Derfor stoler jeg på målinger.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Syncrolux

Gjest
    Det minner meg om... på et tidspunkt tenkte jeg å lage en ny sånn før/etter test (ala den med 100 loops gjennom AD-DA), med en km med kabel og flere titalls kontakter. La oss se. Eller høre.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjennomskuet Musicbear for lenge siden. Say no more.

S

Syncrolux

Gjest
    En km..... blir mye R-L-C av det.... :cool:
    Ikke sikkert det blir 1 km, det var litt flåsete. Men tipper jeg skal klare noen hundre meter ja. Interessant å se om det kommer til å rulle av i toppen eller ei.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjør det nok.... men - jeg har presset 12 Mbit gjennom 400m telefonkabel, dog med egenprodusert diff.drivere.... tilsynelatende uten bitfeil, men så er nok ikke de bit sync'ene vi brukte "haifai-sertifisert".... :cool:

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    21.182
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    I wirelinelogging kommuniserer me på 10-15km med dritdårlig kabel. Det går det og. Rett nok ikkje med 12 Mbit. :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Digitalt og med riktig terminering funker veldig mye problemfritt. Det er bare i HaiEnd at noen meterstumper med kabel har vanvittig forskjeller i lyden.... forskjellen er så stor at selv svigermor hører forskjellen helt bort i omsorgsleiligheta....

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    Digitalt og med riktig terminering funker veldig mye problemfritt. Det er bare i HaiEnd at noen meterstumper med kabel har vanvittig forskjeller i lyden.... forskjellen er så stor at selv svigermor hører forskjellen helt bort i omsorgsleiligheta....
    men likevel ikke målbare forskjeller.

M

MusicBear

Gjest
    Jeg hadde søkt umiddelbar psykologhjelp, siden jeg ikke har en kone.

Utover det finner jeg bare denslags anekdotisk "bevisføring" temmelig patetisk.
    Du viser til "anekdotisk bevisføring" - glippet du i studie til å bli advokat eller avdekker det betydningen av setningen du selv her åpnet med?
    Fra meg var det kun en fortelling om hva hu spontant hevdet - du må ikke legge mer betydning i dette enn hva jeg selv fremlegger det som.
    Pssst; eks-kona mi er fortsatt ledig dersom du fortsatt ikke har ei kone :ROFLMAO:

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Norge er fortsatt et lite land med mange som har sterke meninger. Norge har vært et ganske stolt land. Se på humorbransjen (Otto Jespersen med flere). De harselerer med alt og alle og bøyer seg ikke for noen. Bare Storbritannia og USA som har en liknende kultur. I en del andre land er de mer ydmyke. Les de store Hi-Fi Magasinene i utlandet. De avslår IKKE kablers betydning. En av de aller mest kjente journalistene (husker ikke navnet) benytter selv Tara Labs sine beste kabler. What Hi-Fi? tester mange kabler. Hi-Fi News har som sagt gjennomført måling i gruppetest av USB kabler. Og også tyske blader måler ytelsen til for eksempel forsterker. Så kanskje burde vi fra et lite land som Norge være litt mer ydmyke og høre på hva nestorene i utlandet sier.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.019
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det minner meg om... på et tidspunkt tenkte jeg å lage en ny sånn før/etter test (ala den med 100 loops gjennom AD-DA), med en km med kabel og flere titalls kontakter. La oss se. Eller høre.
    Det blev laget en test på et annet dansk forum for tid tilbake.
    Gutten tok en musikbit på 60 sekunder.
    Den samme biten blev kjørt gjennem en haug av stikk, 83 mikroswitcher, sikringer, en lyspære og kabler (bilder kommer nedenfor).
    Ut av dette blev klippet 10 sekunder, som blev lagt inn i de opprinnelige 60 sekunder.
    Premien gikk til den, som kunne fortelle, hvor de 10 sekundene var lagt inn.
    Ingen har til dags dato klart det. Noen har forsøkt å analysere filen (snyt) i Audacity eller annet..... uten held.
    Først gikk signalet igjennem dette

1.jpg

Deretter dette:

2.jpg

Deretter dette:

3.jpg

Deretter dette:

4.jpg

Deretter dette:

5.jpg

Deretter dette:

6.jpg

Dette blev gjort d. 12 april 2021, og det er stadig ingen som har kunnet si, hvor de 10 sekundene ligger .......
    Så.... kom igjen med kabeldritt-snakken :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.019
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Norge er fortsatt et lite land med mange som har sterke meninger. Norge har vært et ganske stolt land. Se på humorbransjen (Otto Jespersen med flere). De harselerer med alt og alle og bøyer seg ikke for noen. Bare Storbritannia og USA som har en liknende kultur. I en del andre land er de mer ydmyke. Les de store Hi-Fi Magasinene i utlandet. De avslår IKKE kablers betydning. En av de aller mest kjente journalistene (husker ikke navnet) benytter selv Tara Labs sine beste kabler. What Hi-Fi? tester mange kabler. Hi-Fi News har som sagt gjennomført måling i gruppetest av USB kabler. Og også tyske blader måler ytelsen til for eksempel forsterker. Så kanskje burde vi fra et lite land som Norge være litt mer ydmyke og høre på hva nestorene i utlandet sier.
    Tror, det er på tide for deg å ta en skrivepause.
    Skal kanskje minne deg om denne 😂 😂

Det var fint å se den artikkelen fra Washington Post. Chord bruker Taylon fordi det er fasenøytralt. Slikt må kunne måles og ha betydning i anlegg. Elon Musk er en person jeg har sansen for. Litt i samme kategori som Steve Jobs og Bill Gates som arbeider seg opp og gjør nyvinninger, selv om ikke alle liker Tesla da.

P

parafinoksen

Gjest
    Den samme biten blev kjørt gjennem en haug av stikk og kabler (bilder kommer nedenfor).
    Ut av dette blev klippet 10 sekunder, som blev lagt inn i de opprinnelige 60 sekunder.
    Ingen har til dags dato klart det. Noen har forsøkt å analysere filen (snyt) i Audacity eller annet..... uten held.

Vis vedlegget 814138

Deretter dette:

Vis vedlegget 814139

Deretter dette:

Vis vedlegget 814142

Deretter dette:

Vis vedlegget 814145

Deretter dette:

Vis vedlegget 814146

Deretter dette:

Vis vedlegget 814147

Dette blev gjort d. 12 april 2021, og det er stadig ingen som har kunnet si, hvor de 10 sekundene ligger .......
    Er ikke det den nye Audio Note-strømrenseren til 6 millioner?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Den samme biten blev kjørt gjennem en haug av stikk og kabler (bilder kommer nedenfor).

Vis vedlegget 814138

Deretter dette:

Vis vedlegget 814139

Deretter dette:

Vis vedlegget 814142

Deretter dette:

Vis vedlegget 814145

Deretter dette:

Vis vedlegget 814146

Deretter dette:

Vis vedlegget 814147

Derav slutter jeg at det blant annet Eriksen, Johansen, Langeland og ikke minst Chebysheb lærte oss på ingeniørkurs, nemlig at ledningenes bidrag settes til 0. Da med unntak for høyspenningsteknikk hvor ledningene er jævlig lange. Sikkert også for dimensjonering av koblingsanlegg hvor kortslutningstrømmer kan bli så store at strømskinner knekker. Og for transmisjonsteknikk hvor frekvensene er høye, og strømfortrengning faktisk skjer. Så med noen hederlige unntak så er ledningenes bidrag ( i praksis lik 0).
    🙂

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.136
    Men du sier ingenting om hvilke kabler Otto Jespersen bruker?

2

2xJ

Gjest

La oss starte med at du lærer av de lærde her inne før du investerer mer.
    Kunnskap er makt.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nå er det vel mange nok her som sporer av denne tråden med vilje, så da får dere fortsette på sedvanlig vis.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Du har blitt spurt om dokumentasjon på målinger (som tråden handler om) Ikke om kabler per sé
    Jeg har ingen plikt til å legge fram dokumentasjon på målinger. Du kan selv søke opp den fra Hi-Fi News. Også andre har skrevet om kabler uten å legge fram måling. Å skrive om kabler er mer innafor i denne tråden enn alt det useriøse andre har bidratt med.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.789
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen plikt til å legge fram dokumentasjon på målinger. Du kan selv søke opp den fra Hi-Fi News. Også andre har skrevet om kabler uten å legge fram måling. Å skrive om kabler er mer innafor i denne tråden enn alt det useriøse andre har bidratt med.
    En vennlig anbefaling til deg er å diskutere kabler i en kabeltråd. Det er helt greit, men I en teknisk tråd som dette har de du diskuterer med kommet forbi betydning av kabler. Les innlegg #539 en gang til. Der ser du målinger. Se gjerne også på hvor mange som liker det innlegget så skjønner du hvor troa ligger. Sorry, skrivelif, hvor realiteten ligger. Tråden du skriver i nå heter "derfor stoler jeg på målinger".

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.279
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Veldig betryggende å lese dette egentlig. Har lenge trodd jeg har manglet hifi utdannelse når jeg ikke hører en dritt forskjell på diverse ting, så viser det seg at jeg ikke er så døv som jeg trodde.
    Allikevel sitter jeg her med dyre kabler, strømfilter, svarte koner, spikes og det som hører med.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Du har muligens rett i den forstand at målinger (frekvensrespons, støy og forvrenging) viser at kablene oppfører seg helt forutsigbart ut fra kablenes elektriske egenskaper (som også kan måles) i kombinasjon med kilde- og lastimpedans (som også kan måles). For det aller meste uten noen som helst signifikant lydlig bidrag, og i den grad det er et (stort sett marginalt) lydlig bidrag så er det stort sett helt forutsigbart (heldig vis). Forutsigbarheten er så grei at en ikke behøver å måle, en kan også sette datamaskinen til å regne, jf. Asbjørns eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler? som jeg viste til i #452

Hifi-Boutique kabler har i så måte kun et bidrag, der er å slanke lommeboka en smule, eller kanskje også å pynte husalteret for de som finner estetikk i ledningene.

mvh
    KJ

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Det er DU som skriver at kabler har betydning, da er det DU som skal legge frem bevis for at kablene har en betydning. Det ligger nok dokumentasjon i denne tråden på at kabler spiller svært liten rolle, om du skal motbevise det så må DU skaffe bevis og dokumentasjon med målinger. Dine subjektive meninger betyr dessverre svært lite. Andres subjektive meninger på youtube og andre skriverier med meninger ellers på nettet hjelper også svært lite, i beste fall så snakker man om intersubjektiv når flere er enige om en ting som ikke nødvendigvis baserer seg på rene fakta.
    Religion er basert på de samme faktorene, det er kun ens egen mening som gjelder og man forholder seg ikke nødvendigvis til objektive fakta.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Men hvor er DU med hensyn til ydmykhet? Overfor reell vitenskap, faglig kunnskap og folk med etterprøvbar kunnskap, utdanning og ikke minst resultater.... Referere til produsenters skrytelitteratur, s.k. referanser og bruk av kollegaers produkter etc. har tilnærmet null verdi som bevis for virkelige egenskaper. Du er kjent med at hifi er en milliardindustri? Og ikke veldedighet?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Meg kjære @Kristian.
    Fårstår du virkelig ikke att du rett og slett gjør deg selv til latter? Du diskuterer med folk som kan faget sitt. Det blir spurt om du kan legge frem bevis for dine påstander. Noe du ikke klarer. Bare svada preik.
    Så skal de finne det selv. Ser du virkelig ikke att du stille og rolig bør trekke deg tilbake. Du har jo rett og slett ikke greie på det du snakker om. Tror det er mange her (de fleste) som rister oppgitt på hode.
    For det første hold deg til det dette handler om, du vrir det vekk for å få fokus på det du mener er viktig.
    Prøver nå å hjelpe deg ut av uføre du har havnet i.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg klarer meg meget godt uavhengig av hva andre her mener om kabler. Jeg har svært god lyd hjemme hos meg. Det har delvis også andre som har vært på besøk kommentert. Jeg holder meg til fagpersoner. Se etter hva for eksempel Geir Fredriksen mener om kabler. Han benytter selv Nordost som internkabling. Han er en svært anerkjent og dyktig mann. Det samme var Dieter Burmester som også utviklet egne kabler i sølv for å få best mulig lyd av sitt oppsett. Jeg holder meg til dem. Så får andre holde seg til det de selv vil.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Veldig betryggende å lese dette egentlig. Har lenge trodd jeg har manglet hifi utdannelse når jeg ikke hører en dritt forskjell på diverse ting, så viser det seg at jeg ikke er så døv som jeg trodde.
    Allikevel sitter jeg her med dyre kabler, strømfilter, svarte koner, spikes og det som hører med.
    Du er ikke alene om å ha "gått i fella" å kjøpt dyre kabler og den slags :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn