Et par strøtanker:
1.Det er nokså lett å lage slagord som går i motsatt retning av 'kilde først' -ideologien: "Har du noen gang hørt god lyd komme ut av dårlige høyttalere?" Lapskaus er lapskaus, det hjeper lite med dyre ingredienser". Lærdom: Slagord og forenklinger kommer man ikke langt med.
Jeg tror alle er enige i bunn og grunn at det svakeste leddet kan være overalt i et gitt anlegg.. Så kan man ha forskjellige sympatier: For eksempel at man "liker å ha noe godt i bunnen å kunne bygge på fremover". Eller det kan være noen som sier: Gode kilder vrimler det av i dag, derfor må jeg konsentrerer meg om å forbedre høyttalere og akustikk. Like gangbart, spør du meg
2.Når det gjelder å velge utstyr kan det derimot ikke være tvil om at det man velger først er høyttalere De velges etter musikksmak, rommets størrelse, hvor høyt man spiller, hvor dyp bass man forlanger, osv. Elementært, dr.Watson. For det annet MÅ man velge passende forsterkere til å drive dem, det sier seg selv. Akkurat hva man putter inn på den andre siden av forsterkeren kan jo være så mangt, og det vil av den grunn være meningsløst å velge resten av anlegget ur fra en enkelt input-komponent, men enda mer fordi vi på den siden av forsterkeren snakker vi fine nyanser, mindre om de store og fundamentale forskjeller -selv om vi som audiofile ofte utbryter "det var fundamentalt noe annet!" når vi har byttet ut en cd spiller og lignende). .
3 En del forvirring og uenighet kan oppstå hvis man trekker prisen inn i bildet. Hva er en god kilde? I dag kan det være svært problematisk å skjelne en eksklusiv cd-spiller fra det som kommer fra et billig (men velvalgt) lydkort, rent lydmessig. Man treffer i alle fall oftere og oftere på folk som gjør denne observasjonen. Kildens viktighet kan ikke bestrides, men den kan antagelig ikke oversettes til hva man må punge ut med. Et annet eksempel: Man kan meget vel tenke seg et godt konsertopptak formidlet av en rimelig (men alminnelig god) FM-tuner gjengitt over verdens beste forsterkere og høyttalere, mens det motsatte nok vil skurre i de flestes ører: En tuner til 100 tusen og forsterkere til en halv million kombinert med (alminnelig gode!) høyttalere fra hifiklubben eller netshop til 2 tusen.
4. Til han tidligere i tråden som nevnte LP12 som kilde. En platespiller kan vel neppe betraktes som en kilde. Bruker man en dårlig pickup i en LP12 vil det lyde akkurat like elendig som forventet. Setter man derimot en god pickup på ( i en LP 12 eller for den saks skyld i en Thorens 150 fra loppemarkedet) kan man godt havne i lyd- nirvana. (en forenkling, naturligvis, siden det forutsetter er velfungerende tonearm i begge tilfellene). Det er pickuppen som her er kilden, den ene snurrende platetallerken skiller seg minimalt ut fra den annen.* Sannsynlig forklaring på misforståelsen: Det er den gamle leksa at mange innen audio lett blir "forblindet av det visuelle" og av prislappen.
No
*Tro det eller ikke: Jeg har sett profesjonelle audio-journalister uttale seg om "lyden" fra en platespiller under en test, uten å ha rørt ved medleverte OM5 billig-.pickup!