Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Transporten er mer strippet innvendig ja...........




    ATTACH=full]1057390[/ATTACH]
    Jeg fikk overhalt VRDS-transporten i Puccini-spilleren for snart et par år siden.
    Neste gang den begynner å fuske, forhåpentligvis ikke før 2030-35, er det sikkert ikke deler å få. Da kan noe slikt som dette drivverket overta oppgaven. Det ser ut til å ha muligheter for å bli "slavet"av den separate Puccini-klokka.
    Det er stor forskjell på det "slavede" innebygde drivverket og eksterne drivverk uten denne muligheten. Stor forskjell.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.662
    Antall liker
    12.282
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At en transport mot en god DAC kan låte bedre enn en innebygd DAC er helt greit- eller kanskje bare annerledes? "Annerledes" virker ofte nesten synonymt med "bedre"... men stor forskjell på digital ut fra forskjellige transports?? Mmm.... minner litt om router-diskusjonene..... jitter bør definitivt være et ikke-problem i dag...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.947
    Antall liker
    1.124
    finnes det billige dvd/bluray som gir riktig 44.1khz og ikke bare 48/96, eller må man ha cdspiller?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.968
    Antall liker
    795
    Teac transporten virker ganske fornuftig priset også, synd det ikke er AES/EBU kopling-
    Ser også ut som det er mulig å koble til ekstern klokke, uten at jeg vet noe om forskjellen med og uten. Litt kult uansett.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    572
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    0
    Mange bra transporter her! Jeg er fornøyd med lyden fra min Pro-Ject RS2 T. Et tegn på det kan vel være at jeg ikke er redd for å kjøpe CD-plater... Har oppgradert med en ekstern lineær strømforsyning fra Farad. Selve transporten er plassert på en 14 kg granittplate oppå stereobenken. Bruker AES/EBU ut. Eneste som trekker litt ned er lyden av servoen når den jobber. Regner med de fleste servoer kan støye litt, men det er vel forskjell på hvor mye som slipper ut av kabinettet. Går og tenker litt på om jeg skal få laget en "klokke"/lokk I akryl som jeg kan sette over når jeg spiller. Kan jo ellers være en grei støvbeskyttelse også...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    2.971
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt mystisk at en bluray spiller veldig ofte kommer dårlig ut i sammenligning med spillere med redbook-drev. Skyldes det at laseren i multispillere bruker en annen del av fargespekteret enn en ren cd-laser?

    En god multispiller av god kvalitet må jo sies å gi mye for pengene, men en blir litt usikker når den presterer så dårlig som cd-transport.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.533
    Antall liker
    3.156
    Det er jo litt mystisk at en bluray spiller veldig ofte kommer dårlig ut i sammenligning med spillere med redbook-drev. Skyldes det at laseren i multispillere bruker en annen del av fargespekteret enn en ren cd-laser?

    En god multispiller av god kvalitet må jo sies å gi mye for pengene, men en blir litt usikker når den presterer så dårlig som cd-transport.
    Ikke godt å si. Men det benyttes ulike lasere for disse formatene. Mens red book er infrarød er BD blålilla og DVD laseren er rød. Mens det skal finnes spillere som kan stille om bølgelende på laser er jeg usikker på hvor utbredd disse er. Eller hva som gir best resultat.

    BD spillere som ikke kan justere bølgelengde på laser ender vel da opp med en ganske kompleks optik for kunne å støtte alle disse formatene i en og samme spiller. Det spørs da hvor mye flid som legges i både optik og datadekoding for formater som kanskje mest er der for å kunne printe gitt funksjonalitet på esken spilleren leveres i.


    BTW - Jeg har fått bekreftet at DAC i Teak VRDS-701 samt Esoteric sine DAC normalt skal fungere fint med streamere som snurrer Android eller Linux i bunn om dem har støtte for UAC2.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.380
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Interessant spørsmål du tar opp der @Odd J. Jeg har en Pro-Ject RS2 T og to Oppo-spillere. Både 105 D og 205 D, begge Audiocom Signature utgaver som hver for seg koster vesentlig mer enn de 30K som Project-spilleren koster. Men når det gjelder CD-avspilling så er Project flere hakk over Oppo-spillerne. Jeg har lenge lurt på på hvorfor BD-spillere ikke er gode nok når det gjelder CD, men jeg har aldri fått noen forklaring på dette. Hvis noen kan bidra med en forklaring i denne tråden hadde det vært fint. For ordens skyld kan jeg legge til at det ikke er DAC som er årsaken. Jeg kjører signalet fra Project gjennom DAC i Oppo.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    3.395
    Sted
    Oslo
    Ikke godt å si. Men det benyttes ulike lasere for disse formatene. Mens red book er infrarød er BD blålilla og DVD laseren er rød. Mens det skal finnes spillere som kan stille om bølgelende på laser er jeg usikker på hvor utbredd disse er. Eller hva som gir best resultat.

    BD spillere som ikke kan justere bølgelengde på laser ender vel da opp med en ganske kompleks optik for kunne å støtte alle disse formatene i en og samme spiller. Det spørs da hvor mye flid som legges i både optik og datadekoding for formater som kanskje mest er der for å kunne printe gitt funksjonalitet på esken spilleren leveres i.
    Kortere bølgelengder krever allerede mer krevende optikk og mekanikk, så det er i så fall spørsmål om systemet er i stand til å håndtere signalene fra CD-sporene som bruker rødt, mer langbølget lys. Det som kan hende er jo at de reduserer båndbredden til styringselektronikken så de ikke klarer å håndtere de forskjellige betingelsene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    2.971
    Torget vurderinger
    1
    Forklaringen ligger nok sikkert i laserlys problematikken, men vil en kunne måle større prosent lesefeil når cd-plata spilles i en bluray spiller enn i en ren cd-spiller? Det ville jo vært det logiske her. Hvis først 1-er og 0-er er lest av så er de lest av. Ost er ost, egentlig...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    2.971
    Torget vurderinger
    1
    Interessant spørsmål du tar opp der @Odd J. Jeg har en Pro-Ject RS2 T og to Oppo-spillere. Både 105 D og 205 D, begge Audiocom Signature utgaver som hver for seg koster vesentlig mer enn de 30K som Project-spilleren koster. Men når det gjelder CD-avspilling så er Project flere hakk over Oppo-spillerne. Jeg har lenge lurt på på hvorfor BD-spillere ikke er gode nok når det gjelder CD, men jeg har aldri fått noen forklaring på dette. Hvis noen kan bidra med en forklaring i denne tråden hadde det vært fint. For ordens skyld kan jeg legge til at det ikke er DAC som er årsaken. Jeg kjører signalet fra Project gjennom DAC i Oppo.
    Det hadde vært super-interessant med følgende testoppsett og sammenlignet disse med hverandre:

    1. CD med redbookinnhold avspilt med Project-spilleren gjennom Oppo som Dac.
    2. Bluray med redbookinnhold avspilt gjennom Oppo direkte.
    3. Bluray med hires-innhold av samme musikk som i 1. og 2. spilt av gjennom Oppo direkte.

    Når man sammenligner 1. og 2. får man en sammenligning der begge drev jobber med sitt 'favorittformat' og spiller av samme innhold. Er Oppoen da på høyde med Project? Er den det tyder det på at plateformat og lasertype har betydning og at Cd lyder best med laser og drev kun for dette formatet. Hvis Bluray gjennom Oppoen fremdeles er betydelig dårligere enn CD-oppsettet tyder vel det på at blurayformatet ikke er det beste til oppgaven åkkesom. Videre sammenligning med Hiresutgaven i forsøk 3. ville vist om den større informasjonsmengden kunne kompensere litt for den dårligere prestasjonen formatet har.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.857
    Antall liker
    38.303
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pass bare på at det er samme mastring på utgivelsene og at utgangsnivået fra dem er det samme. Det er fort gjort å lytte seg frem til en «forskjell» som bare tilsvarer å vri volumkontrollen en dB eller to den ene eller andre veien. Ja, det er en hørbar forskjell. Nei, den er ikke verdt å betale fem flate øre for.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.120
    Antall liker
    6.798
    Sted
    Holmestrand
    Hallo, har hatt min Marantz SA15S1 siden 2011. Bruker den nesten hver dag, byttet laser en gang.

    Den er modet med Superclock 4 + ekstern strømfrsyning fra Audiocom. Med tips fra Lampizator er signalet tatt ut rett fra dac chipen til RCA via koblingskondensatorer ( dvs hopper over et filtrerings kort ).

    Men blir jo litt fristet til og teste et realt driverk, kansje koble det til DDDacen.
    Du har jo et mer enn realt drivverk.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pass bare på at det er samme mastring på utgivelsene og at utgangsnivået fra dem er det samme. Det er fort gjort å lytte seg frem til en «forskjell» som bare tilsvarer å vri volumkontrollen en dB eller to den ene eller andre veier. Ja, det er en hørbar forskjell. Nei, den er ikke verdt å betale fem flate øre for.
    1-2 dB er også mer enn grovt nok. 0,5 dB, som de fleste moderne volumkontroller har som fineste oppløsning, holder i mengder for å "høre forskjell". Skal man være helt sikker på å ikke "høre forskjell" bør volumkontrollen ha 0,1 dB oppløsning.

    Ellers en interessant tråd med bølgelengder og slikt. Ikke visste jeg at BD kom fra fargen på laserlyset.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.380
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært super-interessant med følgende testoppsett og sammenlignet disse med hverandre:

    1. CD med redbookinnhold avspilt med Project-spilleren gjennom Oppo som Dac.
    2. Bluray med redbookinnhold avspilt gjennom Oppo direkte.
    3. Bluray med hires-innhold av samme musikk som i 1. og 2. spilt av gjennom Oppo direkte.

    Når man sammenligner 1. og 2. får man en sammenligning der begge drev jobber med sitt 'favorittformat' og spiller av samme innhold. Er Oppoen da på høyde med Project? Er den det tyder det på at plateformat og lasertype har betydning og at Cd lyder best med laser og drev kun for dette formatet. Hvis Bluray gjennom Oppoen fremdeles er betydelig dårligere enn CD-oppsettet tyder vel det på at blurayformatet ikke er det beste til oppgaven åkkesom. Videre sammenligning med Hiresutgaven i forsøk 3. ville vist om den større informasjonsmengden kunne kompensere litt for den dårligere prestasjonen formatet har.
    Dette blir jo å teste 3 forskjellige mastringer. Jeg ser ikke helt vitsen med det. De gangene jeg har testet har jeg brukt to identiske CDer, en i Project og en i Oppo. Da blir det laserne som utgjør forskjellen og ikke mastringene.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Min Cambridge blu ray spiller brukt som drev digitalt ut låter vesentlig bedre når jeg setter den i mode "Pure Direct". Den kobler da vekk alt som ikke har med lydgjengivelse å gjøre (videoconvertere mm).
    Tenker derfor det er mer som lager støy en kun laser i en bd vs cd.
    Forskjellen er enkel å høre på et mediocore hytteanlegg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    2.971
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir jo å teste 3 forskjellige mastringer. Jeg ser ikke helt vitsen med det. De gangene jeg har testet har jeg brukt to identiske CDer, en i Project og en i Oppo. Da blir det laserne som utgjør forskjellen og ikke mastringene.
    Det var vel liksom det som var poenget; å teste format/drivverk med samme innhold. Antakelig finnes det ikke noe sånt, så testoppsettet er kun mulig hvis noen produserer opp cd og blurayplater for formålet.

    Det er sikkert enighet om at til cd-er er et rent cd-drev bedre enn et bluray-drev. Det hadde vært interessant å funnet ut om et bluray-drev er like dårlig til å spille av blurayplater også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.857
    Antall liker
    38.303
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo rippe og brenne ting selv også hvis man absolutt vil. Det ville garantert samme datainnhold, men da ville jeg også lagt inn en harddiskbasert avspilling i sammenligningen.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    156
    Antall liker
    91
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel liksom det som var poenget; å teste format/drivverk med samme innhold. Antakelig finnes det ikke noe sånt, så testoppsettet er kun mulig hvis noen produserer opp cd og blurayplater for formålet.

    Det er sikkert enighet om at til cd-er er et rent cd-drev bedre enn et bluray-drev. Det hadde vært interessant å funnet ut om et bluray-drev er like dårlig til å spille av blurayplater også.
    Hvilket alternativt drev skulle man bruke til bluray plater? CD drev?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.948
    Antall liker
    2.971
    Torget vurderinger
    1
    Nei, du misforstår.

    Det er ingen andre måter å spille av en blurayplate enn på et bluray-drev. Siden det blå lyset (hvis årsaken ligger der) er en dårligere avleser av en cd-plate (årsak økt feilavlesingsrate?) så er det interessant å finne ut om det samme blålyset også er ganske dårlig til å lese av blurayplater (og SACD/DVD-Audio). Det finner man ikke ut ved å legge blurayplaten i et CD-drev, det virker ikke. Men ved å spille av en blurayplate med nøyaktig samme redbook-innhold som den CD-plata i Cd-drevet SÅ kan man sammenligne. Høres musikken fremdeles best ut fra CD avspilt på et CD-drev så tyder det på at blålaserteknikken er mindre god. Best på kvantitet, men ikke kvalitet.

    Så er det jo interessant å sammenligne med harddiskbasert også, men det blir vel mer i en annen tråd.

    For egen regning vil jeg legge til at jeg liker platebasert avspilling og synes det er stas å kjøp en flett ny CD eller SACD i ny og ne. Lese litt i coveret og greier. Barnslig, I know.....
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.533
    Antall liker
    3.156
    Lenge planlagt gjøre nulltester med DeltaWave hvor jeg tenkte bruker RME lydkort med Coax og Toslink SPDIF inngangene til å teste noen CD og BD spillere. Målet er å teste om det er mye forskjell på drivverk. Jeg er endelig i gang med dette prosjektet og jeg må si innledene tester mildt sagt overrasker. Poster i egen tråd når jeg har mer data. Men kan si allerede nå at det ikke bare er forskjell, — det kan sågar være forskjell hver gang CD plata snurrer i den samme spilleren.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    932
    Antall liker
    582
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Lenge planlagt gjøre nulltester med DeltaWave hvor jeg tenkte bruker RME lydkort med Coax og Toslink SPDIF inngangene til å teste noen CD og BD spillere. Målet er å teste om det er mye forskjell på drivverk. Jeg er endelig i gang med dette prosjektet og jeg må si innledene tester mildt sagt overrasker. Poster i egen tråd når jeg har mer data. Men kan si allerede nå at det ikke bare er forskjell, — det kan sågar være forskjell hver gang CD plata snurrer i den samme spilleren.
    I grunn ikkje overraska over det du signaliserer.

    Meiner å huske å ha lese at så godt som ingen produsenter av drivverk bruker dei anbefalte verdiane på komponentane i overføringa av det digitale signalet.

    Mvh Arild 😊
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.120
    Antall liker
    6.798
    Sted
    Holmestrand
    I grunn ikkje overraska over det du signaliserer.

    Meiner å huske å ha lese at så godt som ingen produsenter av drivverk bruker dei anbefalte verdiane på komponentane i overføringa av det digitale signalet.

    Mvh Arild 😊
    Har du en kilde her?
    Hvorfor skulle de ikke gjøre det?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.526
    Antall liker
    36.422
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men kan si allerede nå at det ikke bare er forskjell, — det kan sågar være forskjell hver gang CD plata snurrer i den samme spilleren.
    Hvilket bekrefter at de fleste CD drev ikke er nøyaktige nok - og som er hele sakens kjerne. Var jo nettopp dette Pro-ject tok tak i , når de var med på utviklingen av transporten som sitter i RS2T.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.599
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lenge planlagt gjøre nulltester med DeltaWave hvor jeg tenkte bruker RME lydkort med Coax og Toslink SPDIF inngangene til å teste noen CD og BD spillere. Målet er å teste om det er mye forskjell på drivverk. Jeg er endelig i gang med dette prosjektet og jeg må si innledene tester mildt sagt overrasker. Poster i egen tråd når jeg har mer data. Men kan si allerede nå at det ikke bare er forskjell, — det kan sågar være forskjell hver gang CD plata snurrer i den samme spilleren.
    Det hørtes interessant ut, særlig det med at det ser ut til å være forskjeller fra gang til gang med samme spiller. Gjelder det også på strøkne CD-plater?

    Videre er det jo interessant om dette er forskjeller som DACen ikke lar seg påvirke av, eller om det er forskjeller som også påvirker det endelige analoge signalet. Men det er sikkert ikke enkelt å vite sikkert.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.533
    Antall liker
    3.156
    Nå er vel transporten i Pro-Ject en hyllevare transport Pro 8 hvemsomhelsten kan kjøpe. Jeg har selv vært i dialog med SUOS firmaet bak og har alt av dokumentasjon og skjemaer dem deler med produsenter som vil benytte driverkene deres. Det man i prinsippet får er en ferdig CD drivverk bygget rundt en gammel Phillips SAA7824HL "all in one" CD spiller chip og en rimelig CD/DVD laser unit som man da kan bygge kabinett til. Eventuelt en mer robust utgangsbuffer for SPDIF transport.

    Dette var like før Covid så jeg mistet helt tråden i det prosjektet som var ment å bygge og selge custom cabinetter med CD Pro 8 drevet deres slik mange D-amper "bygges" i dag. Og som vi ser flere high-end bedrifter kan ta opp til 200.000,- for når CNC maskinen er ferdig å grave ut aluminiumsblokken. Den mest freidige av dem benytter sågar VFD displayet som tilbyes så det er neppe mye R&D kostnader utover CAD tegning til CNC maskinen.

    Er for tidlig å konkludere med testene mine, men jeg skal også sammenligne Coax mot Toslink (optisk). Da eliminerer vi enkelt mye av salgsargumentet Lapizator benytter fordi hysteresen nå flyttes over til Toslinkkontaktene som jo er aktive av/på enheter. I spilleren er Toslink nesten alltid koblet parallelt med Coax signalet. Derfor sender begge interface nøyaktig det samme biphase mark kodede signalet. Nå er langt de fleste Toslink adpatere kapable til å sende og motta 8x 48kHz/24-bit så jeg forventer ikke lære at det er tap i denne overøringsmetoden. Som jo med annen type adaptere i dag vistnok skal kunne evne hele 1,2Tbs på en fibertråd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn