Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Håper å få min Phantom (begynner med en stk her oppe i en vanskelig loftstue/kjøkken-kombo) denne uken, spent på støynivået - men overskygges nok noe av forventningene til høyttaleren!:) Var på demo hos Renaissance her i Bergen (2 stk Silver) og det var MILDT sagt imponerende!
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    99
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    7
    Da er det mulig bla i den nye software versjonen, og konfigurere MC-pickuper på Devialet 120:)
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    286
    Antall liker
    145
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Vel, Vantage går faktisk ned i 1,2 ohm. Men det er som oftest rundt 18-19.000 hz at de gjør det, så spørsmålet er om det er en fordel eller en ulempe om de gjør det i det området eller i et lavere område.

    Har lest i noen tråder der brukere rapporterer om godt resultat med Quader, men det er jo forskjeller på de og ML....
    Devialet 250 driver ett sett Quad 2912 hos meg , og det er en veldig god match.

    mvh
    rolf
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Støyproblemet løser seg forhåpentligvis da Devialet tar høyttalerne i retur og sender meg et par nye. Fikk endelig tak i en portabel opptaker som fanget opp støyen, kundeservice var enig i at det ikke skulle låte slik. God service til nå, pluss i boka til både Devialet og Stereofil :) Fortsettelse følger.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Var innom Morten på Norsk Audioteknikk og lytta litt på Phantom. Først ble jeg overrasket over hvor små de var i virkeligheten så ble jeg litt satt ut av hvor stort, detaljert, behagelig og uanstrengt de låt uansett volum. Strider mot et hifihjerte å bytte ut diverse bokser, kabler og høyttalere med 2 kuler og en forvokst hvit strømadapter (Dialogue), men må innrømme at det fristet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel, kan bli hardt overfor ens egen hi-fi interesse & tro/viten om hva som skal til for å fremskaffe grumlyd... Om det vi hører gjør at man ender opp med to bokser som ser ut som to asiatisk produserte testeksemplarer på luft-fuktere eller noe sånt.

    Morten på NAT vil uansett ikke forsøke å prakke noe på deg/meg/oss noe som helst... Så de som går ut av hans sjelfulle butikk med to godt-lydende "fremtids-kuler" under armene - har i så fall valgt det selv :)

    Hehe, hadde Devaliet vært norsk. Ja så vedder jeg en sixpack på at vi hadde fremsatt bedriften på høyde med Roald Amundsen & andre som fikk det til :)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    From Devialet's own website (the Temple of Truth)

    "FIRMWARE V8.1.3 is out :)
    - Fix of potential issue with SAM V2 bass extension on certain profiles"
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    With reference to Devialet Chat :

    For all fellow Devialet'ers in Oslo:


    There will be a visit of the SAM team on August 24 and 25. I was visiting Stereofil and they had just received the information

    and
    Norsk Audio Teknikk on the 26th!
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    218
    Antall liker
    274
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært fint hvis de tok seg en tur til vestlandet også.. Noen med Spendor sp1/2r2 som har lyst å ta seg en tur og bli samd?
     
    Sist redigert:

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Da er Phantom Silver/Dialog oppe å går, heldigvis ikke noe suse lyd som andre har rapportert.
    Må si jeg er imponert over lyden disse små kulene produserer.
    Bass er kjapp og kontant, men det er i mellomtone området de mangler litt, sammenlignet med Wyred4Sound/Antony Gallo Ref 3.1 oppsettet som ble erstattet så faller Phantom gjennom, ikke voldsomt mye men dog.
    Forhåpentligvis så vil ting løsne etter litt innspilling.

    Den største nedturen er programvaren Spark, her håper jeg Devialet setter et par ingeniører på saken, Spark fungerere forsåvidt etter hensikten, med GUI'et er amatørmessig for å si det mildt, skal du justere lyden så krever det flere klikk med musen på lapptoppen da volum kontrollen er formet som et dreiehjul fra 0-100 men det viser bare verdier i 10 steg.
    Lokal musikk ligger på en rekke og dekker knapt 1/5 av skjermen. Med 500+ artister blir det mye skrolling. Her kunne de med fordel brukt 1/2 skjermen og lagt flere artister i bredden.
    Musikk må legges til i spillekøen og så startes etterpå
    Skjermen er delt opp slik 1/5 der en søker etter Artister lokalt eller i Tidal
    1/5 er Now playing/Volum og Playing on (Hvis du har flere soner)
    3/5 er viet spillekøen???
    Dette er bagateller, men ganske unødvendig og forhåpentligvis vil dette ordnes etter hvert. Her bør de kikke litt på Fjernkontroll apper til Squeezebox.
    Når Bluetooth blir aktivert, så kommer jeg nok til å bruke Tidal appen i stedet for Spark.

    Lydmessig så forsvarer de absolutt prisen så får vi håpe at brukervennligheten kommer på plass etter hvert.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    270
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Er i tenkeboksen på å erstatte mange bokser og x antall fjernkontrollermed et enklere oppsett. Du sier at phantom faller gjennom sammenlignet med gallo 3.1, er mellomtonen mye slankere? Jeg hører forresten mye på prog og metal, band som Riverside og Tribulation spilles mye for tiden. Klarer Phantom å gi rockefot med litt varme i klangen?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan jeg ikke kjøre noen direkte A/B sammenligning, men den er litt mer "blodfattig" og innesluttet får ikke samme 3D opplevelsen som med Gallo'ene.
    Når det er sagt så er jo det nettopp her Gallo briljerer.
    Mulig noe også kan forbedres med å plassere dem på stativ og litt opp i høyden, men foreløpig er ikke Branch stativene tilgjengelig. Jeg plassert dem på stereobenken.
    Nå har jeg heller ikke fått spilt så veldig lenge på Phantom, så det er mulig at det vil gå seg til etter noe innspilling, uten at jeg tror eller trodde at de ville match mellomtonen til Gallo. Det var jeg egentlig innstilt på før jeg kjøpte dem.

    Alt i alt så er jeg fornøyd med lyden, det irriterer meg mer med brukervennligheten på Spark appen, men det kan forhåpentligvis ordnes med oppdateringer etter hvert.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    @Just4Fun
    Jeg vil tro at mellomtonen vil komme seg en del hvis du får flyttet Phantom vekk fra stereobenken og på stativer. God avkobling og avstand fra vegger er svært viktig når høyttalerne spiller så dypt og er nesten rundtstrålende.
     

    jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Fikk min Phantom levert på fredag, har bare kjøpt en stk (uten Dialog) til å begynne med mens vi kommer i stand med oppussing og får satt opp kjøkken/spisestue/stue ordentlig - og må si at den absolutt leverer som "minianlegg" alene om noen der ute skulle sitte på gjerdet og tenke på det samme. I forhold til Sonos som jeg har en del erfaring med så er det ikke sammenlignbart, dette er en helt annen klasse.

    Selvsagt blir det noe komprimert med en stereomix i "mono" - men jammen har Phantomen en magisk evne til å forsvinne når man beveger seg rundt i huset og hele tiden tar seg i å føle at man har et helt komplett anlegg stående å spille - lydkvaliteten er upåklagelig, den er like nådeløs på innspillinger som mine AP Tempo var - bassen er dyp (dyp!) og stram - her er det ikke noe problem å fylle 40kvm med lyd til langt over smertegrensen når man beveger opp på volumskalaen.

    Eneste jeg angrer på er at jeg hørte de i stereo - og tanken er vel at når ting kommer i stand her så blir det en til:)

    Har dog et spørsmål: Tidal kommer ikke opp i Spark som alternativ under sources - jeg får bare opp min egen iPhone?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med Phantom! :)
    Har du logget inn på Tidal når du har satt opp høyttaleren? Har ikke prøvd Phantom uten Dialog så jeg er usikker på om Tidal dukker opp som kilde eller ei.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Du må ha Dialog for å få opp Tidal som source. Dog er interface i Spark elendig, vil heller anbefale deg å kjøre via Airplay og feks. Airport Express og bruke optisk inn på Phantom,eventuelt bruke andre streamere som Squeezebox/Sonos.
    Bluetooth er ikke oppe å kjører enda, forhåpentligvis kommer det i neste FW oppdatering, men når den kommer så kan du streame rett fra android/ios.
     
    Sist redigert:

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    For de av dere med Phantom som vil se "woofer dans" og har Tidal kan jeg anbefale "Audio Line Up Test Tones" Fra Audio Check. De er rart å se woofer vibrere med 10 Hz -30 db og en hører ikke en lyd :rolleyes:

    Det er et helt album med test toner, pink noise/White noise sweep+++
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Moro å høre at Phantom leverer. Kan tenke meg at det er tøft og gleder meg til å se og høre en live. Det eneste jeg ikke helt klarer å fri meg fra er at formen på basselementene umulig kan være best egnet til å flytte luft, altså å sette luft i bevegelse. Eller tenker jeg helt feil her?

    Selv nyter jeg d200. Rett og slett et fantastisk produkt som overgår det meste jeg har hørt, i en heller vakker pakke.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    SAM!

    Er der nogen av jer som har sat sig sjikkelig in i hva SAM, egenligt gør ved gengivelsen og hva som i praksis faktisk sker teknisk når Sam er på?


    Mit system: Devialet 200, PMC Twenty26, Transparent kabler.

    Jeg kan konstatere at temperaturen går op på Klasse A forsterkeren med ca 10-14 grader og noget tilsvarende sker med temperaturen på klasse B forsterkeren og tempen på strøm forsygningen når Sam er på i forhold til uden Sam når den samme CD benyttes som kilde ( Nasos: ønskekonsert CD1) med volumen fikseret på -9,5 db, max lydtryk 97 db C vejet, fast Peak.

    Lurer lidt på om Sam systemet op jysterer Bias spendingen på forsterkerene da tempen flader med 4 grader imiddelbar efter at man skifter tilbage fra SAM ( 62 til 58 grader)

    Holder på at lave en record( identisk udskrif) av frekvens ( lydtryks kurven) av hele CD både med og uten SAM under identiske avspilleng forhold.
    Det skal blive lidt løje at se hva Sam går ved den kurve , kontra uden SAM.

    Er der andre indeher som har prøvet at se på dette, eller kender til, at nogen har taget dette op på andre forumer vedrøende SAM.

    Umidelbart vi jeg sige at ørene registrerer en lidt anderledes tone på ting i gengivelsen,= kansje lidt varmere, eller lidt mere grundtone på gengivelsen med SAM tilsluttet, samt at jeg registrerer og at der sker ændringer højere up i frekvends spektreret end hva der umidelbart fortelles fra Devialet.
    Men kansje skyldes det at de endringer Sam systemer foretar i frekvens området som systemet arbejder i endre den subjektive intryk av gengivelsen højere op i frekvens.

    Det skal blive lidt intersant og se om man kan avlæse forskell på de to udskrifter..

    Mvh.

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Det blir spennende å se. Er enig i din oppfatning av SAM.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.330
    Antall liker
    11.050
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk oppleve phantom idag. Sikkert ikke optimalt oppsett. Låt på en måte litt imponerende. På en annen måte ikke. Dypbass var det, lite dynamisk (og "drama"). Oppløst, polert og fint
    Min kompis kjøpte ett sett silver.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Da var endelig Phantom/Spark update kommet. Det er forbedring, men fremdeles en vei å gå.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nye Phantoms og ny firmware, fortsatt samme støyen fra volum 6 og oppover, støyen er redusert fra volum 5 og nedover. Betraktelig bedre brukergrensesnitt på Spark samt mye bedre kalibrert volumkontroll fra 0-45. Har ikke spilt høyere for husfredens skyld. Forsatt svært skuffet over at støyen er tilstede. Selv svigers hører det fra sofaen 6 meter unna høyttalerne. Fortsettelse følger.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Nye Phantoms og ny firmware, fortsatt samme støyen fra volum 6 og oppover, støyen er redusert fra volum 5 og nedover. Betraktelig bedre brukergrensesnitt på Spark samt mye bedre kalibrert volumkontroll fra 0-45. Har ikke spilt høyere for husfredens skyld. Forsatt svært skuffet over at støyen er tilstede. Selv svigers hører det fra sofaen 6 meter unna høyttalerne. Fortsettelse følger.

    Hos meg er det 0 støy. Spiller Audio Line-up Test Tones (ligger på Tidal) der er det et spor som heter Silence, med volum kontroll på 100, er det totalt stille.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nye Phantoms og ny firmware, fortsatt samme støyen fra volum 6 og oppover, støyen er redusert fra volum 5 og nedover. Betraktelig bedre brukergrensesnitt på Spark samt mye bedre kalibrert volumkontroll fra 0-45. Har ikke spilt høyere for husfredens skyld. Forsatt svært skuffet over at støyen er tilstede. Selv svigers hører det fra sofaen 6 meter unna høyttalerne. Fortsettelse følger.

    Hos meg er det 0 støy. Spiller Audio Line-up Test Tones (ligger på Tidal) der er det et spor som heter Silence, med volum kontroll på 100, er det totalt stille.
    Godt det ikke støyer hos deg. Da jeg konfronterte Devialet support med fortsatt støy på de nye høyttalere skrev de at det likevel ikke var hardwareproblemer med paret jeg returnerte, det var software. De har hatt rikelig med anledninger til å informere meg om dette før jeg mottok høyttalerne da jeg hadde jevnlig korrespondanse med dem da høyttalerne sto fast i tollen. Blir noe mistenksom når det plutselig endrer seg når jeg påpeker støy på par nr to også. Kunne du sendt meg serienummer på høyttalerne dine på PM? Har du høyttalere med eller uten bluetooth?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Noen som vet om det fremdeles er mulig å få innstallert versjon 7.1.3 eller 7.1.1 på nye Devialet forsterkere? Jeg liker rett og slett IKKE Devialet-forsterkerne med versjon 8.0 og 8.1 (alt for "analystiske" i klangen etter min smak og for mye fokus på det øvre frekvensområdet).
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet om det fremdeles er mulig å få innstallert versjon 7.1.3 eller 7.1.1 på nye Devialet forsterkere? Jeg liker rett og slett IKKE Devialet-forsterkerne med versjon 8.0 og 8.1 (alt for "analystiske" i klangen etter min smak og for mye fokus på det øvre frekvensområdet).
    Hei. Tror det ligger en link på Devialet Chat forumet. Jeg elsker lyden på min D200 med firmware 8.1.3. Du mister Sam 2 og mange andre konfigurasjoner hvis du går tilbake. Men det visste du vel sikkert
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    454
    Antall liker
    286
    Sted
    Fredrikstad
    Nye Phantoms og ny firmware, fortsatt samme støyen fra volum 6 og oppover, støyen er redusert fra volum 5 og nedover. Betraktelig bedre brukergrensesnitt på Spark samt mye bedre kalibrert volumkontroll fra 0-45. Har ikke spilt høyere for husfredens skyld. Forsatt svært skuffet over at støyen er tilstede. Selv svigers hører det fra sofaen 6 meter unna høyttalerne. Fortsettelse følger.
    Har du prøvd høyttalerne på en annen kurs eller hjemme hos noen andre, eller med annet utstyr tilkoblet? Har selv slitt med den type støy, og vet hvor gal man kan bli. Jeg er vel mest kjent som returmannen hos en norsk hifi-leverandør :) Hos meg var det utrolig nok en kombinasjon av plasma-tv og dimmer som drev meg til vanvidd.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.146
    Antall liker
    16.529
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nye Phantoms og ny firmware, fortsatt samme støyen fra volum 6 og oppover, støyen er redusert fra volum 5 og nedover. Betraktelig bedre brukergrensesnitt på Spark samt mye bedre kalibrert volumkontroll fra 0-45. Har ikke spilt høyere for husfredens skyld. Forsatt svært skuffet over at støyen er tilstede. Selv svigers hører det fra sofaen 6 meter unna høyttalerne. Fortsettelse følger.
    Har du prøvd høyttalerne på en annen kurs eller hjemme hos noen andre, eller med annet utstyr tilkoblet? Har selv slitt med den type støy, og vet hvor gal man kan bli. Jeg er vel mest kjent som returmannen hos en norsk hifi-leverandør :) Hos meg var det utrolig nok en kombinasjon av plasma-tv og dimmer som drev meg til vanvidd.
    Takk for tipset men jeg tror ikke det er et strømproblem. Jeg har testet dem på en annen kurs men ikke i et annet hus. Høyttalerne er helt tyste når de ikke spiller musikk. Devialet har lagt inn en konfigureringslyd på høyttalerne som ikke er avhengig av kilde, nettverk eller liknende. Det støyer også når denne lyden spilles under konfigurering. Stereofil har bekreftet at deres demopar har samme støy. Devialet har også bekreftet at Phantom kan i mer, mindre eller ingen grad være påvirket av problemet. Hvilke batcher som ikke er påvirket har de ikke sagt noe om. Jeg har undersøkt litt mer angående ny firmware og reduksjon av støy og funnet ut at støyen blir redusert opp til et visst volum avhengig av innspillingsvolum samt utvolum på Phantom. Støyen kan reduseres på et rolig parti av en låt og økes igjen i er parti med høyere innspillingsvolum, alt avhenger av totalvolum.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Noen som vet om det fremdeles er mulig å få innstallert versjon 7.1.3 eller 7.1.1 på nye Devialet forsterkere? Jeg liker rett og slett IKKE Devialet-forsterkerne med versjon 8.0 og 8.1 (alt for "analystiske" i klangen etter min smak og for mye fokus på det øvre frekvensområdet).
    Hei. Tror det ligger en link på Devialet Chat forumet. Jeg elsker lyden på min D200 med firmware 8.1.3. Du mister Sam 2 og mange andre konfigurasjoner hvis du går tilbake. Men det visste du vel sikkert
    Hei. Takk for svar. Ja, jeg vet at jeg mister Sam 2 ved å gå tilbake til en tidligere software, men det hjelper lite om ikke lyden er like bra som før (dette gjelder 120 versjonen).
     

    avlege

    Fersking
    Ble medlem
    29.04.2003
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man ser for seg et todelt system med hovedhøyttalere som spiller ned til 100Hz og egen bass/sub-høyttaler til hver av dem. Vil man foretrekke å bruke forsterkerdelen på Devialet (200/400/250/800) mot hovedhøyttalerne eller mot bass/sub? (bruker den aktive delingen fra Devialet-en)
    Er det noen andre som har prøvd dette?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Må bare få sagt at her er 8.1.3 en ubetinget suksess. Det har skjedd noe med SAM som gjør den mindre boomete enn tidligere. Nå går det bare dypere på en naturlig måte. Og ellers er det bare velstand som det jo alltid har vært.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Devialet Phantom

    Fikk en lytt på disse hos Roald i dag.

    Du verden som verden har gått fremover.
    Satt bare å gliste med tanke på at dette er stativhøyttalere. :)
    Spilte meget bra.


    maxresdefault.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn