Kristian er ikke meg om det er mistanken, jeg sitter med ny bærbar og Umik-2.Tror noen må lure han til å si Mxyzptlk baklengs for å bli kvitt han...
Dette er trolling.Jeg klarer meg meget godt uavhengig av hva andre her mener om kabler. Jeg har svært god lyd hjemme hos meg. Det har delvis også andre som har vært på besøk kommentert. Jeg holder meg til fagpersoner. Se etter hva for eksempel Geir Fredriksen mener om kabler. Han benytter selv Nordost som internkabling. Han er en svært anerkjent og dyktig mann. Det samme var Dieter Burmester som også utviklet egne kabler i sølv for å få best mulig lyd av sitt oppsett. Jeg holder meg til dem. Så får andre holde seg til det de selv vil.
Har byttet til Nordost Valhalla 2 lan kabel så nå har ikke døren så mye å si lengre. Det påvirkes fortsatt, men er nok pga routeren chassiet er laget av plast.Har du lukket døra på sikringsskapet nå???
Første stakkars kabelen jeg kjøpte var en Chord rca kabel til 24000.- som jeg syntes var sykt for en kabel, ville ikke putte så mye penger i en kabel. Det sto mellom en organic kabel og Chorden. Fikk en til å høre mens jeg byttet og det blei bekreftet at Chord låt klarer og renere, det er rent kobber mot sølv, det er hvertfall hørbart. Men syntes ikke signal og høyttaler kabler er den største forskjellen, gode strømkabler som er viktig og påvirker mest.siden er er så mange 100 000 som hører disse forskjellene er det merkelig at det ikke er å oppdrive en eneste holdbar statistisk blindtest som klarer å vise en eneste forskjell på vitenskapelig grunnlag Ved lytting
Rart om det kommer frem på rew, det er fra mellomtone og opp som påvirkes mest, det må måles med et instrument.siden er er så mange 100 000 som hører disse forskjellene er det merkelig at det ikke er å oppdrive en eneste holdbar statistisk blindtest som klarer å vise en eneste forskjell på vitenskapelig grunnlag Ved lytting.
Nå har du jo ny mic og pc og kan måle forskjellene selv. Legg det ut her da med og uten strømrens. Eller bedre inviter Armand til å måle på utgangen av forsterker med og uten. Viser det målbar forskjell i gain, forvregning, støynivå , fase og frekvensgang ved bytte av strømprodukt skal jeg tro på det jeg også.
Hva Kristian opplever tror jeg ikke noen har så veldig problemer med, det er mer det at hans subjektive opplevelse liksom skal trumfe måling og vitenskap som lugger litt.Men å fornekte det Kristian opplever så konsekvent og med 100% sikkerhet er trist for dere
Rew kan måle til over 20khz, så hva er egentlig problemet?Rart om det kommer frem på rew, det er fra mellomtone og opp som påvirkes mest, det må måles med et instrument.
Er subjekt måling garantert feil? Alle som opplever forskjell med strømtiltak og kabler over mange år lever i en evig transe over forskjellene. De fleste prøver forskjellig og det er ned og oppturer, ikke sånn at ny kabel alltid trumfer pga den er nyest.Hva Kristian opplever tror jeg ikke noen har så veldig problemer med, det er mer det at hans subjektive opplevelse liksom skal trumfe måling og vitenskap som lugger litt.
Mistenker at vi snakker om forskjeller som er såpass små at det ikke nytter å fange opp med en mikrofon foran høyttaleren.Rew kan måle til over 20khz, så hva er egentlig problemet?
Hit the nail on the head. Ikke mange som betviler at folk har forskjellige subjektive opplevelser, men når de ikke klarer å innse at subjektive opplevelser er nettopp subjektive, da blir det vanskelig…Hva Kristian opplever tror jeg ikke noen har så veldig problemer med, det er mer det at hans subjektive opplevelse liksom skal trumfe måling og vitenskap som lugger litt.
Hvor nøyaktig er de målingene? og er det litt forskjell, er det kablene?Rew kan måle til over 20khz, så hva er egentlig problemet?
Da begynner det å bli vanskelig med all musikk som er tatt opp via mikrofoner…Mistenker at vi snakker om forskjeller som er såpass små at det ikke nytter å fange opp med en mikrofon foran høyttaleren.
Begynne med å spille munnspill, trenger verken kabler eller routerSattan for en hobby man har valgt.. noen som blir med og starter en frimerkeklubb ??
De kan til og med gå til intersubjektivt resultat om det har vært hold i blindtesting. Men der feiger alle bare ut så man er fortsatt på trumpete subjektivitet som står igjen på lik linje med religion så er troen sterkest. Ikke rart alle som driver med hifi blir sett på som merkelige skruer, er jo alle disse 100 000 folkene som ødelegger for de få hundre normale som også har den samme hobbyen tydeligvis.siden er er så mange 100 000 som hører disse forskjellene er det merkelig at det ikke er å oppdrive en eneste holdbar statistisk blindtest som klarer å vise en eneste forskjell på vitenskapelig grunnlag Ved lytting.
Han har ikke kommet med noen falske målinger. Han deler hva han opplever. At ingen klarer å måle hva som skjer er synd.Hit the nail on the head. Ikke mange som betviler at folk har forskjellige subjektive opplevelser, men når de ikke klarer å innse at subjektive opplevelser er nettopp subjektive, da blir det vanskelig…
Det er et tema, det. Finnes nok av musikere, amatører og proffer, som er opptatt av kabler. Ta deg en tur på The Gear Page, og les diskusjonene der.Forøvrig er det jo en tankevekker at de som spiller instrumenter ser ut til å ikke benytte en eneste kalori på hva kabel som går mellom f.eks. gitar og forsterker.
Det viktigste er at den er lang nok og at kabelen er hel så signalene kommer gjennom.
Hadde det vert en big deal med kabler ville det nok også vert et tema for de som spiller musikk.
Er det en hørbar endring etter bytte av kabler i form av endret frekvensrespons, vil du kunne fange det opp med en mikrofon plassert ganske nært høyttaleren. Men når du bytter ut strømkablene dine er det vel støy du skal måle(?), så en måling direkte på f.eks forsterkeren av Armand er nok mer presist, da forvregning og støygulv typisk er så lavt i utgangspunktet. Små forskjeller på dette får du ikke målt med REW.Hvor nøyaktig er de målingene? og er det litt forskjell, er det kablene?
Det er jo litt rart at lydkvalitet på musikk ikke kan måles med det instrumentet som lagret musikken i utgangspunktet ja. Så hvis det er snakk om å måle hørbare forskjeller tror jeg nok mikrofon vil kunne fungere. Men det finnes jo målbare forskjeller f.eks på støy / støygulv som kan være strevsomt å registrere med mikrofon og REW som fortsatt er målbart med andre instrumenter. Om det er hørbart er en annen diskusjon.Da begynner det å bli vanskelig med all musikk som er tatt opp via mikrofoner…
Sludder, REW har intet problem med å måle noe frekvensavvik 20-20khzRart om det kommer frem på rew, det er fra mellomtone og opp som påvirkes mest, det må måles med et instrument.
Vi beveger jo oss over i verdenen for små og til dels uvesentlige forskjeller hvis mikrofoner som er gode nok til å spille inn musikk ikke kan brukes til å måle med.Hvor nøyaktig er de målingene? og er det litt forskjell, er det kablene?
Item | Description |
USB Audio Controller | XMOS 500MHz multicore processor, USB Audio Class 2 (UAC2) |
ADC | 32bit ADC with embedded PGA for up to 60dB analog gain 120dB SNR, Gain control via Mac/Win application |
Capsules | 1/2” Low noise Pre-polarized condenser on 60UNS thread Sensitivity: -34 dBfs @ 0dB Gain (94 dB SPL. 1 kHz) Noise level: -105.3dBfs (A) @ 0 dB gain MAX SPL(0dBfs): 125dB SPL Equivalent Input Noise (EIN): 20dB SPL @ 0dB gain |
Balanserte kabler! Og gode nok kabler.. pickup og justering av høyden på den har mye å si for lyden, deretter så er det jo justering på EQ på ampen som har mest å si sammen med høyttalerne. Enda bedre er trumpet, der slipper man en eneste kabel, skal man virkelig plage naboer så kjøper man seg trommer eller en tuba.Begynne med å spille munnspill, trenger verken kabler eller router
Forøvrig er det jo en tankevekker at de som spiller instrumenter ser ut til å ikke benytte en eneste kalori på hva kabel som går mellom f.eks. gitar og forsterker.
Det viktigste er at den er lang nok og at kabelen er hel så signalene kommer gjennom.
Hadde det vert en big deal med kabler ville det nok også vert et tema for de som spiller musikk.
Er det rart at folk flirer av oss som er opptatt av hifi spør nå bare jeg.
Hva med å finne en link til de påståtte målingene? Det eneste som står på nordost sine produkt sider er linker til "tester", de mest sannsynlig har "sponset" for å få et bra resultat i testen.Hvis dere er ute etter å måle kabler, mener dere med mikrofon fra lytteposisjon eller elektronisk måling direkte «på» kablene? Nordost har jo selv spesifikasjoner oppgitt på sine sider. De oppgir induktans, kapasitans og hastighet på alle sine modeller. Jeg opplever selv at disse variasjonene er hørbare. Red Dawn har for eksempel lavere induktans enn Heimdall 2, men høyere kapasitans. Lav induktans gir mye trykk/stor lyd, lav kapasitans gir åpnere lydbilde. Dette stemmer også med hvordan her på forumet har beskrevet lyden av Red Dawn som noe «mørkere» men med mye dynamikk, mens Heimdall 2 låter mer oppløst og åpnere. Så målingene Nordost oppgir er i samme gate som produsenter av forsterkere oppgir effekt og forvregning.
Det er faktisk ikke riktig.. med passive gitar-PUPs, som de fleste er, i tillegg til høyohmig inngang på rørforsterkere, så påvirkes dette ofte direkte av kapasitansen i kabelen... dog kan dette ofte utlignes med tonekontrollen på gitaren... På den annen side så vet jeg ikke hvem som tror mest på audiospøkelser, - haifaifolket eller gitarfolket..... Som en skrev - ta en kikk på Gearpage.....Begynne med å spille munnspill, trenger verken kabler eller router
Forøvrig er det jo en tankevekker at de som spiller instrumenter ser ut til å ikke benytte en eneste kalori på hva kabel som går mellom f.eks. gitar og forsterker.
Er det rart at folk flirer av oss som er opptatt av hifi spør nå bare jeg.
For min del har jeg ikke nevnt noe om falske målinger, så jeg vet ikke hva du refererer til. Det viktige for meg er at man må innse at man fort blir lurt av egen hjerne og at subjektive opplevelser er nettopp subjektive. Hvis de subjektive opplevelsene og de objektive målingene forteller det samme så kan man være på riktig vei. På samme måte som subjektive opplevelser kan være feil så kan også målinger være feil eller villedende. Ved for egen del er det vel omkring 20 år siden jeg begynte med målinger, og må innrømme at jeg skjønner langt mer nå enn tidligere. Det betyr ikke at jeg ikke bruker hørselen til å lytte eller velge hva jeg liker best, men det å se en sak fra to sider i stedet for å stole blindt på hvordan det den ser ut fra en synsvinkel kan absolutt være en fordel.Han har ikke kommet med noen falske målinger. Han deler hva han opplever. At ingen klarer å måle hva som skjer er synd.
Ingen problemer med å forstå subjektiv måling er ekstremt diffust. En nykommer som har klina sine ny innkjøpte proson høyttalere inntil frontvegg og det spiller så pelsen står. Noen er på rammstein konsert med 60 trailers anlegg og syntes ikke det er nok trykk. Store variabler, men likevel er det en måling ofte basert på erfaring og interesse.For min del har jeg ikke nevnt noe om falske målinger, så jeg vet ikke hva du refererer til. Det viktige for meg er at man må innse at man fort blir lurt av egen hjerne og at subjektive opplevelser er nettopp subjektive. Hvis de subjektive opplevelsene og de objektive målingene forteller det samme så kan man være på riktig vei. På samme måte som subjektive opplevelser kan være feil så kan også målinger være feil eller villedende. Ved for egen del er det vel omkring 20 år siden jeg begynte med målinger, og må innrømme at jeg skjønner langt mer nå enn tidligere. Det betyr ikke at jeg ikke bruker hørselen til å lytte eller velge hva jeg liker best, men det å se en sak fra to sider i stedet for å stole blindt på hvordan det den ser ut fra en synsvinkel kan absolutt være en fordel.
Ja, så det er målbare forskjeller på kabler? Har du kjørt flere sveiper og forskjellen var identisk?Sludder, REW har intet problem med å måle noe frekvelsavvik 20-20khz
Vis det her og legg fram målinger fra utgangen forsterker, (og Mdat filen). Er det forskjell der er det forskjell ut av høyttaler, er det IKKE forskjell der er ikke mulig å lage forskjell i rommet fra høyttaler. Rommåling med mic er lett utsatt for små variasjoner som kan slå ut, så man må være ultranøyaktig som her hvor jeg har målt"forskjellen " med og uten Nordost Odin 2 i kjeden og pink noise som lydspor
Vis vedlegget 814220
Tror man øyemål er godt nok tro igjen , her er en nokså nøyaktig visuell Azimuth justring av min pickup
Vis vedlegget 814222
Men målinger viser at den ikke er så perfekt allikvel siden generatoren i pickup ikke er helt perfekt i sin orientering heller.
Vis vedlegget 814221
Hører jeg forskjell på 25 eller 30db cross talk, Tja vet ikke helt ,men målinger forteller meg sannheten.
Det er et tema, det. Finnes nok av musikere, amatører og proffer, som er opptatt av kabler. Ta deg en tur på The Gear Page, og les diskusjonene der.
Jeg trur dere, gidder ikke gå inn og lese en gang.Det er faktisk ikke riktig.. med passive gitar-PUPs, som de fleste er, i tillegg til høyohmig inngang på rørforsterkere, så påvirkes dette ofte direkte av kapasitansen i kabelen... dog kan dette ofte utlignes med tonekontrollen på gitaren... På den annen side så vet jeg ikke hvem som tror mest på audiospøkelser, - haifaifolket eller gitarfolket..... Som en skrev - ta en kikk på Gearpage.....
Hva med å teste mer kabler selv i stedet for hele tiden å spørre etter målinger på alt? Det er jo ingen som etterspør doktorgrad og de færreste uavhengige målinger når de kjøper ny forsterker. De aller fleste har råd til for eksempel prøve Supra Anniversary strømkabel til under tusenlappen og CAT8 til bare noen få hundre. Så kan dere jo etterpå bedømme om det var noe i det!
Jeg kjøper stort sett utfra hva jeg ser, hører og føler. Kan det ikke måles er det helt greit. Jeg stoler på hva jeg sanser og hva målsettingen min er. Er det oppgitt spec som viser noe er det veldig fint.LArs-Martin....Bare for moro skyld.... har du lest denne tråden, - eller er det under din verdighet å se på fakta...??
Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?
Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler? Vi er vel stort sett enige om at det kan være mulig å høre forskjell mellom kabler, forutsatt at apparatene i hver ende har visse egenskaper. Jeg kan tenke meg å diskutere litt om hvilke egenskaper apparatene må ha...www.hifisentralen.no
Kari Bremnes låter plutselig ikke som Sara K om du tror det skjer med kabler og strøm. Kvalitet, størrelse og ro endres. Om det er jordkabel eller strømførende kabler som påvirker vet ikke jeg, men forskjell er det.Nettopp..... MAO - total faktaaversjon.....