Jeg kan gjøre den samme testen selv så jeg trenger forsåvidt ikke Løkken sin CD.
Poenget med blindtesten var vel at de fleste mente, som deg, at det var lett å høre forskjell - helt til de fikk en CD hvor man ikke visste hva man hørte. Hvordan vil du gjennomføre den samme testen på deg selv?
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900
Ellers er det klart at kildematerialet har noe å si for om man hører forskjell. Det kan sikkert brukes til å både "bevise" og motbevise at man kan høre forskjell på mp3 og vanlig CD kvalitet. Mp3 reduserer jo mest i diskanten og har man musikk som ikke inneholder frekvenser over f.eks 1KHz så blir det sikkert vanskeligere å høre, men det er ikke slik musikk jeg eller mange andre liker å lytte til, til vanlig. På kompleks dynamisk musikk og/eller musikk med mye "ambience", "luft" og "rom" så hører jeg best forskjellen mellom CD og SACD og tilsvarende mellom CD og mp3.
Løkkens test er vel for liten for å "bevise" noe. Se den som en nyttig måte å få beina ned på jorda.
"Etter en avstemming på HiFi-Sentralens debattforum ble låten "Layla" fra Eric Claptons "MTV-Unplugged" valgt som objekt for blindtesten.
Referansesporet er rippet til WAV fra en orginal CD ved hjelp av Exact Audio Copy på høyeste kvalitetsinnstilling.
"
Det er vanlig å høre forskjell mellom forskjellige merker CD-R plater med samme musikk, så hvorfor er det så rart at man hører forskjell mellom 1440 kb/s og 128 kb/s ?
Det er vanlig å se grønne menn løpende over tunet mens de zapper kyr opp til moderskipet sitt. Er det et argument for noe som helst? Diskusjonen er hvorvidt hørselen er et nøyaktig måleinstrument, eller hvorvidt det er en menneskelig sans med unike kvaliteter (og begrensninger).
Hvorfor jeg vil selge anlegget om jeg ikke hører forskjell på CD og mp3 burde vel være forståelig ut fra økonomiske grunner hvis jeg kan klare meg med iPODen ?
Det er da vel andre forskjeller på en iPod og et bra stereoanlegg enn lyd-kodinga???
-k
sitat:
"Oppsummering:
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av flere brenninger og rippinger av et spor.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av en allpass fasedreining.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av reduksjon til 14-bit oppløsning.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 256kbps MP3 enkoding og dekoding.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av endring av absolutt polaritet.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.
Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 0,5dB demping.
Èn besvarelse skiller seg ut. Vedkommende har identifisert alle tre orginalsporene og fem av syv manipulasjonsmetoder. De han ikke identifiserte riktig var MP3 og reduksjon til 14-bit oppløsning. Denne personen rangerte også sporet med invertert polaritet som det eneste som var bedre enn referansen. Eric Clapton "Unplugged" påstås å være innspilt med vendt absolutt fase. Det var også èn person som identifiserte to av tre orginaler. Den deltageren som identifiserte nest flest manipulasjoner hadde riktig på to av syv (polaritet og demping).
Det er ikke min oppgave å tolke resultatene av denne testen, det overlates til leseren, men det er ingen tvil om at testen indikerer at det er svært vanskelig å høre forskjell. Alle involverte forvrengingstyper er da også av liten absolutt størrelse. Likefullt er det ingen tvil om at resultatene taler i objektivistenes favør. Spesielt det faktum at man ikke kunne avsløre kvalitetsdegradering av at signalet gikk ut av en billig og gammel CD-spiller, gjennom fem meter tikroners kabel og ble tatt opp på et billig PC-hovedkort, er noe som taler mot esoterisk og kostbar high-end elektronikk (og kabler).
Imidlertid må man ta resultatene for hva de er, dette er ikke en vitenskapelig utført test og man må også ha i bakhodet at å ikke kunne bevise at det er forskjell, er noe helt annet enn å bevise at det ikke er"