Tja, da har man levd med 4point en snau uke. Og man kan iallefall smått begynne og ha en mening om forskjeller mellom TriPlanar MKVII, SME IV og ikke minst, Kuzma Stogi.
Kuzma Stogi er jo lillebroren i serien av Kuzma armer, den enklest oppbyggde, uten noen ekstra finesser. Den bare ER. Det har jo vist seg nå at den er en liten luring, og absolutt ikke står allverden tilbake for sine ekstremt mye mer kostbare kollegaer.
Oppbygning og slikt kan man google seg til på de forskjellige armene, også tekniske spesifikasjoner kan den som lurer finne ut av.
Poenget med armtesten er at 3 av de er i «toppsjiktet» hva armer angår.
SME har bedre og dyrere modeller, men min IV er oppgradert med litt småsnacks som drar den nærmere femmeren. Trenede ører mener det skal godt gjøres og skille en oppgradert IV mot en V.
Skulle gjerne hatt en Phantom også og prøve men det lot seg ikke gjøre i denne omgang. En annen gang.
Alle armer er testet med to forskjellige VanDenHul pickuper. En Colibri XCP og en Grasshopper GLA, og en AudioTechninca AT33ptg/II.
Disse i seg selv låter, i mine ører, svært forskjellig. De har begge den hurtige lyden VDH er kjent for, men Grasshopper er varmere i lyden, og ikke like oppløst som Colibri.
AT33 er en enormt bra pickup til prisen på knappe 4000kr ferdig fra ebay, låter svært musikalsk og prøver ikke og utrette mirakler.
SME IV
Dette er jo en arm som blir markedsført som svært nøytral, omgjengelig, og skal virke på alt.
Problemet med denne er kanskje at oppimot sine høyere kamerater her, så blir den litt kjedelig.
Det meste er tilstede men det klinger ikke ut, det åpner seg ikke opp og slipper ikke magien frem. Det beste med denne armen er dypbassen, som er enorm og solid.
Den har en flott og gylden mellomtone og en litt tilbaketrukket diskantgjengivelse.
TriPlanar MKVII
Jeg har ofte hørt på tangentialarmer da det har vært ett par tilgjengelige i mitt nærområde i lang lang tid. Noen billige, og en AirTangent. Som skal være noe av det grommeste man får av luftbårne armer.
Jeg vil gjerne sammenligne TriPlanar litt med dette fenomenet man opplever med en tangentialarm. Lydbildet er så ekstremt åpent, luftig og gir en enorm evne til og pinpointe musikere og instrumenter. Den har ingen såkallt morrofaktor over seg vel og merke, og legger ingenting til. Kan fort virke litt tynn og kjedelig nedover. Men spiller man akustisk, jazz eller klassisk savner man absolutt ingenting. Spesielt med Grasshopper var dette i «verdensklasse», som man sier.
Kuzma 4Point
Store stygge ulven? Jeg synes den er pen! Bygget som en tanks, og ser ut deretter.
Den har ett skyv som bare er helt ekstremt, mellombassen bare jobber og pulserer så du kjenner det langt inn i ryggmargen. Den har smekk, trøkk og en sinnsyk dynamikk.
Det sies at armen er svært nøytral, og det bekreftes ved at min to pickuper spiller klart enda mere forskjellig i denne armen enn de andre.
Skal man trekke for noe, så er det at den klarer ikke og matche TriPlanar i åpenhet, lydbilde og generell luftighet.
Kuzma Stogi
Denne traveren har jeg levd med i snart to år, brukt den på en rekke pickuper. Og sammen med vdh er det gull. Mot sine såpass mye større og dyrere søsken er jeg imponert. Armen koster villedende 15000kr, og fås brukt til godt under halvdelen på www. Den har kanskje ikke like stor mulighet til og trøkke ut den siste oppløsningen, den råeste dynamikken eller den dypeste bassen. Men den er skremmende nær!