Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Hadde du bare visst hvor feil du tar, du min "villfarne" compadre ;) ;) ;)
    Tja.... Det var det da.. kompis

......Jeg var villfaren - for en tid,
    men jeg fant tilbake til lykken med min tidligere utkårede.
    Heldigvis ble jeg tatt inn i varmen - igjen
    og sammen er vi på veg
    inn i lydopplevelsenes fjerde dimensjon - uatskillige
    i herleg, klar, ren, detaljert, glatt og krisp nyyytelse
    av lydens nirvana
    med opphøyet fokus på perspektivet
    og den gode utklingingen
    i den holografiske sfære... :D :)
    (den satt tenker jeg ;D)

........Det meste av dette manglet i min korte utroskap med Kåre... ;)

mvh
    :) :) :) ;D

mvh

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    ......Jeg var villfaren - for en tid, men jeg fant tilbake til lykken med min tidligere utkårede.
    Heldigvis ble jeg tatt inn i varmen igjen og sammen er vi på veg inn i lydopplevelsenes fjerde dimensjon - uatskillige i herleg, klar, ren, detaljert, glatt og krisp nyyytelse av lydens nirvana med opphøyet fokus på perspektivet og den gode utklingingen i den holografiske sfære... :D :)
    (den satt tenker jeg ;D)
    WOW!!!! Den satt, ja ;D

Kåre er forresten tydeligvis ustabil borte hos deg. Først totalslakt, så anerkjennelse og deretter totalslakt igjen. Det kan muligens skyldes varierende jordmagnetisme på tomta di ;) Har du fått det sjekket?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    ......Jeg var villfaren - for en tid, men jeg fant tilbake til lykken med min tidligere utkårede. 
    Heldigvis ble jeg tatt inn i varmen igjen og sammen er vi på veg inn i lydopplevelsenes fjerde dimensjon - uatskillige i herleg, klar, ren, detaljert, glatt og krisp nyyytelse av lydens nirvana med opphøyet fokus på perspektivet og den gode utklingingen i den holografiske sfære... :D :)
         (den satt tenker jeg ;D)
    WOW!!!! Den satt, ja ;D

Kåre er forresten tydeligvis ustabil borte hos deg. Først totalslakt, så anerkjennelse og deretter totalslakt igjen. Det kan muligens skyldes varierende jordmagnetisme på tomta di ;)  Har du fått det sjekket?
    Rekner med at du har lest mitt inlegg på side 37 lark - det skulle gi min forklaring på det meste av mine (og andre sine) opplevelser med Kåre.  Annerkjennelse har jeg vel ikke gitt.  Har alltid hevdet att noe mangler/manglet og rett fekk jeg. Mange eninge med meg. Også han som var på besøk hos deg den 25.5.
    m.fl....

mvh :) :) :) :)

PS jordmagnetismen er svææært stabil her - og difor....

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Ja, men solmagnetismen er helt ute og kjører for tiden. Og i 2015 er det noen som har predikert at solens magnetfelt er for svakt til å kunne danne solflekker i det hele tatt. En annen teori sier at dersom det da blir solflekker, så blir de HVITE!

Hvite solflekker, kan ikke bli noe særlig til liv, toppen en slags tilværelse....

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    Rekner med at du har lest mitt inlegg på side 37 lark - det skulle gi min forklaring på det meste av mine (og andre sine) opplevelser med Kåre. Annerkjennelse har jeg vel ikke gitt. Har alltid hevdet att noe mangler/manglet og rett fekk jeg.

Sitat fra dine tidligere innlegg, 56fwb

Først totalslakt

56fwb skrev:
    Så: Jeg satte på spor 7 på Verce: Hva skjer? - og nå med fare for å trakke på noen såre tær - Jo et MYE trangere og "rart" lydbilde oppstår, framheving av diskant, sammenhengen i lydbildet forsvinner. Mye fokus på "lyd fra høytalerne". Dette var likt uansett plate og spor. Lyden vart rett og slett kjedelig og forvirrende. Og hvor ble det av den dype, stramme og mektige bassen som det blir skrytt av ved bruk av Kåre??. Tja, dette var ikke bra og en total skuffelse ut i fra den generelle omtalen i denne tråden. Fekk nesten en følelse av at "HT sluttet å synge"

Kåre spilte også mye, mye dårlegere enn SoundStringkablene jeg prøvde for en tid tilbake - så er det sagt også

En kjenning i lydlauget, med gode ører, vart oppring og kom straks... Jeg bad ham høre og komme med kommentarer uten at jeg fortalte ham det spøtt hva jeg opplevde og mente. Kablene var spilt på i ca 1,5 time da han kom. Dette er en time mere en det som RSolhaug mener kåre trenger

Spor 8 på Cafe Blue vart spilt: Etter et par minutter ville jeg vite hva han mente: Kommentar: "Jeg sitter å hører på Patricia Barber i ene høytalren og søstra hennes i den andre" Han la til at det var totalt mangel på fokus i lydbildet. Ikke var bassen på noen måte hverken dypere, strammere eller betre fokusert enn før heller. Lyden var så ute av fokus mente han, at han ble forvirret av å sitte å høre på.
    Vi spilte et par spor til: samme opplevelse/uttalelser fra min gode venn.

Straight Wire Crecendo REf Grade II vart koblet på anlegget igjen.

MYE, MYE Større og bredere rom: Ht "forsvant" i lydbildet igjen og mine S33 fekk tilbake sin deilige sangstemme.
    Holografi, stramhet, balanse, fokus og et glatt og oppløst lydbilde var det jeg hørte nå.

"Kvalitetslyden på høgt nivå" kom tilbake. ;) :) :D

Kåre ble rullet sammen og hengt i garagen ;) :'(
    Så godkjent

56fwb skrev:
    Ja, Karl - det lover godt..
    Og det har jeg ikke problemer med å inrømme heller. 8)

Tydeligst lyd-/kåresignatur til no:
    Bass: Dyp? - kanskje rettere å si mere fremhevet?, stram og nyansert med økt nivå,
    Diskant: Mere fremhevet/økt nivå - uten sibilanter, med god utklinging, detaljering og glatthet.
    Mellomtonen: er jeg derimot noe mere usikker på.. Den lyder bra dog.
    Mulig den blir litt "druknet" av bass og diskant...

Totalt sett lyder det:
    Balansert/homogent - stramt, oppløst og "glatt"
    Holografi- og dynamikken er også meget bra...

I tillegg virker det også som om det generelle lydnivået er høgre ved/på samme instilling som tidligere.
    Er det Andre SC brukere som har den erfaringen?? -lark??

Mellombels konlusjon: Kåre lyder OVERRASKENDE?? bra. ;)

Kåre har (verkeleg) gjordt seg fortjent til å stå i anlegget en stund - for å gå seg til...... Jeg er av den oppfatning (og har lest.. ;D) at kabler kan trenge lang innspilling..

mvh :)
    56fwb skrev:
    Heisan :)
    Kåre smører også i dag mine ører med vellyd.. :D ;D :D 8).
    Det begynner å bli "fali" dettan her... ;D - for hvem - tja....

Edit lark: :D :D :D ;) ;D 8)

mvh
    56fwb skrev:
    Om det er uavgjordt mellom Straigwire Cresendo II og Kåre veit eg ikkje "lark". Eg vil vel heller seie at det er to forskjellige lydkarakterer. Vi får høyre kva som hender når Cresendoen tar "Kåre" sin plass - om nokre veker...

Kåre lyder bra - meget bra... ja, faktisk så utruleg bra at eg ikkje føler behov i det heile for å sette Cresendoene på plass igjen - ennå..
    Og deretter totalslakt igjen ??? ???

Når sant skal sies fikk ikke jeg inntrykk av at det feilte lyden noe som helst med Kåre i ditt anlegg. Ikke med Crescendoen heller for den saks skyld :) :)

Å sånn gjenge no dagane....... :) :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    56fwb skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Men det mener du dig istand til ?  :-\

N.B. Jeg er rimeligt enig med dig i bedømmelsen af solidcore kobber.

Så: Det var hyggeligt å se at du var enig i min bedømmelse av Solid Core kabel (kobber)
    Faktisk så overrasket det meg egentlig noe at det var så store forskjeller på Kåre og Cresendoene over hele frekvensområdet, og mest i de øvre gemakker.
    Dette kan JMolnes som var tilstede også bekrefte.

Det at Kåre stod så lenge i anlegget mitt og dannet en ny lydreferanse i mitt hode og hjerne er nok grunnen til at en oppdaget de store forskjeller.

1. intrykket av Kåre er at en blir blendet av dens lydbilde i kombiasjon med den latterlig rimlige prisen.  Etterhvert så siger dens mangler inn - når en sammenligner med kabler av meget god kvalitet - min referanse er og blir Cresendoene i dette tilfellet.  Kåres største mangler er oppløsning i mellomtone (øvre spes) og diskant.
    Kåres manglende oppløsning i diskant øvre mellomtone ble også tydelig fremhevet av Flageborg da vi hadde besøk av han hos lark den 25.5. Hyggeleg og kunnskapsrik fyr denne Flageborg forresten - alle skulle hatt et besøk av ham.. ;)

Det er forskjell på kabler og de er å anse som en komponent, med styrker og svakheter, i anlegget.
    Man får også som regel det en betaler for. Men en betaler etterhvertmye for mindre og mindre nivåhevinger i lydkvaliteten.
    Sann er det bare.  Jeg var av de heldige og fant en "drittdyr" og meget god kabel  på bruktbørsen til en latterlig lav pris i forhold til nyprisen. ;D :D  Flaks kalles det ;)

Ha en strååålendes aften

mvh :) :)
    Edit lark..

Har lest ditt siste inlegg med flere sitater av mine inlegg.
    Står ingenting om "Annerkjennelse" her,
    det står imiddlertid at Kåre overrasker...

MEN
    Viser til rød utheving ovenfor:  Det ER lett å bli blendet av hva Kåre presterer med tanke på den "latterlige" lave prisen en betaler.  Med så pass lang tid med  innspilling og tilvenning med KÅRE, og dertil danning av kåres lydreferanse, som jeg hadde, vart det etterhvert lett å oppdage Kåres svakeheter som beskrevet av meg i innlegg side 37.

Og for ordens skuld: JMolnes hørte det samme og han er ening i det som jeg har nevnt - han er ikke en gang medeier av Cresendoene.. ;D ;D

Sann er det bare lark - Take it or live - det er det samma for meg.. Jeg er meeeget godt fornøyd med Cresendoene og den måten DE formiddler strømmen/(lyden) på.. - og du med (din) Kåre 

Kåre henger i garagen - og der blir han
    Ps han har sluttet å rope - "urettferdig for meg!" - og er selvsagt stille

ha en god søndag.
    Nå skal jeg på fjelltur

mvh

Edit: Tillegg kl 1630:
    Etter at Cresendoene kom på plass igjen, har det også blitt satt Nettkabler av god og meeeget god kvalitet inn i anllegget. Stikkene er av Furutech's bedre. Tilsammen har desse  tilført nye kvaliter i lyden - bass, mellomtone og diskant - ennå nærmere den fjærde lyddimmensjon :D :D :D ;)

Nettkabler og stikk av (meget) GOD!! kvalitet anbefales til alle som ikke har prøvd det -
    Hilsen en som var meget skeptisk til at nettkabler hadde betydning..  Nå vet jeg bedre ;D ;D
    Det er hevdet at god lyd allerede begynner i veggstikket.....

PS Fjellturen var herleg...

L

lark

Gjest
    Hallo igjen, 56fwb :)

Da må jeg vel slå meg til ro med at hørselen min ikke er i samme liga som din. Det er nok alderen :'( :'( :'(
    Det blir vel snart gåstol også ;D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Hallo igjen, 56fwb :)

Da må jeg vel slå meg til ro med at hørselen min ikke er i samme liga som din. Det er nok alderen :'( :'( :'(
    Forskjell på hørsel, forskjell på kabler, noen liker ditt, andre liker datt, osv, osv, osv.....

Men i utgangspunktet så har vel ikke dette med hørsel å gjøre - egentlig.
    Det har vel heller med kvaliteten på hvordan kabler er oppbygde i sin helhet  og hvilke kvaliteter de forskjellig metaller og isolasjonsmaterialer har - fra innerst til ytterst.

Gjennom århundrene er det ingen av de mange som har forsøkt, som har klart å gjøre gull av gråstein ennu... - så vidt meg bekjent - så de kan gjerne gråte lark :'( -

mvh :) :) :)

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Det med strømkablenes betydning er jeg veldig enig i og de er kanskje de viktigste kablene i hele anlegget. "Skavanker" i ledningene særlig til kilden vil forplante seg og forsterkes i hele anlegget.

Har ganske nylig innsett at man kan ikke bedømme en høyttalerkabel eller signalkabel uten og kontrollsjekke resultatene mot bytting av strømkabler. Strømkablene påvirker ytelsen til hele anlegget og dermed også de andre kablene.

Har selv gjort noe "dumt" ved å høre på de som har hevdet at strømkablene er de minst viktigste i et anlegg. Men det etter min mening motsatt. Det gjør at kabler som man tidligere avskrev som dårlige eller mangelfulle, kan ha vært mye bedre med andre strømkabler. ::)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kåre-høyttalerkabel legger iallefall ikke til noe ferniss, der har R. Solhaug rett. Om de tar bort noe? Jeg synes ikke det høres slik ut. Men det er meg og mine ører, og jeg synes ikke det er noe morro å dille med kabler. Veldig lite å hente der.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Kåre-høyttalerkabel legger iallefall ikke til noe ferniss, der har R. Solhaug rett. Om de tar bort noe? Jeg synes ikke det høres slik ut. Men det er meg og mine ører, og jeg synes ikke det er noe morro å dille med kabler. Veldig lite å hente der.
    Etterhvert har jeg oppdaget det motsatte av din påstand Valentino - rød utheving.
    Det ER mye å hente på kabler - enten en liker å høre det eller ikke

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    frans skrev:
    Det med strømkablenes betydning er jeg veldig enig i og de er kanskje de viktigste kablene i hele anlegget. "Skavanker" i ledningene særlig til kilden vil forplante seg og forsterkes i hele anlegget.

Har ganske nylig innsett at man kan ikke bedømme en høyttalerkabel eller signalkabel uten og kontrollsjekke resultatene mot bytting av strømkabler. Strømkablene påvirker ytelsen til hele anlegget og dermed også de andre kablene.

Har selv gjort noe "dumt" ved å høre på de som har hevdet at strømkablene er de minst viktigste i et anlegg. Men det etter min mening motsatt. Det gjør at kabler som man tidligere avskrev som dårlige eller mangelfulle, kan ha vært mye bedre med andre strømkabler. ::)
    Dette har jeg verkeleg begynt å forstå etter at en kamerat på HFS i over 6 mndr har mast på meg for å få meg til å prøve gode nettkabler/-stikk..   (takk - igjen - Teli :D)
    Har oppdaget? at påstanden "shit in - shith out" også/i hvertfall? passer på nettkabler :)
    Dessverre er slik med nettkabler også - en får det en betaler for.. ;D
    Altså: God lyd begynner allerede i veggkontakten/-stikket

mvh
    FreddB :)

Diskusjon på nettkabler er litt OT her, men likevel........

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ved mitt siste forsøk (riktignok med signalkabler) var det intet å høre.

For ordens skyld: Jeg har hørt forskjell på høyttalerkabler, men å bedrive byttebyttebytte for slik beskjeden EQ er jeg ferdig med. Det er større forskjell i å skru opp eller ned 0.5dB erfarer jeg.

(OT: Jeg kommer kanskje til å kjøpe meg noe Ölflex og ferritter og lage noen nettkabler ved anledning. Det er ikke det store utlegget, og det skader ikke å prøve.)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.961
    Torget vurderinger
    2
    Med Solhaugs kabelkreasjoner fra vegg via RCA og grøftekabel er det ikke mer og mase etter når det gjelder kabler her ihvertfall.

Og jada jeg har sammenligna med andre kabler, ikke i luksusprisklassen, men de jeg har sammeligna med falt igjennom.

Ja Wireworld Gold Eclipse RCA er jo en dyr kabel, syns jeg. Men den var ikke bedre den heller.

Så jeg lar kabelfreden senke seg over meg og mine kabler.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    frans skrev:

Det er jo bare en promille av ledningsnettet, som fører strøm frem til ditt utstyr, som du kan få gjort noe med. Er det da slik at den siste bit av strømkabel retter opp alle de skader som det øvrige ledningsnettet har medført? Hvordan klarer i tilfelle en slik kabel å gjenopprette det som allerede er borte?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    56fwb skrev:
    Dessverre er slik her også - en får det en betaler for.. ;D

mvh
    Beklager, men for meg er det tydelig at dette har vært et bærende element gjennom dine testprosedyrer..

Hvordan du også nå kan påstå at det er MYE å hente på kabler, er for meg et mysterium. Dersom det var MYE, burde du kunnet dra dine konklusjoner både raskere og mer entydig enn det du har klart. Dersom en komponent gir mye og entydig virkning, vil man normalt ikke trenge lang tid for å oppdage det, og i hvert fall ikke ende opp med ulike konklusjoner til ulike tidspunkt.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.961
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    frans skrev:

Det er jo bare en promille av ledningsnettet, som fører strøm frem til ditt utstyr, som du kan få gjort noe med. Er det da slik at den siste bit av strømkabel retter opp alle de skader som det øvrige ledningsnettet har medført? Hvordan klarer i tilfelle en slik kabel å gjenopprette det som allerede er borte?
    En god strømkabel bringer den strømmen som ikke er skada uskada frem kanskje.

Men den første av Solhaugs kreasjoner som kom i hus var strømkabler. Og det ble en ganske betydelig oppgradering fra de jeg hadde. Som var en blanding av Xindak og gratiskabler.

Men dette er nå bare det jeg hører da. Med mine ører.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.796
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    Valentino skrev:
    Etterhvert har jeg oppdaget det motsatte av din påstand Valentino - rød utheving.
    Det ER mye å hente på kabler - enten en liker å høre det eller ikke

IMHO ... det er veldig mye «allmen» forvirring å hente ved HiFi-kabler ... og lite annet ... IMHO ;)

Den eneste veien ut av forvirringen er et «rigorøst» og etterrettelig testregime ... fortsatt IMHO.

mvh
    KJ

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Karma skrev:
    56fwb skrev:

mvh
    Beklager, men for meg er det tydelig at dette har vært et bærende element gjennom dine testprosedyrer..

Hvordan du også nå kan påstå at det er MYE å hente på kabler, er for meg et mysterium. Dersom det var MYE, burde du kunnet dra dine konklusjoner både raskere og mer entydig enn det du har klart. Dersom en komponent gir mye og entydig virkning, vil man normalt ikke trenge lang tid for å oppdage det, og i hvert fall ikke ende opp med ulike konklusjoner til ulike tidspunkt.
    Faktum er at en faktisk får det en betaler for - det har jeg som sagt oppdaget etterhvert.
    Spesielt etter testingen av KÅre som da dessverre for ham ble sammenlignet med Cresendoene mine..

Når det gjelder at jeg har brukt (svært)lang tid på testen av kåre ....
    Trodde det gjekk frem av mitt innlegg side 37 og at det ikke skulle vere så vanskeleg å forstå.
    Stikkordet her er danning av referanselyd......

Nei, nå skal jeg sette på en plate med John Campbell og nyte den herleg musikken :D :D

mvh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    56fwb skrev:
    Karma skrev:
    56fwb skrev:

mvh

Faktum er at en faktisk får det en betaler for - det har jeg som sagt oppdaget etterhvert.
    Spesielt etter testingen av KÅre som da dessverre for ham ble sammenlignet med Cresendoene mine..

Trodde det gjekk frem av mitt innlegg side 37 og at det ikke skulle vere så vanskeleg å forstå.

Nei, nå skal jeg sette på en plate med John Campbell og nyte den herleg musikken :D :D

mvh
    Kan du gi en troverdig forklaring på dine og Solhaugs ulike erfaringer og meninger om Solide Kåre? Begge kan jo ikke ha rett? Spesielt ikke dersom det Solhaug påstår medfører riktighet. Han sier jo at Solide Kåre tilfører intet, men gir de strømbaner som et anlegg trenger for å bringe signalet uforandret mellom dine andre komponenter. Dersom f.eks. du har rett, ville neppe Solhaug ha klart å få så god lyd i sitt anlegg som han faktisk har klart..
    På den annen side: Dersom Solhaug har rett, kan ikke dine ører være riktige.. :D

Konklusjon: Det synes som om man bruker litt for store ord om små ting. ;D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Karma skrev:
    56fwb skrev:
    Karma skrev:
    56fwb skrev:

mvh

Faktum er at en faktisk får det en betaler for -  det har jeg som sagt oppdaget etterhvert.

Nei, nå skal jeg sette på en plate med John Campbell og nyte den herleg musikken  :D :D

mvh
    Kan du gi en troverdig forklaring på dine og Solhaugs ulike erfaringer og meninger om Solide Kåre? Begge kan jo ikke ha rett? Spesielt ikke dersom det Solhaug påstår medfører riktighet. Han sier jo at Solide Kåre tilfører intet, men gir de strømbaner som et anlegg trenger for å bringe signalet uforandret mellom dine andre komponenter. Dersom f.eks. du har rett, ville neppe Solhaug ha klart å få så god lyd i sitt anlegg som han faktisk har klart..
    På den annen side: Dersom Solhaug har rett, kan ikke dine ører være riktige.. :D

Konklusjon: Det synes som om man bruker litt for store ord om små ting. ;D
    Hmmmm
    .......eller omvendt........

Jeg Trenger ikke forklare noen ting - i hverfall ikke mere enn det jeg selv har hørt og hører (hørselen er forrsten meget god den - nettopp testet)
    Det er så ymse meninger om Kåres egenskaper og desverre er det ikke alle som taler til fordel for KÅRE.
    Igjen - det kommer som alltid ann på hvilken referanse en sammenligner (kåre) med...

Du Karma:
    Hvem er det som har sagt at det er RSolhaug som sitter/event hører på sannheten/fasiten.??!!! :eek:
    INGEN tenker jeg....

mvh
    FreddB

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    På sentralen er det en liten gjeng som mener og tror at de besitter sannheten. Alle andre tar feil.
    Objektive er en beskrivelse som de liker å sette på seg selv.................. ::)

L

lark

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    På sentralen er det en liten gjeng som mener og tror at de besitter sannheten. Alle andre tar feil.
    Objektive er en beskrivelse som de liker å sette på seg selv.................. ::)
    Sannheten slik jeg oppfatter (hører) den i akkurat dette tilfellet er at SW Crescendo II låter fantastisk godt, men det gjør faen meg 4x6 kv. solidcore også. Men så var det dette med prisforskjellen da.............. :)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Er pris plutselig et tema nå i denne tråden ???
    Trodde Kåre var overlegen alt annet uavhengig av pris ???

L

lark

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Er pris plutselig et tema nå i denne tråden ???
    Trodde Kåre var overlegen alt annet uavhengig av pris ???
    Har jeg hevdet det? Det kan jeg ikke huske å ha gjort. I så fall må du gjerne sitere meg fra et tidligere innlegg ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    56fwb skrev:
    Du Karma:
    Hvem er det som har sagt at det er RSolhaug som sitter/event hører på sannheten/fasiten.??!!! :eek:
    INGEN tenker jeg....

mvh
    FreddB
    Det er riktig det.
    Minner likevel om ordtaket: The proof is in the eating of the pudding.
    Du har kanskje fått med deg at Solhaug har fått til oppsiktsvekkende resultater i sitt anlegg? Hans egen hovedforklaring er at han har sørget for strømbaner som er kraftig dimensjonerte med solid kjerne. Dersom dine konklusjoner er riktige, tar Solhaug totalt feil i sin analyse av resultatene i eget anlegg. Da har han oppnådd disse resultater av helt andre grunner og faktisk PÅ TROSS AV Solide Kåre. Vel, jeg vet ikke hva jeg skal tro..
    Jeg er ikke en av dem som sitter på fasiten, men for meg blir jeg meget skeptisk over den REELLE betydning for komponenter der meningene spriker i alle retninger.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.961
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Her må jeg ha oppfatta helt feil skjønner jeg. Dette er slik jeg oppfatter det en hyggelig tråd om solid core. Noen er for, mens andre er mot.

Kan ikke se noe galt i det.

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:

mvh
    Referanselyd hadde det vel dannet seg rikelig av med Straightwire Crescendo II allerede før du koblet til Kåre?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Karma skrev:
    56fwb skrev:
    Du Karma:
    INGEN tenker jeg....

mvh
    FreddB
    Det er riktig det.
    Minner likevel om ordtaket: The proof is in the eating of the pudding.
    Du har kanskje fått med deg at Solhaug har fått til oppsiktsvekkende resultater i sitt anlegg? Hans egen hovedforklaring er at han har sørget for strømbaner som er kraftig dimensjonerte med solid kjerne. Dersom dine konklusjoner er riktige, tar Solhaug totalt feil i sin analyse av resultatene i eget anlegg. Da har han oppnådd disse resultater av helt andre grunner og faktisk PÅ TROSS AV Solide Kåre. Vel, jeg vet ikke hva jeg skal tro..
    Jeg er ikke en av dem som sitter på fasiten, men for meg blir jeg meget skeptisk over den REELLE betydning for komponenter der meningene spriker i alle retninger.
    Vi har vel alle fått till "oppsiktsvekkende" resultater i egne anlegg i flg oss selv og også kjenninger vi har hatt på besøk.
    Har vi ikke Karma
    ??

For meg virker det som du sitter på den ene og eneste fasit vedr Kabler/Kåre...

Hvorfor spriker meningene: Igjen: Hvor god er referansen som Kåre blir sammenlignet med - det er forskjell på kabler

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:

mvh
    Referanselyd hadde det vel dannet seg rikelig av med Straightwire Crescendo II allerede før du koblet til Kåre?
    Det var vel da denne referanselyden som førte til min uttalelse om at "Kåre lyder bra MEN at et eller annent mangler"

mvh :)

L

lark

Gjest
    Vurdert ut fra min begrensede kunnskap om hva god lyd er, så låter 56fwb sitt anlegg flott enten han bruker Straightwire Crescendo II eller Kåre :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Ved mitt siste forsøk (riktignok med signalkabler) var det intet å høre.

For ordens skyld: Jeg har hørt forskjell på høyttalerkabler, men å bedrive byttebyttebytte for slik beskjeden EQ er jeg ferdig med. Det er større forskjell i å skru opp eller ned 0.5dB erfarer jeg.

(OT: Jeg kommer kanskje til å kjøpe meg noe Ölflex og ferritter og lage noen nettkabler ved anledning. Det er ikke det store utlegget, og det skader ikke å prøve.)
    Et velmenende råd Valentino - som jeg tok i mot selv - om jeg får lov:
    Begynn med FatLmc og kost på deg ordentlige stikk om du vil høre noen forskjell...

Elles er jeg redd for at ditt testresultat med nettkabler blir slik:
    "Testet Ølflex nettkabler i dag, Ingen særlig hørbar forskjell -
    Nettkabler er tull og kun for dere som tror dere har superhørsel."

ØlFlex er bedre enn orginalsnøret, men bare LITT.
    Varme, lite oppløst, noe rund i lyden er vel lyden av ØlFlexen i flg en kamerat som har prøvd den.

Jeg syns det er veldig synd at folk mister mye av potensialet  i anlegget de har fordi de glemmer at kabler er komponenter i anlegget.
    Jeg vil tro at halvparten av de som er her på sentralen har MYE å hente på BEDRE kabling.
    Jeg snakker som tidligere nemnt ut fra egen skepsis og så erfaring

mvh
    :) :)

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.186
    I mitt anlegg og mine omgjevnader kom EKKJ i 10kv til kort mot mine kablar frå Crystal Cable, spesielt merkbart på breidde, høgde og detaljnivå i lydbiletet.

Betviler ikkje at lyden hjå RS er framifrå, det var den også med meg med EKKJ. Det vart berre endå betre med mine andre kablar. Verken eg eller 56fwb har vel hevda at RS tek feil?

Etter det eg kan finne ut er mine andre kablar også "solid core" :)

mvh
    jmolnes

L

lark

Gjest
    Det er noe jeg ikke helt forstår her. Hele det lokale "lauget" var på besøk hos 56fwb da han hadde fått koblet opp Kåre i anlegget sitt. Og IKKE EN ENESTE NEGATIV KOMMENTAR ble ytret om lydgjengivelsen. Samtlige besøkende bortsett fra én hadde vært på besøk hos 56fwb opptil flere ganger før, når Crescendoen var i bruk, og burde dermed ha registrert om det virkelig var betydelige forskjeller i lydgjengivelsen. Kan det være at vi her endelig har fått et tilfelle der "innbrenning" virker negativt, og Crescendoen har blitt bedre av å ligge i skuffen? :eek: I såfall er det en milepæl innen hifi-forskingen.

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.186
    Etter Kåre kom i hus hjå 56fwb har eg ikkje vore på lytteøkter der fleire frå lauget har vore samtidig, om det då var meg du sikta til Lark.

Syns ellers det er vanskelig å huske lyden frå gong til gong når det går veker/månader mellom kvar gong ein er hjå kvarandre og ein spelar forskjellige plater dei ulike gongane.Difor er eg berre "skråsikker" når det gjeld mitt oppsett som eg høyrer oftare enn tre fire gongar i året.

Mvh
    jmolnes

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Det er noe jeg ikke helt forstår her. Hele det lokale "lauget" var på besøk hos 56fwb da han hadde fått koblet opp Kåre i anlegget sitt. Og IKKE EN ENESTE NEGATIV KOMMENTAR ble ytret om lydgjengivelsen. Samtlige besøkende bortsett fra én hadde vært på besøk hos 56fwb opptil flere ganger før, når Crescendoen var i bruk, og burde dermed ha registrert om det virkelig var betydelige forskjeller i lydgjengivelsen.
    Det er vel ikke så enkelt lark.
    Det er svært vanskelig å kjenne/huske lyden på andres anlegg som det er veker i mellom hver gang en hører. Det danner i hvertfall ikke referanse til neste lytting på samme anlegg.  Det er vanskelig å høre forskjeller på nye komponenter slik.
    Den som eier anlegget og hører på det hver? dag er den eneste som kan danne den lydreferansen jeg snakker om.

I tillegg har du ikke rett i uttalelsen: IKKE EN ENESTE NEGATIV KOMMENTAR: En av de fremmøtte (trenger/vil ikke nevne namn/nick) påpekte nesten med en gang han satte seg i Sweetspotten at det var noe gale med perspektivet etter at Kåre hadde kommet på plass. (Har ikke dette noe med diskant/øvre mellomtone å gjere tru...??!!) Dette hadde det aldrig vert snakket om før og ikke hadde han det normale gliset om munnen heller.  DU var imiddlertid svært snar til å fortelle ham at han tok feil lark.

En annen faktor som kommer på banen for fullt er:
    En vil ikke altid si den hele og fulle sannhet fordi en er redd for å kunne såre vedk som eier anlegget. (dette sogar om en blir bedt om å fortelle den)
    Det er noe som heter at: Den som alltid sier hele sannheten er hensynsløs.
    Dette gjelder vel hos "alle" (også på HFS) i alle samenhenger tenker jeg -
    Det er IKKE alltid like enkelt å ta i mot kritikk heller, selv om den er positivt ment og vanskligere jo flere som er samlet.

Som jeg har sagt.
    Kåre er en hederleg kabel, det er berre det at det finns mye bedre kabler der ute.
    Bedre på bla. holografi, detaljering og høyde i lydbildet.

mvh FreddB

L

lark

Gjest
    jmolnes skrev:
    Etter Kåre kom i hus hjå 56fwb har eg ikkje vore på lytteøkter der fleire frå lauget har vore samtidig, om det då var meg du sikta til Lark.

Syns ellers det er vanskelig å huske lyden frå gong til gong når det går veker/månader mellom kvar gong ein er hjå kvarandre og ein spelar forskjellige plater dei ulike gongane.Difor er eg berre "skråsikker" når det gjeld mitt oppsett som eg høyrer oftare enn tre fire gongar i året.

Mvh
    jmolnes
    Der ser du hvor dårlig jeg husker. Kanskje der er her forklaringen på mine "Kårevurderinger" ligger . At jeg ikke husker hvordan det låter fra besøk til besøk :'( :'( På tide å gi seg med "High Fidelity" og begynne med makramé istedet ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    Dette er bærtur, samme hva kabel det gjelder.
    Kabler har ikke perspektivistiske egenskaper. Dersom man opplever endring i perspektiv når man bytter kabler er det fordi kablers lille forskjell i EQ påvirker høyttalerens (tredimensjonale) frekvensgang.

Sorry.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    56fwb skrev:
    Dette er bærtur, samme hva kabel det gjelder.
    Kabler har ikke perspektivistiske egenskaper. Dersom man opplever endring i perspektiv når man bytter kabler er det fordi kablers lille forskjell i EQ påvirker høyttalerens (tredimensjonale) frekvensgang.

Sorry.
    Altså: det er kabelen som er årsaken - eller??

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn