Den store TRENINGSTRÅDEN!

K

kbwh

Gjest
Parelius skrev:
Det må da gå an å pådra seg en vakker og veltrent kropp, uten å gå inn i ødeleggelsen?
Bianchi og barberhøvel, Parelius.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Idrettsgrenen jeg holder meg til har så lavt nivå i Norge at jeg fortsatt er med på et 1. divisjonslag, selv om jeg er passert 40, og jeg er langt i fra eldstemann på laget. Han ble nettop 50. På verdensbasis er dette grenen med flest aktive utøvere med veldig god margin.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Idrettsgrenen jeg holder meg til har så lavt nivå i Norge at jeg fortsatt er med på et 1. divisjonslag, selv om jeg er passert 40, og jeg er langt i fra eldstemann på laget. Han ble nettop 50. På verdensbasis er dette grenen med flest aktive utøvere med veldig god margin.
Landhockey?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei, det er nok volleyball ja.
Er ikke den sporten kun for kristne homser da? :eek:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Den sporten er for oss kristne homser, ja. ;D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Kjøpte racersykkel i april og nå etter 3-4 kkm trening og tre ritt er sesongen over her i nord. Sykling er bra når man trenger å komme i gang med en aktivitet ettersom det ikke er så teknisk krevende. Driver litt med bandy også, men nye folk som vil være med detter fort av lasset ettersom vi andre har spilt sammen i ti år. Grei progresjon har også gjort sitt til at syklingen har vært artig: Fra nokså korte turer i april til å holde litt tempo i tur og treningsritt her i området i august.

I ritt sliter jeg mye i bakkene. Har nokså høy kroppsvekt. De lettere syklistene har jeg ikke sjans til å holde oppover, mens det ikke er noe problem på flatene. Noen som har treningstips for neste sesong.

K

kbwh

Gjest
Hvis du har høy fettprosent bør du legge mye av vintertreningen til "fettforbrenningsnivå", Andreas. Nærmere jul kan du begynne å løfte litt vekter og sånn i tillegg. Unngå intervalltrening før mars (man glemmer seg allikevel på minst en spinningøkt i uka...).

P

Parelius

Gjest
Er ikke styrketrening (løfting av jern (og malt)) en av de bedre fettforbrenningstreningene? Er jeg i feil bransje? Modellerer jeg med feilaktig verktøy?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvordan måler man fettprosenten?
Hvilket intervall bør den være innenfor?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Parelius skrev:
Er ikke styrketrening (løfting av jern (og malt)) en av de bedre fettforbrenningstreningene? Er jeg i feil bransje? Modellerer jeg med feilaktig verktøy?
Høy intensitet gir forbrenning av blodsukker
Lav intensitet over lang tid gir forbrenning av fett.

Lange turer i lavt joggetempo eller rask gange er god trening dersom man vil kvitte seg med overflødig fett.
Fornuftig kosthold hjelper også - mye næring, lite kalorier.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Valentino skrev:
Hvis du har høy fettprosent bør du legge mye av vintertreningen til "fettforbrenningsnivå", Andreas.
Jepp, den er rimelig høy ja. Har du erfaring med rulle V. Kona jobber turnus og med huset fullt av unger er det mange kvelder som tilbringes hjemme. Bråker det mye?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
BT skrev:
Hvordan måler man fettprosenten?
Det som heter BMI kan gi deg en lignende indikasjon. Fettprosent gir deg sikkert et mer nøyaktig svar på hvor feit du er, mens BMI er enklere å regne ut selv.

N

nb

Gjest
Parelius skrev:
Økt muskelmasse øker visstnok den generelle forbrenningen.

Generell regel er dog at skal man kvitte seg med overflødig ballast, må energiinntaket være mindre enn forbruket.

P

Parelius

Gjest
BT skrev:
Høy intensitet gir forbrenning av blodsukker
Lav intensitet over lang tid gir forbrenning av fett.

Lange turer i lavt joggetempo eller rask gange er god trening dersom man vil kvitte seg med overflødig fett.
Fornuftig kosthold hjelper også - mye næring, lite kalorier.
Den siste (kosthold) er jeg blitt ganske flink til, men er det ikke slik at styrketrening jo gir en lang "etterbrenning", og som derfor ikke bare svir av blodsukker?

K

kbwh

Gjest
Jeg har samme BMI i dagsom i '99, som nevnt tidligere. BMI er i beste fall et unøyaktig mål.

Kroppen bruker av fettlagrene for å bygge opp igjen hva man har "ødelagt" ved styrketrening, akkurat som ved annen trening, Parelius. Alikevel er styrketrening ikke kardiovaskulær trening, og det bør man absolutt bedrive, spesielt hvis man ønsker å redusere midjeomkretsen.

P

Parelius

Gjest
Hvordan funker dette opplegget som jeg kjører nå da tro?

Trening tre ganger i uken (man/ons/fre)

Man: Oppvarming på sykkel i 6 min (svir av 60 cal i følge sykkellysene). Deretter radikal destruksjon av muskelvev i de nedre regioner (Lår, legger og rectumparti). Litt lett pirring av de øvrige partier.

(tirs: Opera på Underwater på kvelden)

Ons: Oppvarming på sykkel 20 min (svir av ca 200). Deretter radikal destruksjon av muskelvev i de øvre regioner (mellom pupp og tunge). Litt lett pirring av de øvrige partier.

(tors. Opera på Underwate på kvelden.)

Fre: Oppvarming på sykkel 20 min. (svir av 200) Deretter radikal destruksjon av muskelvev mellom rectum og pupp. Litt lett pirring av øvrige partier.

Kortere oppvarming på man (6 min), siden jeg synes jeg blir for sliten i lårmuskelen ved for lang oppvarming, og den jo skal mishandles etterpå. Ons og fre skulle vel likevel gi litt kardiovaskulær(!) trening gjennom "sykkeloppvarmingen".

Av en eller annen merkelig grunn brukte jeg en av de moderne sykler, hvor hjertefrekvensen ble målt via "styret". Midtveis kommer rødlysene på: Høy hjertefrekvens! Holdt på å ramle av sykkelen. Var egentlig ikke mer tungpustet enn vanlig. All denne kroppsovervåkingen kan jo gi en mann angst. Jeg har holdt meg borte fra slike sykler i ettertiden.

N

nb

Gjest
I følge damometeret på pulsklokken min ligger jeg på rundt 3000-3500 kCal i uken på mitt treningsopplegg. Det består av to rolige joggeturer a ca en time og en sykkeltur i helgen på rundt to timer med til tider ganske høy intensitet.

I følge opplegget klokken foreslo, skal rundt 35% foregå i laveste pulssone. Det holder med rask gange for å ligge i den for mitt vedkommende, det er uansett
1) så kjedelig at jeg ikke bryr meg om det
2) får dekket dette ved å til sammen gå ca tre timer til/fra jobb i uken

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
42
Begynte å sykle t/r jobb i august 04. Jeg hadde skjønt at siden livvidden bare økte, og jeg var en mann i farlig alder, (eller var det en farlig mann ? ::) ) måtte jeg slutte å røyke eller slutte å drikke, eller slutte å spise god mat, all vond mat er slankemat, eller begynne med en fysisk aktivitet. Valget var lett, ta fram sykkelen og sykle til jobb. Siden den tid har syklet hver dag, enten det regner eller snør. Det blir et par mil om dagen.
Noe som har forundret meg er at jeg hadde forventet at kiloene skulle renne av meg, men jeg startet på 91,1 kg og er nå 93,4.

Mvh Knut

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
vektrening er fin trening det, men er man nøye på BMI`en som i mine øyne er en litt merksnodig måte å måle om man er overvektig eller ikke, er jo mer nøyaktig å titte ne på magen å se om den stikker ut. uansett med masse tung styrketrening blir du kansje litt tyngre kommer vel gjerne ann på hvordan formen er fra før. men uansett vil man absolutt oppleve at man får mye mer energie og overskudd etter en del slik trening. Kjør gjerne først en go runde styrke for så å ta en joggetur eller sykkeltur rett etterpå, funker som rakkern :)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Til dere som trener - her er en link som virkelig kan ha noe for seg å lese.
Det er en stund siden jeg leste denne, men har ikke selv testet ut hvordan dette virker på min kropp, men jeg synes innholdet virker logisk.

(kan nevne at siden på noen områder kan virke litt pubertal ;) )

Stikkord:
Overtrent?
Hva er overtrening? Overtrening er hardere trening enn hva kroppen er i stand til å tåle.
Hvem blir lettest overtrent? De som ikke har grunnlag, altså de som finner ut at NÅ!! Nå skal jeg begynne å trene og gir jernet fra dag 1.

http://www.trim.no/pub/kat.php?id=15

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jeg har samme BMI i dagsom i '99, som nevnt tidligere. BMI er i beste fall et unøyaktig mål.

Kroppen bruker av fettlagrene for å bygge opp igjen hva man har "ødelagt" ved styrketrening, akkurat som ved annen trening, Parelius. Alikevel er styrketrening ikke kardiovaskulær trening, og det bør man absolutt bedrive, spesielt hvis man ønsker å redusere midjeomkretsen.
Ser ikke ut som om du sliter med midjeomkretsen i alle fall... ;)

http://e24.no/eksklusiv/livsstil/article1977670.ece

Synd du gir deg, men det er vel greit å slutte mens leken er god... ;)

Angående trening så var jeg på bosuball med styrketrening på mandag og slo plenen i går... tenkte jeg skulle gå en tur i dag, men er redd smikken er litt for nærgående i dette været..

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
42
noe som har vært totalt fraværende hittil i denne tråden er hvilke LYDMESSIGE forbedringer en kan vente seg ved f.eks. Parelius' kroppsmodellering. Er dette et tweak på linje med å skifte høyttalere eller kan det være like kraftig som å doble prisen på kablene i anlegget ?
Vil dette og føre til at kroppen får en mer markert LYDSIGNATUR ?
Betyr dette at kroppen mer eller mindre virker som en lydabsorbent ? Bør BMI avstemmes etter lytterommet ?
Driver Parelius med en form for tweaking som hittil har vært ukjent, men som han ikke KLARTE å tie stille om lenger ? Kom han ut av skapet ?

Spørsmålene som tumler rundt i hodet er mange. Det blir neppe mye søvn i natt.

Mvh Knut

K

kbwh

Gjest
theStig brukte mitt legeme som diffusor i en måleseanse forleden...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skulle trene ikveld, men tror dere ikke treningshallen var opptatt. Visstnok en happening i morgen... :)

Ergerlig.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Siden jeg har mastergrad i idrettsfysiologi får dere spørre meg hvis dere lurer på noe. Enkelte ting klarer nok ikke jeg å svare på heller, men lover å prøve etter beste evne, gjerne med referanser til hvor man kan lese mere selv. Forøvrig litt over en uke siden jeg debuterte på maraton nå, det var strevsomme greier, men moro når man først har kommet seg igjennom.

P

Parelius

Gjest
Hvordan får en bort vommen uten å slutte med øldrikking.

S

smog

Gjest
Når det gjelder de aerobe kapasitetene, spesielt de perifere som kapilærer, aerobe enzymer, mitokondrier (aerobforbrenning) og utviklingen av blodet med transporten av oksygen og næringsstoffer:. Utvikles de best ved langvarig trening med puls på 60-80% av maks puls, eller av intevall trening der pulsen ligger på 80-95% av maks puls? Når det gjelder hjerte og masimalt O2 opptak er det vel liten tvil om at trening mellom 80-95% av maks puls er det som gjelder, eller tar jeg feil her? Det er vel riktig sammensetting av disse ulike trenings- intensitetene som gir best reultat og det er veldig individuelt hva som gir utvikling???
Hilsen en som vil gå fortere på ski.

nescafe skrev:
Siden jeg har mastergrad i idrettsfysiologi får dere spørre meg hvis dere lurer på noe. Enkelte ting klarer nok ikke jeg å svare på heller, men lover å prøve etter beste evne, gjerne med referanser til hvor man kan lese mere selv. Forøvrig litt over en uke siden jeg debuterte på maraton nå, det var strevsomme greier, men moro når man først har kommet seg igjennom.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
smog skrev:
Når det gjelder de aerobe kapasitetene, spesielt de perifere som kapilærer, aerobe enzymer, mitokondrier (aerobforbrenning) og utviklingen av blodet med transporten av oksygen og næringsstoffer:. Utvikles de best ved langvarig trening med puls på 60-80% av maks puls, eller av intevall trening der pulsen ligger på 80-95% av maks puls? Når det gjelder hjerte og masimalt O2 opptak er det vel liten tvil om at trening mellom 80-95% av maks puls er det som gjelder, eller tar jeg feil her? Det er vel riktig sammensetting av disse ulike trenings- intensitetene som gir best reultat og det er veldig individuelt hva som gir utvikling???
Hei! Skal gi deg et grundig svar i løpet av kvelden, jeg lover!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
smog skrev:
tror ikke det er en bestemt fasit på hvordan komme i form, tror det er ganske individuelt.

Topp Bunn