Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    153
    Torget vurderinger
    9
    Min "Pro-Ject CD Box RS" som er koblet med I2S connection inn på "Pro-Ject DAC Box RS" og ut XLR og inn XLR på "Pro-Ject Pre Box RS2 digital".
    "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" har jo I2S connection via HDMI kabel inn, men kan bare benyttes via Pro-Ject sitt eget utstyr. Tilkoblingen I2S
    (I²S, pronounced "eye-squared-ess") connection via HDMI har dessverre ingen fast standard slik at de forskjellige produsenter benytter sine egne
    protokoller for I2S connection. Mitt oppsett med alt som nevnt ovenfor med "Pro-Ject Power Box RS Uni-4" separat strømforsyning låter bedre
    via hodetelefon koblet til "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" en min Simaudio Moon 430 HAD. Ikke dårlig det men så er jo veiledende pris på mitt
    Pro-Ject utstyr ca. kr. 55000,-. Låter selvfølgelig helt fantastisk også som ren DAC. Dette oppsettet er faktisk den beste lyden jeg har hørt med
    CD avspilling benyttet med hodetelefon og jeg har mye dyrt og meget bra HiFi utstyr slik at det kan jeg verifisere at mitt Pro-Ject oppsett er helt i toppsjiktet vedrørende topp lyd.
    pro1.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Må bare legge ut en føler, da jeg har en problemstilling jeg kunne tenke meg å finne svar på/løse:
    Har en cd-box rs transport, som er oppgradert med en meget habil ekstern strømforsyning fra polske Tomanek.
    Er jo i grunnen veldig godt fornøyd med hvordan denne transporten gjengir musikk.
    Har dog registrert at der er en Heed Obelisk dt transport til salgs, og Heed får jo generelt mye skryt.
    Har aldri fått muligheten til å høre Heed. Lurer derfor på om det er noen som har hørt både Pro-jects og Heeds cd-transporter, og som muuuuuligens har grunnlag for å uttale seg om hvordan disse står seg ifht hverandre?

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmm, blir lissom ikke helt enig med meg selv om dagen....., fordi:

1. Er jo i grunnen strålende nøgd med cd-drivverket jeg allerede har, så av den grunn er det ikke noen spesiell grunn til å prøve noe nytt.
    2. Hifikontoen sier at jeg har mulighet til å "leke meg litt"......, samtidig som jeg er fullstendig klar over at jeg streamer mer enn jeg spiller cd.
    3. Fornuften sier at jeg kaaanskje heller skal tålme meg og heller vurdere andre ting å bruke pengene på.....det måtte i så fall være å prøve ut noe "bedre" til sacd-avspilling - noe som i så fall tilsier at Lexicon rt10 skal erstattes. Men til og med der er jeg i stuss, for den er faktisk nesten på høyde med Pro-ject som cd-drivverk, og den spiller sacd rimelig greit og.......

Kjenner dog samtidig at jeg er godt over middels nyfiken på både Shanling og SMSL sine drivverk (hhv cr60 og vmv t2/pl200)
    Blir spennende å se hva jeg evt kommer til å lande på, når vårsolen setter inn for alvor.....

Skulle så gjerne ha kommet over en review av vmv t2, men der finnes det lite gitt - trolig fordi den er så fersk på markedet.

Edit: Kjenner jeg meg selv rett, kommer nok skuldrene til å senke seg om litt..... :ROFLMAO: sikkert bare jeg som "kjeder" meg litt for tiden, og at tankene har annet fokus enn bare hifi og musikk......

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ny transport fra Shanling. Begynner å koste litt dog:

IMG_6432.jpeg

IMG_6433.jpeg

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    5.068
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    med tanke på de nyprisene som er i dag syns jeg det ser ut som det Shanling drivverket står seg godt i forhold til pris og kvalitets utførelse jeg,nermeste tilnerming jeg kommer på i huet nå er C.e.c. sine nyere transporter men de er vel allerede over det dobbelte

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    med tanke på de nyprisene som er i dag syns jeg det ser ut som det Shanling drivverket står seg godt i forhold til pris og kvalitets utførelse jeg,nermeste tilnerming jeg kommer på i huet nå er C.e.c. sine nyere transporter men de er vel allerede over det dobbelte
    Ja ser veldig bra ut :) mente bare at ca 25.000 norske kroner faktisk er en god slump penger for folk flest, selv om det naturligvis er billig ift mye annet der ute

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.395
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Må være en upraktisk mann som står bak designet; er plass til mye deilig støv nedi rillene på toppen.
    Enig i at støvtørking lett kan bli ett tema med den toppen. Prismessig er det verd å merke seg at det også spiller SACD. Sikkert ikke interessant for alle , men det gis fremdeles ut endel SACD - spesielt innen klassisk musikk. Det har også i2s utgang med 10 forskjellige konfigureringer - altså burde den kommunisere med det aller meste av dac'er der ute. De kommer også med en streamer transport i samme serie.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Enig i at støvtørking lett kan bli ett tema med den toppen. Prismessig er det verd å merke seg at det også spiller SACD. Sikkert ikke interessant for alle , men det gis fremdeles ut endel SACD - spesielt innen klassisk musikk. Det har også i2s utgang med 10 forskjellige konfigureringer - altså burde den kommunisere med det aller meste av dac'er der ute. De kommer også med en streamer transport i samme serie.
    Sacd via hdmi?
    Ikke alle forsterkere eller dac`er som vil takle den koblingen.......

mvh
    Proffen

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.719
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke bare kjøpe en med Dante først som sist:

Da er det bare å koble den på nettverket sammen med de andre Dante enhetene. Får seg jo en helt ok Dante boks for summen imellom også med balanserte utganger for prisen imellom denne og de fleste andre CD-spillere for tiden, og fortsatt ha råd til noen kasser pils i samme budsjettet.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.395
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Sacd via hdmi?
    Ikke alle forsterkere eller dac`er som vil takle den koblingen.......

mvh
    Proffen
    Oversikt over utgangene her:

Supported sampling rates
    Optical Toslink / Coaxial / BNC / AESCD: PCM 44.1kHz
    SACD: DSD64 DoP or D2P
    IS2CD: PCM 44.1kHz
    SACD: DSD64 Native
    USBCD: PCM 44.1kHz
    SACD: not supported

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Supported sampling rates
    Og for en som ikke helt forstår: Hva innebærer det når det står DSD64 DoP or D2P?

mvh
    Proffen

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Og for en som ikke helt forstår: Hva innebærer det når det står DSD64 DoP or D2P?

mvh
    Proffen
    Se også link fra Soundscape. Det enkle svaret er at DoP/D2P betyr at transporten konverterer om DSD til PCM internt før den sender det videre til DAC. Det er dermed kompatibelt med "alle" DACer siden de mottar PCM.

Via i2s så kan SACD-signalet sendes uberørt/ukonvertert videre til DAC med i2s-inngang. Men da må også DACen kunne dekode DSD, noe som ikke er en selvfølge selv om man har i2s-inngang.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Horten
    En teknisk presisering er vel at DoP betyr DSD over PCM, som tilsier at DSD er pakket inn i PCM-meldinger og kan hentes ut igjen som DSD i mottagerenden.
    D2P tilsier at DSD konverteres til PCM-meldinger før de sendes, aka DSD forsvinner i konverteringen.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.370
    Torget vurderinger
    1
    I2S er ikke kompatibel med HDMi, det bare ser sånn ut. Det må stå tydelig merket med I2S i hvert apparat,, men man bruker altså en HDMI kabel i mellom, siden I2S av praktiske årsaker har lånt HDMI-formatet rent fysisk med samme kontakter og ledninger. I tillegg er vel ikke pin-konfigurasjonen standardisert for kontaktene, så det kan bli mye moro. Men lydmessig er vel 12S noe av det beste en får. På det Shanlingdrevet kan man programmere om I2S-utgangen slik at den matcher mottakeren uansett merke. Sånn skal det gjøres. Skulle ønske de japanske hifimerkene var like dyktige på alt dette som Kina og Sør-Korea.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.526
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra nettsiden:

«If you turn your gaze to the south of London on the map of the British Isles, you will find a small seaside town named Brighton. A famous holiday resort in England and known by many as the capital of British music and art. The soul of creativity. In the 1980s, ONIX was born here.»

Nei, det står vel ikke made in UK…

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.405
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1

Supported sampling rates
    MSB Technology er vel de eneste drivverkene som kan kjøre 24/192 i Toslink, Spdif,AES/EBU. I2s kan kjøre «alt» .😄
    På multidrevene fra MSB, kan du også kjøre 24/192 i Toslink. Spdif og AES/EBU. Alle disse utgangene kan også kjøre
    SACD 64(native) videre kan «alt kjøres fra I2s i form av CAT 6.😄
    Alle drivverk fra MSB har utvendige strømforsyninger som har lavere støy og forvrengning enn ren batteridrift.🤗
    Problemet er at ingen andre Dacer kan ta imot 24/192 på Toslink mm.🤔
    Dette kan kun MSB Dacene. I2s utgangene via CAT 6 for dessverre heller ikke andre Dacer noe glede av, da
    MSB ikke vil opplyse hvilken pinne figurasjon som de bruker.
    Pga.dette er MSB Dacene absolutt bestlydende med sine egene drivverk som med mye annet.

Lykke til med letingen gutter😉

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Fra nettsiden:

«If you turn your gaze to the south of London on the map of the British Isles, you will find a small seaside town named Brighton. A famous holiday resort in England and known by many as the capital of British music and art. The soul of creativity. In the 1980s, ONIX was born here.»

Nei, det står vel ikke made in UK…
    Rull ned på nettsiden deres og se på bildet av baksiden, der står det tydelig "Made in China". Det eneste britiske ved denne er vel ideen om å importere den.;)

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    MSB Technology er vel de eneste drivverkene som kan kjøre 24/192 i Toslink, Spdif,AES/EBU. I2s kan kjøre «alt» .😄
    På multidrevene fra MSB, kan du også kjøre 24/192 i Toslink. Spdif og AES/EBU. Alle disse utgangene kan også kjøre
    SACD 64(native) videre kan «alt kjøres fra I2s i form av CAT 6.😄
    Alle drivverk fra MSB har utvendige strømforsyninger som har lavere støy og forvrengning enn ren batteridrift.🤗
    Problemet er at ingen andre Dacer kan ta imot 24/192 på Toslink mm.🤔
    Dette kan kun MSB Dacene. I2s utgangene via CAT 6 for dessverre heller ikke andre Dacer noe glede av, da
    MSB ikke vil opplyse hvilken pinne figurasjon som de bruker.
    Pga.dette er MSB Dacene absolutt bestlydende med sine egene drivverk som med mye annent.

Lykke til med letingen gutter😉
    Dette er vel ikke tråden for MSB-transporter siden tråen handler om drev til betalbar pris.;)
    At det ikke er noe i veien med disse drevene lydmessig er jeg klar over, men prisen .....

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.405
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel ikke tråden for MSB-transporter siden tråen handler om drev til betalbar pris.;)
    At det ikke er noe i veien med disse drevene lydmessig er jeg klar over, men prisen .....
    Bare til informasjon, hva som finnes.🤗
    Ville også informere om dette fordi det nesten alltid lønner seg å kjøpe drev som er laget
    for et drivverk som har en utgang/ inngang som er properitær.
    Dvs. ikke bruker Spdif eller AES/EBU.😉

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ville også informere om dette fordi det nesten alltid lønner seg å kjøpe drev som er laget
    for et drivverk som har en utgang/ inngang som er properitær.
    Dvs. ikke bruker Spdif eller AES/EBU.😉
    Nysgjerrig. Hvorfor det? Så vidt jeg vet er beste tilgjengelige teknologi for dette AES3id, dvs AES på 75 ohm coax med impedansematchede BNC-kontakter.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.405
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nysgjerrig. Hvorfor det? Så vidt jeg vet er beste tilgjengelige teknologi for dette AES3id, dvs AES på 75 ohm coax med impedansematchede BNC-kontakter.
    MSB Technology sine drev og konvertere kan levere 32/384 over ProI2s (CAT 6)
    De andre kan «bare» levere 24/192 Khz.😄
    Det er bare å lese mer om dette på www.msbtech.com..
    Jeg har brent DVD-R ekte DXD 24/352.8 Khz fra drivverk til DA konverteren.(2L)
    Dette har MSBTech levert siden 2011.😉

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.719
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, sjekk heller ut Dante, det leverer høyere båndbredde over Cat5 kabel.. Men da er det faktisk vanlig nettverk som brukes og ikke noe proprietært dritt som ingen andre bruker.
    CD-spiller med Dante ut, mye smartere enn alt annet tullball. Også er det bare å bruke vanlige nettverkskabler, slipper også å tenke på DAC og alt mulige slags tilkoblinger da Dante enheten som mottar fikser dette til ønsket kablet format ut, digitalt eller analog ettersom man ønsker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    MSB Technology sine drev og konvertere kan levere 32/384 over ProI2s (CAT 6)
    De andre kan «bare» levere 24/192 Khz.😄
    Det er bare å lese mer om dette på www.msbtech.com..
    Jeg har brent DVD-R ekte DXD 24/352.8 Khz fra drivverk til DA konverteren.(2L)
    Dette har MSBTech levert siden 2011.😉
    Men hvorfor det? 24/192 er allerede langt forbi godt nok, og denne tråden handler om red book CD-drivverk med 16/44,1 kildemateriale.

Uansett, standard AES3id går også til 24/384 hvis man har slike tilbøyeligheter.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.405
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor det? 24/192 er allerede langt forbi godt nok, og denne tråden handler om red book CD-drivverk med 16/44,1 kildemateriale.

Uansett, standard AES3id går også til 24/384 hvis man har slike tilbøyeligheter.
    Dette var bare til informasjon.
    At du mener 32/768 er bare tull, så er det helt greit for meg.😄

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn