til i de to øverste målingene? De er jo helt klart veldig forskjellig!
Vidar