Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Det er visse sider ved vår mangslungne hobby jeg har sluttet å bruke tid på, musicus.

Birgit Nilsson høres formidabel ut her nå.
    Det er flott V, for deg, men du kan jo alikevel ikke ha deg for å bruke tid på noe du selv ikke hører forskjell på, det er for meg mer enn ett paradoks, selv kommer jeg nærmere og lengre i min musikk nytelse med ett godt tunet anlegg, og der spiller kablene en viss rolle, det, tar jeg konsekvensene av...

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    slowmotion skrev:
    Behovet for skjerming av høyttalerkabler er minimalt.

;)
    HT-kabler har isolasjon i forskjellige kvaliteter
    Ikke skjerming så vidt jeg vet

mvh :)

M

musicus

Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    m
    musicus skrev:
    @56fwb..

Flott skildring av din erfaring med sc, selv har jeg en mer "exclusive" sc på besøk mens mine egne PAD Venustas er på besøk hos en kompis. Disse jeg har hjemme så lenge trenger laaang tid på seg for å vise potensialet sitt, men jeg lurer på om ikke man nu er på vei til å oppdage noe av det beste jeg har hørt, ever!.
    Det får tiden vise, litt tidlig å konkludere enda, liker forresten test tiden din ;) :) ...

mvh
    usicus.
    Mulig jeg misforstod det slik at desse var utlånt til din kompis mens du testet en mere "exklusi" variant av SC.
    Jeg forstod det slik i hvertfall.. :)
    En kompis låner mine PAD Venustas, som ikke er sc, og jeg låner disse PAD PP i mellom tiden, vi snakker om samme produsent, men ikke samme modell ;) ...

mvh
    OK da er det oppklart.
    Dette merket er /var ukjent for meg... :)
    Jeg hadde hørt om de, men ikke noe av de, før her for noen uker siden. De har holdt på i over 20 år.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Valentino skrev:
    Det er visse sider ved vår mangslungne hobby jeg har sluttet å bruke tid på, musicus.

Det er flott V, for deg, men du kan jo alikevel ikke ha deg for å bruke tid på noe du selv ikke hører forskjell på, det er for meg mer enn ett paradoks, selv kommer jeg nærmere og lengre i min musikk nytelse med ett godt tunet anlegg, og der spiller kablene en viss rolle, det, tar jeg konsekvensene av...

mvh
    Det siste året har jeg prøvd å høre forskjell på noe 3 ganger. Ingen forskjell hørt to ganger og forskjell hørt en gang. Jeg tuner anlegget mitt etter hva jeg finner ut her med mine sammenlikningsmetoder. Det er som vist langt fra sikkert at jeg ikke ville høre forskjell på Kåre og noe annet...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.538
    56fwb skrev:
    slowmotion skrev:

;)

Det var mitt svar til denne posten av musicus:

musicus skrev:
    slowmotion skrev:
    Jeg bruker solid core uten isolasjon.

Man må selvfølgelig passe på at det ikke kortslutter.

Det finnes sikkert noe bedre der ute, men det vil alltid finnes noe "bedre" der ute.

;)
    Det har du rett i, at det nesten alltid vil finnes noe som er "bedre", men det er vel litt andre ting som kommer inn i bildet enn bare faren for kortslutning med åpne sc, litt skjerming etc, hadde kanskje ikke vært så dumt, å plugge til en kabel som ligger som en antenne, nei takk.
    Det værste, eller kanskje beste, er at man ikke vet hva man går glipp av før man opplever det bedre.

mvh

;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    slowmotion skrev:
    56fwb skrev:
    slowmotion skrev:

;)

Det var mitt svar til denne posten av musicus:

musicus skrev:
    slowmotion skrev:
    Jeg bruker solid core uten isolasjon.

Man må selvfølgelig passe på at det ikke kortslutter.

Det finnes sikkert noe bedre der ute, men det vil alltid finnes noe "bedre" der ute.

;)
    Det har du rett i, at det nesten alltid vil finnes noe som er "bedre", men det er vel litt andre ting som kommer inn i bildet enn bare faren for kortslutning med åpne sc, litt skjerming etc, hadde kanskje ikke vært så dumt, å plugge til en kabel som ligger som en antenne, nei takk.
    Det værste, eller kanskje beste, er at man ikke vet hva man går glipp av før man opplever det bedre.

mvh

;)
    den er grei slowmotion :) :) :) ;)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:

;)
    Med mindre man har en typisk klasse D forsterker. ;)

-Nå skal det sies at tradisjonel HT-kabel isolasjon uansett ikke skjermer mot innstråling.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    pedal skrev:
    slowmotion skrev:

;)
    Med mindre man har en typisk klasse D forsterker. ;)

-Nå skal det sies at tradisjonel HT-kabel isolasjon uansett ikke skjermer mot innstråling.
    Er der nogle Hifi entusiaster med respekt for sig selv der bruger sådan noget discountgrej ?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei igjen :)

Her er et sitat fra Straight Wire sine sider vedr isolasjon på HT-kabler.
    Som dere ser har materialene forskjellig invirkning på lyden..

INSULATIONS
    POLYETHYLENE - common insulator with fair mids and highs foamed versions are more accurate, bass is OK.
    POLYPROPYLENE - tight bass, accurate midrange and sharp highscan perform better (less absorbtion) if foamed.
    HARD TEFLONS - strong bass, relaxed mids, HF not restricted.
    FEP and skived types may pick up mechanical noise.
    FOAM HYBRID TPR - full bass, lush mids, clean HF excellent mid bass- non resonant, spongy.
    SOFT FOAM TEFLONS - accurate bass, lifelike mids and highs great insulation - must be careful in manufacturing not to crush or performance will vary.

Legger også ved noen ord om egenskapene til forskjellige metaller som blir brukt i lederene også..
    Som en vil se så har kopperkvaliten også stor invirkning på lydkvaliteten.

MATERIALS (Each ingredient hat its own sonic flavor and tendency)

CONDUCTORS
    COPPER - good bass, solid midrange, potential variance in HF based upon strand diameter
    BETTER COPPER- better bass, clear midrange, HF less restricted if strands have less surface corrosion
    COATED COPPER - minimizes strand - strand (electrostatic) effects
    HF - clear if coating not too thick or poor dielectric
    SILVER PLATED COPPER - minimizes copper oxidation & adds slight HF speed if coating is thick (2%+)
    COATED SILVER/COPPER - with thick silver (10%+) very stable with excellent sonic tendencies.
    SOLID SILVER - high velocity of propagation- HF can be too dominant bass is tight, clean and can be lean.

Håper at dette er til nytte folkens...

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Duelund_Support skrev:
    Er der nogle Hifi entusiaster med respekt for sig selv der bruger sådan noget discountgrej ?
    Respekt for seg selv som hifi-entusiast kommer fra lydopplevelsen. Hva ting koster er underordnet bare lyden er god, og "discountgrej" kan fungere strålende, det. Jeg føler ikke at pengene jeg legger ned i et anlegg skal være hovedårsaken til respekt for seg selv. Da mener jeg man har misforstått noe vesentlig.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    Valentino skrev:

mvh
    En må ikke glemme at kabler skal-/og er å anse som en komponent på lik linje med de andre komponentene i ens anlegg.

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    roffe skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Respekt for seg selv som hifi-entusiast kommer fra lydopplevelsen. Hva ting koster er underordnet bare lyden er god, og "discountgrej" kan fungere strålende, det. Jeg føler ikke at pengene jeg legger ned i et anlegg skal være hovedårsaken til respekt for seg selv. Da mener jeg man har misforstått noe vesentlig.
    Det er viktig at et anlegg er i balanse - IKKE minst med lommeboken ;D :D ;) for å få den store lydopplevelsen

V

vredensgnag

Gjest
    På innkjøpssiden, før det går til produksjon, er alt discount.
    Utsalgsleddet, derimot ...

Disse diskusjonene er like fengende hver gang. I fullt alvor stiller jeg spørsmålet: hvordan bedrer linolje på skin effect?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:

Som dere ser har materialene forskjellig invirkning på lyden..Som en vil se så har kopperkvaliten også stor invirkning på lydkvaliteten.
    Absolutt interessant lesning det der, ja.

Sånn for ordens skyld: Isolasjon og skjerming av en HT- eller signalkabel er 2 forskjellige ting. Det du postet går på isolasjonen og dens egenskaper som dielektrikum. Mitt poeng gjaldt imidlertid skjerming mot innstrålt høyfrekvent støy, som i visse tilfeller (noen klasse D-forsterkere) smitter tilbake i selve forsterkerkretsen. En klasse D forsterker er i prinsippet en "open loop" krets som er meget sårbar herfor. Derfor ekstra viktig at de har lufttette metallchassis og veldig god filtrering av nettstrøm. Samt at man bruker signalkabler med god skjerming. Til slutt så har man da høyttalerledningene. Hvordan skjerme disse? Vel, enten kan man jo legge en jordet metallkappe/strømpe (i behørig avstand) rundt kabelen. Jeg har ikke sett dette i praksis, men teorien er god. Eller man kan plassere forsterkeren tett på høyttalerelementet, slik at ledningen blir ultrakort. Dette gjør feks. de produsentene som bruke klasse D i aktive subwoofere. Eller man kan plassere høyfrekvensfiltere på forsterkerens HT-utgang. Da vil man redusere innstrålingen. Imidlertid kompromiterer du da også kvaliteten på lydsignalet som går ut... Ikke lett dette. Uten å gjøre dette til noen stor diskusjon om klasse-D, så er dette med skjermingsproblematikken noe av årsaken til at noen melder om vellykket lyd og andre har vært misfornøyd. Noen sier klasse D låter mørkt, andre sier lyst, etc. Forsterkerprinsippet er rett og slett veldig påvirkelig for sine elektriske omgivelser.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann.. :)
    Det er greit det du skriver pedal, og helt sikket rett og også utenfor min kompetanse ;D

Mine innlagte sitater fra Straight Wire sine sider var ikke ment som en kommentar til ditt innlegg vedr isolasjon/skjerming på/av av ht kabler - og klasse D forsterkere.

Sitatene var ment som en generell opplysning til "godtfolk her på HFS" om hvordan det er forsket frem hva de forskjellige isoleringmaterialer har av invirkning på lyd.
    Og det samme vedr hvilke innvirkning metallene sølv og kobber i ulike kvaliteter og med forskjellige "påføringer" i ulike tykkelser også påvirker lyden.

Ha en strååålendes dag :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    pedal skrev:
    Eller man kan plassere høyfrekvensfiltere på forsterkerens HT-utgang. Da vil man redusere innstrålingen. Imidlertid kompromiterer du da også kvaliteten på lydsignalet som går ut... Ikke lett dette. Uten å gjøre dette til noen stor diskusjon om klasse-D, så er dette med skjermingsproblematikken noe av årsaken til at noen melder om vellykket lyd og andre har vært misfornøyd. Noen sier klasse D låter mørkt, andre sier lyst, etc. Forsterkerprinsippet er rett og slett veldig påvirkelig for sine elektriske omgivelser.
    I grunnleggende klasse D-konstruksjoner ER det en kraftig lavpassfiltrering som filtrerer bort høyfrekvenskomponenter på utgangen for å fjerne switchefrekvensen fra PWM-kretsene. Det er grunnen til at mange klasse D-konstruksjoner har en fallende dempefaktor med stigende frekvens, og derfor krever riktig matching i diskantområdet. Det er også grunnen til at de er så godt egnet til bassforsterkere, siden denne lavpassfiltreringen ligger langt utenfor virkeområdet for bassformål.

For øvrig selges det flere kommersielle høyttalerkabler som har skjerming. Jeg har ikke full oversikt, men Supra Ply 3.4/S er et eksempel. Jeg bruker selv slike i omtrent 1,2m lengder mellom mine Midgard Audio Oberon 6.1 og høyttalerne. Kjenner dessverre ikke til Solidcore-varianter av skjermede høyttalerkabler. Det er også viktig å merke seg at tvinning av kabler i tillegg til å senke induktansen også gjør kabelen langt mindre følsom for innstrålt støy, samt at den også bidrar med mindre støyfelt til omgivelsene, siden strålingen fra hver halve "tørn" i tvinningen kansellerer feltet fra den neste halve "tørnen".

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje på plass å ta med Kimbers banebrytende arbeid når det gjelder fargen på dielektrikken? Noe de fortsatt henviser til i katalogen.

Som Ray Kimber oppdaget, har fargen på dielektrikken innvirkning på lyden.

The insulating covering, or dielectric, of an audio cable also has a profound effect on the signal, and different materials have different properties. A particularly important property is called the dielectric constant. The dielectric absorbs some of the energy of the audio signal and releases it later. How much is absorbed and released, and how quickly, are measurable. Kimber discovered that the color of the dielectric material affects the sound because the coloring agents are metallic (carbon for black, titanium for white, and so on).

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    roffe skrev:
    Det er også viktig å merke seg at tvinning av kabler i tillegg til å senke induktansen også gjør kabelen langt mindre følsom for innstrålt støy, samt at den også bidrar med mindre støyfelt til omgivelsene, siden strålingen fra hver halve "tørn" i tvinningen kansellerer feltet fra den neste halve "tørnen".
    Viser til utheving:
    Hva har dette eventuelt å si for SC Kåre og andre tilsvarende kabler??

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Oblivion skrev:
    56fwb skrev:
    roffe skrev:
    Det er også viktig å merke seg at tvinning av kabler i tillegg til å senke induktansen også gjør kabelen langt mindre følsom for innstrålt støy, samt at den også bidrar med mindre støyfelt til omgivelsene, siden strålingen fra hver halve "tørn" i tvinningen kansellerer feltet fra den neste halve "tørnen".
    Viser til utheving:
    Hva har dette eventuelt å si for SC Kåre og andre tilsvarende kabler??

Det har ganske enkelt stor betydning.
    @oblivion
    Kan du vere så snill og presisere/forklare litt for oss..... :) :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.538
    Enkelt og greit; sort er jævlig, hvitt er bedre og fargeløst er nesten best.
    Ingen isolasjon i det hele tatt er selvfølgelig mye bedre, men ikke hvis man bruker
    klasse D forsterkere, tydeligvis. ;)
    Løs tvinning av lederene kan være fordelaktig, derfor bruker mange
    isolasjon som stort sett består av luft, og bare har til hensikt å
    holde lederene fra hverandre.
    Hva man skal gjøre med oksydering av uisolerte ledere er det vel
    ikke noe godt svar på ennå?
    Jeg liker lakkisolerte solid core kobber, det får man hos f.eks Elfa
    og det koster nesten ingenting.
    Eller vanlig uisolert, som jeg bruker akkurat nå.

;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Det er ingen på HFS som harselerer med de som på en grei måte forklarer fysiske fenomener så som kabeltvinning og dens gode virkning på inn- og utstråling av støy.

De som eventuelt velger å opptre som Hifiverdenens Snåsakaller ved å argumentere heftig for Voodoo, må regne med sin velfortjente dose av harselas.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Oblivion skrev:
    56fwb skrev:
    @oblivion
    Kan du vere så snill og presisere/forklare litt for oss..... :) :)
    Det er sikkert mange på forumet som sitter inne med disse kunnskapene.
    Og jeg regner med at det meste jeg skriver blir harselert med.
    Sender deg en PM.

Imidlertid har jeg liggende et SC Kåre høyttalerkabel sett som er 2,5 eller 3 meter som jeg kan låne ut.
    Det er 6 x 2 kvadrat 99,99% sølv med transparent Teflon (uten tilsettninger) og om jeg husker riktig silke ytterisolasjon.
    Den er revolvert (tvunnet) etc. (Og det nærmer seg 10 år siden det ble laget så den er nesten "Vintage" også).
    Muligens bortimot det optimal SC Kåre konseptet.
    Ok med PM
    Og ja, det er enkelte som liker å harselere med godtfolk her på HFS
    Den kabelen du nevner hørtes spennende ut, MEN..
    Skriv om den i PM'en din - om du vil..

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Barbaresco skrev:
    Det er ingen på HFS som harselerer med de som på en grei måte forklarer fysiske fenomener så som kabeltvinning og dens gode virkning på inn- og utstråling av støy.

De som eventuelt velger å opptre som Hifiverdenens Snåsakaller ved å argumentere heftig for Voodoo, må regne med sin velfortjente dose av harselas.
    Anticables har skrevet litt om det, og har teknisk spesifikasjon for sine kabler med og uten tvinning nederst på denne siden:
    http://www.anticables.com/technical.html
    Supra har også en note om dette øverst på denne siden:
    http://www.jenving.se/pro.htm
    Flettingen i Kimber-kabler er vel også mye av det samme prinsippet, bare omsatt til flere ledere enn to.

Jeg skal ikke begi meg inn på teorien, men samme teori er benyttet for alle nettverkskabler i PC-verdenen også, mulig man finner mer om det i den forbindelse. Vanlige Ethernet-kabler benytter såkalte twisted pair-kabler, der to og to ledere er tvinnet sammen for å unngå crosstalk mellom signalene. Samme prinsipp som ved tvinning av høyttalerkabler eller signalkabler. Grunnen til at det ikke er vanlig med høyttalerkabler er vel at disse har såpass kraftig signal i forhold til støyen de evt. skulle motta at den innstrålte støyen nærmest er neglisjerbar. Men man skal merke seg at høyttalerkabler omgir seg med et støyfelt som svinger i takt med musikken, og som kan påvirke annet av kabler og følsomt audioutstyr dersom disse ikke er skjermet/tvinnet.

Koaksial konfigurasjon av en kabel er forresten en tredje måte å unngå støyproblematikk på.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Koaks er faktisk ikke det beste mot støy, da må man til med triaks, altså to skjermer utenpå hverandre

M

musicus

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Ta nå litt rev i seila dine mann, jeg har til gode å lese noen som opptrere og argumenterer for voodoo slik du her så nedvurderende beskriver de, derimot kan man reagere på nettopp slike beskrivelser som du gjør deg til talsmann for her.

Jeg snakker for meg selv nu og argumenterer for det jeg hører og opplever, og det faller meg mildt sagt underlig at noen kan bestride det uten å være på plass, undrer jo nesten på hvem som tiltar seg snåsalignenede egenskaper her, og det kun ved at de har lært seg en formel el to, det gir ikke den allmakt/kunnskap du synes å tro (unnskyld om jeg riper i bobla di nu), ett jævlig stort teoretisk ego er ingen garanti for god hørsel...

mvh

N

nb

Gjest
    musicus skrev:
    Jeg snakker for meg selv nu og argumenterer for det jeg hører og opplever, og det faller meg mildt sagt underlig at noen kan bestride det uten å være på plass, undrer jo nesten på hvem som tiltar seg snåsalignenede egenskaper her, og det kun ved at de har lært seg en formel el to, det gir ikke den allmakt/kunnskap du synes å tro (unnskyld om jeg riper i bobla di nu), ett jævlig stort teoretisk ego er ingen garanti for god hørsel...

mvh
    Men å vise til fysiske/tekniske "forklaringer" som er t&t er en ganske sikker indikator på at man ikke har så mye håndfast å fare med. DET er det mange eksempler på i denne hobbyen. Hadde man hatt noe å fare med, så kunne man vel gitt en riktig forklaring? Jeg synest A låter bedre enn B er forsåvidt greit å si. Å si at A er bedre enn B pga ditt og datt er ikke like greit når ditt og datt ikke er riktig.

M

musicus

Gjest
    nb skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Men å vise til fysiske/tekniske "forklaringer" som er t&t er en ganske sikker indikator på at man ikke har så mye håndfast å fare med. DET er det mange eksempler på i denne hobbyen. Hadde man hatt noe å fare med, så kunne man vel gitt en riktig forklaring? Jeg synest A låter bedre enn B er forsåvidt greit å si. Å si at A er bedre enn B pga ditt og datt er ikke like greit når ditt og datt ikke er riktig.
    Les litt videre på det jeg linket til igår. Og ja, det er mye markedsførings prat rundt om i denne bransjen, men det er da vel ikke så enestående? det gjelder vel de fleste sider i livet av det vi omgis av.
    Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere, man er ikke allvitende innen audio selv om man har lært seg Ohm´s lov, som mange tech waabee´s synes tro, og mange synes å sette begrensningen for hva som er "riktig" innen hifi etter egen (manglende)kunnskap, og heldigvis får man nesten si, viser vel virkeligheten at det ikke alltid stemmer at alt er så enkelt at det kan omfattes alene i Ohm´s lov, (det er andre parametre innenfor de rammer som også spiller inn), da hadde dette vært kjedelig.

Link til en artikkel i Stereophile som jeg synes belyser mitt poeng ganske godt:

http://stereophile.com/thinkpieces/336/index.html

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Spørsmålet jeg stiller? er om du er i stand til å avgjørehva som er en "riktig" forklaring. Er en del som setter seg til doms over andres forklaringer her inne på bakgrunn at de har hatt et 2 vekttalls kurs i fysikk og grunnkurs i elektronikk. etter min oppfattning

M

musicus

Gjest
    65finger skrev:
    nb skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Spørsmålet jeg stiller? er om du er i stand til å avgjørehva som er en "riktig" forklaring. Er en del som setter seg til doms over andres forklaringer her inne på bakgrunn at de har hatt et 2 vekttalls kurs i fysikk og grunnkurs i elektronikk. etter min oppfattning
    Godt spm, det teoretisk riktige overlater jeg til konstruktøren av greiene, og den andre "riktigheten" overlater jeg til meg selv, hva jeg opplever som riktig i den gitte situasjon, og nå mener jeg om kablene er skjermet/uskjermet/ lagd av gull/sølv/kobber, om de er billige, dyre osv osv er av underordnet betydning så lenge man selv finner de riktige for seg, under sine egne preferanser og prioriteringer.

Det meste sitter alikevel mellom øra og hvordan vi tolker det vi hører, og jeg tror ikke placebo (som vel er betraktelig redusert i effekt når man vet man kan utsettes for den) er det allsmektige ordet og forklaringen til hvorfor noen hører bedre/mer enn andre.

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    roffe skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Det var nu også MEST en joke. Den der bare tager spøk for spøk og alvor bare alvorligt har begge dele fattet lige dårligt.

V

vredensgnag

Gjest
    Den, der kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt; han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. bevinget ord • neutral

faste vendinger
    Den, der kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt; han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

betydning
    • udtryk for, at humor er en vigtig del af hverdagen, men at man heller ikke skal negligere alvoren

anmærkning
    Det er et af Piet Heins (1905-1996) første gruk og blev et af de mest berømte. Det kaldte Piet Hein i øvrigt selv for et pædagogisk gruk og omtalte det senere i flere sammenhænge som en slags nøgle til skatkammeret af alle øvrige gruk. Det vers, som man passende kan kalde "urgrukket" (fra april 1940), kom ligesom de øvrige tidligere gruk i Politiken i spalten "At Tænke Sig", det første "Vårlig vemod" 14.4.1940. Dette gruk kom få dage senere.

associationer
    alvor
    humor
    latter
    sjov
    vittighed

N

nb

Gjest
    [/quote]Spørsmålet jeg stiller? er om du er i stand til å avgjørehva som er en "riktig" forklaring. Er en del som setter seg til doms over andres forklaringer her inne på bakgrunn at de har hatt et 2 vekttalls kurs i fysikk og grunnkurs i elektronikk. etter min oppfattning
    [/quote]

Løkken hadde doktorgrad i digitalteknikk (design av D/A - konvertere) uten at det så ut til å hjelpe på om enkelte trodde på forklaringene han kom med.

M

musicus

Gjest
    [/quote]

Løkken hadde doktorgrad i digitalteknikk (design av D/A - konvertere) uten at det så ut til å hjelpe på om enkelte trodde på forklaringene han kom med.
    [/quote]

Løkken hørte heller ikke forskjell på kabler etterhvert, mener du at man skal fornekte det man selv hører bare fordi en med mer teoretisk utdannelse, ikke hører det samme?

mvh

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    56fwb skrev:

Som dere ser har materialene forskjellig invirkning på lyden..

INSULATIONS
    POLYETHYLENE - common insulator with fair mids and highs foamed versions are more accurate, bass is OK.
    POLYPROPYLENE - tight bass, accurate midrange and sharp highscan perform better (less absorbtion) if foamed.
    HARD TEFLONS - strong bass, relaxed mids, HF not restricted.
    FEP and skived types may pick up mechanical noise.
    FOAM HYBRID TPR - full bass, lush mids, clean HF excellent mid bass- non resonant, spongy.
    SOFT FOAM TEFLONS - accurate bass, lifelike mids and highs great insulation - must be careful in manufacturing not to crush or performance will vary.

Legger også ved noen ord om egenskapene til forskjellige metaller som blir brukt i lederene også..
    Som en vil se så har kopperkvaliten også stor invirkning på lydkvaliteten.

MATERIALS (Each ingredient hat its own sonic flavor and tendency)

CONDUCTORS
    COPPER - good bass, solid midrange, potential variance in HF based upon strand diameter
    BETTER COPPER- better bass, clear midrange, HF less restricted if strands have less surface corrosion
    COATED COPPER - minimizes strand - strand (electrostatic) effects
    HF - clear if coating not too thick or poor dielectric
    SILVER PLATED COPPER - minimizes copper oxidation & adds slight HF speed if coating is thick (2%+)
    COATED SILVER/COPPER - with thick silver (10%+) very stable with excellent sonic tendencies.
    SOLID SILVER - high velocity of propagation- HF can be too dominant bass is tight, clean and can be lean.

Håper at dette er til nytte folkens...

Jack Bybee går et hakk lenger, han bruker gull i +lederen og sølv i -lederen, og argumenterer i beste Voodoo-stil for det. Synd at han glemmer at det er vekselspenning!

Slike utspill kvalifiserer til harselas. Og referanse til Snåsa er helt på sin plass.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Løkken er en dypt savnet ressurs her på on-topic. Men jeg skjønner veldig godt at han ble lei av den massive kunnskapsforakt som skinner igjennom hos enkelte ivrige debattanter.

V

vredensgnag

Gjest
    musicus skrev:
    [/quote]

Løkken hørte heller ikke forskjell på kabler etterhvert, mener du at man skal fornekte det man selv hører bare fordi en med mer teoretisk utdannelse, ikke hører det samme?

mvh
    [/quote]

Overhodet ikke, det er mulig at vedkommende er døv, eller har fått nedsatt hørsel i et kritisk frekvensområde. For alt man vet.

Men da kan det være på sin plass å utsette seg selv for en like rigorøs test som den Løkken tok, og så godta resultatet (eller for den saks skyld erkjenne og ikke bortforklare hans eksperiment med musikkspor i ulike oppløsninger.)

N

nb

Gjest
    musicus skrev:
    Løkken hørte heller ikke forskjell på kabler etterhvert, skal man da fornekte det man selv hører bare fordi en med mer teoretisk utdannelse, ikke hører det samme?

mvh
    Det er lov å lære mens man lever. Det erfarer sannsynligvis de fleste som prøver å teste noenlunde metodisk. Det er lov å endre mening, også i HiFi. Jeg hadde også klokketro på den forgylte ledning til å begynne med, men mistet den ganske raskt. Jeg trodde også at dersom noe var dyrt, så var det sannsynligvis bedre enn noe som var grisebillig. At dyrt kunne være grisebillig pakket pent inn fallt meg ikke inn til å begynne med.

mp3 blir titt og ofte fremstilt som noe nær satan i digital form. Det er neppe mange som klarer å høre forskjell på høy-bitrate mp3 og original wav i de fleste tilfeller. Men du mener kanskje det er greit å fornekte hva man hører (eller ikke hører) så lenge man snobber oppover?

Skal man tro redaktøren av Fidelity, så er det ikke så stor forskjell på høyttalere til rundt 50.000 kroner av ulike fabrikanter, men derimot enorm forskjell på kabler. Det er fritt frem for å tro på det, jeg velger å la være.

M

musicus

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Løkken er en dypt savnet ressurs her på on-topic. Men jeg skjønner veldig godt at han ble lei av den massive kunnskapsforakt som skinner igjennom hos enkelte ivrige debattanter.
    Ikke vet jeg hvor du har stappet huet ditt, men få det for faen ut derfra og LES, ingen viser kunnskapsforakt for noe/noen som helst.
    At IL har en massiv kunnskap om saker og ting er det vel ingen som bestrider, det jeg derimot bestrider er at han dermed/av den grunn skal ha noen fortrinn som, eller være en bedre lytter.
    Han er vel like biased som enhver annen, på sin måte, imo.

mvh

M

musicus

Gjest
    nb skrev:
    musicus skrev:
    Løkken hørte heller ikke forskjell på kabler etterhvert, skal man da fornekte det man selv hører bare fordi en med mer teoretisk utdannelse, ikke hører det samme?

mvh
    Det er lov å lære mens man lever. Det erfarer sannsynligvis de fleste som prøver å teste noenlunde metodisk. Det er lov å endre mening, også i HiFi. Jeg hadde også klokketro på den forgylte ledning til å begynne med, men mistet den ganske raskt. Jeg trodde også at dersom noe var dyrt, så var det sannsynligvis bedre enn noe som var grisebillig. At dyrt kunne være grisebillig pakket pent inn fallt meg ikke inn til å begynne med.

mp3 blir titt og ofte fremstilt som noe nær satan i digital form. Det er neppe mange som klarer å høre forskjell på høy-bitrate mp3 og original wav i de fleste tilfeller. Men du mener kanskje det er greit å fornekte hva man hører (eller ikke hører) så lenge man snobber oppover?

Skal man tro redaktøren av Fidelity, så er det ikke så stor forskjell på høyttalere til rundt 50.000 kroner av ulike fabrikanter, men derimot enorm forskjell på kabler. Det er fritt frem for å tro på det, jeg velger å la være.
    Selvsagt lærer man så lenge man lever, men noen synes også å ha stoppet opp på den ferden når de leste, ikke hørte, at det f.eks ikke er forskjeller på kabler. Det blir litt selvfornektende for meg, og jeg tror ikke jeg er alene der heller, pussig nok?...

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn