Den store TRENINGSTRÅDEN!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Da har tilogmed je slengt meg inn i trenings(helvetet)hverdagen! Hadde fjerde økta mi istad, og dette var den hardeste hittil. Men med mine altformange kilo, og ingen vilje til å eta anna mat, så måtte je nesten. Fikk også et ultimatum, betal husleie, eller tren ;D Enkelte ting er positivt (negativt ? ) med å bo heme i en alder av 20 år :-/ Skal trene et år nå, og sjå høss det går. Da er det studentlivet igjen "dobbelt :-/ " !

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Parelius skrev:
Hvordan får en bort vommen uten å slutte med øldrikking.
Ølvomen blir, har fa*n meg spart i 19 år. Det tar tid å bygge slikt!

;D

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
smog skrev:
Når det gjelder de aerobe kapasitetene, spesielt de perifere som kapilærer, aerobe enzymer, mitokondrier (aerobforbrenning) og utviklingen av blodet med transporten av oksygen og næringsstoffer:. Utvikles de best ved langvarig trening med puls på 60-80% av maks puls, eller av intevall trening der pulsen ligger på 80-95% av maks puls? Når det gjelder hjerte og masimalt O2 opptak er det vel liten tvil om at trening mellom 80-95% av maks puls er det som gjelder, eller tar jeg feil her? Det er vel riktig sammensetting av disse ulike trenings- intensitetene som gir best reultat og det er veldig individuelt hva som gir utvikling???
Hilsen en som vil gå fortere på ski.
Hei! For best trening av hjerte, dvs større slagvolum, er trening helt opp på 90-95% av makspuls å anbefale. Men man får selvsagt bra hjertetrening ved lavere intensiteter også. Et hjerte med et større slagvolum pumper mere blod, og muskulaturen får mer forsyninger av blod pr. tidsenhet. Den arbeidende muskelens evne til å motta mot blod og ekstrahere oksygen er ifølge mange studier IKKE en begrensning. Altså mener mange derfor at hovedfokus for treningen bør være høyintensitetstrening for å utvikle hjertet best mulig.
Istedenfor sentral og perifer tenker man Supply/Demand, der supply er begrensningen. Kapillærer vil her også komme under supply-delen. Bloddoping viser elegant at musklene tar unna det oksygenet de får tildelt.
Den treningen Svein Tore Samdal kjørte på damelandslaget i langrenn besto i bolker på rundt 14 dager, der det ble kjørt ca 1 høyintensitetsøkt i snitt pr dag. Dette opplegget har igjen bakgrunn fra forskning på mer utrente personer som viste radikal framgang i oksygenopptak på høyintensitetsøkter (mot lite framgang ved lavere intensitet). Mellom disse høyintensitetsbolkene ble det kjørt perioder (husker ikke hvor lange) med kun 2-3 høyintensitetsøkter i uka, dette holder til vedlikehold for en toppidrettsutøver. Så når muskulaturen var vel restituert igjen, så kunne en ny høyintensitetsbolk begynne, og dette med et høyere oksygenopptak enn når forrige høyintensitetsbolk begynte. Men NB! Sett fordelt over et år ble det allikevel ikke særlig større prosent høyintensitetstrening enn ved tradisjonell langrennstrening med høyintensitetsøktene jevnt fordelt hver uke.
Dette opplegget ga jo gode resultater, men ikke for alle på landslaget. Og mange mosjonister har brent seg på dette. Selv med et skikkelig kontrollapparat rundt seg er det vanskelig å vite når kroppen er restituert igjen etter en høyintensitetsbolk, og man kan ende med å kjøre seg i senk for en periode.
Olympiatoppens tankegang er en litt annen derimot. De anser andre faktorer som like viktige som oksygenopptaket, bla anaerob terskel (stivhetsgrensa, melkesyreterskel), arbeidsøkonomi og utnyttingsgrad av oksygenopptaket.
Anaerob terskel kan trenes til å utgjøre en større prosent av maksimalt oksygenopptak enn før, dvs man kan presse seg på en høyere puls enn før uten å stivne. Dette skjer ved å trene i området rundt anaerob terskel, i følge olympiatoppens intensitetsskala i området 82-87% av makspuls. Angående anaerob terskel fokuserer her opplegget Samdal hadde på at når maksimalt oksygenopptak øker, så følger terskelen etter og blir liggende på samme %-andel av maksimalt oksygenopptak som før, mener da at dette er mer effektivt enn å bruke tiden på å flytte anaerob terskel nærmere intensiteten ved maksimalt oksygenopptak.
Olympiatoppen anbefaler selvsagt også egne økter for å forbedre oksygenopptaket spesielt, i intensitetssonen 87-92% av makspuls.
Man er altså enige om hva de forskjellige intensitetssonene fungerer til å forbedre, men er uenige om på hvilken intensitet fokuset bør ligge ut fra hva de mener er viktigste faktorer for prestasjonsfremgang.

Ut fra dette nå kan man jo begynne å skjønne at man gjør mye bra uansett så lenge intensiteten ligger et sted mellom 80-95% av makspuls som Smog sier. Men ved å velge litt snevrere intensitetssoner til treningen, velger man mer spesifikt hva som skal påvirkes med den enkelte økt.
Hva så med rolig trening, er dette bortkastet? Mine veiledere på idrettsfag (som står bak forskningen som er grunnlaget for Samdals treningsopplegg) mener at ja, rolig trening er bortkastet til annet enn restitusjon, såfremt du ikke driver en idrett med veldig lang varighet, da må kroppen lære seg å jobbe lenge.
Min (og olympiatoppens) praktiske erfaring tilsier at den rolige treningen har sin gode effekt også for utøvere av mer kortvarige konkurranser. Det er vel faktisk ingen forskning som kan understøtte dette (hørte jeg noen sa kabler?), men den rolige treningen virker. Det man imidlertid vet den funker til er å lære kroppen effektiv fettforbrenning, slik at karbohydratene spares lenger.
Min praktiske erfaring tilsier at den rolige treningen bør differensieres i lange og korte turer, istedenfor jevnt fordelt på halvlange turer. Altså; 32 km + 16 km er bedre enn 24 km + 24 km. Hvorfor? Den virkelig lange turen på 32 km gir bedre treningseffekt enn den på 24 km, mens den korte på 16 km gir deg bedre mulighet til å restitusjon enn turen på 24 km. Dette er imidlertid min løse teori utfra "fantasien".

Jeg bunner altså ned i at jeg er enig i at det er en "fornuftig" fordeling mellom intensitetssonene som gir den tryggeste veien til framgang, siden det er mye lettere å kontrollere hvor restituert man er enn ved å samle treningen i skikkelige høyintensitetsbolker. Og jeg er enig i at det er veldig individuelt hvor godt folk tåler mengder trening i forskjellige intensitetssoner, og at den idelle fordelingen kan være individuell. Skiskytterlandslaget ligger på en fordeling på rundt 88% rolig trening (intensitetessone 1 og 2), og 12 % trening med høy intensitet (sone 3-5).
Fordelt over de ulike soner slik:
Sone 1 (55-72% av makspuls) - 83%
Sone 2 (72-82% av makspuls) - 5%
Sone 3 (82-87% av makspuls) - 6%
Sone 4 (87-93% av makspuls) - 4%
Sone 5 (94-100% av makspuls) - 2%

Så den rolige treningen har vel en viss effekt ser det ut til.......

Dette mener jeg er trygg fordeling som gir jevn framgang med liten mulighet for å gå på en smell. Denne fordelingen er fra utøvere som trener ekstremt mye mengde, så for en mosjonist er det kanskje naturlig at høyintensitetstreningen utgjør litt større prosent. Dette fordi at en hard økt i treningsuke bestående av lite treningstimer utgjør en ganske stor prosentdel.

Noen som ble noe klokere?
Følg med i morra for praktiske eksempler på utførelse av økter i de forskjellige intensitetssonene, og mer om hensikten ved hver sone. Også da litt mer om treningsplanlegging.

Dette var et forsøk på en noenlunde objektiv framstilling av hva som funker, men som Finvaag sier, det er nok ikke noen fasit.

Mvh Frode Kommode

P

Parelius

Gjest
Dette liker vi. Fortsett.

Hva med ølvomproblemet?

(Parelius, som trener 3 ganger 2 timer i uka, for å kunne drikke en halvliter etterpå med en engels samvittighet.)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Dette liker vi. Fortsett.

Hva med ølvomproblemet?

(Parelius, som trener 3 ganger 2 timer i uka, for å kunne drikke en halvliter etterpå med en engels samvittighet.)
Er ølvom noe problem da? ;D

Hva består denne treningen i da Parelius? Kalorimessig er vel halvliteren på linje med en halvliter cola omtrent, altså ikke verdens undergang. Kan da ta litt generelt om "fettfjerning";
For det første - man kan ikke "spot-trene" bort fettet på en bestemt del av kroppen ved å trene styrke for samme del av kroppen. Så om du peiser på med sit-ups så forsvinner ikke nødvendigvis fettet rundt mageområdet. Musklene under fettet vil jo bli bedre trent, men disse kommer altså ikke fram i lyset før fettet er borte.
Når kroppen bruker fett som energi må fettsyrene uansett via blodet før de omsettes som energi, så hvor fettet taes fra er ganske vilkårlig. Tendensen er at fettet renner av jevnt over hele linja.
For å fjerne fettet trengs et kalorimessig underskudd. Kondisjonsforbrenningen har sin funksjon i at kaloriene svies av UNDERVEIS i treningen, mens styrketreningen gir den største "afterburneren".
Litt mer om kondisjon først; den RELATIVE andelen fettforbrenning er størst ved rolig trening (se sone 1 og 2 i innlegget mitt over), men kroppen lærer seg også å forbrenne en større andel fett i de høyere intensitetssonene når man blir bedre trent. Vær imidlertid oppmerksom på at den ABSOLUTTE fettforbrenningen ved høy intensitet kan bli bra.
Også en kjip en; jo bedre trent man er, desto mer kalorier forbrenner man på enhver intensitet. Man gjør altså et større arbeid med samme puls som før. Hvor mye kalorier man kan forbrenne kan regnes ut rimleig nøyaktig ut fra oksygenforbruket underveis. de høyintensive øktene har dermed også sin funksjon for fettforbrenning ved at de hjelper deg å bli bedre trent, og du svir da av flere kalorier.
Styrketreningen "ødelegger" muskulaturen, og det trengs energi for å bygge opp denne igjen. Ved trening blir også volumet på muskulaturen større, og det kreves en høyere forbrennning for å vedlikeholde denne.

Litt kort dette, spør ved behov for mer info!

O

OivindJ

Gjest
nescafe skrev:
Siden jeg har mastergrad i idrettsfysiologi får dere spørre meg hvis dere lurer på noe.

Forøvrig litt over en uke siden jeg debuterte på maraton nå, det var strevsomme greier, men moro når man først har kommet seg igjennom.
Hadde vært morro å prøvd seg på Råskinnet(8k (tøft)terreng løp). Har en liten teori om at boxing/MT og grappling kunne ha vært like nyttige som det jogging vil være i forberedelsene for et slikt løp.

(Mye interval trening i boxing/MT, mens grappling er hva jeg vil kalle en "melkesyre sport".. :) )

Hva tror du om den teorien?

Asfaltløp blir selvsagt noe helt annet.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Hva er MT, og hva er grappling?
Det all høyintensitetstrening (snakker om kondisjon nå) fungerer til er jo å bedre hjertets slagvolum, den beste treningen kommer imidlertid når man involverer store muskelgrupper som beinmuskulaturen. Med store muskelgrupper involvert blir det lettere å ligge på en høy puls uten å stivne bort, og man får lenger samlet tid i høyintensitets treningssone, og bedre påvirkning av hjertet.
Men, et stort MEN; så kommer spesifisitetsprinsippet inn. Man får høyest oksygenopptak i den idrettsgrenen man trener mest i. Eksempel fra min store lærebok; en gruppe svømmere ble trent i 10 uker, der hver uke inneholdt 3 harde svømmeøkter på rundt 1 time. Etter treningsperioden målte de 11% framgang i oksygenopptak målt under svømming, og nesten ingen framgang målt under løping! Altså; tren på det du skal bli god til!
Innenfor løping; en orienteringsløper som er vant med terreng har den muskelspesifikke tilpasningen som skal til for å nyttiggjøre seg et høyt oksygenopptak under løping i terrenget, men blir lett fraløpt på flatt, jevnt underlag av asfalt/baneløpere. Det motsatte er tilfelle i terrenget. Unntak kan selvsagt forekomme.

Jeg mener; bortsett fra løping i skikkelig terreng, er annen løpetrening den beste trening til Råskinnet. Videre at også den treningen du foreslår vil hjelpe, siden du forbedrer hjertekapasiteten.

O

OivindJ

Gjest
nescafe skrev:
Hva er MT, og hva er grappling?
MT = Muey Thai (Thai boxing)
Grappling = Bryting (men med "ledd låser" og kveling i dette tilfelle)

Begge disse består av raske bevegelser blandet med korte muligheter til å få igjen pusten litt ;D , Grappling trener nok muskeltretthet litt bedre enn MT, mens MT kanskje trener max O2 opptak marginat bedre enn grapplingen.

Ideen var at kombinasjonen av disse vil øke melkesyre terskelen mer enn bare jogging i jevnt tempo, og at de derfor ville være et godt supplement foran et løp med såpass tøft terreng.

Skal uansett ta med meg tipset om jogging/løping med tilnærmet max puls. Prøvd det et par ganger tidligere; 175/12min(og det var ingen lek ;D ), merket forskjeld i kondis omtrent med en gang, men det bør vel ikke brukes for mye heller.

Ang spesifisitetsprinsippet; Hadde jo tenkt til å løpe litt i terreng også da.. ;D

S

smog

Gjest
Takker for et meget utfyllende svar :D. Er vel enig med deg i det meste når det gjelder utviklingen av slagvolum og høyintensitetstrening. Men er i den tro at kapilarisering skjer best ved langvarig rolig trening:60-80% av maks puls. Et annet viktig moment er hvor lett det er å bomme på denne høy intensitetstreningen. Ikke alle klarer denne formen for hardtrening og bikker over for overtrening/feiltrening. Eller er det fordi de ikke er tro mot systemet og blander inn annen type trening inn i perioder med bare 80-95% av maks puls trening? Her er det fort gjort å gå på en smell.

Mvh

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
smog skrev:
Takker for et meget utfyllende svar :D. Er vel enig med deg i det meste når det gjelder utviklingen av slagvolum og høyintensitetstrening. Men er i den tro at kapilarisering skjer best ved langvarig rolig trening:60-80% av maks puls. Et annet viktig moment er hvor lett det er å bomme på denne høy intensitetstreningen. Ikke alle klarer denne formen for hardtrening og bikker over for overtrening/feiltrening. Eller er det fordi de ikke er tro mot systemet og blander inn annen type trening inn i perioder med bare 80-95% av maks puls trening? Her er det fort gjort å gå på en smell.

Mvh
Husker at min veileder på idrett understreket at det er de muskelfibrene som gjennomstrømmes av blod som blir bedre kapillarisert, og ved høyintensiv trening brukes flere muskelfiber enn ved roligere trening. Et fiber er enten fullt gjennomstrømmet av blod eller nesten ikke i det hele tatt; altså, enten så jobber det maks eller ikke i det hele tatt.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.166
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Idag kjøpte jeg meg en Tacx sykkelrulle. Skal komme skikkelig i form til våren. ;D ??? (Gidder ikke å dra fram piggdekkene i vinter, tror jeg).

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
C._Alshus skrev:
Idag kjøpte jeg meg en Tacx sykkelrulle. Skal komme skikkelig i form til våren. ;D ??? (Gidder ikke å dra fram piggdekkene i vinter, tror jeg).
Hva koster en slik der du kjøpte den?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Har vurdert anskaffelse av tredemølle for løping når været er som verst. Kan noen gi meg noen tips med hensyn på hvilke merker som er bra, evt modeller? Priser?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Svømmer et par ganger i uka, men det holder kun status quo. Jeg forsøker å få klemt inn mer trening, men med to mindre barn og en kone som også driver med ting på kveldstid utenom jobb, så er det ikke så greit. Satser stort sett på å komme meg ut i skog og mark i helgene og gå til og fra jobb når tiden tillater det. Jeg er en av dem som sliter litt med å være glad i mat og er derfor relativt tung. Svømming fungerer i så måte bedre enn det aller meste annet på grunn av at belastningen på rygg og knær er såpass mye mindre enn ved annen kondisjonsidrett.

K

kbwh

Gjest
Den store TRENINGSTRÅDEN!

johna skrev:
C._Alshus skrev:
Idag kjøpte jeg meg en Tacx sykkelrulle. Skal komme skikkelig i form til våren.   ;D ???  (Gidder ikke å dra fram piggdekkene i vinter, tror jeg).
Hva koster en slik der du kjøpte den?
Jeg hadde en slik hvor man låser baknavet fast en gang. Da våren kom fant jeg ut at jeg hadde lært å tråkke firkanter. Solgte den og kjøpte en slik "kunstig landevei" i stedet. Veldig bra trening for balanse og smidighet, man slipper å lære seg å sykle på nytt når snøen går.

(For ordens skyld: Det er ikke jeg som er avbildet.)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kan man trene et vondt kne bedre?

Har et kne som jeg vridde en gang i min barndom ( foten hang igjen mens jeg snudde meg og det føltes som om kneet ble vridd ut av ledd, har gjort det noen ganger seinere og, og det er veldig vondt..) og når jeg belaster det mye blir det vondt. Kan derfor ikke jogge noe særlig, og i dag var jeg til fjells og da jeg skulle gå ned ble det vondt igjen, typisk sånn som kommer når man går mye nedover bakke. Har tatt MR og røntgen uten at de ser noe galt, men begge knærne høres ut som de er fulle av grus når jeg bøyer de.
Men er dette noe man kan bedre ved å trene siden de ikke fant noe direkte galt? ( men samtidig kjenner jeg andre som har fått samme beskjed, og det viste seg seinere at hele minisken var vekke)

J

Jurassic

Gjest
Hentet denne tråden tilbake fra skyggen.

Har noen spørsmål angående trening.

Fungerer nautilus metoden?

Når jeg vil opp i styrke og ned i vekt, bør jeg bruke mer enn kreatin og d-ribose? Steroider er ikke et alternativ.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Hva med et sunt kosthold og 3 økter i uken, bruk av penger på dyre kosttilskudd er i nesten alle tilfeller bortkastede kroner.

Ned i vekt og opp i styrke, tja muskler veier mer enn fett. Selv om du mister litt polstring kan det vere du går opp i vekt.

Mvh Roald

J

Jurassic

Gjest
Når jeg surrer bort penger på hifi kan jeg like gjerne surre bort litt på kosttilskudd også nå før jeg går ned i lønn.

Ligger på 3 økter i uka og utenom cola drikkinga så er ikke kostholdet mitt så veldig usunt.

Men jeg har fortsatt ikke fått svar på om Nautilus metoden virker, gjør den det?

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Men jeg har fortsatt ikke fått svar på om Nautilus metoden virker, gjør den det?
Kan du beskrive denne, veldig kort?

Proteiner virker.

Kun et sett/øvelse kan virke bra, det samme kan flere sett fordelt på færre øvelser. Prøv begge deler, variasjonen er bare bra alikevel.

Å "håntere"(/bruke) en vekt som er ca 85% av den vekten en max kunne klart samme antall reps med 1-2 ganger/uke, er bra. Å prøve å overgå seg selv på hver trening fører kun til saktere framgang.

Å øke vekten for hver gang virker også. Da må en naturligvis først "lesse av" en masse vekter og det føles som om en ikke "jobber hardt nok" i starten, men det funker!

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Det er ei fin mølle på salg hos Oslo sportslager nå (2500 til 1700). Kjøpte denne i høst og den fungerer fint. Bråker ikke mye, er dønn stabil og man (les: utrent nybegynner) får den belastningen man trenger.

Følger du tråden enda Nescafe? Likte innleggene dine. Kunne du tenke deg å skrive litt om overtrening, og hva man skal "se" (les: kjenne) etter. Sånn rent bortsett fra at man blir sur, sliten og har vondt overalt ;D.

Trener 4-5 ganger i uka nå. Variert, langrenn, løping, spinning fotball og bandy, men det er sykling til våren/ sommern som er motivasjonen. Problemet er at sone 1 og 2 - trening tar så jævla mye tid for en trebarns far. Derfor blir det mange korte økter med høy intensitet.

J

Jurassic

Gjest
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:
Kan du beskrive denne, veldig kort?

Proteiner virker.

Kun et sett/øvelse kan virke bra, det samme kan flere sett fordelt på færre øvelser. Prøv begge deler, variasjonen er bare bra alikevel.

Å "håntere"(/bruke) en vekt som er ca 85% av den vekten en max kunne klart samme antall reps med 1-2 ganger/uke, er bra. Å prøve å overgå seg selv på hver trening fører kun til saktere framgang.
Skal jo klare å løfte vekten mellom 8 og 12 ganger men helst klare flere ganger eller tyngre vekt enn forrige gang.

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Skal jo klare å løfte vekten mellom 8 og 12 ganger men helst klare flere ganger eller tyngre vekt enn forrige gang.
Dette fungerer:

La oss si at du først prøver deg fram på en øvelse og finner ut at du klarer 100kg(f.eks) 10-11 ganger MAKSIMALT, før det er full stans.

Da kan du (neste gang) starte med 80 kg (80%) på den øvelsen, så 82.5kg neste gang, 85kg etter det, 87,5, osv..

Føles veldig lett i starten, men det virker!

Kroppen vokser raskere på å "håntere" vekter som er rundt 80-90% av hva den klarer, enn av å bli "misshandlet" med masse umulige oppgaver. Å gå til Failure 3-4 ganger/år/muskelgruppe holder i massevis.

Edit; for styrke og masse, ville jeg nok ha kjørt litt færre repetisjoner. 6-8 f.eks.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Gadd ikke lese alt.

Er veldig "glad" i denne type "langrenns maskin" hvor du står stille og "løper".
Slik som denne:

http://www.mackinnon.no/treningsapp...tikal_abilica_7000_trimsykkel_stepmaskin.html

Spørsmålet mitt er: Hvordan effektmessig er denne i forhold til tredemølle, romaskin og spinning? I tillegg til beina så beveger en jo også armene mer enn når en er ute og jogger.
All trim blir til hva en selv gjør, men er det bedre treningseffekt av denne enn de andre, eller like bra?
Sliter litt med beina og synes derfor denne er ett godt alternativ til å jogge.

Håper på tilbakemeldinger.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har trent stort sett hele livet, det begynte med bryting i 7 årsalderen, stevner og pokaler og mye morro.
I 11 årsalderen fikk jeg opp øynene for Badminton og spilte aktivt helt til jeg var ca 17 år, var faktisk nord-norsk mester 3 år på rad, og var med på Nordiske landslaget for Juniorer... ;D Mye gøy,ja.

17-18 årsalderen ble det mye "av og på` trening, men dessto mere av Piker vin og sang :-X.Treningen kom i annen rekke, skole og festing kunne fort ta opp mye fritid,ja.

Når jeg nådde 24 år bestemte jeg meg for å begynne med vekttrening og det har jeg gjort siden.(Jeg er 34 nå)
Målet hat stort sett vært å bli sterkere og legge på seg muskemasse noen jeg også har gjort.
Etter flere år med harde treningsøkter begynte jeg å få problemer med smerter i korsryggen og for litt over 2 år siden toppet det seg.Treningen måtte legges på hylla for en stund, fast bestemt på å komme tilbake bestemte jeg meg for 2 ting det ene var å finne årsaken til ryggproblemene det andre var å slutte å røyke.
Leste boka til Allen Carr og over to år etterpå har jeg ikke tatt ett drag, ryggprobleme var det ikke like lett med men det viste seg at noen av øvelsene jeg hadde kjørt på ryggen hadde påvirket kjernemuskulaturen slik at denne var inaktiv.For å si det enkelt er det den muskulaturen som støtter rundt skjelettet innvendig.

Trente meg sakte men sikkert opp igjen og nå er jeg i bedre form en jeg noengang har vært.
Mitt tips og råd til de som ønsker å starte opp trening uansett hvilken form for trening er å ta det med ro, ikke start opp med trening 6 ganger i uka, jeg har sett mange eks. på hvordan slik trening kan gå og de fleste ender opp med å være drittlei etter 3 uker, enten det eller så skader de seg slik at de må ha opphold i treninga og orker ikke begynne igjen.
Er så heldig at jeg disponerer ett rom i kjellern som jeg bruker når jeg trener, som 3 barnsfar passer det meg perfekt.Jeg trener vekter 3 ganger i uka dagene har jeg delt opp til mandag,onsdag og fredag, passer bra med en hviledag imellom øktene.Prøver også å få meg en joggetur i helgene men det har det ikke vært mye av i det siste.

Med riktig trening føler jeg det lettere å takle dagens stress og mas lettere, ikke bare blir jeg sterkere fysisk men også det psykiske blir positivt påvirket merker jeg-(blir sabla sur hvis jeg ikke for trent på en uke)
Takk for meg.

MVH Johnny

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.900
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Badminton er nice :)

Har selv spilt aktivt i mange år nå...

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Roald skrev:
Hva med et sunt kosthold og 3 økter i uken, bruk av penger på dyre kosttilskudd er i nesten alle tilfeller bortkastede kroner.

Ned i vekt og opp i styrke, tja muskler veier mer enn fett. Selv om du mister litt polstring kan det vere du går opp i vekt.

Mvh Roald
Enig i dette, min personlige erfaring er også at proteintilskudd/karbotilskudd ikke vil være med på å øke muskelmasse noe raskere selv om alle reklamer og div. blader vil ha oss til å tro det.Jeg har brukt karbo/protein tilskudd sammenhengende i godt over 1 år for en stund tilbake, jeg merket ingen som helst forskjell på styrke eller raskere økning.Erfaringene mine kompiser også har gjort er at dette ikke spiller så stor rolle for utviklingen, og endel av disse er svært seriøse i treningene sine.
Med normalt fornuftig kosthold trenger en ikke ha behov for kosttilskudd er mine erfaringer, det vil muligens stille seg annerledes ved inntak av stereoider.

Punkt nr 1 for å legge på seg muskelmasse vil alltid bli å komme seg på trening og kjøre ett fornuftig program som ikke går på helsa løs.Å være stabil er ett stikkord her, selv har jeg vel "skuffta" treninga 2 ganger iløpet av 2 år.
Har en selvdisiplin nok til å følge ett fornuftig sammensatt program vil en ca ha mulighet for å legge på seg ca 1kg muskelmasse i året da går jeg utifra at en trener uten steroider.Dette er noe som stemmer ganske godt utfra egne erfaringer og mine venners erfaringer, selv har jeg økt muskelmassen med 10 kg iløpet av min treningsperiode.
Styrken har mer en doblet seg.

Senere forskning har vel vist seg at hviletid er ett svært viktig aspekter når det kommer til vekttrening.Selv har jeg gått ned fra å trene 5dg i uken til 3dg.Og istendenfor å dele inn kroppen i splitt, kjører jeg hele kroppen med samme program ved hver trening.Min erfaring er at å trene hver kroppsdel bare en gang i uka er altfor lite,jeg har raskere fremgang nå enn hva jeg tidligere hatt med trening 5 dager i uka men dette kan selvfølgelig variere fra person til person.

MVH Johnny

T

Thomas1

Gjest
Senere forskning har vel vist seg at hviletid er ett svært viktig aspekter når det kommer til vekttrening.Selv har jeg gått ned fra å trene 5dg i uken til 3dg.Og istendenfor å dele inn kroppen i splitt, kjører jeg hele kroppen med samme program ved hver trening.Min erfaring er at å trene hver kroppsdel bare en gang i uka er altfor lite,jeg har raskere fremgang nå enn hva jeg tidligere hatt med trening 5 dager i uka men dette kan selvfølgelig variere fra person til person.
For å få nytte av vekttrening skal musklene ikke få hvile mer enn 72 timer, før forrige eksersis vil være fånyttes. ( har jeg hørt/lært )

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
bambadoo skrev:
Badminton er nice :)

Har selv spilt aktivt i mange år nå...
Når jeg var i min mest aktive periode var det en som het Hans Sperre junior
som regjerte i Norge.(tror han spilte for sandefjord)
For tilsendt lokalavisen fra Nord og leser at det enda er aktivt miljø i gamleklubben der oppe - Kirkenes badmintonklubb. 8) Freddys still going strong.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Thomas1 skrev:
For å få nytte av vekttrening skal musklene ikke få hvile mer enn 72 timer, før forrige eksersis vil være fånyttes. ( har jeg hørt/lært )
Vi er alle satt sammen forskjellig, det som virker for`en vil ikke nødvendigvis være en fasit for alle.

MVH Johnny

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Thomas1 skrev:
Vi er alle satt sammen forskjellig, det som virker for`en vil ikke nødvendigvis være en fasit for alle.

MVH Johnny
Klart det er mye som er individuelt. En annen tommelfingerregel jeg har hørt er at man må trene to ganger i uka for å holde formen ved like. Mindre enn det, og man vil degradere formen. Mer enn det, så får man en progresjon. Men som sagt er det en tommelfingerregel. Det gjelder helt sikkert andre regler for eliteutøvere innen idrett.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:
Thomas1 skrev:

MVH Johnny
Klart det er mye som er individuelt. En annen tommelfingerregel jeg har hørt er at man må trene to ganger i uka for å holde formen ved like. Mindre enn det, og man vil degradere formen. Mer enn det, så får man en progresjon. Men som sagt er det en tommelfingerregel. Det gjelder helt sikkert andre regler for eliteutøvere innen idrett.
Det å holde formen vedlike kan jo være mange ting.
Menes det å holde kondisjon på samme nivå? Menes det å beholde muskelmasse? Styrke? Vekt?

Egen erfaring er at en dag i uken er 100 ganger bedre enn 0 dager i uken.. ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
johnnygrandis skrev:
Roald skrev:

Mvh Roald
Enig i dette, min personlige erfaring er også at proteintilskudd/karbotilskudd ikke vil være med på å øke muskelmasse noe raskere selv om alle reklamer og div. blader vil ha oss til å tro det.Jeg har brukt karbo/protein tilskudd sammenhengende i godt over 1 år for en stund tilbake, jeg merket ingen som helst forskjell på styrke eller raskere økning.Erfaringene mine kompiser også har gjort er at dette ikke spiller så stor rolle for utviklingen, og endel av disse er svært seriøse i treningene sine.
Med normalt fornuftig kosthold trenger en ikke ha behov for kosttilskudd er mine erfaringer, det vil muligens stille seg annerledes ved inntak av stereoider.

Punkt nr 1 for å legge på seg muskelmasse vil alltid bli å komme seg på trening og kjøre ett fornuftig program som ikke går på helsa løs.Å være stabil er ett stikkord her, selv har jeg vel "skuffta" treninga 2 ganger iløpet av 2 år.
Har en selvdisiplin nok til å følge ett fornuftig sammensatt program vil en ca ha mulighet for å legge på seg ca 1kg muskelmasse i året da går jeg utifra at en trener uten steroider.Dette er noe som stemmer ganske godt utfra egne erfaringer og mine venners erfaringer, selv har jeg økt muskelmassen med 10 kg iløpet av min treningsperiode.
Styrken har mer en doblet seg.

MVH Johnny
Delte meninger om det her..
Har en samboer nå som trener seg opp til fitness NM om et år. Hun skal opp 12 kilo nå i løpet av 2 måneder, for deretter å fjerne fettet etterpå. Jeg trodde ikke det var mulig å gå opp så mye på så kort tid, men med den dietten hun går på så er det visst mulig.
Hvor mye av det som skyldes muskelvekst vet jeg ikke, men at det blir mer enn 1 kg tror jeg er opplagt.. ;)

Foruten å spise som en hest så er det også trening 4 dager i uken..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Dobling i styrke på 6 måneder

Leste på forsiden av http://tctrening.no at dersom en starter med styrketrening kan en øke styrken med >50%. Jeg startet med vekttrening for 2 uker siden, er vant til å være i aktivitet og uten å kjenne maks styrke i knebøy så klarer jeg >100kg. Vil jeg kunne klare 200kg før neste sommer eller er det bare svada det som står i artikkelen?
Kjenner jeg ble litt skeptisk.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0

Om persen din var 40kg og du ikke hadde trent noe særlig før kunne du sikkert klart en dobbling.

100 => 200 på seks måneder blir 15+ kg/måned. Tviler VELDIG på at det går seks måneder på rad.

Hva med et mål om 115kg om seks uker i første omgang?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873

Anonym skrev:
Leste på forsiden av http://tctrening.no at dersom en starter med styrketrening kan en øke styrken med >50%. Jeg startet med vekttrening for 2 uker siden, er vant til å være i aktivitet og uten å kjenne maks styrke i knebøy så klarer jeg >100kg. Vil jeg kunne klare 200kg før neste sommer eller er det bare svada det som står i artikkelen?
Kjenner jeg ble litt skeptisk.
Det blir enklere å klare å øke med 50 % hvis du trener litt på prosentregningen også.
100 kg + 50 % = 150 kg...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hehe jeg ser den, tydelig at jeg må tilbake til barneskolen igjen :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.922
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Enkelte tyr også til onani som en god underarmsøvelse

:eek: ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.922
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jurassic skrev:
Hentet denne tråden tilbake fra skyggen.

Har noen spørsmål angående trening.

Fungerer nautilus metoden?

Når jeg vil opp i styrke og ned i vekt, bør jeg bruke mer enn kreatin og d-ribose? Steroider er ikke et alternativ.
Pintol fungerer bra for meg.

Ser det er mye skepsis til kosttilskudd, som forventet. Det blir vel som med kabler, untatt at protein/kabohydrat/kreatin tilskudd har påvist virkning,
Det er vel bare og prøve det? De fleste skeptikere har avblåst sånt svada fra dag 1 uansett, de somhar prøvd og ikke følt noe forksjell spiser kanskje helt riktig og får i seg nok igjennom kostholdet.
For andre så fungerer det utmerket, som feks for meg. Jeg skal opp i muskelmasse og har startet bulkingen for høsten, det er helt umulig for meg og få i meg nok kalorier for og øke vekten og alikevel spise sunt. Derfor er pulver en super løsning, får i meg 1400kcal om dagen gjennom pulver. Og omtrent like mye til gjennom kosten.
Du bør ligge ca 500kcal over normalt forbruk for og bygge muskler.
Starter dagen med en shake bestående av Kasein, Isolate, Whey, Glutamine, BCAA og Lecithin.
Før og etter trening bruker jeg ren Isolate blandet med karbohydrater, enten fra pulver eller havregryn/ris o.l
Rett før sengetid er det Kasein, Isolate, Whey, Glutamine, BCAA og Lecithin. Sammen med 60g karbohydratpulver.
Bruker Zinktilskudd for skjellettet og vanlige multivitaminer i tillegg. Antioksidanter for immunforsvaret, som det fort går nedenom og hjem med ved hard trening i tillegg til lange arbeidsdager.
Det er viktig med Kasein proteiner før leggetid, det tas saktere opp av kroppen og holder fordøyelse og forbrenning under jobb hele natten. Tommelfinger regel- er man sulten når man våkner har man gjort en god jobb.
Jeg spiser selvsagt veldig sunt, varierer mye i kostholdet, fiber, kjøtt, fisk, kylling, ris, poteter, havregryn, nøtter, melk og oster. En spisedag i uken der jeg spiser store mengder av mat jeg liker veldig godt, som feks kina/thai mat. Love it :)
Varier like mye i kosten som du gjør på trening, la kroppen få jobbe ulikt i både fordøyelse og muskler så går det fort fremover.

For dere som vil øke i muskelmasse må man ikke glemme og trene basisøvelsene, knebøy og markløft. Supre øvelser, og som Parelius har nevnt så frigir det testosteron til kroppen som den trenger for og øke.

Så også at en har nevnt at han tar seg en joggetur etter styrketreningen? Dette vil jeg absolutt fraråde dersom man ønsker og bygge muskler og øke forbrenningen. Kroppen har ikke nok overskudd til begge deler med så kort tid mellom dem, klarer den det, trener du for lett ;)
Restitusjonen etter vektrening skal man ta på alvor, har man kontroll over den øker forbrenningen vanvittig, spise riktig etter trening (innen ett kvarter etter siste løft bør man få i seg karbohydrater og proteiner)

Man bør få i seg riktig mengde fett, sunt fett, som omega 3,6 og 9.... halvfet melk (lettmelk, ost, kesam feks)....eller nøtter.
Det er alfa omega og smører leddene og holder forbrenningen oppe.

(rablet ned på vei til trening, har sikkert glemt noe, fyller på om så er)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Den store treningstråden har jo død helt ut, har alle toppet formen til sommeren?

Legger inn en videosnutt av en lett øvelse så folk kommer i gang igjen!

Topp Bunn