Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    donnerwetter skrev:
    Litt O.T, men har noen her på HFS hørt anleggene til Lydkaj og Duelund_Support?
    Det er godt mulig at vi har noe å lære, den Danske HiFi Tradition tatt i betraktning. Det er også godt mulig at vi intet har å lære... (Nuvel, man lærer vel så lenge man hører...)

I beste mening
    Vi har ikke problemer med fejl der skal skjules med stor diameter solidcore kobber.

L

lark

Gjest
    slowmotion skrev:
    Så korte kabler som mulig gjør i praksis alle forskjellene mindre,
    inkludert mulige problemer med skineffekt.
    Nå trot jeg ikke at dette diagrammet er noe særlig å rette seg etter i den virkelige verden, men legg merke til hva som skjer med kurvene når man øker kabeltverrsnittet dramatisk.

Vedlegg

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    donnerwetter skrev:
    Det er godt mulig at vi har noe å lære, den Danske HiFi Tradition tatt i betraktning. Det er også godt mulig at vi intet har å lære... (Nuvel, man lærer vel så lenge man hører...)

I beste mening
    Vi har ikke problemer med fejl der skal skjules med stor diameter solidcore kobber.

Du har ingen "fejl" som behøver å "dekkes til" med tykke strømbaner :p

Fantasi har han da gutten :-*

Mpvh. RS

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    I modsætning til dig. ;D Jeg tror ikke du har spor begreb om hvor god lyd man kan få.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    Duelund_Support skrev:
    I modsætning til dig. ;D Jeg tror ikke du har spor begreb om hvor god lyd man kan få.
    Let's get ready to ruuuuuumble...... ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    lark skrev:
    slowmotion skrev:
    Så korte kabler som mulig gjør i praksis alle forskjellene mindre,
    inkludert mulige problemer med skineffekt.
    Nå trot jeg ikke at dette diagrammet er noe særlig å rette seg etter i den virkelige verden, men legg merke til hva som skjer med kurvene når man øker kabeltverrsnittet dramatisk.
    Eller prøv å kort ned de tynnere kablene i ditt første eksempel til 0,7m.
    I den virkelige verden ser det nok verre ut, enig i det.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    donnerwetter skrev:

I beste mening

Ser jeg det betimelige spørsmålet fortsatt stå ubesvart ::)

Mvh. RS

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    56fwb skrev:
    frans skrev:
    Lydkaj skrev:
    Et link her der viser hvordan høje og lave frekvenser behandles uens i kabler med stort kvadrat http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html Interessant om det er det fasedrej/delay der giver den gode lyd hos B.l.a. RS. , kobber ledning med stort kvadrat var jo heller ikke ukendt hos Danske Holfi, der også havde en god fyldig og aldrig ubehagelig sound.
    Har merket meg at betydning av rom og akustikk blir mindre med solidcore.
    Hei
    Uttalelsen med rød utheving må du nesten forklare nærmere.... ???
    Min teori om hvorfor dette skjer er at "skavanker" i anlegget forsterkes gjennom refleksjoner i rom. Jo mindre skavanker i anlegget, jo mindre betydning får romakustikken. Det er selvopplevd.

Nå om sommeren har vi tatt ned tunge vintergardiner som primært er der som akustikktiltak (sammen med persienner). Når de er borte medfører det betydelig mer (flutter)ekko i stua. I før-solidcore tiden i signalveien kunne jeg ikke spille så høyt før ekkoene ble godt merkbar og degraderte musikkopplevelsen. Bytte til solidcore i signalveien løste problemet. Ikke slik at ekkoene forsvant fullstendig. De er der når man lytter etter dem, men de er ikke lengre påtrengrende og ikke lengre noe man merker seg. Solidcore løste langt på vei et "akustikkproblem" hos meg. Faktisk ble problemet så lite, at jeg egentlig ikke har akustikk tiltak som det neste på oppgraderingslisten.

Teorien er om man har en betoning i øvre mellomtone/diskant, så blir dette forsterket gjennom refleksjoner: eks. baffel, rom, harde flater og gjenstander i rommet osv. Det medfører at skjevheter (skavanker) som kanskje knapt er målbart i lyddødt rom (eller i laboratorium) blir forsterket gjennom f.eks. (flutter)ekko, særlig i et vanlig underdempet beboelsesrom.

En mulig måte å teste teorien på er å plassere glass loddrett på baffelen nær diskanten/mellomtonen eller i første refleksjonspunktene slik at man får mye refleksjoner i et hardt materiale som har liten egendemping og så prøve ut ulike kabler. Teorien vil bekreftes dersom solidcore medfører at lyden fremstår som mest naturlig under disse betingelsen i forhold til litz/multicore. Man må teste samme kabeltyper i både signalveien og til høyttalerne (og ideelt sett også strømkabler)

En mer indirekte test er om et svært godt anlegg også lyder bra under dårlige akustiske forhold i forhold til et mindre bra anlegg.

Dersom denne teorien holder, så kan det medføre konsekvenser i forhold til om en bør prioritere akustikktiltak eller oppgradering i anlegget.

I beste mening ;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei :)

Det er en ting jeg lurer på vedr Kåre..
    Kåre er jo en svært stiv og hard kopperkabel som ikke gir etter ved tilskruing i/av terminaler..
    I tillegg er det jo en god del snakk om god kontakt i betydning av både fast tilskrudd og god anleggflate.
    Mitt spm:
    Er den noen som har tenkt over og eller målt/regnet ut:
    Hvor stor del av av den runde uterminert kårekabel som verkeleg er i berøring med anlegsflaten på ht-terminalen og gjerne også på skruen??
    Altså hvor stor del av yttersirkelen som berører anleggsflaten...???
    F.eks i forhold til en kabelsko...?

mvh :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Krymper du kabelen fast i en ringkabelsko er problemet ditt borte.

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Eller avisolere såpass at man lager en ring av selve kabelen... Lark har et bilde av det et sted...?

-Y

L

lark

Gjest
    slowmotion skrev:
    Da må du ha skikkelig krympetang!! Det krever trykk for å krympe på 6 kvadrat SC så skoen sitter skikkelig fast og får god kontaktflate til kabelen. Og så bør man lodde etterpå. :)

YEL skrev:
    Eller avisolere såpass at man lager en ring av selve kabelen... Lark har et bilde av det et sted...?

-Y
    Bilde her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32497.msg678016#msg678016

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    slowmotion skrev:
    Da må du ha skikkelig krympetang!! Det krever trykk for å krympe på 6 kvadrat SC så skoen sitter skikkelig fast og får god kontaktflate til kabelen. Og så bør man lodde etterpå.  :)

YEL skrev:

-Y
    Bilde her  http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32497.msg678016#msg678016
    Likevel og uansett lang eller kort avisolering, er det en svært liten del av selve kabelen som kommer i kontakt med anleggsflaten-
    Hvor stor flate utgjør kontaktflaten på selve den RUNDE kopperkabelen på 6mm2 mot anleggsFlaten
    1/10 mm?? x lengden på den del av kabelen som er i kontakt?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    slowmotion skrev:
    Dette var ikke spm som ble still eller svaret jeg var ute etter slowmotion.... :D ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Come on ! Inde i højtaleren er der mange meter spoler og dårlige kondensatorer og ledninger. Ligeledes i forstærkerne. Så den anlægsflade har ikke den store betydning. Man skal ikke skyde spurve med kanoner. Der er andre ting der har langt størrre betydning.

L

lark

Gjest
    Med løkke på lederen og god fastskruing vil jeg tippe at vi har en anleggsflate på 0,1mm x 20mm både på over og undersiden av lederen. Dvs. 4 kvadratmillimeter totalt, Ikke så dårlig egentlig. :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Duelund_Support skrev:
    Come on ! Inde i højtaleren er der mange meter spoler og dårlige kondensatorer og ledninger. Ligeledes i forstærkerne. Så den anlægsflade har ikke den store betydning. Man skal ikke skyde spurve med kanoner. Der er andre ting der har langt størrre betydning.
    Jeg er i hvertfall IKKE beskjemmet og/el plaget med nemnte skraml av spoler og kondensatorer og ledninger i mine HT
    berre så det er sagt Duelund ;D ;D ;D ;D

Problemet løses jo på en måte med en kabelsko med stor og god kontaktflate... :D :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Man skal ikke skyde spurve med kanoner.
    Hvorfor ikke? I hifi gjøres det hele tiden. Optimere det som optimeres kan ;D
    Du kunne evt. starte med at udskifte samtlige magnetiske ting i dine apparater.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    56fwb skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg er i hvertfall IKKE beskjemmet og/el plaget med nemnte skraml av spoler og kondensatorer og ledninger i mine HT
    berre så det er sagt Duelund ;D ;D ;D ;D

Problemet løses jo på en måte med en kabelsko med stor og god kontaktflate... :D :)
    Aktivt filter ?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Med løkke på lederen og god fastskruing vil jeg tippe at vi har en anleggsflate på 0,1mm x 20mm både på over og undersiden av lederen. Dvs. 4 kvadratmillimeter totalt, Ikke så dårlig egentlig.  :)
    8 kvadratmilimeter lark - 2 kontaktpunkter vet du - pr kabel. Mot anleggflaten og mot skruen om du er heldig... :)

L

lark

Gjest
    Bananplugg med kontaktfjær av denne type er tvilsomme greier. Liten kontaktflate, lite ledeareal i kontaktfjæren og et unødvendig kontaktpunkt mellom fjær og plugg.

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    Med løkke på lederen og god fastskruing vil jeg tippe at vi har en anleggsflate på 0,1mm x 20mm både på over og undersiden av lederen. Dvs. 4 kvadratmillimeter totalt, Ikke så dårlig egentlig. :)
    8 kvadratmilimeter lark - 2 kontaktpunkter vet du - pr kabel. Mot anleggflaten og mot skruen om du er heldig... :)
    4 kvadratmillimeter pr leder. Sjå raud tekst

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    56fwb skrev:
    slowmotion skrev:
    56fwb skrev:
    slowmotion skrev:
    Dette var ikke spm som ble still eller svaret jeg var ute etter slowmotion.... :D ;)

56fwb skrev:

;D
    Ser den, men jeg står ved det jeg skrev.....

Er kabelen dårlig terminert spiller det ingen rolle hva slags kabel man bruker.
    En tykk solid core kabel skrudd rett i en vanlig terminal er dårlig terminert.

;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    4 kvadratmillimeter pr leder. Sjå raud tekst
    Med litt trykk på kobberet så kan man regne med en viss deformering og kontaktflaten kan muligens bli noe mer enn (2X) 0,1 mm ift. tverrsnittet av Kåre.

mvh
    KJ

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    om man tar den samme "bøyde kabelenden" og sliper den med en fin smergelskive, og gjerne polerer i etterkant vil man kunne få laget seg en rimelig heftig anleggsflate. Til og med større enn ved bruk av "spade" ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Eller man kan bøye kabelen som en ringsko og legge den i en hydraulisk presse.
    5 tonn gir ganske stor anleggsflate. Har ikke prøvd selv, men det burde funke.

L

lark

Gjest
    slowmotion skrev:
    Er kabelen dårlig terminert spiller det ingen rolle hva slags kabel man bruker.
    En tykk solid core kabel skrudd rett i en vanlig terminal er dårlig terminert.

;)
    Ikke anbefalt terminering

Vedlegg

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Beste er vel å skite en lang marsj i hele terminalen, og føre kåre frem til delefilter, og lodde fast der... Eller?

-Y

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    YEL skrev:
    Beste er vel å skite en lang marsj i hele terminalen, og føre kåre frem til delefilter, og lodde fast der... Eller?

-Y
    ;) Tjae hvis man tror det har så stor betydning så er det vel smart. Jeg mener stadig det er et dårligt sted at lægge de største resourcer.

L

lark

Gjest
    Har prøveterminert en stump Kåre med ringkabelsko i fortinnet kobber til to kroner pr. stk. ( ;D ;D ;D ;D ) fra lokal bilvareforretning. Tinnet kan lett slipes/pusses vekk om det er ønskelig med bart kobber (som sikkert er en fordel). Kabelskoen er beregnet for 6 kvadrat kabel. Det må uansett loddes i tillegg for at kabelen skal sitte skikkelig. Hvis ringkabelsko er upraktisk er det enkelt å klippe åpning med en god avbitertang for å lage spader.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Ikke for å være negativ, men den kabelskoen er for liten for 2 kabler.
    Jeg ville brukt ringkabelsko beregnet for 10 kvadrat,
    og en skikkelig krympetang før jeg loddet.

;)

L

lark

Gjest
    Jepp! Da var det gjort. Etter en times arbeid med Kåre på kjøkkenbenken med 60W loddebolt, krympetang og audiofilt rørleggertinn (blyfritt med 3% sølv) er 16 kabelsko montert og Kåre er buksert på plass igjen. Ringkabelsko på forsterker og spader på høyttaler.
    Tinnet på kabelskoene ble forøvrig fjernet med konas neglefil ;D Inne i krympehylsene ble tinnet fjernet med litt fint sandpapir som ble viklet rundt en stump Kåre, for å få kontakt kobber mot kobber før krymping.

Ble det bedre lyd? Vel etter all debatten som pågår her på HFS om placebo og innbilning, benytter jeg meg av retten til å tie. Men kona kom i allefall sporenstreks inn fra kjøkkenet og påsto at hun hørte en forandring i lyden til det bedre. Og da er det vel slik ;D ;D Jeg setter på ei plate til jeg, gitt ;)

mvh
    lark

PS: Hmmm... dette virker lovende :)

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    I dag begynte jeg på noe jeg har gått og tenkt på en stund,
    lage noen bedre kabler til mellomtone og diskant.

Jeg brukte noe Ø2 mm kobbertråd som jeg tredde i strømpe og tvinnet.
    Loddet det fast i forsterker og høyttalerelementer.
    Har bare gjort venstre kanal enda, skal ta høyre kanal i morra.

Satte meg ned for å høre om jeg kunne høre noe forskjell.
    Men det gikk ikke lang tid før jeg kom på hvor kjedelig det er å
    høre på lyd, så jeg gikk tilbake til å høre på musikken istedet.
    Musikken var like god som før! Hurra!

;)

edit:

Tok likegodt andre siden også, siden jeg var igang.
    Musikken lyder fremdeles like bra som før.

En positiv ting var at det ble litt mindre støy
    i høyttalerene når jeg ikke spiller musikk.
    Så lærte jeg noe i dag også!

;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn