Det var kort! Ut fra det lille jeg tror jeg vet om hørselen, så ville jeg trodd >10 ms var mer passe, og 20 ms ikke for mye.
Hvor er det Linkwitz skriver alt dette?
Hvor er det Linkwitz skriver alt dette?
Avstand til sidevegg hos ham er bare en god meter.asbjbo skrev:Interessant. Han har nå satt opp sine egne Orion omtrent 2 meter fra bakvegg, da. Det blir 12 ms, sånn ca. Kravet til 6 ms må da være et absolutt minimum.
xkcd regjerer:Porcus skrev:En ellipse har den egenskapen at hvis du plasserer kilden i det ene brennpunktet og deg selv i det andre, så er hele ellipsen førsterefleksjonspunkt. (Og også tredjerefleksjonspunkt, femterefleksjonspunkt osv.)hagr skrev:Med tenking litt lengre enn til nesetippen sier jo ulempene ved et rundt rom seg selv... Hva med ovalt, da? Har dessverre ikke hatt gleden av å besøke noen av lokalene Valentino lister opp.
Hei, har tenkt lenge på svaret ditt og har noen spørsmål angående stativhøyttalere med røramp!pedal skrev:Ja, da har man et vrient problem, John-Harald, he-he.John_Harald skrev:Så hva når lytterommet består, som i de fleste blokker i Norge, av betong, parkett og vinduer? Hva da? Det er ikke alle som har fri tillgang til et lytterom i egen villa, svært mange bor i betong..
Selv har jeg forfektet flere ganger at hadde jeg bodd på 2 rom og kjøkken (og brysomme naboer i et borettslag med brysomme husregler), så hadde jeg satset på et nedskalert anlegg med stativhøyttalere, kanskje funnet gleden i en røramp?
Det gjelder jo å avpasse farten etter forholdene og fullrange høyttalere og 100dB er ingen menneskerett. Dropper man bunnoktaven så løser mye av seg selv, færre stående bølger. Men, ok, insisterer du på dypbass i et vrient rom, så sats på en linjekilde, eller flere små subber som distribuerer bassen jevnere i rommet. Eller pc-lyd med Audiolense, eller eventuelt helmholz resonatorer.