Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.290
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Hvorfor ikke legge den dobbelt med pluss på ene senterlederen, minus på den andre og skjermene til chassis på forsterkeren?
    Kanskje vel så bra. Jeg prøvde enkel kabel, samt som dobbel: + på senter og - på skjerm på begge, men da var det først beskrevne klart å foretrekke. At jeg ikke prøvde ut flere mulige konfigurasjoner skyldtes at det var en svært drøy jobb å omterminere.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    Coax er langt på vei en avsporing ettersom senterleder kun er dimensjonert til linjesignal. EKKJ er i utgangspunktet skjermet og støyfri og bør brukes hel, ikke strippet for best resultat.

Mvh. RS

L

lark

Gjest
    Har nå solidcore rund baut. Strømkabel, signalkabel og ht-kabel. Forunderlig nok ingen kollaps i lydbildet så langt ;D

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    lark skrev:
    Må nok melde pass som vertskap den helgen. Kanskje en annen i vårt lokale lydlaug tar på seg oppgaven?
    Vi får krysse fingrene for lydlauget, og satse på at muligheten byr seg ved en senere anledning ;)

L

lark

Gjest
    Kopiert fra et innlegg av "frans" i en annen tråd her på kabelhjørnet:
    Sitat:
    "After the first listening sessions, though, I began to feel that all was not sounding quite right at the very top end. The Legenburg cables seemed slightly rolled-off or soft compared to my references. But something bothered me about that conclusion, too. I kept listening over and over to sort it out. It finally took sitting 12’ away from the three live singers of a cappella Celtic group Navan, and bagpiper Sean Michael Dargan, at a private indoor concert sponsored by Wisconsin Public Radio (thankfully he was playing the relatively subdued "parlor pipes," not the Highland version), to remind me that what I was hearing with the Legenburg cables was not a loss of high-end treble, but treble closer to the way it really is. The higher-end harmonics of the live bagpipes were shrill but relatively smooth and undistorted, and that’s what I’d been hearing with the Legenburgs.

Dette oppdager mange når de går over til solid-core i signalveien."
    Sitat slutt.

Legenburgkablene som omtales er solidcore.

Dette låter som musikk i mine ører ;D ;D ;D

L

lark

Gjest
    Her er Multikåre! 20 individuellt isolerte enkeltrådete ledere á 0,28 kv. pr kabel = 5,6 kv. totalt. Med tanke på redusering av skineffekten burde denne være bra. Isolasjonen er også av et materiale med bra dielektriske egenskaper. Skjerm har den også hvis det er aktuellt. En slik leder pr. pol burde holde. Spørs om denne må prøves ut ;D

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    lark skrev:
    Kopiert fra et innlegg av "frans" i en annen tråd her på kabelhjørnet:
    Sitat:
    "After the first listening sessions, though, I began to feel that all was not sounding quite right at the very top end. The Legenburg cables seemed slightly rolled-off or soft compared to my references. But something bothered me about that conclusion, too. I kept listening over and over to sort it out. It finally took sitting 12’ away from the three live singers of a cappella Celtic group Navan, and bagpiper Sean Michael Dargan, at a private indoor concert sponsored by Wisconsin Public Radio (thankfully he was playing the relatively subdued "parlor pipes," not the Highland version), to remind me that what I was hearing with the Legenburg cables was not a loss of high-end treble, but treble closer to the way it really is. The higher-end harmonics of the live bagpipes were shrill but relatively smooth and undistorted, and that’s what I’d been hearing with the Legenburgs.

Dette oppdager mange når de går over til solid-core i signalveien."
    Sitat slutt.

Legenburgkablene som omtales er solidcore.

Dette låter som musikk i mine ører ;D ;D ;D
    Soundstage testet hele Iris serien (strøm, signal og høyttaler). Men som du trekker fram så illustrerer noe som også jeg oppdaget med soldcore, men det var først når jeg hadde solidcore både i signalveien og til høyttallerne. Begynner faktisk å tro litt på sånne "synergi-effekter".

Kjører nå tri-wiring med EKKJ. Med EKKJ til mellomtone og diskant fikk jeg ikke det løftet i lyden som jeg fikk i bassen. Lyden var råd/hard/kantet - ofte slik som enkelte uinspilte kabler. Trodde derfor at kablene trengte mer innspilling. Men dette endret seg ikke den neste måneden. Begynte da å mistenke signalkabelen (Supra EFF-i). Kjøpte solid-core hook-up wire og XLR-plugger og mekket selv kablene og ting falt på plass. Sammenlignet med egne DIY-solidcore så komprimerer også de nevnte Suprakablene også lydbildet. DIY-kablene slipper rett og slett mye mer musikk igjennom upåvirket.

Oppskrift. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36877.0

Oppskriften på RCA-kablene har jeg ikke prøvd selv, kun XLR-løsningen. Har prøvd folieskjerming, men ikke i kombinasjon med kobberskjerm. Tester har vist at dobbelskjerming langt er å foretrekke fremfor enkelskjerming. Kobberstrømper gir ikke helt tett skjerming. Kombinasjon med folie er derfor en god løsning.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    lark skrev:
    Her er Multikåre! 20 individuellt isolerte enkeltrådete ledere á 0,28 kv. pr kabel = 5,6 kv. totalt. Med tanke på redusering av skineffekten burde denne være bra. Isolasjonen er også av et materiale med bra dielektriske egenskaper. Skjerm har den også hvis det er aktuellt. En slik leder pr. pol burde holde. Spørs om denne må prøves ut ;D

Pur vranglære fra Lark som ikke aner hva og hvorfor ???

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.726
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    lark skrev:

Pur vranglære fra Lark som ikke aner hva og hvorfor ???

Mvh. RS
    Har du svikta i ditt oppdragende virke ?

Eller vil det bare ikke inn ?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    lark skrev:
    rolfozzy skrev:

Judas....?
    ???

Her må vi skille mellom ekte solid core og litz-kabel der hver litz-leder er soli-core. Slik jeg ser det er litz-kabel en mellomting mellom multi strand og solid core, der man har delt inn hver leder i en multi strand kabel i flere elektrisk isolerte deler. Noen litz-kabler er faktisk multi strand innenfor hver del, men det vanlige at hver "pol" er inndelt i flere separate, isolerte enkeltledere av solid core type. Men jeg synes det er vanskelig å kalle dette for solid core, siden det faktisk er foretatt en inndeling i flere ledere. Jeg trekker derfor skiller mellom multi strand, litz kabel (uansett hvordan hver leder er bygget opp innenfor det isolerte materialet) og solid core.

L

lark

Gjest
    Solidcore og multistrand (på norsk: entrådig og flertrådig) er egentlig en betegnelse som brukes på enkeltledere og ikke på kabler. Det blir fort begrepsforvirring her.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    "Ha noe for seg.." - alt som leder strøm "virker" ::)

Mvh. RS

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann..
    Er det en litt merkeleg og uvant utvikling på denne tråden...?
    Nå fungerer og virker plutselig alt som leder strømm - kva no det betyr då.... ??? ;D
    Aner vi en dreining mot at også andre kabeltyper enn SolidCore/kåre er akseptable... :eek: 8)

mvh

lark skrev:
    rolfozzy skrev:
    lark skrev:
    rolfozzy skrev:

Judas....?

Judas?
    Jepp! Jeg, larkus-judas (flott navn, forresten :) ), som begår den svikefulle dødssynd å antyde at noe annet enn grov massiv enkeltleder kan ha noe for seg ;D
    R.Solhaug skrev:
    "Ha noe for seg.." - alt som leder strøm "virker" ::)

Mvh. RS

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    Heisann..
    Er det en litt merkeleg og uvant utvikling på denne tråden...?
    Nå fungerer og virker plutselig alt som leder strømm - kva no det betyr då.... ??? ;D
    Aner vi en dreining mot at også andre kabeltyper enn SolidCore/kåre er akseptable... :eek: 8)

mvh
    Vi får se............ ;D

Har lest i linken som slowmotion la ut. Ut fra det som står der, tolker jeg det slik at det først og fremst er de høye frekvensene som påvirkes av kabeldesignet. I bass/mellomtone er det bare å pøse på med tverrsnitt (Kåre ;D ), mens det i diskanten ser ut til at koaksialkabel er å foretrekke. (Selvfølgelig SC der også!!)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.538
    Det kunne jo vært morsomt å høre hva du mener er vettugt og hva du mener er svada.
    De herrer Philip Newell og Keith Holland går ikke for å være svadamenn.

;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jooo men det er godt hvis man har nogle fejl der skal skjules. ;D

L

Lydkaj

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Jooo men det er godt hvis man har nogle fejl der skal skjules. ;D
    Ja der er nok ingen tvivl om det er en fordel med stort kvadrat i forbindelse med basreflex, der er jo en del der skal rettes op på.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Den er god med dig ;D. Det trækker jo i samme retning.

L

lark

Gjest
    Lydkaj skrev:
    Et link her der viser hvordan høje og lave frekvenser behandles uens i kabler med stort kvadrat http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html Interessant om det er det fasedrej/delay der giver den gode lyd hos B.l.a. RS. , kobber ledning med stort kvadrat var jo heller ikke ukendt hos Danske Holfi, der også havde en god fyldig og aldrig ubehagelig sound.
    Litt interessant den der. Har prøvd forskjellige verdier i tabellen, og stort kvadrat/liten avstand mellom lederene er det som gir de beste resultatene. Noe annet som er verd å merke seg er at skineffekten (som øker med tykke ledere) har helt ubetydelig innvirkning i audioområdet ut ifra de viste kurver.

Har lagt inn omtrentlige verdier for Kåre på bildet under. Ser bra ut ;D
    Delay/fasedrei er konstant ca. 180 nSek. i hele det hørbare området, og diskanttap som skyldes skineffekten er i størrelseorden 0,02 dB ved 20 kHz.

* The white line shows the relative signal power level produced by the cable-loudspeaker interaction.
    * The blue line indicates the propagation delay as a function of frequency.
    * The red line also shows the changes in power level as a function of frequency. However the calculations displayed by the red line assume that the “internal impedance” of the cable has been suppressed.

"The difference between the white and red lines can be taken as an indicator of the influence of “skin effect”. In practical terms, the white and blue lines can be taken as indicating the results obtained using either solid cables, or conventional multistranded wires which have no individual insulation. The red line indicates the behaviour we may expect when using Litz multistranded wires with insulation on each individual strand. By comparing the white and red lines you can therefore decide if Litz construction may be an advantage for a given size of cable."

Vedlegg

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Litt O.T, men har noen her på HFS hørt anleggene til Lydkaj og Duelund_Support?
    Det er godt mulig at vi har noe å lære, den Danske HiFi Tradition tatt i betraktning. Det er også godt mulig at vi intet har å lære... (Nuvel, man lærer vel så lenge man hører...)

I beste mening

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    donnerwetter skrev:
    Litt O.T, men har noen her på HFS hørt anleggene til Lydkaj og Duelund_Support?
    Det er godt mulig at vi har noe å lære, den Danske HiFi Tradition tatt i betraktning. Det er også godt mulig at vi intet har å lære... (Nuvel, man lærer vel så lenge man hører...)

I beste mening
    Enhver er velkommen til København. Også i vores HiFi klub i Avedøre. Om man har noget at lære kommer vel anpå hvem man er og om man kommer med et åbent sind. Hvis man er til basreflex går man galt.

L

Lydkaj

Gjest
    @Lark Ja det er slet ikke så galt som man måske skulle tro eller frygte, dog kan man se der er stor forskel på modstanden ved 200 og 20Khz så noget sker der, For at får fuldstændig ens behandling af alle frekvenser skal man under 0.4 mm i radius, , og så er man nødt til at lave Litze tråd for at får kvadrat nok, men så kan man ikke rigtigt kalde det solidcore mere. Måske også fladvalset kobber eller sølv var en mulighed, det var Steen Duelund meget begejstret for.

L

lark

Gjest
    Lydkaj skrev:
    @Lark Ja det er slet ikke så galt som man måske skulle tro eller frygte, dog kan man se der er stor forskel på modstanden ved 200 og 20Khz så noget sker der,
    Det er vel et resultat av bl.a.skineffekten, og det er vel økningen i motstand som skaper den svake avrullingen ved 20kHz?

Dersom motstandsverdier/forskjeller i miiliohm-området er på dagsordenen, så er vel kontaktkvalitet og reine kontaktpunkt i signalveien vel så viktig å være oppmerksom på vil jeg tro. Ifølge databladet på noen XLR-plugger jeg har, er "contact resistance" på "hele" 3 milli-ohm.

L

Lydkaj

Gjest
    lark skrev:
    Lydkaj skrev:
    @Lark Ja det er slet ikke så galt som man måske skulle tro eller frygte, dog kan man se der er stor forskel på modstanden ved 200 og 20Khz så noget sker der,
    Det er vel et resultat av bl.a.skineffekten, og det er vel økningen i motstand som skaper den svake avrullingen ved 20kHz?

Dersom motstandsverdier/forskjeller i miiliohm-området er på dagsordenen, så er vel kontaktkvalitet og reine kontaktpunkt i signalveien vel så viktig å være oppmerksom på vil jeg tro. Ifølge databladet på noen XLR-plugger jeg har, er "contact resistance" på "hele" 3 milli-ohm.
    Øhh... det er 100%'s ændring, og klart dårlig kontakt skal undgås, god ide at rense stik jævnligt og spænde efter osv.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.538
    Så korte kabler som mulig gjør i praksis alle forskjellene mindre,
    inkludert mulige problemer med skineffekt.

L

lark

Gjest
    Lydkaj skrev:
    Øhh... det er 100%'s ændring, og klart dårlige kontakt skal undgås, god ide at rense stik jævnligt og spænde efter osv.
    Ja, men på i utgangspunktet nesten ubetydelige motstandsverdier.

Når det gjelder skineffekten, så er den like stor uansett om det er solidcore eller multistrand. Det er diameteren på lederen som er avgjørende. Litz-prinsippet (mange tynne individuellt isolserte ledere) reduserer skineffekt betydelig.
    Jeg anser uansett skineffekten for bortimot uinteressant i hifisammenheng når vi ser hvor lite den påvirker resultatet.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Lydkaj skrev:
    Et link her der viser hvordan høje og lave frekvenser behandles uens i kabler med stort kvadrat http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html Interessant om det er det fasedrej/delay der giver den gode lyd hos B.l.a. RS. , kobber ledning med stort kvadrat var jo heller ikke ukendt hos Danske Holfi, der også havde en god fyldig og aldrig ubehagelig sound.
    Har merket meg at betydning av rom og akustikk blir mindre med solidcore.

L

lark

Gjest
    frans skrev:
    Lydkaj skrev:
    Selvopplevd?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    frans skrev:
    Lydkaj skrev:
    Hei
    Uttalelsen med rød utheving må du nesten forklare nærmere.... ???

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    frans skrev:
    Lydkaj skrev:
    Ironi tippes det her... 8)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Ditto ;D ;D

Men det hadde nu vært steikandes kjekt med en forklaring på at med bruk av kåre fører til At:
    -rommet blir mindre - krymper? ;D
    -akustikken blir mindre - i betydningen av nesten borte? ;D 8)

Jeg har jo hele tiden hevdet at NOE (i toppen) blir borte med Kåre, MEN ikke en tendering til ALT ;D ;D 8)

mvh :) :)

HCS skrev:
    frans skrev:
    Lydkaj skrev:
    Ironi tippes det her... 8)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    56fwb skrev:
    Ditto ;D ;D

Men det hadde nu vært steikandes kjekt med en forklaring på at med bruk av kåre fører til At:
    -rommet blir mindre - krymper? ;D
    -akustikken blir mindre - i betydningen av nesten borte? ;D 8)

Jeg har jo hele tiden hevdet at NOE (i toppen) blir borte med Kåre, MEN ikke en tendering til ALT ;D ;D 8)

mvh :) :)

Se innlegg 1005

Mvh. RS

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn