Det 95. Tour de France

I

ijustpop

Gjest
..starter Lørdag. Prologen er fjernet og vi starter rett på en "vanlig" flat etappe.

Disse kommer til å konkurre om den Gule trøya: Evans, Valverde, Schleck brødrene, Sastre, Menchov og Cunego som satser 100% på touren for første gang.

Grønn trøye: Hushovd, McEwen, Benatti.

Polkadot: Soler eller en av Schelck brødrene som faller av kampen om den gule. Kanskje Moraeu om han slutter å drømme om den gule trøya og kun går for polkadott.

Hvit: Rico.

Bonussekundene for etappesiere er fjernet i år. En fordel for f.eks Evans som er en skikkelig treiging selv i bakkesprinter. Han kan fort tjene 40sek - 1min på denne regelendringen.

En tyngre tour enn på lenge. Ikke så mange rene massespurt etapper. Gleder meg som vanlig.

N

nb

Gjest
Dette blir morro! Åpnere enn på lenge. Måtte den best dopede vinne!

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Når det gjelder den grønne trøye skal du ikke glemme Bettini og Valverde. Begge er gode spurtere og kommer seg langt lettere over fjellene enn McEwen og Hushovd. Jeg tror også at Cavendish blir farlig (i mer enn en forstand) i spurtene.

Det blir spennende og se hvilke lag som vil kontrollere feltene for å sikre spurt når verken Boonen eller Pettachi er med.

Glem ikke Sandefjord Grand Prix etter TdF. Da kommer Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen og Edvald Boasson Hagen for å delta i gateritt i Sandefjord sentrum.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
blir vel spennende dette, men er redd årest tour blir like ødelagt av doping slik det har vært vært år.
Og når testene for påvisning av EPO ikke virker på noe måte, blir det nesten poengløst.
Er synd men flere av de største rytterne blir sikkert tatt i år også.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Hæ, sykler de motsatt vei iår ?
Blir det ikke veldig mye nedoverbakker da da.

I

ijustpop

Gjest
Jaja. Kan vi ikke droppe dopingmaset til noen er tatt i hvert fall.

N

nb

Gjest
Wergeland skrev:
Dette er sykling. Mistanken er der uansett om noen har dopet seg eller ikke.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
nb skrev:
Wergeland skrev:
Dette er sykling. Mistanken er der uansett om noen har dopet seg eller ikke.
Tenk om andre idrettsutøvere hadde blitt behandlet på samme måte som syklister, det hadde vært noe! Tenk i tillegg om norsk media hadde behandlet norske idrettsutøvere på samme måte som de behandler utenlandske syklister! Det er nok av norske dopingtilfeller som hadde vært behandlet annerledes da. Ta også en titt på antidoping.no, der kan man lese statistikker og dommer over dopingtilfeller i Norge. Fotballen er vel den idretten hvor flest blir tatt for doping (ift antall tester) og bekreftes av Antidoping Norge som en høyrisiko idrett ift doping.

Men nok om doping nå (inntil noen blir tatt), la oss nye TdF med stor idrett, flott natur og fantastisk idrettskultur.

U

utgatt60135

Gjest
Endelig er det i gang igjen! Gleder meg! Mest til å se hva Valverde og Cunego greier. Valverde er vel den jeg håper mest på.

Blir spennende å se hva den talentfule Cavendish får til i massespurtene. De blir nok mer "tilfeldig" nå som ikke de store togene vil dannes. Her må det taktikk og ikke minst guts til...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.561
TDF er stor idrett, og jeg kommer til å følge med mange ettermiddager.

Men jeg håper at mange blir tatt i doping i år også :mad:

Selv om sykling er en fantastisk idrett, og TDF kanskje er toppen av utholdenhetsidrett så er det ingen tvil om at det er en ukultur i forhold til doping i proffsyklistmiljøet som går langt tilbake og som stikker dypt. Kfr Bjarne Riis tilståelse et par år tilbake så er det mye som tyder på at mange sentrale personer i miljøet har dårlig samvittighet. Og dårlig samvittighet er bra. For det betyr at mange egentlig ønsker det annerledes. Men det er nok fortsatt mange som har skitt på fingrende og som mangler guts til å bekjenne sine synder. Og så lenge det er slik er det stort spillerom for juksemakerne. Derfor er det fortsatt mye arbeid igjen for dopingjegerne før sporten er nogenlunde rein.

Men jeg kommer nok til å kose meg med touren allikevel. Og selv om jeg håper at mange blir tatt i doping, så håper jeg jo at de som er med å prege løpet er reine i år.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.139
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
TDF var mye hardere før i tida.

Men det blir artig å følge med.

I

ijustpop

Gjest
Da har jeg registret lag på tv2s Tour Manager-spill. Fortsatt 1 og en halvtime til fristen går ut.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
TDF er et av sommerens store høydepunkter! Gleder meg som en liten unge, spesielt fordi det er åpent og jevnt i år!

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
62
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Nå synes jeg oppriktig synd på de som ikke har Eurosport HD. :D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Joe skrev:
Nå synes jeg oppriktig synd på de som ikke har Eurosport HD. :D
Tour de France er konge på Eurosport HD ja :) Bare 23 km igjen av 1. etappe nå :)

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Og Valentino hadde selvfølgelig oppdaget den absolutt beste sykkelnyhets-siden på nettet! www.pezcyclingnews.com ambefales til dere som ikke har oppdaget den ennå.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
nb skrev:
Dette blir morro! Åpnere enn på lenge. Måtte den best dopede vinne!
Der sa du det ja! :)

mvh
Det er vel slik at de lurest dopede er de som står igjen som vinnere........i nærmest all slags toppidrett.

Men det dr...jeg i.
Nå skal jeg bare smøre kjedet på offroadern, så bærer det ut på en ettermiddagstur med utblandet appelsinjuice i flaska og to motivasjons nektariner i sykkeltaska.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.841
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror at folk som Hushovd, Arvesen og Evans bruker like prestasjonsfremmende saker som emotikon. Naiv? Kanskje, jeg trodde ikke de angrende syndere og nåverende antidopambassadører Zabel og Millar var dopet den gang da heller.
Uansett har jeg vondt for å se hvordan dopere kan komme igjennom garnet TdF og WADA har satt opp. Men det har jeg jaggumeg trodd før og gitt. Okkesom: Jeg elsker denne sporten.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Da er det klar for den hardeste etappen for i år. Det tetner seg til, moro med riccardo r igår. tror han kan bli en nøtt sammenlagt også. De unges TDF i år!!!

N

nb

Gjest
room skrev:
Da er det klar for den hardeste etappen for i år. Det tetner seg til, moro med riccardo r igår. tror han kan bli en nøtt sammenlagt også. De unges TDF i år!!!
Blir også spennende å se hvordan Evans klarer seg etter uhellet i går om det drar seg til i fjellene i dag. I følge ekspertene til TV2 må f.eks Valverde ha ca 3 minutter på Evans før siste tempoetappe. Men får man det i fjellene går jo minuttene fort, og Alpene gjenstår også etter dagens klatreetappe. Landis tapte noe slikt som åtte minutter i en bakke for to år siden før han tok litt blod og hadde tidenes comeback og noe av den beste kjøringen jeg kan huske å ha sett på noen TdF-etappe da han og laget sprengte hele feltet i første ordentlige bakke og han kjørte solo i timesvis.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
nb skrev:
room skrev:
Blir også spennende å se hvordan Evans klarer seg etter uhellet i går om det drar seg til i fjellene i dag. I følge ekspertene til TV2 må f.eks Valverde ha ca 3 minutter på Evans før siste tempoetappe. Men får man det i fjellene går jo minuttene fort, og Alpene gjenstår også etter dagens klatreetappe. Landis tapte noe slikt som åtte minutter i en bakke for to år siden før han tok litt blod og hadde tidenes comeback og noe av den beste kjøringen jeg kan huske å ha sett på noen TdF-etappe da han og laget sprengte hele feltet i første ordentlige bakke og han kjørte solo i timesvis.
Prestasjonen til Landis ble vel noe redusert etter analyse av diverse kroppsvæsker, men det var ufattelig rått å se på og Johan Kaggestad skrøt vilt og uhemmet av hvordan han syklet, drakk og kjølte ned kroppen husker jeg.

Idag må jeg raskt hjem fra jobben for å rekke siste fjellklatringen...

N

nb

Gjest
joje skrev:
Prestasjonen til Landis ble vel noe redusert etter analyse av diverse kroppsvæsker, men det var ufattelig rått å se på og Johan Kaggestad skrøt vilt og uhemmet av hvordan han syklet, drakk og kjølte ned kroppen husker jeg.

Absolutt, men det var morro så lenge det varte. Noen år siden man så noen av favorittene virkelig angripe. Det har vært et veldig godt TdF så langt i år synes jeg, gleder meg til de kommer til alpene. Det skal jo ikke mer til enn en dårlig dag før stillingen er snudd helt på hodet.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
nb skrev:
joje skrev:

Absolutt, men det var morro så lenge det varte. Noen år siden man så noen av favorittene virkelig angripe. Det har vært et veldig godt TdF så langt i år synes jeg, gleder meg til de kommer til alpene. Det skal jo ikke mer til enn en dårlig dag før stillingen er snudd helt på hodet.
Siden både Valverde og Evans viste svakhet igår blir det nok angrepet fra CSC idag. Silence Lotto har sendt Popovych i brudd, det er trolig for å hjelpe Evans. Kanskje han er i slag idag allikevel? Spennende blir det.

Og ja, skikkelige angrep fra favoritter er det langt mellom.

N

nb

Gjest
joje skrev:
Siden både Valverde og Evans viste svakhet igår blir det nok angrepet fra CSC idag. Silence Lotto har sendt Popovych i brudd, det er trolig for å hjelpe Evans. Kanskje han er i slag idag allikevel? Spennende blir det.

Er det egentlig vanlig at sammenlagtlagene sender en mann i brudd for å kunne slippe seg ned for å hjelpe kapteinen i fjellene når det begynner å bli tynt i rekkene? Jeg husker at Bruynel sendte Hincapie i et brudd en gang, men Armstrong hadde tydligvis såpass kontroll på konkurrentene selv at Hincapie fikk lov å kjøre for å vinne den hardeste klatreetappen det året(!). Ikke så mange ganger noen fra Armstrongs lag har slått Armstrong selv med over 15 minutter.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
nb skrev:
joje skrev:

Er det egentlig vanlig at sammenlagtlagene sender en mann i brudd for å kunne slippe seg ned for å hjelpe kapteinen i fjellene når det begynner å bli tynt i rekkene? Jeg husker at Bruynel sendte Hincapie i et brudd en gang, men Armstrong hadde tydligvis såpass kontroll på konkurrentene selv at Hincapie fikk lov å kjøre for å vinne den hardeste klatreetappen det året(!). Ikke så mange ganger noen fra Armstrongs lag har slått Armstrong selv med over 15 minutter.
Popovych kan sitte i bruddet uten å gjøre noe særlig (når ser ikke jeg på tv akkurat nå) og vente på angrep fra Evans. Eventuelt om bruddet skulle gå inn, så har Silence Lotto en særdeles god rytter i bruddet. Nå pleier vel sjelden Evans å angripe, men henger stort sett seg på andre som gjør det. Derfor vinner han sjelden etapper i fjellene heller. Bruddet blir garantert kjørt inn i første fjell, det er jeg villig til å satse penger på.

N

nb

Gjest
joje skrev:
Popovych kan sitte i bruddet uten å gjøre noe særlig (når ser ikke jeg på tv akkurat nå) og vente på angrep fra Evans. Eventuelt om bruddet skulle gå inn, så har Silence Lotto en særdeles god rytter i bruddet. Nå pleier vel sjelden Evans å angripe, men henger stort sett seg på andre som gjør det. Derfor vinner han sjelden etapper i fjellene heller. Bruddet blir garantert kjørt inn i første fjell, det er jeg villig til å satse penger på.
Som den beste temporytteren av favorittene trenger ikke Evans angripe før han har en dårlig dag og taper stort til de andre, særlig nå som bonussekundene for etappeseier er borte og med en lang tempoetappe på slutten.

Ellers: Rett skal være rett, Hincapie kom inn litt over fem minutter før Armstrong og Basso på den etappen han vant.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
OT Tour-spørsmål: Hvordan har det seg at dopere kan bli arrestert og ført bort i håndjern av politiet? Greit nok at det er ulovelig med bestemte stoffer for å delta i rittet, men er dette virkelig en politisak? Feks er EPO et vanlig medikament og ikke et "ulovelig" dop.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Greven skrev:
OT Tour-spørsmål: Hvordan har det seg at dopere kan bli arrestert og ført bort i håndjern av politiet? Greit nok at det er ulovelig med bestemte stoffer for å delta i rittet, men er dette virkelig en politisak? Feks er EPO et vanlig medikament og ikke et "ulovelig" dop.
Doping er kriminalisert i store deler av Europa, men ikke i Norge. Derfor blir det en politisak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Doping er ren svindel - folk tilegner seg store summer på ulovlig vis. Latterlig om de slipper fengselsstraff.
I Norge er det bare å gråte en skvett på TV så blir man frikjent.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Jeg må innrømme jeg fulgte mindre med på fjorårets tour, men jeg må bare spørre her.

Hvor er discovery channel/tidl. us postal??

N

nb

Gjest
gorg skrev:
Jeg må innrømme jeg fulgte mindre med på fjorårets tour, men jeg må bare spørre her.

De finnes ikke lengre. Laglederen (Bruynel som har vunnet touren med Armstrong ørten ganger) og noen av rytterene kjører nå for Astana, men det laget var ikke velkomne i årets Tour pga dopinggreiene i fjor - Vinokurov var den mest prominente av doperene på Astana-laget. Derfor kjører heller ikke fjordårets vinner Alberto Contador touren i år.

I

ijustpop

Gjest
nb skrev:
gorg skrev:

De finnes ikke lengre. Laglederen (Bruynel som har vunnet touren med Armstrong ørten ganger) og noen av rytterene kjører nå for Astana, men det laget var ikke velkomne i årets Tour pga dopinggreiene i fjor - Vinokurov var den mest prominente av doperene på Astana-laget. Derfor kjører heller ikke fjordårets vinner Alberto Contador touren i år.
At Bruynel valgte å ta over dopingbefengte Astana, gjør meg enda mer skeptisk ang. dopingryktene rundt Armstrong.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Takker for svar!

Håper det ikke blir flere doping skandaler i årets tour!

Topp Bunn