A
Atle Kristiansen
Gjest
Skippergata?Parelius skrev:Det må da gå an å pådra seg en vakker og veltrent kropp, uten å gå inn i ødeleggelsen?
Skippergata?Parelius skrev:Det må da gå an å pådra seg en vakker og veltrent kropp, uten å gå inn i ødeleggelsen?
Bianchi og barberhøvel, Parelius.Parelius skrev:Det må da gå an å pådra seg en vakker og veltrent kropp, uten å gå inn i ødeleggelsen?
Landhockey?BT skrev:Idrettsgrenen jeg holder meg til har så lavt nivå i Norge at jeg fortsatt er med på et 1. divisjonslag, selv om jeg er passert 40, og jeg er langt i fra eldstemann på laget. Han ble nettop 50. På verdensbasis er dette grenen med flest aktive utøvere med veldig god margin.
Høy intensitet gir forbrenning av blodsukkerParelius skrev:Er ikke styrketrening (løfting av jern (og malt)) en av de bedre fettforbrenningstreningene? Er jeg i feil bransje? Modellerer jeg med feilaktig verktøy?
Jepp, den er rimelig høy ja. Har du erfaring med rulle V. Kona jobber turnus og med huset fullt av unger er det mange kvelder som tilbringes hjemme. Bråker det mye?Valentino skrev:Hvis du har høy fettprosent bør du legge mye av vintertreningen til "fettforbrenningsnivå", Andreas.
Det som heter BMI kan gi deg en lignende indikasjon. Fettprosent gir deg sikkert et mer nøyaktig svar på hvor feit du er, mens BMI er enklere å regne ut selv.BT skrev:Hvordan måler man fettprosenten?
Økt muskelmasse øker visstnok den generelle forbrenningen.Parelius skrev:Er ikke styrketrening (løfting av jern (og malt)) en av de bedre fettforbrenningstreningene? Er jeg i feil bransje? Modellerer jeg med feilaktig verktøy?
Den siste (kosthold) er jeg blitt ganske flink til, men er det ikke slik at styrketrening jo gir en lang "etterbrenning", og som derfor ikke bare svir av blodsukker?BT skrev:Høy intensitet gir forbrenning av blodsukker
Lav intensitet over lang tid gir forbrenning av fett.
Lange turer i lavt joggetempo eller rask gange er god trening dersom man vil kvitte seg med overflødig fett.
Fornuftig kosthold hjelper også - mye næring, lite kalorier.
Ser ikke ut som om du sliter med midjeomkretsen i alle fall...Valentino skrev:Jeg har samme BMI i dagsom i '99, som nevnt tidligere. BMI er i beste fall et unøyaktig mål.
Kroppen bruker av fettlagrene for å bygge opp igjen hva man har "ødelagt" ved styrketrening, akkurat som ved annen trening, Parelius. Alikevel er styrketrening ikke kardiovaskulær trening, og det bør man absolutt bedrive, spesielt hvis man ønsker å redusere midjeomkretsen.
Ingen varige men håper jeg.Valentino skrev:theStig brukte mitt legeme som diffusor i en måleseanse forleden...
nescafe skrev:Siden jeg har mastergrad i idrettsfysiologi får dere spørre meg hvis dere lurer på noe. Enkelte ting klarer nok ikke jeg å svare på heller, men lover å prøve etter beste evne, gjerne med referanser til hvor man kan lese mere selv. Forøvrig litt over en uke siden jeg debuterte på maraton nå, det var strevsomme greier, men moro når man først har kommet seg igjennom.
Hei! Skal gi deg et grundig svar i løpet av kvelden, jeg lover!smog skrev:Når det gjelder de aerobe kapasitetene, spesielt de perifere som kapilærer, aerobe enzymer, mitokondrier (aerobforbrenning) og utviklingen av blodet med transporten av oksygen og næringsstoffer:. Utvikles de best ved langvarig trening med puls på 60-80% av maks puls, eller av intevall trening der pulsen ligger på 80-95% av maks puls? Når det gjelder hjerte og masimalt O2 opptak er det vel liten tvil om at trening mellom 80-95% av maks puls er det som gjelder, eller tar jeg feil her? Det er vel riktig sammensetting av disse ulike trenings- intensitetene som gir best reultat og det er veldig individuelt hva som gir utvikling???
Hilsen en som vil gå fortere på ski.
tror ikke det er en bestemt fasit på hvordan komme i form, tror det er ganske individuelt.smog skrev:Når det gjelder de aerobe kapasitetene, spesielt de perifere som kapilærer, aerobe enzymer, mitokondrier (aerobforbrenning) og utviklingen av blodet med transporten av oksygen og næringsstoffer:. Utvikles de best ved langvarig trening med puls på 60-80% av maks puls, eller av intevall trening der pulsen ligger på 80-95% av maks puls? Når det gjelder hjerte og masimalt O2 opptak er det vel liten tvil om at trening mellom 80-95% av maks puls er det som gjelder, eller tar jeg feil her? Det er vel riktig sammensetting av disse ulike trenings- intensitetene som gir best reultat og det er veldig individuelt hva som gir utvikling???
Hilsen en som vil gå fortere på ski.