Det ultimate lytterom!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.580
    Antall liker
    37.695
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var kort! Ut fra det lille jeg tror jeg vet om hørselen, så ville jeg trodd >10 ms var mer passe, og 20 ms ikke for mye.

    Hvor er det Linkwitz skriver alt dette?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.580
    Antall liker
    37.695
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Han har nå satt opp sine egne Orion omtrent 2 meter fra bakvegg, da. Det blir 12 ms, sånn ca. Kravet til 6 ms må da være et absolutt minimum. Det er også interessant at rommet hans er så langt som 16-17 meter med "meandering open space" bakover, altså i praksis en akustisk helt død bakvegg. Lyden passerer bare lytteposisjonen en gang og forsvinner bakover. Da forsvinner også en del rom-moder den veien.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et rom på 16-17 meter er jo ikke akkurat vanlig....

    Det har selvsagt skjedd en del endringer på det planlagte rommet, men akkurat nå er byggesøknaden hos kommunen..... ;D ;D (er vel egentlig ingen grunn til å smile før den er godkjent av kommunen)...

    Når det er sagt så kan jeg ikke ene og alene sette akustikk i høysetet her, rommet må ligne på ent vanlig rom og det er noen fysiske mål som ikke kan endres.

    Planen slik det ser ut nå er et rom på ca 6x6 meter innvendig, med standard takhøyde.
    Jeg har nok lyst til å spille diagonalt. Med et symmetrisk oppsett.

    Litt slik jeg tenker med akustikktiltak så tenker jeg nå:
    At jeg nok kan ofre 2 hjørner til noen gigantiske bassabosrbenter
    At jeg vil ha absorbsjon i taket mellom lytteposisjon og høytalere
    Absorbsjon i førstereflkesjon i på sidevegg.
    Diffusjon ellers - så mye jeg rår meg og som blir seende bra ut
    Fokus på jevn etterklangstid - spesielt fra 100Hz og et stykke oppover....
    Blir vel sikkert noen HelmHolz også....

    Men det er nok minst ett år ennå til jeg har fått opp veggene.....

    Mvh
    OMF
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg var i stand til å demonstrere en morsom ting da en HFSer var på besøk for ikke så lenge siden.

    Mine høyttalere er satt opp i ganske stor utstrekning i henhold til Linkwitz anbefalinger, og de bruker sideveggene for å skape refleksjoner som skal treffe lytteren i lytteposisjon.
    Lytterommet er 15m fra Live-End til Dead End, om jeg har dørene bak lytteposisjon åpne.
    Disse dørene flukter ikke med sideveggene, så når de står åpne ser det slik ut. Lytterommet er i Stuen, med Live End mot vinduene.



    Jeg ba hifi-entusiasten som var på besøk om å stå inne i kjøkkenet, slik at han fikk direktelyden fra høyttalerne, og så gå sakte inn i stuen, for så å komme tilbake igjen i kjøkkenet. Det er en ganske grei måte å oppleve forskjellen på mine refleksjonsbrukende høyttalere kontra tradisjonelle. Døråpningen tar refleksjonene, om man står inne i kjøkkenet.

    Kommentar: "Det var helt som å gå fra tradisjonelt bygde høyttalere til det du har."

    Ganske interessant å oppleve dette.
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.107
    Antall liker
    24.516
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    Interessant. Han har nå satt opp sine egne Orion omtrent 2 meter fra bakvegg, da. Det blir 12 ms, sånn ca. Kravet til 6 ms må da være et absolutt minimum.
    Avstand til sidevegg hos ham er bare en god meter.

    Utfra det ham skriver tror jeg det skulle være mulig å oppnå gode resultater også hvis avstand til frontvegg er ned mot 1 m mens avstand til sidevegg er større det doble eller mer.
     

    porcus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    159
    Antall liker
    0
    Porcus skrev:
    hagr skrev:
    Med tenking litt lengre enn til nesetippen sier jo ulempene ved et rundt rom seg selv... Hva med ovalt, da? Har dessverre ikke hatt gleden av å besøke noen av lokalene Valentino lister opp.
    En ellipse har den egenskapen at hvis du plasserer kilden i det ene brennpunktet og deg selv i det andre, så er hele ellipsen førsterefleksjonspunkt. (Og også tredjerefleksjonspunkt, femterefleksjonspunkt osv.)
    xkcd regjerer:



    ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    pedal skrev:
    John_Harald skrev:
    Så hva når lytterommet består, som i de fleste blokker i Norge, av betong, parkett og vinduer? Hva da? Det er ikke alle som har fri tillgang til et lytterom i egen villa, svært mange bor i betong..
    Ja, da har man et vrient problem, John-Harald, he-he.

    Selv har jeg forfektet flere ganger at hadde jeg bodd på 2 rom og kjøkken (og brysomme naboer i et borettslag med brysomme husregler), så hadde jeg satset på et nedskalert anlegg med stativhøyttalere, kanskje funnet gleden i en røramp?

    Det gjelder jo å avpasse farten etter forholdene og fullrange høyttalere og 100dB er ingen menneskerett. Dropper man bunnoktaven så løser mye av seg selv, færre stående bølger. Men, ok, insisterer du på dypbass i et vrient rom, så sats på en linjekilde, eller flere små subber som distribuerer bassen jevnere i rommet. Eller pc-lyd med Audiolense, eller eventuelt helmholz resonatorer.
    Hei, har tenkt lenge på svaret ditt og har noen spørsmål angående stativhøyttalere med røramp!

    Utfordringen er her er at jeg trives veldig godt her jeg bor nå. Drømmen er selvfølgelig hus en gang i fremtiden :)

    Planen min var å bygge et rom i rommet, isolert fra naboene. Syns dette var en god plan.. Var dessverre så uviten at jeg kjøpte denne utsiktsleiligheten uten å ha alle akustiske utfordringer kartlagt. Har forstått nå at det blir svært vanskelig å bygge et rom i rommet her.. Har vinduer med utsikt på tre av fire vegger i lytterommet, utgang til balkong, gang lufteventiler pluss radiatorer på to vegger. Har ikke blitt anbefalt av noen å bygge et rom i rommet her, så den tanken har jeg slått fra meg.

    Situasjonen er for svært mange musikkglade som meg ofte betong, parkett, vinduer og brysomme naboer. (Har selv hørt at jeg selv spiller vakker musikk, men litt høytog lenge om gangen) Dette er våre lyttersombetingelser og det ønsker vi vil gjøre det til vårt ultimate lytterom ;D

    Har under lang tid testet ut alle mulige høyttalerplasseringer uten å ta hensyn til waf, og har mener jeg funnet den jeg liker best i forhold til mine preferanser. Dvs. jeg har tatt full ommøbleringsfrihet mange ganger med flytte av alle møblene, en god læringsprosess! Har etter dette selvfølgelig også plass til plass til både Audiolense i pc og helmholz resonatorer i rommet :D

    Så til det jeg lurte på ;)
    Hvilke fem stativhøyttalere og med hvilke røramper ville du selv brukt min situasjon (eller i din 2 rom og kjøkken situasjon)? Tenk deg at lytterrommet ditt skulle vært begrenset til (25-30 m2) og av betong, parkett, vinduer med brysomme naboer?

    Hilsen fra nok en musikkelsker og gratulerer med nok en bra skrevet artikkel i Fidelity!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn