Per som stammet kom inn på en bar, gikk bort i baren og sa;
"K...K....KK....Kan jeg.... F...F....FFF....FFFåå en Øl T...TT...Takk?"
Hvorpå bartenderen svarte;
"D...DD...Det... B...BBlir... S...SSs...SSsseksti fire Kk...Kkkroner..."
Per får ølen og blir sittende ved baren, hvorpå en ny kunde kommer inn og bestiller en øl hos den samme bartenderen. Hvorpå bartenderen til Per sin store irritasjon uten å stamme sier.
"Det blir sekstifir kroner."
Per blir litt forbannet og ser strengt på bartenderen mens han spør;
"K...Kk....Kkkødder du med meg?"
Hvorpå bartenderen svarer;
"Nei da, jeg bare K...Kkøddet litt med han andre"
- // -
Per som stammet drev med friidrett, hvorpå han trente høydehopp med Ola. I motsetning til Ola så hadde Per et tallent for høydehopp. Dem hadde trent sammen i alle år, og Ola hadde aldri svingt seg over 2.20 meter som var hans store mål å en gang klare, hans personlige rekord lå like under dette målet og lød på 2.19 meter.
Per derimot, pleide i nær sagt alle stemner å svinge seg over 2.20 meter, og hans personlige rekord lå nærmere 2.30 meter.
Det var siste stevne for sesongen, og det gikk slik det pleide. Per svingte seg over 2.20 meter og Ola rev som vanlig like under 2.20 meter. I fortvilelse sa derfor Ola;
"Vet du, nå har jeg trent i aldri så mange år, men klarer aldri 2.20 grensen, jeg tror jeg gir opp hele satsingen nå, vet ikke om jeg klarer å motivere meg for en sesong til når jeg aldri når målet"
Hvorpå Per svarte trøstende og motiverende;
"D...Ddu må i...ik...iKK.... iKkkke gi d...dD...DdDeg, d...dDet er i...iI....iIIIkke s...sSå v...V....Vaanskelig, dDu m...mMå b.... Bbare t....T....Ttt....tttTrene l....lLitt annerledes..."
Hvorpå Ola svarte Per med;
"Åhh? Det er lett for deg å si det!!"
-----
Moren kom ut av dusjen, nydusjet, hvorpå lille Knut så henne naken for første gang. Han ble jo litt nysgjerrig på denne kvinnekroppen som han så var annerledes enn sin egen. Derfor pekte han på morens bryster og spurte.
"Mamma, hva er det der?"
Mmoren forklarte, at det var der melken kom fra. Hvorpå Knut ble nysgjerrig og spurte om han fikk lov til å lukte på dem... Jo da, svarte moren, og lot han lukte. Hvorpå Knut svarte;
"Det lukter såpe"
Så la han merke til noe lenger nede, hun hadde ingen tissefant. Hvorpå Knut måtte spørre mens han pekte;
"Mamma, hva er det der da?"
Det er musen min det, svarte moren. Hvorpå Knut måtte spørre om det var mulig å få lukte på den også... Og jo da, det var det. Han bøyde seg så frem og sniffet ivei, før han svarte;
"Hvor lenge har den vært død da?"
----
Ofte hørte Knut lyder fra moren og farens rom, gjerne på kveldstid en stund etter at han hadde lagt seg. Var rare lyder det der, masse knirking og dem pustet og peste og laget rare lyder. En kveld klarte han ikke styre nysgjerrigheten med tanke på hva dette var for noe, så Knut listet seg stille på tå frem til moren og farens rom, hvor han åpnet døren forsiktig.
Der inne satt moren over faren, begge to var dem nakne. Men Knut var jo så liten at han ikke forstod det hele... Han avslørte så at han var kommet til med å si;
"Mamma, hva er det du gjør med Pappa?"
Begge foreldrene ble litt pinlig berørt, men dem fattet jo at Knut ikke helt forstod det hele. Moren hans, som var den som snarest fant noe fornuftig å forklare med sa som følger;
"Som du sikkert har sett, så har pappa lagt på seg og fått litt større mage i det siste. Nå har jeg sittet oppå han og gynget litt, vi prøver å presse litt luft ut av magen hans bare."
Hvorpå Knut svarte følgende;
"Åhh ja, det var en lur ide. Men jeg tror ikke det hjelper Mamma, for hver dag etter at du har gått på jobb så kommer hun damen i nabohuset og blåser han opp igjen!"