Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.181
    Veit ikkje heilt kven som er på kva slags bærtur men to eksempel:

1. John Campbell - Down In The Hole
    Med Crystal Cable er gitaren lenger ut til sidene og høgare oppe enn med Kåre i systemet.

2. Höga Visan med Lill Lindfors m.f - Där Jag Låg På Min Bädd Om Natten
    Litt ute i denne er det noko som minner om fugleskrik i venstre høgtalar med "ekko" i høgre høgtalar, det same gjentek seg her med Crystal Cable, lyden er høgare oppe og lenger ut til sidene enn med Kåre.

Kva som gjer det kan eg ikkje forklare men slik er det her...

Og når det gjeld Lark: ser ikkje heilt for meg deg drive med makramé ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    56fwb skrev:
    For meg virker det som du sitter på den ene og eneste fasit vedr Kabler/Kåre...
    Så du oppfatter mine spørsmål og skepsis, som en form for fasit??

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    ...
    Hvorfor spriker meningene: Igjen: Hvor god er referansen som Kåre blir sammenlignet med - det er forskjell på kabler
    ...
    Hvor god kan en kabel bli?

mvh
    KJ

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Prøv Crystal Cable Dreamline og du vil bli overrasket over hvor god en kabel kan bli ;)

KJ skrev:
    56fwb skrev:
    ...
    Hvorfor spriker meningene: Igjen: Hvor god er referansen som Kåre blir sammenlignet med - det er forskjell på kabler
    ...

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Prøv Crystal Cable Dreamline og du vil bli overrasket over hvor god en kabel kan bli ;)
    ...
    Er den bedre enn «ingen» kabel?

mvh
    KJ

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Endre Askeland skrev:
    På sentralen er det en liten gjeng som mener og tror at de besitter sannheten. Alle andre tar feil.
    Objektive er en beskrivelse som de liker å sette på seg selv.................. ::)
    For meg virker det som det er like mange bedrevitere som tror de besitter sannheten på begge sider av det skillet så mange liker å trekke mellom båsene "objektivister" og "subjektivister". Jeg for min del tror ikke det finnes en eneste som utelukkende baserer seg på henholdsvis subjektive og objektive parametre.

Men det er klart det er moro å definere folk inn i båser, for deretter å diskutere så det slår gnister av forumet. Om alle hadde vært enige så hadde det blitt en kjedelig menighet av forumet.

Jeg liker for øvrig å se på meg selv som en som forsøker å finne sammenhengene mellom de subjektive opplevelsene og de objektive observasjonene. Så halvparten av meg hører vel til en liten gjeng bedrevitende objektivister, da. Den andre halvdelen til de bedrevitende subjektivistene.

Hvilken gruppe bedrevitere hører du til?

L

lark

Gjest
    KJ skrev:
    56fwb skrev:
    ...
    ...

mvh
    KJ
    Kan det tenkes at en kabel kan bli så god/dårlig som eieren vil at den skal være?

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Mine valg av komponenter og min erfaring er basert på egen praktisk erfaring i mitt eget oppsett. Dette oppsettet gir umiddelbar tilbakemelding hvis man gjør en endring. Dette på både godt og vondt. Da luker man bort det vonde og går for det gode.

roffe skrev:
    Endre Askeland skrev:
    På sentralen er det en liten gjeng som mener og tror at de besitter sannheten. Alle andre tar feil.
    Objektive er en beskrivelse som de liker å sette på seg selv.................. ::)
    For meg virker det som det er like mange bedrevitere som tror de besitter sannheten på begge sider av det skillet så mange liker å trekke mellom båsene "objektivister" og "subjektivister". Jeg for min del tror ikke det finnes en eneste som utelukkende baserer seg på henholdsvis subjektive og objektive parametre.

Men det er klart det er moro å definere folk inn i båser, for deretter å diskutere så det slår gnister av forumet. Om alle hadde vært enige så hadde det blitt en kjedelig menighet av forumet.

Jeg liker for øvrig å se på meg selv som en som forsøker å finne sammenhengene mellom de subjektive opplevelsene og de objektive observasjonene. Så halvparten av meg hører vel til en liten gjeng bedrevitende objektivister, da. Den andre halvdelen til de bedrevitende subjektivistene.

Hvilken gruppe bedrevitere hører du til?

R

Ronny_D

Gjest
    Solid core fikk ny mening. Det er alltid sentralens kjerne som hopper i det.

L

Lars.N

Gjest
    Meget fornøyd med Solid Kåre så langt , ja litt flau :-[ har brukt hjemme strikka lakris å dyre kabler"".
    Solid Kåres Far hadde en rest med 6mm2 i bagasjen som jeg fikk helt gratis , vel tok imot med rimlig tvil ::) ville jo ikke være uhøfelig ;D .

Mvh

Laban

V

vredensgnag

Gjest
    Ingen kabel i det hele tatt er bedre enn en hvilken som helst kabel.

E.Sæterdal

Medlem
    Ble medlem
    19.06.2009
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Det har du ret i så er der 0,00000000000000000000000000000000000000000000000% forvrængning og totalt stilhed. ::)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    Kutter du ut resten av anlegget også, så har du enda mindre problemer. 8)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen hermetisert musikk gir kjempeproblemer her på bygda. Gretten Valentino er ikke hyggelig. ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    Valentino skrev:
    56fwb skrev:
    Bedre på bla. holografi, detaljering og høyde i lydbildet.
    Dette er bærtur, samme hva kabel det gjelder.
    Kabler har ikke perspektivistiske egenskaper. Dersom man opplever endring i perspektiv når man bytter kabler er det fordi kablers lille forskjell i EQ påvirker høyttalerens (tredimensjonale) frekvensgang.

Sorry.
    Altså: det er kabelen som er årsaken - eller??
    Hehe, det er jo det.
    Meridiansjefen kaller kabler fattigmanns EQ. Jeg er litt usikker på det der med fattigmann. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Endre Askeland skrev:
    Mener å ha hørt at noen sverger til lakriskabel....
    Jeg har da prøvd litt av hvert. Nå om dagen er jeg fornøyd med det meste.

V

vredensgnag

Gjest
    E.Sæterdal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det har du ret i så er der 0,00000000000000000000000000000000000000000000000% forvrængning og totalt stilhed. ::)
    Det er fullt mulig å vurdere antall ledd i signalbanen, og eliminere flere, uten at dette har negativ innvirkning på sluttresultatet. ;D

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    56fwb skrev:
    56fwb skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Men det mener du dig istand til ? :-\

N.B. Jeg er rimeligt enig med dig i bedømmelsen af solidcore kobber.

Så: Det var hyggeligt å se at du var enig i min bedømmelse av Solid Core kabel (kobber)
    Faktisk så overrasket det meg egentlig noe at det var så store forskjeller på Kåre og Cresendoene over hele frekvensområdet, og mest i de øvre gemakker.
    Dette kan JMolnes som var tilstede også bekrefte.

Det at Kåre stod så lenge i anlegget mitt og dannet en ny lydreferanse i mitt hode og hjerne er nok grunnen til at en oppdaget de store forskjeller.

1. intrykket av Kåre er at en blir blendet av dens lydbilde i kombiasjon med den latterlig rimlige prisen. Etterhvert så siger dens mangler inn - når en sammenligner med kabler av meget god kvalitet - min referanse er og blir Cresendoene i dette tilfellet. Kåres største mangler er oppløsning i mellomtone (øvre spes) og diskant.
    Kåres manglende oppløsning i diskant øvre mellomtone ble også tydelig fremhevet av Flageborg da vi hadde besøk av han hos lark den 25.5. Hyggeleg og kunnskapsrik fyr denne Flageborg forresten - alle skulle hatt et besøk av ham.. ;)

Det er forskjell på kabler og de er å anse som en komponent, med styrker og svakheter, i anlegget.
    Man får også som regel det en betaler for. Men en betaler etterhvertmye for mindre og mindre nivåhevinger i lydkvaliteten.
    Sann er det bare. Jeg var av de heldige og fant en "drittdyr" og meget god kabel på bruktbørsen til en latterlig lav pris i forhold til nyprisen. ;D :D Flaks kalles det ;)

Ha en strååålendes aften

mvh :) :)
    Edit lark..

Har lest ditt siste inlegg med flere sitater av mine inlegg.
    Står ingenting om "Annerkjennelse" her,
    det står imiddlertid at Kåre overrasker...

MEN
    Viser til rød utheving ovenfor: Det ER lett å bli blendet av hva Kåre presterer med tanke på den "latterlige" lave prisen en betaler. Med så pass lang tid med innspillingog tilvenning med KÅRE, og dertil danning av kåres lydreferanse, som jeg hadde, vart det etterhvert lett å oppdage Kåres svakeheter som beskrevet av meg i innlegg side 37.

Og for ordens skuld: JMolnes hørte det samme og han er ening i det som jeg har nevnt - han er ikke en gang medeier av Cresendoene.. ;D ;D

Sann er det bare lark - Take it or live - det er det samma for meg.. Jeg er meeeget godt fornøyd med Cresendoene og den måten DE formiddler strømmen/(lyden) på.. - og du med (din) Kåre

Kåre henger i garagen - og der blir han
    Ps han har sluttet å rope - "urettferdig for meg!" - og er selvsagt stille

ha en god søndag.
    Nå skal jeg på fjelltur

mvh

Edit: Tillegg kl 1630:
    Etter at Cresendoene kom på plass igjen, har det også blitt satt Nettkabler av god og meeeget god kvalitet inn i anllegget. Stikkene er av Furutech's bedre. Tilsammen har desse tilført nye kvaliter i lyden - bass, mellomtone og diskant - ennå nærmere den fjærde lyddimmensjon :D :D :D ;)

Nettkabler og stikk av (meget) GOD!! kvalitet anbefales til alle som ikke har prøvd det -
    Hilsen en som var meget skeptisk til at nettkabler hadde betydning.. Nå vet jeg bedre ;D ;D
    Det er hevdet at god lyd allerede begynner i veggstikket.....

PS Fjellturen var herleg...

Skal vi anta at en av oss tar feil ::)

Mvh. RS

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jeg er totalt modstander af specielle netkabler. Hver gang jeg har hørt sådan nogle var computernetkablet totalt overlegent på naturligheden og dynamikk. Hvis specielle netkabler giver en forbedring må der være alvorlige fejl i ens anlæg.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Duelund_Support skrev:
    Jeg er totalt modstander af specielle netkabler. Hver gang jeg har hørt sådan nogle var computernetkablet totalt overlegent på naturligheden og dynamikk. Hvis specielle netkabler giver en forbedring må der være alvorlige fejl i ens anlæg.
    Så hvis en får bedre lyd med å bruke en spesiell computer nettkabel så har man en alvorlig feil i anlegget?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Fint om du forklarer det

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    frans skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Så hvis en får bedre lyd med å bruke en spesiell computer nettkabel så har man en alvorlig feil i anlegget?
    ;D ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    frans skrev:
    Duelund_Support skrev:

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    All oppgradering fra std lakrisstrømledning vil utgjøre en oppgradering, her som ellers. Jo bedre anlegg desto større effekt. Selvfølgelig har "bransjen" kastet seg over dette også og bruker folks forfengelighet og uvitenhet alt de makter.

Den optimale løsningen er også her massiv skjermet.

Mvh. RS

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    R.Solhaug skrev:
    All oppgradering fra std lakrisstrømledning vil utgjøre en oppgradering, her som ellers. Jo bedre anlegg desto større effekt. Selvfølgelig har "bransjen" kastet seg over dette også og bruker folks forfengelighet og uvitenhet alt de makter.

Mvh. RS

Leste artikkelen din i Hjemmekino angående Oyaide sine nye nettkabler, men det spørs om du får med kabel-haterne på dette!

Det brukes en nettkabel til ca. 9000,- N. Kr. her, og mener forsatt at kabler spiller en vesentlig rolle, når man kommer inn i High End land!

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.181
    f skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

Leste artikkelen din i Hjemmekino angående Oyaide sine nye nettkabler, men det spørs om du får med kabel-haterne på dette!

Det brukes en nettkabel til ca. 9000,- N. Kr. her, og mener forsatt at kabler spiller en vesentlig rolle, når man kommer inn i High End land!
    Trur kanskje du har bomma på RS og R.E.S.?

Mvh
    jmolnes

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    Nei jeg er såmenn ikke R.E.S.

I min verden er nettkabler til flerfoldige tusen ren humbug, liksom overprisa nettstikk.

-kost heller en hundrings på bedre veggstøpsel ;)

Mvh. RS

L

lark

Gjest
    Laget meg strømkabel av en avdanket Audioquest Type 6 ht-kabel. 6 individuellt isolerte solidcore ledere.
    Tre til hver "fase". Ingen skjerm. Apparatplugg fra Martin Kaiser med sølvbelagte kontakter og solid veggstøpsel fra Elektroservice. Og tro det eller ei :eek: Det kommer musikk ut av høyttalerene ;D Arkiveres herved under "Prosjekt" - "Vellykkede".

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    lark skrev:
    Laget meg strømkabel av en avdanket Audioquest Type 6 ht-kabel. 6 individuellt isolerte solidcore ledere.
    Tre til hver "fase". Ingen skjerm. Apparatplugg fra Martin Kaiser med sølvbelagte kontakter og solid veggstøpsel fra Elektroservice. Og tro det eller ei :eek: Det kommer musikk ut av høyttalerene ;D Arkiveres herved under "Prosjekt" - "Vellykkede".
    Regner med at du først sjekket at denne høyttalerkabelen takler spenninger så høye som 230V.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det ser sånn ut, uff da! Får skylde på varmen.

Har 29,8 Gr. på soverommet nå, med to vifter og alle vinduene åpne?

L

lark

Gjest
    mls skrev:
    Regner med at du først sjekket at denne høyttalerkabelen takler spenninger så høye som 230V.
    Vurdert ut fra tykkelsen på lederisolajonen vil jeg tro at den gjør det. Minst like tykk isolasjon som på en standard strømkabel.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Dette er et område du helst ikke skal tro så mye om.
    Hvis huset ditt brenner ned og forsikringselskapet finner ut at du har benyttet nettledninger som ikke er godkjent til det bruket risikerer du å miste erstatningen.
    Du setter også dine kjære i unødvendig fare.

Kan ikke forstå at dette kan være verdt risikoen, selv om anlegget muligens høres en smule bedre ut.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Hvis huset ditt brenner ned og forsikringselskapet finner ut at du har benyttet nettledninger som ikke er godkjent til det bruket risikerer du å miste erstatningen.

Kan ikke forstå at dette kan være verdt risikoen, selv om anlegget muligens høres en smule bedre ut.
    ... finnes det HaiFai-nettledninger som er Nemko-merket (evt CE) utenom Supra LoRad?

mvh
    KJ

L

lark

Gjest
    KJ skrev:
    Veggen skrev:

... finnes det HaiFai-nettledninger som er Nemko-merket (evt CE) utenom Supra LoRad?

mvh
    KJ

Såvidt jeg har funnet ut finnes det haugevis av dyre hifi-strømkabler med solidcore ledere. Og det er etter det jeg vet forbudt.

Eksempel på Audioquest strømkabel og høyttalerkabel. Helt lik den jeg har laget bortsett fra antall ledere og farge på ytterisolasjonen.
    Hmm... lukter det brent her? Hva f........!!!!

Vedlegg

L

lark

Gjest
    mls skrev:
    Er det noe annet enn tykkelsen på isolasjonen som bestemmer dette?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Isolasjonsmaterialet har også mye å si. Dielektrisk styrke er en materialegenskap, målt i volt pr millimeter isolasjonstykkelse.

Høyttalerkabelen må regne med å få opptil 80-100 V spenning fra en litt kraftig forsterker, så dette bør gå fint på amerikansk 110 volt. Om det er trygt på 240 volt er et annet spørsmål. Det er få effektforsterkere som svinger +/- 240 V rail-to-rail. Det er ingen opplagt grunn til å dimensjonere høyttalerkabler for det, annet enn om råkabelen tilfeldigvis var sertifisert for så høy spenning. Jeg legger også merke til at UL/CSA-godkjent nettkabel for amerikansk bruk ikke er tillatt brukt som nettkabel i Europa (jfr Elfa-katalogen).

Personlig preferanse: Jeg tuller ikke med nettkabler. "Bedre lyd" er ikke noe argument som oppveier brannrisiko, selv om denne risikoen er liten. Jeg regner heller ikke med at forsikringsselskapene vil forstå et slikt argument i et eventuelt skadeoppgjør. Better safe than sorry, som det heter.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    mls skrev:
    Er det noe annet enn tykkelsen på isolasjonen som bestemmer dette?
    tykkelse og type isolasjon + nettkabler skal også ha dobbelt lag isolasjon - dobbeltsisolerte, dvs et lag rundt hver leder, og en felles kappe. De fleste kabler spesifiseres til en eller annen driftsspenning iht et gitt sett standarder (egenerklæring - CE, + VDE, IEC, cenelec o.l.) som gjerne er kontrollert/sertifisert av en labb UL, Nemko eller noe liknende.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn