Forsterkere Dere som har rørforsterker.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Har dere en no2 forsterker og i så fall hvilke merke og hvorfor har du 2?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.203
Antall liker
2.683
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tidligere dagers dølle streame kvalitet hjalp meg med en lyd kvalitet jeg kunne leve med for lang tid
En perle av en Unison 20 w s2k ristet de dobble 15 tommerne så det holdt ,,,, jeg fikk mer smak . Carver vta 180 drømte jeg litt om ,, grunnet innovative konstruksjonen ,,,, ja du leste rett .Det inn går 4 patenter i denne .Helt til feldig ble di mine med ett bytte mellom legg

En ny side av hobbien tvang seg fram ,,,sette seg inn i alle rør parametrene /termene .En verden av kunstig over prisede rør ,,, Mange skuffelser der , men og oppturer og de kostet som regel littt ekstra "


Etter hvert så har streaming " blitt bedre her til hus og rør ampene like ledes Før en utenkbar tanke ,,,,,, jeg gjør det nå ,,,ikke for at jeg må men for at jeg elsker det ,,,og de kan ;CD avspilling og rammstein . )

Lenge tenkte jeg avhendige rør , men så gjør de noe for musikken so mye av det digitale ikke evner . ( De forblir .Når de ikke brukes koser jeg og pusser polerer litt" Kansje må noen rør måles litt : )
De er balsam for sjel og helse
vta 180.JPG
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Har dere en no2 forsterker og i så fall hvilke merke og hvorfor har du 2?
Ja, for ekte snobber holder seg med sommerforsterker. Og DAC, for den del.
Jeg ønsker ikke å varme opp huset mer enn nødvendig, for så å måtte benytte enda mer energi for å kvitte meg med energioverskuddet. Ergo bruker jeg et lite og pent Heed-system nå i sommermånedene (mai - september), og det gir meg også muligheten til å glede meg til hver høst, der mastodontene løftes på plass igjen, og fyller huset med de vakreste klanger. :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har en gammel Lafayette/Toshiba-rørforsterker i dagligstuen. Radionette på kjøkkenet. I tillegg til transistor på hovedanlegget. Og det blir flere. Grunnen til flere forsterkere er rett og slett fordi det er fint å ha lyd i mer enn ett rom. Jeg liker også å ha ulike lydsignaturer å høre på i løpet av dagen, jeg synes det er berikende.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Akk og ve, jeg har altfor mange forsterkere. Det er så mange opplevelser, stemninger og mennesker knyttet til disse apparatene at de besjeles! At det føles slik, har nok sammenheng med at jeg er en sentimental, gammel tosk - og i de fleste tilfeller trives med det. Ikke noe å skryte av, akkurat, men et sted i livet er det på tide å skjønne en flik av hvem en er.

Apropos rør og sommervarme: Er det egentlig så ille? Mye avhenger av drift og effektbehov, selvsagt. Nå spiller jeg på Leben CS600X med fire EL34-rør som puster uanstrengt med lettdrevne høyttalere. 28 watt, visstnok, og ingen avskrekkende varmeutvikling. Den har jeg hatt siden i våres, og den har en lettbent, intuitiv touch og tonal realisme som jeg nødig vil sette bort. Vel verdt en svettedråpe eller to. Og vi har vel ikke så altfor mange riktig varme dager her til lands, uansett?

Ellers er jeg på linje med Håkon R når det gjelder Heed. Det kan være mye musikk for pengene i et egnet oppsett. Clones avhermetiserer musikk litt annerledes, men omtrent like flott. Klasse A eller en småskog med effektrør får vi imidlertid ta til høsten.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Apropos rør og sommervarme: Er det egentlig så ille? Mye avhenger av drift og effektbehov, selvsagt. Nå spiller jeg på Leben CS600X med fire EL34-rør som puster uanstrengt med lettdrevne høyttalere. 28 watt, visstnok, og ingen avskrekkende varmeutvikling. Den har jeg hatt siden i våres, og den har en lettbent, intuitiv touch og tonal realisme som jeg nødig vil sette bort. Vel verdt en svettedråpe eller to. Og vi har vel ikke så altfor mange riktig varme dager her til lands, uansett?
Enige i det du skriver ved moderate rørkonstruksjoner(sizewise)....Mine 610T blokker er nok litt over snitten med rundt 370 watt på tomgang og 1700 watt nominell effekt som makser ut med 2300 watt pr kanal, sånn sett er de perfekt til høst/vinter sesong! :D
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Så fint at mange svarer og forteller godt hvorfor to eller flere.
Jeg har solgt min no2 forsterker og savner en.
Med fire el 34 rør er ikke varme noe problem.
Men for mye start og stopp på rør sliter.
Derfor skal jeg kjøpe en ny no2
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Syns ikke det er snobbete med 2 forsterkere nei. Har man en rør forsterker med mange og dyre rør så er det lurt med en SS i tillegg du kan bytte litt på. Er man mussikk avhengig så bruker man anlegget ganske mye. Gode NOS rør blir bare dyrere og dyrere, ikke akkurat billig med rør skifte. Varme er sjelden et problemet syns jeg men i noe tilfeller med store rør forsterkere på sommeren kan det blir et utfordringen. Samme med skikkelig klass A.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Syns ikke det er snobbete med 2 forsterkere nei. Har man en rør forsterker med mange og dyre rør så er det lurt med en SS i tillegg du kan bytte litt på. Er man mussikk avhengig så bruker man anlegget ganske mye. Gode NOS rør blir bare dyrere og dyrere, ikke akkurat billig med rør skifte. Varme er sjelden et problemet syns jeg men i noe tilfeller med store rør forsterkere på sommeren kan det blir et utfordringen. Samme med skikkelig klass A.
Særdeles enig. Jeg hører mye nrk klassisk og jazz.
Og da kvier jeg meg for å fyre opp rørforsterkeren. Mulig pinglete av meg men...
Så jeg har kjøpt en Rega Elex-r forsterker.
Hentes i morgen og rapport kommer.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.434
Antall liker
1.988
Torget vurderinger
8
Kjører på med en PrimaLuna Evo 300! Blir ikke varmere en transistor forsterkere og lang levetid på rør så kan bruke den hele året og i tillegg så har den en flott mellomtone selv om det er klasse A/b. Bedre enn alt jeg har hørt at transistor 👍
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Særdeles enig. Jeg hører mye nrk klassisk og jazz.
Og da kvier jeg meg for å fyre opp rørforsterkeren. Mulig pinglete av meg men...
Så jeg har kjøpt en Rega Elex-r forsterker.
Hentes i morgen og rapport kommer.
Når kommer rapporten..? 🙂
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Haha, du har journalistgenet i deg.
Så jeg skal passe meg.
Kortversjon er at dette er et kupp av en forsterker, jøsses og jøsses
At jeg ikke har visst dette før.
Nå må jeg spise. Har minus 100 i blodsukker.
Lasse
 
P

parafinoksen

Gjest
Haha, du har journalistgenet i deg.
Så jeg skal passe meg.
Kortversjon er at dette er et kupp av en forsterker, jøsses og jøsses
At jeg ikke har visst dette før.
Nå må jeg spise. Har minus 100 i blodsukker.
Lasse
Når du en dag får ånden over deg, hadde det vært artig med en liten rapport i tråden din om hvordan du opplever Cayin kontra Elex-R.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Det kan jeg gjøre i morgen veit du.
Jeg har tenkt den tanken selv.
Siste uka har jeg kun spillt på Rega.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg fikk ånden over meg med en gang
40. Min oppvarming på Cayin cs-55 a.
Så Jazz på Svenska med Jan Johansson.
Dette spiller naturstridig bra.
En klarhet som blir vanskelig å finne.
Hadde jeg hatt mye penger så hadde jeg selvsagt testet en Leben el 34 forsterker.
For å finne ut om den er 40 tusen kroner bedre en Cayin cs-55 a.
Nå hører jeg jo at Rega forsterkeren ikke når opp til dette, hmmm.
Kan bli litt dessorientert av mindre.
Skulle ønske jeg hadde gullører.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg fikk ånden over meg med en gang
40. Min oppvarming på Cayin cs-55 a.
Så Jazz på Svenska med Jan Johansson.
Dette spiller naturstridig bra.
En klarhet som blir vanskelig å finne.
Hadde jeg hatt mye penger så hadde jeg selvsagt testet en Leben el 34 forsterker.
For å finne ut om den er 40 tusen kroner bedre en Cayin cs-55 a.
Nå hører jeg jo at Rega forsterkeren ikke når opp til dette, hmmm.
Kan bli litt dessorientert av mindre.
Skulle ønske jeg hadde gullører.
Den klarheten, særlig på vokal, var noe jeg opplevde også med rørforsterkeren jeg også hadde for noen år siden. Det var en ikke spesielt god forsterker, og muligens var høyttalerne jeg hadde da, en dårlig match, men rør gjør et eller annet altså.

En illustrasjon fra et gitarblad om hvordan lyd fra rørforsterkere oppleves sammenlignet med fra transistorforsterkere :)

1688157563700.png
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Det var godt skrevet.
 
P

parafinoksen

Gjest
Det var godt skrevet.
Det er et gammelt blad, da (1988, tror jeg), så vil forskningen og kunnskapen har tatt noen steg siden den gang. Men forskjellene er jo fremdeles hørbare.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har to effekt forsterkere.
Ingen nr 1 eller nr 2.
En push pull forsterker rusler i vei uten å varme voldsomt.
OTL forsterkeren brenner av 500 W.
Ikke for de aller varmeste dagene.

My-amp-1red.jpg



thumbnail__20191027_135655.jpg
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Særdeles fine forsterkere
 
Topp Bunn