Den store TRENINGSTRÅDEN!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Trener styrke har gjort det i over 13 år nå og har aldri vært i bedre form( jeg er 36 nå). Bruker ingen protein/karbo dietter men spiser normal sunn mat. Vi er så heldige at vi har 2 kokker boende i kjelleren som lager ferdig mat til oss hver dag. Fisk spiser vi 2-3 ganger i uken. Trening er blitt en stor del av livet mitt og jeg føler meg stusselig og syk om jeg ikke trener iløpet av 1 uke. Jeg har innredet eget treningsrom i kjelleren som snart blir Hi-Fi rom og da er det tilbake på studio for meg.

Avhengig ? jepp !!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Roald skrev:
Den store treningstråden har jo død helt ut, har alle toppet formen til sommeren?
Legger inn en videosnutt av en lett øvelse så folk kommer i gang igjen!
[youtube=300,250]http://www.youtube.com/watch?v=etU_wtP5Pck&feature=related [/video]
Det er vel ikke tvil om hva den øvelsen der hjelper mest på. Glimrende tiltak ! :D

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Noen som kan gi meg et lite råd angående treningstøy?
Er litt lei av å bli gjennomvåt før jeg nesten har gått ut for å løpe, tenkte det kunne være godt å forsøke å ha en regntett jakke. Ser det finnes sykkeljakker, blir de helt håpløse å løpe med? Man svetter jo når man sykler også.
Rene løpejakker er vel bare vannavisende, jeg tenkte mer på en jakke å bruke når det høljer ned.

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
Som en generell regel vil de jakkene som holder deg tørr under høljeregn også føre til at du blir gjennomsvett veldig fort ved fysisk aktivitet. Holder med ei vannavstøtende treningsjakke som holder deg tørr til kroppstemperaturen er såpass at du ikke kjenner regnet på kroppen :).

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.366
Torget vurderinger
4
Langt på vei enig med CNK her.
Våt eller svett blir man likevel. Regner du med å holde deg tørr gjennom en treningstur må ta i mer ;D

I regnvær bruker jeg enten bare superunder på overkroppen, eller en tynn vindtett/vannavstøtende sak over om det er litt kaldere. De gangene det er regn/sludd og nær nullpunktet har jeg en lett, enkel Norrønna Off Track Gore-Tex, men oftest blir den for tett og varm. Off Track er sikkert ute av produksjon for lengst, men tror fjøro Gore-Tex Pack Lite er det nærmeste de har nå.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.982
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Fra fett-tråden og via via via, så snublet jeg over denne videoen.

Ikke mye vandring på armen her, noen som har prøvd denne?

Ut fra dette er det jo spennende å høre hvilke øvelser folket kjører på hvilke muskler?
Peis på med gode tips til spennende øvelser som kan prøves ut. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Den øvelsen er vel en potensiel håndleddsødelegger? Jeg kjørte tricepsøvelser på samme apparat, men brukte en bøyle til hver hånd slik at håndleddene pekte riktig vei. Jeg sto i tilleg med strak rygg og bena i en støttende posisjon slik at energien gikk vertikalt gjennom kroppen.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
http://www.youtube.com/watch?v=6vW07ut0cKU&feature=related

Lagde tidligere i høst en sak på to gutter som driver med denne sporten. Med litt kreativitet og hverandre fikk de trent hele kroppen skikkelig (spesielt overkroppen) på denne måten. Antagelig bedre og mer funksjonell trening enn å pumpe vekter som de fleste av oss gjør for å trene styrke.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.982
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ambings skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=6vW07ut0cKU&feature=related

Lagde tidligere i høst en sak på to gutter som driver med denne sporten. Med litt kreativitet og hverandre fikk de trent hele kroppen skikkelig (spesielt overkroppen) på denne måten. Antagelig bedre og mer funksjonell trening enn å pumpe vekter som de fleste av oss gjør for å trene styrke.

Tøffe karer!!
Men å si at det der er bedre trening enn å "pumpe jern" på helsestudio blir som å si til naboen som nettopp har hatt sin første sykkeltur på 25 år at det er bedre trening å sykle den store styrkeprøven.

Sånn som de gutta holdt på i den videoen krever jævli mye styrke og ett sted må du starte for å bygge opp den styrken.
Litt verre enn sit-ups eller push-ups det der ;D ;D

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Du har nok litt rett, inngangsbilletten er litt høyere. Men når du først er der, tror jeg de har rett. Naturlige bevegelser, og vanskelig å ødelegge seg. Se på turnere, de har vel noe nært den ideelle fysikken i mine øyne.

Som de sa: Når de endelig klarte en øvelse, var det alltid noe nytt de ikke klarte, som de så andre gjorde på youtube.

De hadde også laget sin "egen park", kun ved hjelp av ting de fant og fikk. Med andre ord gratis.

Nå kommer nok ikke jeg til å konvertere helt, blir nok mest vekter uansett, men fascinerende treningsform er det.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.982
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Veldig kult opplegg, og som du sier er det ikke lett å skade seg når det er egen kroppsvekt som er motstanden.
Turnere er selve fasiten på flott kropp, helt enig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Skulle ha en rolig sykkel restitusjonstur til kikut igår men ble det ikke. Full gass opp alle bakker og med skikkelig tråkk på flatene. 6.3 mil med hardkjør, beina er rimelig slitne idag så det ble 1 time rolig styrketrening idag. (uten bein ;D)
Umulig å kjøre restitusjonsøkt i terrenget det må isåfall bli etter flat asfalt noe som er dørgende kjedelig.

Må takke ec kongen for en flott tur !!

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Jeg lurer på å kjøpe en ny pulsklokke.
Dog, pulsen i seg selv er ikke så viktig, det er tre andre kriterier:
1) Lettleste tall og knapper man ikke lett trykker inn ufrivillig (under hanske osv.).
2) Vanntett, må tåle regn
3) GPS - jeg vet ikke om du får det innebygget, eller må ha egen sensor (mulig dumkt spørsmål).

Alt annet er uvesentlig. Den må selvfølgelig være solid og driftssikker.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Polar og Garmin er vel de to store.
1) Synes Polar generelt fungerer fint i forhold til leselighet og knapper. Tror Garmin også er ok på leselighet, men de har noen modeller med touch-skjerm ikke alle brukere er like fornøyd med.
2) Regn tåler vel alle pulsklokker.
3) Garmin har innebygd, veldig praktisk ved løping. Ulempen er at de blir litt større og mer klumpete enn feks Polar som, i mine øyne, har penere design på store deler av sortimentet. Polar har kun eksterne GPS-er så vidt jeg kjenner til.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Holmium skrev:
1) Synes Polar generelt fungerer fint i forhold til leselighet og knapper. Tror Garmin også er ok på leselighet, men de har noen modeller med touch-skjerm ikke alle brukere er like fornøyd med.
3) Garmin har innebygd, veldig praktisk ved løping. Ulempen er at de blir litt større og mer klumpete enn feks Polar som, i mine øyne, har penere design på store deler av sortimentet. Polar har kun eksterne GPS-er så vidt jeg kjenner til.
Design betyr ingenting. Da skal jeg sjekke ut Garmin. Takk!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ambings skrev:
Holmium skrev:
Design betyr ingenting. Da skal jeg sjekke ut Garmin. Takk!
Fornuftig, Garmin er mye mer brukervennlig enn Polar, jeg hadde den forrige toppmodellen til Polar (S725X) og bare det å få overført data fra klokke til pc var et prosjekt. Garmin er plug and play, om de siste modellene til Polar har blitt bedre kjenner jeg ikke til.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg finner at å vedlike holde en viss styrke/defthet i underamene og grepet er noe som er kjempelurt.
Når man begynner å trene igjen etter mange år med laber motivasjon... så er det ofte slik att man kan få vondt, ikke fordi man trente for hardt plutselig, men fordi grepet er svakt og man overforbruker andre muskler enn egentlig tiltenkt.

Mvh tweakern "iron grip"... :p

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Joda. Trener som bare det, jeg. Helst hver dag. Ikke så mye å skrive om egentlig, annet enn at jeg begynner å bli avhengig av løping på mine gamle dager. Det gjør stadig vondt, og det er deilig. 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Trener jevnt og trutt her også, løper intervaller på tredemølle 2-3 ganger i uka + at jeg satser på å få en sykkeltur og en rask styrkeøkt ukentlig.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
ottone skrev:
Joda. Trener som bare det, jeg. Helst hver dag. Ikke så mye å skrive om egentlig, annet enn at jeg begynner å bli avhengig av løping på mine gamle dager. Det gjør stadig vondt, og det er deilig. 8)
Løping er en slik elsk/hat-aktivitet.
Løper ca 3 ganger i uken på tredemølle + 1 fotballrunde.
Planene for vinteren videre er 2xtredemølle, 2xsykkelrulle og 1-2xfotball.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Irriterer meg grønn over vektklubb.no reklamen og teksten en får ut fra BMI kalkulatoren der:

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg må bare få tilstå en av mine mange fordommer: tredemølle.
Det butter skikkelig imot å prøve en sånn. Hvis jeg vil løpe er det fordi jeg har lyst å bevege meg ute i friluft. Lengter alltid ut når jeg er i et treningsrom.
Ergometersykkel har jeg akseptert og brukt i årevis, jada. Men tredemølle, nei takk. Og så er det noe med navnet.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Irriterer meg grønn over vektklubb.no reklamen og teksten en får ut fra BMI kalkulatoren der:
«Du er normalvektig - Vektklubb.no hjelper deg å holde vekten!

Din BMI (Body Mass Index) er 23,6 og det innebærer at du er normalvektig.»

Gullstrupene synger…

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
ottone skrev:
Det butter skikkelig imot å prøve en sånn. Hvis jeg vil løpe er det fordi jeg har lyst å bevege meg ute i friluft. Lengter alltid ut når jeg er i et treningsrom.
Ergometersykkel har jeg akseptert og brukt i årevis, jada. Men tredemølle, nei takk. Og så er det noe med navnet.
Jeg ser den (uten at jeg ser at ergometersykkelen blir annerledes hvis treningsrommet er poenget).
Det er godt å komme ut. Fordelene med tredemølle for meg er at jeg lettere kan trene når jeg er alene med ungene (de er for små til at de kan være alene hjemme en times tid), jeg trives ikke med utendørsløping når luften blir for kald og det er lettere å holde fart/ puls, ikke minst ved intervalltrening, på tredemølle for mitt vedkommende.

Tredemøllen min har god demping (noe slettes ikke alle har) som gjør at den blir relativt skånsom mot kroppen, det er ikke like lett å finne mykt underlag som lar seg løpe på vinterstid.

Men at det er godt når våren og solen kommer og lysløypene blir tilgjengelig for andre ting enn ski er det ingen tvil om.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
29.977
Sted
Oslo/Grebbestad
med friidretts bakgrunn fra ungdommen så løper jag gjerne på bane, rundt rundt ::) men bra før knen/bein opp til 3000m og litt høyere
fart (rastløs sjel)
Har en bane 1km fra huset så det er passe oppvarming. Løping er morro og enkelt tiltak :)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Holder det og bare lese denne tråden? Eller må man ut og rent fysisk røre på skrotten?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
I formiddag drakk jeg god kaffe og leste tråden. Nå har jeg trent en knapp time. Det første var unektelig best ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Holmium skrev:
ottone skrev:
........
Jeg ser den (uten at jeg ser at ergometersykkelen blir annerledes hvis treningsrommet er poenget).
Det er godt å komme ut. Fordelene med tredemølle for meg er at jeg lettere kan trene når jeg er alene med ungene (de er for små til at de kan være alene hjemme en times tid), jeg trives ikke med utendørsløping når luften blir for kald og det er lettere å holde fart/ puls, ikke minst ved intervalltrening, på tredemølle for mitt vedkommende.

Tredemøllen min har god demping (noe slettes ikke alle har) som gjør at den blir relativt skånsom mot kroppen, det er ikke like lett å finne mykt underlag som lar seg løpe på vinterstid.

Men at det er godt når våren og solen kommer og lysløypene blir tilgjengelig for andre ting enn ski er det ingen tvil om.
Det skjønner jeg godt. Både vintermørke og snø og is gjør det vanskeligere å komme seg ut og trene. Forholdene er forskjellige rundt omkring, og heldigvis har vi godt med opplyste turveier og stier her jeg bor, og stort sett fritt for snø og is hele året.
Mine motforestillinger er fordommer, ikke rasjonelle. Vi har tredemøller i kjelleren på jobb, og hvis vinteren kommer for alvor her også er det ikke umulig at jeg prøver.

Idag er forholdene nydelige her, fint vær og noen plussgrader. Og fuglesang.
God kaffe er fin dop før en løpetur, så jeg trakter en fyldig nymalt en og legger avgårde på en fredelig ettermiddagstur i tussmørket.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.626
Sted
Holmestrand
Da koker pinnekjøttet, kålrabistappe er klar, poteten på startstreken og bordet dekket.
Tenker jeg jeg tar en tur på denne men jeg venter på gjestene:

En glimrende treningsform for oss som liker litt repetive øvelser som sykkel (på rulle) og slikt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ein fin treningstur på langrennski på vårt lokale skianlegg i Norheimsund i strøkent vær.
10km på 40minutt,ett stykke igjen til "toppform":)
150 parkerte biler pga skirenn,flott med så bra interesse for langrenn.

Folk frå bergen,fana,fusa og omegn,dvs ca 1time kjøring til skianlegget for mange av dei.

Aller helst er det fjellskiturer til skogs og opp i høgfjellet som gjelder.
Sålenge eg får holde på ute,til fots eller ski er eg fornøyd.

Inn på et treningssenter skal eg aldri.

Mvh.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fikk en god tur rundt lysløypa i ettermiddag. Godt føre, litt is i svingene, ellers godt feste og dårlig gli. Herlig ;D

C

Cyber

Gjest
Har ikke fått løpt på 2 mnd pga hektisk liv. Og når jeg nå har fått tid så ble jeg forkjølet. Blir en meget hard kneik å komme opp på et levelig nivå igjen utover våren. Løping og sykling ute er tingen! :) Men med min flaks blir det nok klink-is når jeg endelig er frisk nok til å løpe igjen. 8)

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Jeg sykler en god del om sommeren og i vinter tengte jeg å løpe for første gang i mitt
40 år gamle liv, det gikk fint 8 ganger før jeg fikk betennelse i akilles og har nå fått beskjed om å ikke løpe eller gå på ski et par måneder ???
Da blir det å bygge kondis på nytt når sykkelsesongen starter ::)

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
cybervision_ skrev:
Har ikke fått løpt på 2 mnd pga hektisk liv. Og når jeg nå har fått tid så ble jeg forkjølet. Blir en meget hard kneik å komme opp på et levelig nivå igjen utover våren. Løping og sykling ute er tingen! :) Men med min flaks blir det nok klink-is når jeg endelig er frisk nok til å løpe igjen. 8)
Løpesko med pigger er tingen da ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
tdbil skrev:
Jeg sykler en god del om sommeren og i vinter tengte jeg å løpe for første gang i mitt
40 år gamle liv, det gikk fint 8 ganger før jeg fikk betennelse i akilles og har nå fått beskjed om å ikke løpe eller gå på ski et par måneder ???
Prøv naprapat for akillesen, jeg har gode erfaringer med tanke på å bli kvitt betennelse.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
tdbil skrev:
Er det første gang med løping i treningsøyemed etter 40 år skal man være forsiktig den første tiden. Ikke for ofte, langt og hardt. Og kanskje det viktigste av alt (sammen med hyppighet); velg egnet underlag og sko med god nok demping.
Asfalt, hardt vinterføre ol er ofte en kilde til skader. Myke lysløyper og løpebaner er ofte gode løsninger.

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Holmium skrev:
tdbil skrev:
Er det første gang med løping i treningsøyemed etter 40 år skal man være forsiktig den første tiden. Ikke for ofte, langt og hardt. Og kanskje det viktigste av alt (sammen med hyppighet); velg egnet underlag og sko med god nok demping.
Asfalt, hardt vinterføre ol er ofte en kilde til skader. Myke lysløyper og løpebaner er ofte gode løsninger.
Ja har fått beskjed om å starte mye penere når jeg er bra ;D

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Anonym skrev:
tdbil skrev:
Prøv naprapat for akillesen, jeg har gode erfaringer med tanke på å bli kvitt betennelse.
Ja kan prøve det om det ikke hjelper med fysio ;)

Topp Bunn