roffe skrev:Matching, sier jeg. Matching!
Det er det som gjør at produkter oppleves som ulikt lydende i ulike oppsett. Men jeg vet jo også at noen av debattantene mener matching er unødvendig dersom hele lydkjeden består av fullstendig nøytrale komponenter, og at matching er noe man bare må gjøre dersom en komponent i systemet har en svakhet.
Ulike filosofier, men målet er det samme, nemlig godlyden til slutt.
Både RoKo og R.Solhaug har god lyd i sine oppsett (ja, jeg har ved ulike anledninger hørt begge), så de kabelforskjellene som oppleves mener jeg må komme av ulike grader av god og dårlig matching i forhold til kablene som benyttes. Eller kanskje muligens av ulike preferanser, noe som også er matching, dersom lytteren betraktes som en del av systemet.
Ikke riktig Roffe. Riktignok er det opp til enhver å matche/tilpasse ymse komponenter, derunder kabling, opp mot sitt utstyr og sitt lydideal, men så lenge vi snakker om å bedømme et passivt komponents egenlyd er det ikke mulig å vri seg unna med "matching". Den eneste form for forbehold man må ta her er mht. høyttalerkabling; her vil dimensjonering kontra strømforbruk selvfølgelig være en avgjørende faktor.
Mvh. RS