Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.395
    Antall liker
    17.717
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Har utrolig lyst på en Expert amp til mine Sonus Faber Extrema og skulle gjerne fått laget en SAM-profil til disse. Har noen hørt rykter om neste visitt til Norge fra Devialets SAM-menn?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har utrolig lyst på en Expert amp til mine Sonus Faber Extrema og skulle gjerne fått laget en SAM-profil til disse. Har noen hørt rykter om neste visitt til Norge fra Devialets SAM-menn?
    På de fleste HT'er er SAM en gave ifm bass og membran-kontroll. Spesielt hvis en 400W til rådelighet.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har utrolig lyst på en Expert amp til mine Sonus Faber Extrema og skulle gjerne fått laget en SAM-profil til disse. Har noen hørt rykter om neste visitt til Norge fra Devialets SAM-menn?
    På de fleste HT'er er SAM en gave ifm bass og membran-kontroll. Spesielt hvis en 400W til rådelighet.
    På mine System Audio Pandion 30 er jeg ikke helt overbevist over SAMens kvaliteter. Det er mer bass og det det går kanskje(?) noe dypere, men opplever at det er noe mer grøtete. Blir kanskje bedre når jeg mottar companion 200 i løpet av noen dager. Blir spennende ;D
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har utrolig lyst på en Expert amp til mine Sonus Faber Extrema og skulle gjerne fått laget en SAM-profil til disse. Har noen hørt rykter om neste visitt til Norge fra Devialets SAM-menn?
    På de fleste HT'er er SAM en gave ifm bass og membran-kontroll. Spesielt hvis en 400W til rådelighet.
    På mine System Audio Pandion 30 er jeg ikke helt overbevist over SAMens kvaliteter. Det er mer bass og det det går kanskje(?) noe dypere, men opplever at det er noe mer grøtete. Blir kanskje bedre når jeg mottar companion 200 i løpet av noen dager. Blir spennende ;D
    Set SAM on og på 0% først. SAM virker også på dette nivået. Spill på dette en stund. Bruk 10.1.0 Software. Disable alle innganger du ikke bruker. Hvis du har stabilt WIFI bruk dette. La Devialet gå i stream-strømmen alene på WIFI. Dvs kable PC eller server du streamer fra. Skru av wifi. Snu på router til du får min -50db i devialet wifi displayet. Helst mer.

    Jeg tror at du oppfatter "grøt" som en roomnode som får mer energi med SAM. Mulig du skulle test ut litt "tynne" single cord HT-kabler. For tiden bruker jeg Audioquest CV-4. Supre i bassen.

    Devialet reagerer på underlag og strøm. Kjøp bambus slakteblokker fra IKEA. Bruk dem opp/ned. Kjøp Supra SPC Powerkabler.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Tipper det hjelper med litt ekstra krefter. Jeg opplever ikke D200 som spesielt kraftig selv om jeg kunne spille høyt nok. Spiller nå på 4x45w i 8ohm men en annen forsterker og den oppleves som kraftigere en de oppgitt 200w i 6 ohm fra D200. Blir kanskje at jeg prøver med litt mer watt jeg også.

    Har utrolig lyst på en Expert amp til mine Sonus Faber Extrema og skulle gjerne fått laget en SAM-profil til disse. Har noen hørt rykter om neste visitt til Norge fra Devialets SAM-menn?
    På de fleste HT'er er SAM en gave ifm bass og membran-kontroll. Spesielt hvis en 400W til rådelighet.
    På mine System Audio Pandion 30 er jeg ikke helt overbevist over SAMens kvaliteter. Det er mer bass og det det går kanskje(?) noe dypere, men opplever at det er noe mer grøtete. Blir kanskje bedre når jeg mottar companion 200 i løpet av noen dager. Blir spennende ;D
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ikke alle som ønsker å ha en PC som alltid må stå på som ved bruk av Roon, andre andre ønsker å kunne bruke Spotify connect, Airpaly osv. For en famile der det er flere som skal bruke den så forenkler Spotify connect og f.eks Airplay bruken betraktelig for de som ikke er så opptatt av lydkvalitet. Ikke alle er like "rare" som de som er på dette forumet :).
    Forstår, men... På lik linje med Devialet kan NUC/Roon vel settes til å "powre" ned automatisk når den ikke brukes. Det er nesten ikke lyd i NUC7 i5/i3 fra før. Må heller ikke stå nær anlegget. I tillegg er den flott å se på! :D

    Sammen med Tidal blir det som om en har hele platesjappa i hus! Vanvittig flott cover, artist og innholdspresentasjon. Masse forslag til ny musikk. Dette er verdifullt for en musikkelsker. Rock rocker!

    Roon for evig bruk koster ca en interconnect.
    Screenshot av Tidal og vanleg avspeling frå NAS eller liknande hadde vore fint om du kunne poste. Finn lite på nettet. Om du har link til bilder på nettet er det like bra.

    mvh
    Jan Ove
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en fornuftig pris å betale for en Expert 120? Er det mulig å oppgradere denne til 220 Pro? Pris i tilfelle?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er en fornuftig pris å betale for en Expert 120? Er det mulig å oppgradere denne til 220 Pro? Pris i tilfelle?
    120 er også en bra Expert. Kommer an på hva du skal bruke den sammen med. Hvis du blir bitt av basillen kan du ikke koble en "kompanjong" til denne for å få økt effekt. Det er også noen rundt RIAA delen du ikke kan. Plus noe mer. Kanskje prisforskjellen til en D200 ikke er så stor. Da har du muligheten til D400. Jeg tror D400 er bedre på mange områder enn en 220Pro.

    Jeg sikler veldig på en 1000PRO !
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en fornuftig pris å betale for en Expert 120? Er det mulig å oppgradere denne til 220 Pro? Pris i tilfelle?
    120 er også en bra Expert. Kommer an på hva du skal bruke den sammen med. Hvis du blir bitt av basillen kan du ikke koble en "kompanjong" til denne for å få økt effekt. Det er også noen rundt RIAA delen du ikke kan. Plus noe mer. Kanskje prisforskjellen til en D200 ikke er så stor. Da har du muligheten til D400. Jeg tror D400 er bedre på mange områder enn en 220Pro.

    Jeg sikler veldig på en 1000PRO !
    Skjønner. Da er det vel bare å vente til noe kommer tilgjengelig. Tenkte at dersom 120 er mulig å oppgradere til 220Pro, så er det jo ikke en dum plass å starte. Men litt vanskelig å finne konkret info synes jeg. Vil tippe at en 120 blir for svakt for Helicon 400mk2/Euphonia MS4 (har en M2 i dag, og synes den klarer å drive de bra i forhold til alt jeg har eid før).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Hva er en fornuftig pris å betale for en Expert 120? Er det mulig å oppgradere denne til 220 Pro? Pris i tilfelle?
    Rundt 25 for en 120? Ville nok lagt på litt til og gått for en D200 om budsjettet tillater det, 33-35 bør du regne med (kanskje litt lavere om du har litt tålmodighet). Har du lettdrevne høyttalere og ikke spiller vinyl, eller bare bruke mm pu så fungerer nok en D120 ypperlig.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en fornuftig pris å betale for en Expert 120? Er det mulig å oppgradere denne til 220 Pro? Pris i tilfelle?
    Rundt 25 for en 120? Ville nok lagt på litt til og gått for en D200 om budsjettet tillater det, 33-35 bør du regne med (kanskje litt lavere om du har litt tålmodighet). Har du lettdrevne høyttalere og ikke spiller vinyl, eller bare bruke mm pu så fungerer nok en D120 ypperlig.
    Takker for svar. Da vil jeg nok heller se etter en D200 :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har sett flere D200 enn D120 på torget så det dukker nok opp en om ikke så lenge. Er en på finn men med urealistisk pris på 50. Jeg både kjøpe og solgte (i helgen) en D200 for under 35.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har sett flere D200 enn D120 på torget så det dukker nok opp en om ikke så lenge. Er en på finn men med urealistisk pris på 50. Jeg både kjøpe og solgte (i helgen) en D200 for under 35.
    Ville aldri falt meg inn og kjøpe en så gammel forsterker som i tillegg er importert til den prisen. For 50k kan man finne mye brukt Devialet i utlandet til en god pris.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Husk på mva ved kjøp fra utlandet. Men som jeg sa 50 er urealistisk .
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Da er det vel bare å vente til noe kommer tilgjengelig. Tenkte at dersom 120 er mulig å oppgradere til 220Pro, så er det jo ikke en dum plass å starte. Men litt vanskelig å finne konkret info synes jeg. Vil tippe at en 120 blir for svakt for Helicon 400mk2/Euphonia MS4 (har en M2 i dag, og synes den klarer å drive de bra i forhold til alt jeg har eid før).
    Om 120 er nok til høyttalerne er utelukkende avhengig av hvor høyt du spiller, men for folk flest er 120 mer enn nok selv om den går tom hvis du prøver å lage rockekonsert. Hos meg vasket den enkelt ørene mine med Monitor Audio Platinum 200, men dette i en blokkleilighet med ca 30 m2 stue.
    Devialet er fantastiske forsterkere fordi du får alt tenkelig i en sexy liten boks, men også jeg opplevde lyden som noe "glatt" til tider. Det kan ha sammenheng med lite forvrengning og veldig lavt støynivå, men det er nå engang nevnt fra flere her nå.

    Men her er mine tanker angående oppgraderingstankene dine; skift høyttalere før du tenker forsterker. Der har du masse å gå på, elektronikken din er bedre enn høyttalerne. Deretter bør du ta en titt på akustikken i rommet ditt for å se om det i det hele tatt vil gjøre noe som helst forskjell å bytte både høyttalere og elektronikk. Kjedelig å oppgradere for å få mer basstrøkk hvis man sitter i et kanselleringspunkt!

    Zerostat;Sikker på at forslaget om å bytte kabler for å bedre resonanser i rommet er et godt tips? Jeg er villig til å sette penger på at jeg treffer Musk sin romfarts-Tesla med snøball før en kabel gjør noe som helst for å bedre akustiske problemer ;)
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Da er det vel bare å vente til noe kommer tilgjengelig. Tenkte at dersom 120 er mulig å oppgradere til 220Pro, så er det jo ikke en dum plass å starte. Men litt vanskelig å finne konkret info synes jeg. Vil tippe at en 120 blir for svakt for Helicon 400mk2/Euphonia MS4 (har en M2 i dag, og synes den klarer å drive de bra i forhold til alt jeg har eid før).
    Om 120 er nok til høyttalerne er utelukkende avhengig av hvor høyt du spiller, men for folk flest er 120 mer enn nok selv om den går tom hvis du prøver å lage rockekonsert. Hos meg vasket den enkelt ørene mine med Monitor Audio Platinum 200, men dette i en blokkleilighet med ca 30 m2 stue.
    Devialet er fantastiske forsterkere fordi du får alt tenkelig i en sexy liten boks, men også jeg opplevde lyden som noe "glatt" til tider. Det kan ha sammenheng med lite forvrengning og veldig lavt støynivå, men det er nå engang nevnt fra flere her nå.

    Men her er mine tanker angående oppgraderingstankene dine; skift høyttalere før du tenker forsterker. Der har du masse å gå på, elektronikken din er bedre enn høyttalerne. Deretter bør du ta en titt på akustikken i rommet ditt for å se om det i det hele tatt vil gjøre noe som helst forskjell å bytte både høyttalere og elektronikk. Kjedelig å oppgradere for å få mer basstrøkk hvis man sitter i et kanselleringspunkt!

    Zerostat;Sikker på at forslaget om å bytte kabler for å bedre resonanser i rommet er et godt tips? Jeg er villig til å sette penger på at jeg treffer Musk sin romfarts-Tesla med snøball før en kabel gjør noe som helst for å bedre akustiske problemer ;)
    Jeg liker lyden i høyttalerne, så tror ikke jeg blir å skifte med det første (med mindre jeg plutselig får råd til Epicon). Har liten mulighet til å endre akustikken også (familiemann og stereoen står på stua). Har dog fått opp en del hyller på veggen over stereoen (Bolia.com sine Quadro x2), og dette gjorde faktisk at jeg fikk mer bass og bedre lyd. Når det er sagt, så er det en terassedør, samt et åpent trappehus på motsatt ende av hvor stereoen står som gjør at all dypbass bare blir aboserbert (om det er grunnen vet jeg ikke, kan også være underlaget under pergoen). Derfor hadde det vært litt gøy å teste ut om en Devialet kan endre noe på dette. Har nemlig ingen mulighet til å endre oppsettet pga. husets utforming. Hadde et par Mentor 6 før som jeg var strålende fornøyd med når jeg bodde i en ny leilighet med ca 40kvm stor stue og kjøkken kombinert. Der var det som om jeg hadde en subwoofer uten at jeg hadde det. Dette forsvant i huset vi bor i nå. Ved utskiftning av Mentor til Helicon, så kom en del av bassen tilbake, men må skru opp mot -10dB på NADen for at det skal komme noe i nærheten av hva det var i min forrige bolig, og det er ikke så veldig aktuelt med mindre jeg er hjemme alene.
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Zerostat;Sikker på at forslaget om å bytte kabler for å bedre resonanser i rommet er et godt tips? Jeg er villig til å sette penger på at jeg treffer Musk sin romfarts-Tesla med snøball før en kabel gjør noe som helst for å bedre akustiske problemer ;)
    Thumbs-up-thumb-clip-art-at-vector.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skjønner. Da er det vel bare å vente til noe kommer tilgjengelig. Tenkte at dersom 120 er mulig å oppgradere til 220Pro, så er det jo ikke en dum plass å starte. Men litt vanskelig å finne konkret info synes jeg. Vil tippe at en 120 blir for svakt for Helicon 400mk2/Euphonia MS4 (har en M2 i dag, og synes den klarer å drive de bra i forhold til alt jeg har eid før).
    Om 120 er nok til høyttalerne er utelukkende avhengig av hvor høyt du spiller, men for folk flest er 120 mer enn nok selv om den går tom hvis du prøver å lage rockekonsert. Hos meg vasket den enkelt ørene mine med Monitor Audio Platinum 200, men dette i en blokkleilighet med ca 30 m2 stue.
    Devialet er fantastiske forsterkere fordi du får alt tenkelig i en sexy liten boks, men også jeg opplevde lyden som noe "glatt" til tider. Det kan ha sammenheng med lite forvrengning og veldig lavt støynivå, men det er nå engang nevnt fra flere her nå.

    Men her er mine tanker angående oppgraderingstankene dine; skift høyttalere før du tenker forsterker. Der har du masse å gå på, elektronikken din er bedre enn høyttalerne. Deretter bør du ta en titt på akustikken i rommet ditt for å se om det i det hele tatt vil gjøre noe som helst forskjell å bytte både høyttalere og elektronikk. Kjedelig å oppgradere for å få mer basstrøkk hvis man sitter i et kanselleringspunkt!

    Zerostat;Sikker på at forslaget om å bytte kabler for å bedre resonanser i rommet er et godt tips? Jeg er villig til å sette penger på at jeg treffer Musk sin romfarts-Tesla med snøball før en kabel gjør noe som helst for å bedre akustiske problemer ;)
    Kabler gir forskjellig vekt i frekvensgangen. Spesielt om du har romnoder som trigges mer på grunn av mer vekt i bassen.

    Kast snøballen. :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter det jeg har klart å lese meg til så består nå pro mono utgavene av to identiske enheter, minus det trådløse kortet i den ene. Da skulle man i teorien kunne bruke begge som fullverdige enheter med kablet nett på den ene. Bare en fjernkontroll men den ble lite brukt hos meg, stor sett for å skifte kilde men det kan også gjøres fra appen (som er overraskende simpel for et så avansert produkt).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kabler gir forskjellig vekt i frekvensgangen. Spesielt om du har romnoder som trigges mer på grunn av mer vekt i bassen.

    Kast snøballen. :)
    Håper vitterlig ikke noen kabler gir 10-20 dB variasjoner i frekvensrespons, det ville vært veldig ille. Om det finnes vil det fortsatt være en absurd fremgangsmåte å eksperimentere seg frem til akkurat den kabelen som var akkurat så ubrukelig på akkurat riktig frekvens til at en kraftig peak ble justert akkurat riktig ned.

    Dyrt, tidkrevende og fullstendig ubrukelig til å gjøre noe med etterklangstid og for alle andre posisjoner i rommet enn akkurat den kvadratcentimeteren rundt lytteposisjon med nevnte peak.
    Høres ut som en dårlig idé for meg, but you pick your poison etc ;)

    Jeg liker lyden i høyttalerne, så tror ikke jeg blir å skifte med det første (med mindre jeg plutselig får råd til Epicon). Har liten mulighet til å endre akustikken også (familiemann og stereoen står på stua). Har dog fått opp en del hyller på veggen over stereoen (Bolia.com sine Quadro x2), og dette gjorde faktisk at jeg fikk mer bass og bedre lyd. Når det er sagt, så er det en terassedør, samt et åpent trappehus på motsatt ende av hvor stereoen står som gjør at all dypbass bare blir aboserbert (om det er grunnen vet jeg ikke, kan også være underlaget under pergoen). Derfor hadde det vært litt gøy å teste ut om en Devialet kan endre noe på dette. Har nemlig ingen mulighet til å endre oppsettet pga. husets utforming. Hadde et par Mentor 6 før som jeg var strålende fornøyd med når jeg bodde i en ny leilighet med ca 40kvm stor stue og kjøkken kombinert. Der var det som om jeg hadde en subwoofer uten at jeg hadde det. Dette forsvant i huset vi bor i nå. Ved utskiftning av Mentor til Helicon, så kom en del av bassen tilbake, men må skru opp mot -10dB på NADen for at det skal komme noe i nærheten av hva det var i min forrige bolig, og det er ikke så veldig aktuelt med mindre jeg er hjemme alene.
    Devialet kan endre på dypbassen og bassnivå ved lave til moderate volumnivåer, men på høye nivåer vil bassen være lik eller kanskje en smule dårligere avhengig av sikkerhetsmarginen Devialet har konfigurert inn i SAM.

    SAM fungerer slik at forsterkeren øker nivået i bassen ved å tilføre mye effekt der høyttaleren ruller av. På den måten tvinger man frem større bevegelse fra elementene og dermed høyere volum. Men denne strategien er begrenset av elementets maksimale utsving, som er punktet der elementet krasjer i motorsystemet og ødelegger seg selv.
    Hvor høyt man kan spille avhenger av hvor stort utsving som kan gjøres og hvor stort elementet er, i tillegg til hvilken frekvens man spiller selvfølgelig.

    Feks tilsier fysiske lover at et 6,5" element må bevege seg et sted rundt 10 cm for å spille 100dB på 20 hz, så når de fleste elementer har et utsving på mellom 3-9mm sier det seg selv at hele greien blir veldig relativ til volumknotten.
    Det mest positive med SAM er at den justerer litt på fasen til høyttaleren slik at man får frekvensene mer tidsriktig i forhold til hverandre pluss at man ikke risikerer å sprenge høyttalerne så lett.

    Selv om man kan bruke den innebygde Dsp'en i Devialet til å justere visse frekvenser vil man slite med å være spesielt treffsikker på problemfrekvenser som feks en kraftig peak i bassen. Da er man bedre tjent med egne verktøy designet for det formålet.

    Slik jeg ser det bør du tenke på å få integrert et par små subwoofere til å bekjempe bassproblemene du opplever i rommet lenge før du kjøper en forsterker med bass-boost da det rett og slett ikke vil hjelpe et kvekk på akkurat den biten. Du vil få mer bass og mindre bass avhengig av frekvens, men ikke bedre bass. Du vil kanskje oppleve bedre lyd ellers, men det er en dyr rulett det der ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter det jeg har klart å lese meg til så består nå pro mono utgavene av to identiske enheter, minus det trådløse kortet i den ene. Da skulle man i teorien kunne bruke begge som fullverdige enheter med kablet nett på den ene. Bare en fjernkontroll men den ble lite brukt hos meg, stor sett for å skifte kilde men det kan også gjøres fra appen (som er overraskende simpel for et så avansert produkt).
    Må korrigere meg selv her: Wifi og lan er vist på samme kort så slaven vil bare fungere med riaa og digitale innganger ikke over lan.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen Roon brukere med Core som kan gi en tilbakemelding på hvordan det fungerer nå. Virker som om det er endel problemer på ref. Roon forum.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kabler gir forskjellig vekt i frekvensgangen. Spesielt om du har romnoder som trigges mer på grunn av mer vekt i bassen.

    Kast snøballen. :)
    Håper vitterlig ikke noen kabler gir 10-20 dB variasjoner i frekvensrespons, det ville vært veldig ille. Om det finnes vil det fortsatt være en absurd fremgangsmåte å eksperimentere seg frem til akkurat den kabelen som var akkurat så ubrukelig på akkurat riktig frekvens til at en kraftig peak ble justert akkurat riktig ned.

    Dyrt, tidkrevende og fullstendig ubrukelig til å gjøre noe med etterklangstid og for alle andre posisjoner i rommet enn akkurat den kvadratcentimeteren rundt lytteposisjon med nevnte peak.
    Høres ut som en dårlig idé for meg, but you pick your poison etc ;)

    Jeg liker lyden i høyttalerne, så tror ikke jeg blir å skifte med det første (med mindre jeg plutselig får råd til Epicon). Har liten mulighet til å endre akustikken også (familiemann og stereoen står på stua). Har dog fått opp en del hyller på veggen over stereoen (Bolia.com sine Quadro x2), og dette gjorde faktisk at jeg fikk mer bass og bedre lyd. Når det er sagt, så er det en terassedør, samt et åpent trappehus på motsatt ende av hvor stereoen står som gjør at all dypbass bare blir aboserbert (om det er grunnen vet jeg ikke, kan også være underlaget under pergoen). Derfor hadde det vært litt gøy å teste ut om en Devialet kan endre noe på dette. Har nemlig ingen mulighet til å endre oppsettet pga. husets utforming. Hadde et par Mentor 6 før som jeg var strålende fornøyd med når jeg bodde i en ny leilighet med ca 40kvm stor stue og kjøkken kombinert. Der var det som om jeg hadde en subwoofer uten at jeg hadde det. Dette forsvant i huset vi bor i nå. Ved utskiftning av Mentor til Helicon, så kom en del av bassen tilbake, men må skru opp mot -10dB på NADen for at det skal komme noe i nærheten av hva det var i min forrige bolig, og det er ikke så veldig aktuelt med mindre jeg er hjemme alene.
    Devialet kan endre på dypbassen og bassnivå ved lave til moderate volumnivåer, men på høye nivåer vil bassen være lik eller kanskje en smule dårligere avhengig av sikkerhetsmarginen Devialet har konfigurert inn i SAM.

    SAM fungerer slik at forsterkeren øker nivået i bassen ved å tilføre mye effekt der høyttaleren ruller av. På den måten tvinger man frem større bevegelse fra elementene og dermed høyere volum. Men denne strategien er begrenset av elementets maksimale utsving, som er punktet der elementet krasjer i motorsystemet og ødelegger seg selv.
    Hvor høyt man kan spille avhenger av hvor stort utsving som kan gjøres og hvor stort elementet er, i tillegg til hvilken frekvens man spiller selvfølgelig.

    Feks tilsier fysiske lover at et 6,5" element må bevege seg et sted rundt 10 cm for å spille 100dB på 20 hz, så når de fleste elementer har et utsving på mellom 3-9mm sier det seg selv at hele greien blir veldig relativ til volumknotten.
    Det mest positive med SAM er at den justerer litt på fasen til høyttaleren slik at man får frekvensene mer tidsriktig i forhold til hverandre pluss at man ikke risikerer å sprenge høyttalerne så lett.

    Selv om man kan bruke den innebygde Dsp'en i Devialet til å justere visse frekvenser vil man slite med å være spesielt treffsikker på problemfrekvenser som feks en kraftig peak i bassen. Da er man bedre tjent med egne verktøy designet for det formålet.

    Slik jeg ser det bør du tenke på å få integrert et par små subwoofere til å bekjempe bassproblemene du opplever i rommet lenge før du kjøper en forsterker med bass-boost da det rett og slett ikke vil hjelpe et kvekk på akkurat den biten. Du vil få mer bass og mindre bass avhengig av frekvens, men ikke bedre bass. Du vil kanskje oppleve bedre lyd ellers, men det er en dyr rulett det der ;)
    Det er akkurat det jeg savner, mer dypbass og bass ved moderat volum (med EC AW2x120 og Mentor 6 så var dybpass tilstedeværende på selv moderat volum i min gamle leilighet). Ved høyt volum så blir det brukanes, men savner også bittelitt dypbass der også. Men takk for infoen, da vet jeg at Devialiet ikke nødvendigvis vil gjøre ting så mye bedre. Har hatt sub i stua før, men det hjalp veldig lite (merket knapt at det var en sub i rommet) så valgte heller å droppe sub. Nå er det heller ikke plass. Da blir det mer å teste Devialet for å få alt i ett og å kunne streame hires direkte til forsterkeren. Pr dags dato har jeg ikke denne muligheten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du vil få mer bass på normale lyttenivåer, forutsatt at du ikke sitter i et nullpunkt. Du vil også ha muligheten til å justere bassen opp og ned fra lytteposisjon via kontrollen og du kan såvidt jeg husker velge hvilken frekvens man justerer under.
    Til mitt bruk da jeg hadde 120 var den perfekt som pakke og ga meg de fleste funksjonene jeg var ute etter, lydkvalitet, kraft og størrelse inkludert. Man vil heller ikke klare å finne en bedre totalpakke til rundt 25k, så misforstå meg rett her :)

    Det jeg vil frem til er at det kan være langt billigere og langt mer effektivt å angripe konkrete problemer hvis man er interessert i det, men da må man være litt metodisk. En liten tur innom en tonegenerator på nett som du prøver på moderat volum å gå gjennom frekvenser fra 20-150 hz vil kanskje kunne gi deg en pekepinn på hvilke frekvenser som forsvinner og hvilke som fremstår ekstra kraftig, og utifra det kan du vurdere om det vil hjelpe med forsterkerbytte.
    De samme frekvensene vil forsvinne/øke i nivå uansett forsterker.

    Hvis det ikke er store avvik er du heldig og da kan du komme helt i mål med ny forsterker. If so, Devialet ville vært mitt førstevalg til rundt 30k uansett versjon.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men hvordan er det med den Expert 120. Hva kan den oppgraderes til? 130 Pro eller til og med 220 Pro? Ca pris på dette 3500 euro? Ser det ligger en expert 120 ute på finn som er solgt helt på tampen av 2016.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Men hvordan er det med den Expert 120. Hva kan den oppgraderes til? 130 Pro eller til og med 220 Pro? Ca pris på dette 3500 euro? Ser det ligger en expert 120 ute på finn som er solgt helt på tampen av 2016.
    120 kan oppgraderes til 220 Pro. Prisen var vel 3700 euro, om jeg husker rett. Å kjøpe en brukt 120 og oppgradere var nok fort den billigste måten å få seg 220 Pro på.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men hvordan er det med den Expert 120. Hva kan den oppgraderes til? 130 Pro eller til og med 220 Pro? Ca pris på dette 3500 euro? Ser det ligger en expert 120 ute på finn som er solgt helt på tampen av 2016.
    120 kan oppgraderes til 220 Pro. Prisen var vel 3700 euro, om jeg husker rett. Å kjøpe en brukt 120 og oppgradere var nok fort den billigste måten å få seg 220 Pro på.
    Takker. Å kjøpe en 120 og så vite at man kan oppgradere gjør det litt lettere å svelge :) Noen som vet hvordan Devialet funker mot LG OLED B6V? Dvs. optisk utgang. På NAD M2 så blir det bare hopping i lyden hvis jeg tar inn lyd igjennom TVen før det går ut til forsterker. Fikk samme problem med Parasound HINT, mens EC ECI6D funka fint. Ble til at jeg kjøpte en HD12 og satte på M2en for å få dette til å funke. Blir dårlig stemning dersom jeg må mate Devialeten med analog lyd ^^
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har LG OLED B6V men anlegget står vekk fra TVen så fikk aldri testet det. Det er jo en egen "TV modus" på Devialet så det burde jo gå bra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Funket fint som snus fra Samsung TV jeg hadde på det tidspunktet. Har nå Oled b6 og har ingen problemer med optisk ut hverken på Kii Three eller Devialet Phantom.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg mottok min D200 Companion fra Acustic Tuning. Den kom uten digitalkabel til å koble forsterkerne sammen, kun en dritt-mini-jack som skal brukes om jeg vil også vil bruke inngangene på companionen. Jeg forventet å få med digitalkabelen. Er det urimelig? Hva fulgte med, dere som har kjøpt ny?

    -Åsmund
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Funket fint som snus fra Samsung TV jeg hadde på det tidspunktet. Har nå Oled b6 og har ingen problemer med optisk ut hverken på Kii Three eller Devialet Phantom.
    Jeg fikk kjempeproblemer mellom fjernkontrollen på både Devialet 120 og 200 og mine plasma-skjermer (gav en kraftig "skurrelyd" når jeg justerte volumet). Dette har jeg ikke opplevd på noen andre forsterkere, verken før eller siden, så det kan kanskje være et minus.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg mottok min D200 Companion fra Acustic Tuning. Den kom uten digitalkabel til å koble forsterkerne sammen, kun en dritt-mini-jack som skal brukes om jeg vil også vil bruke inngangene på companionen. Jeg forventet å få med digitalkabelen. Er det urimelig? Hva fulgte med, dere som har kjøpt ny?

    -Åsmund
    Normalt skal en Crystal cable følge med kompanjongen! Sikkert en forglemmelse.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg mottok min D200 Companion fra Acustic Tuning. Den kom uten digitalkabel til å koble forsterkerne sammen, kun en dritt-mini-jack som skal brukes om jeg vil også vil bruke inngangene på companionen. Jeg forventet å få med digitalkabelen. Er det urimelig? Hva fulgte med, dere som har kjøpt ny?

    -Åsmund
    Normalt skal en Crystal cable følge med kompanjongen! Sikkert en forglemmelse.
    Den blir ettersendt i morgen :)

    Hvor kan jeg finne en god oversikt over hva som faktisk er forskjellen på D200 og companion? Har forsøkt å google, men ikke funnet ut av det.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg mottok min D200 Companion fra Acustic Tuning. Den kom uten digitalkabel til å koble forsterkerne sammen, kun en dritt-mini-jack som skal brukes om jeg vil også vil bruke inngangene på companionen. Jeg forventet å få med digitalkabelen. Er det urimelig? Hva fulgte med, dere som har kjøpt ny?

    -Åsmund
    Normalt skal en Crystal cable følge med kompanjongen! Sikkert en forglemmelse.

    Den blir ettersendt i morgen :)

    Hvor kan jeg finne en god oversikt over hva som faktisk er forskjellen på D200 og companion? Har forsøkt å google, men ikke funnet ut av det.

    Companion har ikke wifi, Ethernet og fjernkontroll. Ellers lik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn