larkus skrev:Takker og bukker. Jeg føler meg allerede som en ny og "bedre" person ;D65finger skrev:Veldig bra oppgradering av nick, @larkus ;D
LARKUS
larkus skrev:Takker og bukker. Jeg føler meg allerede som en ny og "bedre" person ;D65finger skrev:Veldig bra oppgradering av nick, @larkus ;D
larkus skrev:He du begynt på brennevinet, 56fwb?
Du verka no edru på telefonen.........
Flere tynne individuellt isolerte entrådete ledere med firkantet tverrsnitt som er viklet rundt en hul kjerne. Isolasjonen består av Tara Labs egen Aero-PE, sannsynligvis polyetylenskum.eiv skrev:Noen som kan oversette til norsk ?
Jeg får vel kle av den litt da sikkert, selv om jeg ikke liker avkledd Kårelarkus skrev:Litt korte koblingsender på din Kåre, Leikis ;D Lengre ender gir litt større fleksibilitet, men 4x6kv. er og blir uhåndterlig. Uansett ;D
larkus skrev:I tillegg til biwiring med 4x6 kv PFSP-Kåre har jeg hektet på 2x6 kv. avkledd Kåre i bass/mellomtone. Avkledd Kåre ser ikke pent ut Dersom skjermen skal ha noen funksjon må den termineres til chassis på forsterkeren (minusterminal på forsterkere med ubalansert utgangstrinn). Kan muligens minske påvirkning fra Kåre til omliggende kabelsalat.
Men dette kan jeg for lite om. Sikkert andre her på HFS som kan forklare dette her mye bedre .
Fungerer skjermen etter hensikten uten at den forbindes i noen av endene?R.Solhaug skrev:Skjermen vil ha sin funksjon selv om den ikke termineres.
Mvh. RS
Hvis du ikke giver skærmen et potentiale ved eks.v. en signal ledning så vil der komme støj, støjen bliver opsamlet og gå igennem kapaciteten som er mellem skærm og leder, det vil også ske ved en højtaler ledning men du vil nok ikke umildbart hører det, på grund af signal niveauet er højere og impedansen er lavere, det gode ved at bruge skærm er hvis den er tung eks.v. af bly som jeg bruger kan den virke stabiliserende over for mikrofoni, og så har man mange muligheder for at forbinde den, i begge ender, kun i sender enden, eller lave en aktiv skærm, og det lyder alt sammen forskelligt, jeg kører i øjeblikket med aktiv skærm, noget som nogle kabel firmaer gør et meget meget stort nummer ud af, men det er der altså intet nyt i, det har været brugt i måle teknik i årtier eller mere.R.Solhaug skrev:larkus skrev:I tillegg til biwiring med 4x6 kv PFSP-Kåre har jeg hektet på 2x6 kv. avkledd Kåre i bass/mellomtone. Avkledd Kåre ser ikke pent ut Dersom skjermen skal ha noen funksjon må den termineres til chassis på forsterkeren (minusterminal på forsterkere med ubalansert utgangstrinn). Kan muligens minske påvirkning fra Kåre til omliggende kabelsalat.
Men dette kan jeg for lite om. Sikkert andre her på HFS som kan forklare dette her mye bedre .
Skjermen vil ha sin funksjon selv om den ikke termineres. Så lenge skjermen ligger vrundt lederne vil de ikke kunne fange opp signaler. Som med rør-hylser, de hindrer mikrofoni kun ved å settes over rørene, no termination.
Mvh. RS
På Ed, rett over grensa. I Sverige er det en butikk som hadde rull på rull med kabel sist jeg var innom der.JanR skrev:Noen her ,fra østfold helst, som har noen meter med 6kv SC til overs ?
Ringt rundt til 5-6 elektrikere i byen her, veldig vanskelig å få tak i her tydeligvis :-\
/jan
Da sjekker man på hitta.se og gulasidorna.eniro.serolfozzy skrev:På Ed, rett over grensa. I Sverige er det en butikk som hadde rull på rull med kabel sist jeg var innom der.JanR skrev:Noen her ,fra østfold helst, som har noen meter med 6kv SC til overs ?
Ringt rundt til 5-6 elektrikere i byen her, veldig vanskelig å få tak i her tydeligvis :-\
/jan
Husker ikke hva butikken heter, men det er en slags Biltema/Clas Ohlson butikk.
Du har noe å gle deg til, forutsatt at du får terminert den på forsvarlig visJanR skrev:Fikk tak i 6m kabel med 4x6kv sc.
De hadde, eller kan skaffe, på Borg svakstrøm her i byen.
Henter den i morgen tidlig så får vi se
/jan
Brukt 6kv en god stund så famler ikke helt i blinde 8)larkus skrev:Du har noe å gle deg til, forutsatt at du får terminert den på forsvarlig visJanR skrev:Fikk tak i 6m kabel med 4x6kv sc.
De hadde, eller kan skaffe, på Borg svakstrøm her i byen.
Henter den i morgen tidlig så får vi se
/jan
Eller spille høyerefrans skrev:......eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !frans skrev:Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
Fyttikatta.Duelund_Support skrev:Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !frans skrev:Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
Kjørte noen sinustoner under en kalibrering av bassene mine, ute å være klar over at katten lå under sofaen. Plustselig hørte jeg noen mjauing, og dro fram sofaen. der lå katten helt paddeflat og skrekkslagen, og når jeg løftet opp katten så jeg til min forundring at den hadde gjort fra seg.Duelund_Support skrev:Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !frans skrev:Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
Det gjør de vel om du betaler en liten slant. Bare passe på at du klemmer fast spadene til kabelen før du lodder, mekanisk kontakt er det beste. Loddingen er for å holde de på plass !eiv skrev:Tror du Hifi klubben lodder de dali pluggene for meg om jeg tar med kablene?
Jeg har ikke loddeutstyr selv.
Vanlige ringkabelsko og ei god krympetang er bedre (ca 250 kr for tanga på CO), og behøver ikke lodding. Klipp evt. opp ringen til gaffel eller sigd/krok. Den eneste ulempen er at det ikke glitrer.Leikis. skrev:Det gjør de vel om du betaler en liten slant. Bare passe på at du klemmer fast spadene til kabelen før du lodder, mekanisk kontakt er det beste. Loddingen er for å holde de på plass !eiv skrev:Tror du Hifi klubben lodder de dali pluggene for meg om jeg tar med kablene?
Jeg har ikke loddeutstyr selv.
8x12_TOM skrev:;D ;D ;DDuelund_Support skrev:Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !frans skrev:Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
[/qu
Kjørte noen sinustoner under en kalibrering av bassene mine, ute å være klar over at katten lå under sofaen. Plustselig hørte jeg noen mjauing, og dro fram sofaen. der lå katten helt paddeflat og skrekkslagen, og når jeg løftet opp katten så jeg til min forundring at den hadde gjort fra seg.
Det er mulig katter liker musikk, men dype sinustoner på høyt volum var ikke noe for katten min.
Tanga bør vær GOD, ja, med skikkelig moment. Slik at man virkelig får en tight forbindelse.KJ skrev:Vanlige ringkabelsko og ei god krympetang er bedre (ca 250 kr for tanga på CO), og behøver ikke lodding. Klipp evt. opp ringen til gaffel eller sigd/krok. Den eneste ulempen er at det ikke glitrer.
Duelund_Support skrev:Jeg ved ikke hvorfor den lave modstand giver bedre bas men det gør den. I mit system gav udskiftningen af en Duelund båndspole i olie indstøbt i pertinaxhus med en trafospole fra Monacor et særdeles betydeligt løft . De nye spoler har en modstand på 0,12 ohm mod de gamles o,5 ohm. Har set Mundorf spoler med 2x6 mm tråd med modstand på 0,04 ohm for en 6,8 mh spole. Mine skal ned på 6,2 mh og jeg er bange for jeg ikke er istand til at justere dem pågrund af den særlige konstruktion med 2 paralelle tråde. Og så er det prisen på 150 euro /stk