Z
Zomby_Woof
Gjest
Forsåvidt sant. Men om det går tapt i kilden, forsterkeren eller høyttaleren er ett fett. Borte er det uansett.gismo skrev:(...) det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere. (...)
Forsåvidt sant. Men om det går tapt i kilden, forsterkeren eller høyttaleren er ett fett. Borte er det uansett.gismo skrev:(...) det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere. (...)
Med de forutsetningene ville jeg garantert oppgradert høyttalerneØivindJ skrev:Spessielle eksempler da
I et oppsett der kilde, amp og ht alle koster ca 10k hver, vil jeg ha størst tro på å oppgradere til en dobbelt så dyr kilde.
Mvh
Anonym skrev:Hvor mye mer tror du ikke du taper i høyttalere?gismo skrev:Dette har jeg vel sagt tidligere i andre tråder (eller var det denne ;D) at det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere.
Hva skal du med super-HT om du ikke får frem annet enn "lapskaus" frem til dem 8)Anonym skrev:Hvor mye mer tror du ikke du taper i høyttalere?gismo skrev:Dette har jeg vel sagt tidligere i andre tråder (eller var det denne ;D) at det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere.
Forøvrig veldig enig i dette. For å dra en analogi til musikkinstrumenter: Det er større forskjell på en saxofon og en trompet enn det er på en god og en dårlig gitar.Vidar P skrev:Klanglige flavører og forskjeller mellom høyttalere eller annet er en ting, kvalitative nivåforskjeller er ofte noe annet. Imo.
Akkurat det jeg mener. Mens du neppe finner en høytaler som kan gi en fullfrekvens gjengivelse i min stue med en høytaler til samme pris. (faktisk klarer du ikke det med Vidar P sine høytalere hellerorso skrev:En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Da blir det imo litt merkelig å si at kilden er så viktig. I forhold til pris er det vanskelig å se.
Kan være enig på en måte, men ingen super HT "lager høyoppløst kilde signaler selv".Zomby_Woof skrev:Forsåvidt sant. Men om det går tapt i kilden, forsterkeren eller høyttaleren er ett fett. Borte er det uansett.gismo skrev:(...) det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere. (...)
Jeg blir litt overrasket over akkurat det med kildefokuset. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en helt topp kilde for det er forskjeller men med relativt rimelig utstyr kommer ganske nær high end.orso skrev:En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Da blir det imo litt merkelig å si at kilden er så viktig. I forhold til pris er det vanskelig å se.
Ikke om du har lyttet til f.eks. dCS Puccini eller Debussy. Da hører man hva high end er.Anonym skrev:Jeg blir litt overrasket over akkurat det med kildefokuset. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en helt topp kilde for det er forskjeller men med relativt rimelig utstyr kommer ganske nær high end.orso skrev:En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Jeg har da hørt topp kilder tidligere og har sansen for det.lars_erik skrev:Ikke om du har lyttet til f.eks. dCS Puccini eller Debussy. Da hører man hva high end er.Anonym skrev:Jeg blir litt overrasket over akkurat det med kildefokuset. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en helt topp kilde for det er forskjeller men med relativt rimelig utstyr kommer ganske nær high end.orso skrev:En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Har hørt dCS og det er fantastisk oppløst, balansert og spiller fin fint og helt klart i toppsjiktet av det digitale i dag, men disse dCS boksne (alt i den klassen) er et stort eksempel på diminishing returns. I sær i disse moderne digitale tider hvor du begynner å få veldig bra digital lydgjengivelse til svært overkommelig priser.lars_erik skrev:Ikke om du har lyttet til f.eks. dCS Puccini eller Debussy. Da hører man hva high end er.Anonym skrev:Jeg blir litt overrasket over akkurat det med kildefokuset. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en helt topp kilde for det er forskjeller men med relativt rimelig utstyr kommer ganske nær high end.orso skrev:En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Forskjellen mellom dcs og de kildene jeg nevnte vil være langt mindre enn om du kjøper en pakke med rockwool eller bruker litt minimum fase EQ. Tror i grunnen de færreste ville ha klart å skille de kildene i en blindtest. Du kan jo prøve og rapportere tilbake.lars_erik skrev:Ikke om du har lyttet til f.eks. dCS Puccini eller Debussy. Da hører man hva high end er.
Det beste ville vel vært å gjøre det med best mulig kilde?orso skrev:Forskjellen mellom dcs og de kildene jeg nevnte vil være langt mindre enn om du kjøper en pakke med rockwool eller bruker litt minimum fase EQ. Tror i grunnen de færreste ville ha klart å skille de kildene i en blindtest. Du kan jo prøve og rapportere tilbake.lars_erik skrev:Ikke om du har lyttet til f.eks. dCS Puccini eller Debussy. Da hører man hva high end er.
ØivindJ skrev:Spessielle eksempler da
I et oppsett der kilde, amp og ht(paret) alle koster ca 10k hver, vil jeg ha størst tro på å oppgradere til en dobbelt så dyr kilde.
Mvh
Vi har som kjent en highend cd spiller til 55k (highend product of the year eller hva det var den ble kåret til) med innmat til 1k. Dårlig eller god?Let's take a look at the recent rigorous ABX tests published at Matrix Hi-Fi site:
1.- Benchmark DAC 1 VS- Nehinger DEQ2496: No differences
2.- dCS Verdi La Scala, dCS Delius VS- Denon DCD-920: No differences
3.- Oracle CD 2500 VS- Pioneer DV557: No differences
4.- Cambridge Audio CD6 VS- Camridge Audio CD6 + Master clock LClock X02: No differences
5.- Sony SACD XA3000 ES VS Cambridge Audio CD: No differences
6.- Sony SACD XA3000 ES VS Sony Discman E-775: No differences
7.- Pioneer VD 656ª VS- Yamaha DSP E800: No differences
8.- Pioneer DV515 VS- Pioneer DV515 + Bechmark DAC1: No differences
9.- Forsell Air Reference VS- Token CD50: No differences
10.- Grunkel DVG-32 VS- CEC TL515 MkII: No differences
11.- Sony SACD XA3000 ES + Audionote DAC3 VS Sony Discman E-775: Different
All these tests are thoroughly described at Matrix Hi-Fi Site. As you can see, only one positive result!
You can consult the site here: www.matrixhifi.com"
Det er jo selvfølgelig, men poenget er at kjøper du en dac til 8000,- og bruker en pc til drivverk så er det ikke i nærheten av shit in. Du vil sansynsligvis ikke engang høre forskjell på dette og 10 ganger prisen om du ikke kjenner anlegget veldig godt.digiman skrev:Men shit in = shit out er fortsatt absolutt gjeldende i 2010.
Men hvilke digitale kilder gir "shit in", egentlig?digiman skrev:Men shit in = shit out er fortsatt absolutt gjeldende i 2010.
Ja, det begynner vel å bli ekstremt billig da, men prøv med en Sony BD370 (eller hva den nå heter) til 12-1500 Kr, og se da. Det er forholdsmessig veldig liten forskjell på den og en spiller til ti ganger prisen.digiman skrev:Kan vel bekrefte at No name DVD spilleren til 790,- jeg har stående i boden er direkte Shit in = Shit out som cd avspiller i mitt anlegg. Ellers veldig enig om DAC teorien. Forskjellene skrumper veldig inn når du kommer opp i 10-15k DAC klassen.
Så hjertens enig med Ulf og Vidar.Vidar P skrev:Det er jeg helt enig i, det rimer helt og holdent med egne opplevelser her.Ulf-B skrev:Jeg bygger på års erfaring med at selv de billigste høyttalerne jeg har hatt innom, spiller utrolig bra med topp kilde og topp forsterkere. Desverre er det omvendte nesten aldri tilfelle .
Kan ikke gå god for 370, men har hatt BDP-S560 tidligere før den gikk til mor og den vil jeg nok karakterisere som på grensen til Shit in kontra en god dedikert cd-spiller til ca 5k. Det ble spisst og bass fattig med Sonyen. Derimot bruker du en god DAC er det noe helt annet. Sett bort i fra at betjening og disklesing er ofte for tregt for meg personlig på BD/DVD spillere. Enig i høyttaler forskjellen. Der er det langt større forskjeller en digitale kilder generelt. Men terorien om shit in = shit out står jeg uansett for ;DDazed skrev:Ja, det begynner vel å bli ekstremt billig da, men prøv med en Sony BD370 (eller hva den nå heter) til 12-1500 Kr, og se da. Det er forholdsmessig veldig liten forskjell på den og en spiller til ti ganger prisen.digiman skrev:Kan vel bekrefte at No name DVD spilleren til 790,- jeg har stående i boden er direkte Shit in = Shit out som cd avspiller i mitt anlegg. Ellers veldig enig om DAC teorien. Forskjellene skrumper veldig inn når du kommer opp i 10-15k DAC klassen.
Prøv det samme eksperimentet med et høyttalerpar til 1500 og et til det tidoble.
Også enig.Espen R skrev:Så hjertens enig med Ulf og Vidar.Vidar P skrev:Det er jeg helt enig i, det rimer helt og holdent med egne opplevelser her.Ulf-B skrev:Jeg bygger på års erfaring med at selv de billigste høyttalerne jeg har hatt innom, spiller utrolig bra med topp kilde og topp forsterkere. Desverre er det omvendte nesten aldri tilfelle .
The loudspeaker will determine how your music system sounds. Not the amplifier, not the preamplifier, not the CD or DVD player, nothing but the loudspeaker.zimon skrev:Loudspeakers, iflg objektivistene: http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=11&blogId=1
Det er vel et definisjonsspørsmål.lars_erik skrev:Og topp kilde for man ikke til 15-20k, bare så det er sagt.
Ærlig talt! Tror nok Sluket blir begravet i et 2500 liters horn, 500 liter er jo for tynne pingler ;D ;D ;Dbaluba skrev:For Sluket er et liv uten horn utenkelig. Sannsynligvis kommer han til å bli begravet i et 500 liters basshorn når den dagen kommer.
Har selv(desverre for lommeboka) gått veien fra kilde til 5k, via 20k, 60k og nå 120k. Heldigvis mest bruktkjøp. Det er ingen som helst tvil om at pris og kvalitet henger sammen. Desverre.Dazed skrev:Det er vel et definisjonsspørsmål.lars_erik skrev:Og topp kilde for man ikke til 15-20k, bare så det er sagt.
Det er nok ikke like store lydforskjeller mellom to cd-spillere til hhv. 5000 og 150000 som det er mellom to til hhv 1000 og 5000, så man kan hevde at en spiller til 15-20 er ganske "nærme toppen".
...Men selvsagt har du rett i at "toppen" av high end-kategorien ligger noe høyere enn den prisklassen.
Selvfølgelig har du rett i det. Jeg er jo selv en pingle, og på seg selv kjenner en som kjent andre. Sluket er jo et betydelig større bass-sluk enn meg. Jeg ville jo ikke engang hatt plass til 200 liter. :Ludo skrev:Ærlig talt! Tror nok Sluket blir begravet i et 2500 liters horn, 500 liter er jo for tynne pingler ;D ;D ;Dbaluba skrev:For Sluket er et liv uten horn utenkelig. Sannsynligvis kommer han til å bli begravet i et 500 liters basshorn når den dagen kommer.
Selvsagt. Skulle bare mangle, og jeg kan bare drømme om komponenter i den prisklassen selv. Likevel tror jeg fremdeles at man får mindre og mindre forbedring pr. krone jo høyere opp i prisklassene man kommer.lars_erik skrev:Har selv(desverre for lommeboka) gått veien fra kilde til 5k, via 20k, 60k og nå 120k. Heldigvis mest bruktkjøp. Det er ingen som helst tvil om at pris og kvalitet henger sammen. Desverre.Dazed skrev:Det er vel et definisjonsspørsmål.lars_erik skrev:Og topp kilde for man ikke til 15-20k, bare så det er sagt.
Det er nok ikke like store lydforskjeller mellom to cd-spillere til hhv. 5000 og 150000 som det er mellom to til hhv 1000 og 5000, så man kan hevde at en spiller til 15-20 er ganske "nærme toppen".
...Men selvsagt har du rett i at "toppen" av high end-kategorien ligger noe høyere enn den prisklassen.