Diagonal kobling av jumpere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Larkus

Gjest
    Noe av det første jeg bytta ut på mine Tannoy høytalere, var blekk-greiene som fungerte som jumpere.
    Nå har jeg ikke helt belegg for at det virkelig var blekk i orginaljumperne, det kan godt hende at det er et helt annet materiale.
    Jeg tviler sterkt på at Tannoy bruker blekk (blikk) som materiale i jumpere på sine høyttalere
    Blikk (metall) - Wikipedia

Diagonalkobling på forsterkersiden gir forresten et oppsiktsvekkende mye bedre løft i lydkvaliteten enn diagonalkobling på høyttalersiden.
    diagonalkopling.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.422
    Torget vurderinger
    12
    Hva oppnådde du med dette? Høyttalerutgangene er garantert parallellkoblet inne i forsterkeren evt koblet via bryter type A-B-AB-off eller lignende. "Passive" utganger benyttes sjelden ;)

L

Larkus

Gjest
    Hva oppnådde du med dette?
    Oppsiktsvekkende bedre lyd! På forsterkere med doble ht-terminaler er som regel de øverste beregnet for diskant, og de nederste for bass. Hvis en ikke bruker biwiring, så bør de kobles sammen med jumpere.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.422
    Torget vurderinger
    12
    Du er klar over at disse utgangene er helt identiske og koblet i parallell inne i boksen? Det er en praktisk anordning for å slippe piggybacking. Det er ikke fnugg av forskjell på de som tilsier at den enes passer til diskant og den andre til bass.... Jeg har stor respekt for andres opplevelser, men her tror jeg troen spiller deg et puss, beklager.

L

Larkus

Gjest
    Hva er, og hvor befinner "boksen" seg? Er det en slik "boks" på høyttalere med dobbelt sett terminaler også? :):cool:

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.422
    Torget vurderinger
    12
    Disse terminalene er koblet sammen inne i forsterkeren. Det finnes neppe noe som helst forskjell på de. I en høyttaler er det ikke slik fordi de mater hvert sitt element og er elektrisk adskilt. Dermed må de kobles sammen hvis man benytter ett sett kabler. I en forsterker ville det ikke vært lyd i den ene utgangen dersom de ikke var koblet sammen på et vis. Husk at energien kommer fra forsterkeren og går til høyttaleren, derfor må det være slik.

L

Larkus

Gjest
    Disse terminalene er koblet sammen inne i forsterkeren.
    Det tviler jeg sterkt på. Hva er da vitsen med doble terminaler hvis de er sammenkoblet? Ved biwiring er det jo helt vanlig å koble diskant/mellomtone kabelen til de øverste, og basskabelen til de nederste. Både på forsterker og høyttalere,.
    Men en dramatisk lydforbedring ble det i allefall med en slik kobling som på bildet.
    Jeg anbefaler alle som har forsterker med doble ht-terminaler å prøve dette.

Sist redigert:
    L

Larkus

Gjest
    Da har jeg åpnet forsterkeren og sett etter. Som du ser er ikke terminalene sammenkoblet. Her ser du også filteret (zobel-nettverket) som sender diskant til øverste sett med terminaler og bass til nederste sett.:cool:

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.084
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke se hvordan terminalene er koblet fra det bildet. Det er åpenbart ikke kabler i loddeskålene på hver terminal. Da må det være baner på baksiden av det kortet som leder strømmen fra J36 via diverse komponenter til terminalene. Er det mulig å vise et bilde av baksiden?

Zobel-nettverket har forøvrig en helt annen funksjon, men det visste du vel. ;)

L

Larkus

Gjest
    Ok folkens. Jeg bare tuller med dere. Koblingen jeg la ut bilde av var spesialkonstruert for denne anledningen. Poenget var å vise at det er like meningsløst å diagonalkoble på høyttaleren som å gjøre tilsvarende på forsterkere med dobbelt sett ht-terminaler.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her nytter det ikke å ro, du trenger nok en Mercury på rundt 200 hk...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ok folkens. Jeg bare tuller med dere. Koblingen jeg la ut bilde av var spesialkonstruert for denne anledningen. Poenget var å vise at det er like meningsløst å diagonalkoble på høyttaleren som å gjøre tilsvarende på forsterkere med dobbelt sett ht-terminaler.
    Nå begynte jeg og lure har lest litt gjennom tråden og forstod ikke helt dette , men etter du viste bildene og konklusjonen jeg kom med selv så er jo dette menings løst :)

Mvh Imagine.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Ved krysskobling er det viktig og koble rød ledning på bassen og sort ledning på diskanten:)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.422
    Torget vurderinger
    12
    Nå begynte jeg og lure har lest litt gjennom tråden og forstod ikke helt dette , men etter du viste bildene og konklusjonen jeg kom med selv så er jo dette menings løst :)

Mvh Imagine.
    Dette skjønte jeg ikke. Hvilken konklusjon henviser du til her siden dette er ditt første innlegg i tråden?

Sist redigert:
    L

Larkus

Gjest
    Ved krysskobling er det viktig og koble rød ledning på bassen og sort ledning på diskanten:)
    Det er korrekt hvis en har svart og rød ledning. Men, hvis en har hvit og rød ledning, så skal den røde på diskanten og den hvite på bassen.
    Dersom en av ledningene er blå, så er det likegyldig hvordan en kobler:cool:
    Meningsløst er det uansett:)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine.
    Dette skjønte jeg ikke. Hva henviser du til her siden dette er ditt første innlegg i tråden?
    Vist man kobler kryss kobling av jumpere på høyttalerene utgangene og gjør det samme bak en forsterker akkurat det samme da er man jo like langt ? Eller er jeg helt på villspor her nå ? For dette har jo med hva som er koblet på innsiden av høyttaler terminalene , samme er det på en forsterker.

Mvh Imagine

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.422
    Torget vurderinger
    12
    Det var ikke Larkus som startet tråden.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Trondmeg har rett var morten petterson som startet tråden

Mvh Imagine

Dokken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Hvis man har jumpere av samme kvalitet som HT-kablene er det neppe noe poeng å krysskoble. Men om man har de originale bruene, eller jumpere av dårligere kvalitet/annen lydsignatur ville jeg prøvd.
    Grunnen til det er følgende: Om man kobler HT-kablene inn på bassterminalene går de lave frekvenser kun gjennom kabelen, mens de høye frekvenser må gå via bruer/jumpere bade på pluss og minus. Om man kryssbytter må de lave frekvenser gå via en jumper/bru, og de høye frekvenser via en jumper/bru. Slik sett får man identiske kabler til begge disse.
    Vi snakker antakelig om ørsmå nyanser, kanskje ikke hørbart heller. Men jeg tenker at det verdt et forsøk. Vi prøver jo mye annen galskap for bedre lyd, og dette er helt gratis :)

S

Syncrolux

Gjest
    Det er korrekt hvis en har svart og rød ledning. Men, hvis en har hvit og rød ledning, så skal den røde på diskanten og den hvite på bassen.
    Du må koble pluss til minus, og så minus til jord. :cool:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Du må koble pluss til minus, og så minus til jord. :cool:
    Det hørtes fornuftig ut, for krysskobling er helt på jordet:cool:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nej det er ikke helt meningsløst om der krydskobles hvis jumperne ikke er fuldstændigt mage til selve kablet, når der krydskobles for begge højtaler-sektioner lidt af jumperens lyd/balance, begge højtalersektioner for strøm tilført som er gået igennem jumperen, og da 10 cm kabel kan være nok til at give en lydforskel er det ikke utænkeligt at det kan have en hørbar effekt , der bliver også større balance hvad angår den samlede længde af kablet, den ohmske modstand til de to sektioner, har forsøgt at illustrere det her

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    10 cm kabel kan være nok til at give en lydforskel
    Ok. Mine jumpere er 2,5cm med 6mm² kobberledning. Og jeg hører absolutt ingen forskjell på vanlig kobling og krysskobling.
    Et udmærket argument, men jeg synes mit er bedre, der er en elektrisk forskel, og logisk vil det resulterer i en lydforskel, det er muligt du ikke kan hører den, måske andre kan , eller måske ingen kan , men det betyder ikke at der ikke er en lydforskel, der sammen med mange andre små lydforskelle/forbedringer kan give en større og mere betydelig lydforskel.
    Måske lige de mange små forbedringer som samlet gør at man faktisk kan høre forskelle på selv relative små elektriske forandringer.
    Og er man heldig og ikke mindst har et mål og en reference så burde man også kunne hører at man kommer nærmere og nærmere på rigtig hi-fi, der hvor det er fuldstændigt urelevant og ligegyldigt at diskuterer bas diskant ,mellemtone og perspektiv osv. Fordi der kun er musikinstrumenter tilbage i det tredimensionale lydbilled.

Sist redigert:

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold

Mvh Imagine.
    Dette skjønte jeg ikke. Hva henviser du til her siden dette er ditt første innlegg i tråden?
    Vist man kobler kryss kobling av jumpere på høyttalerene utgangene og gjør det samme bak en forsterker akkurat det samme da er man jo like langt ? Eller er jeg helt på villspor her nå ? For dette har jo med hva som er koblet på innsiden av høyttaler terminalene , samme er det på en forsterker.

Mvh Imagine

Nei, Nordost kan jo ikke noe særlig om lyd dem, de er jo helt ubrukelige....
    Så når Nordost anbefaler å prøve en diagonal kobling før de to helt vanlige valgene av høyttaler koblinger man har, så er jo dette helt uten grunn sikkert...
    Er ingen som skjønner hvorfor trikset funker, og som Nordost skriver:

"For those looking for maximum performance from their bi-wire speakers, Nordost has a recommendation. Connect your speaker wire to the speaker as follows: Red lead to the Red midrange/bass post, Black lead to the Black tweeter post. Then insert the Norse Jumpers as you normally would, sit back and hold on to your socks. The effect is astounding, with greater focus, detail and less haze and grain. We don't really understand how it works, but it does so try it for yourself!"...

Men Nordost kan jo ingenting om lyd dem, de bare bløffer og lurer sine kunder...

Rart at mine System Audio diskanter og mellomtoner speller mye penere i en diagonal kobling, enn i noen av de to andre valg mulighetene man har, rart at alle jeg kjenner med System Audio Explorer Master høyttalere hører forskjell, og bruker derfor diagonal kobling..

Ha en flott dag videre i solen :)
    Morten

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.084
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen ting av det jeg har sett eller hørt fra Nordost oppigjennom årene gir den minste grunn til å tro på det de sier. Det er bare et par år siden at de ville ha oss til å tro at en kabel med mindre tverrsnitt leder strøm bedre enn en kabel med større tverrsnitt. Altså Ohms lov opp ned. Det var så morsomt at det nesten er litt synd at de tok det ned fra hjemmesiden.

Det kan godt hende at dette utgjør en forbedring hos deg, men det er i så fall mer på tross av Nordost enn på grunn av dem. For min del er ditt eget utsagn om at du hører en forbedring mer troverdig enn enhver anbefaling fra Nordost. Men Nordost er dyktige selgere, det skal de ha.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Må dog sige at Nordost har en pointe med krydskobling som vil skabe mere balance imellem de to højtaler sektioner, der er fornuft i det , og deres højtalerkabel koncept virker også elektrisk bedre end langt de fleste andre kabler.
    Om det så bare er en tilfældighed og rent held, tjaa måske og måske ikke.

Tilføjet:
    Der er nu engang tit stor forskel på hvad en reklameafdeling finder på at skrive, og hvad de udviklere som laver produkterne ved og mener, og som jeg har været inde på mener jeg ikke at nogen 100% kender årsagen til at det ene kabel lyder så anderledes og måske bedre end et andet kabel, var det tilfældet ville der kun være en måde at lave højtalerkabler på, analogt med at coax-kabler stort set er enerådende inden for HF overførsel.

Måler og simulerer man på Nordost højtalerkabel er der ingen tvivl om at der er arbejdet med at få god elektrisk performers, der er heller ikke tvivl om at der tænkt over hvordan kablet skulle udformes for at opnår dette.
    Jeg vil dog ikke ligge skjul på at jeg personligt ikke bryder mig om Nordost's "lyd-filosofi".

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvis man tager Odin Nordost kan der læses følgende data
    9.2pF pr ft
    0.15uH pr ft
    Og en udbredelses hastighed på 98% af lyset hastighed det er ganske tæt på det maksimalt opnåelige, både kapacitets fejl og induktion fejl er lave.
    Derudover har de opnået lav ohmsk modstand uden ulemper ved at bruge 24 lederer i Litze konfiguration hvilket igen forbedre kablets elektriske egenskaber ved at nedsætte lederens samlede induktion ,hver enkelt leder har er fremstillet med dimissioner som sikre at den leder bedst muligt og ens ved alle audio-frekvenser. godt isoleringsmateriale er benyttet. Og helt rent kobber. Terminaler ser også fornuftige ud.
    Ps. jeg kunne næsten blive ansat i deres reklameafdeling.
    Det eneste som ikke ser så fornuftigt ud er prisen.

Ved ikke om alt dette er tilfældigt men jeg tror det næppe, måske på nær prisen , det virker faktisk som om de ved hvad de gør, for mig virker det mere som en konstant fremadskridende forædlings process mod det perfekte kabel med hensyn til elektriske egenskaber.
    Der hvor jeg måske savner noget er ved vibrationsdæmpning, men det er et tveægget svær, fordi tiltag mod vibrationer typisk i praksis ikke vil kunne undgår at påvirker de elektriske egenskaber på en eller anden måde.
    Og så lige et gratis tip , medlever eller monter en modstand med kablets karakteristiske impedans i den ende som tilsluttes højtaleren.

Men stadigvæk ville jeg ikke bruge kablet om så jeg fik det forærende, jeg bryder mig ikke om den lyd de afgiver, men at påstår at de ikke ved hvad de laver er simpelthen ikke retfærdigt.
    Men det er jo nemt at råbe og skrige i et forum at alle fabrikanter er nogle idioter, så for man ligesom også bekræftet sig selv lidt samtidigt . Som regel er det reklameafdelingerne som er lidt for smarte og lidt for hurtige.

Sist redigert:

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut at det kunne være gøy å prøve denne metoden. På den ene siden så jeg ingen fornuftig grunn til at diagonal kobling skulle forbedre noe som helst, men samtidig var det vanskelig å se motiver for at produsenter skulle bløffe om dette. Metoden er tross alt gratis, da den også kan brukes med medfølgende "skinner". Så ville jo kabelskeptikere aldri ha kjøpt slike Nordost-jumpere uansett, og hvertfall ikke spesifikt for å teste denne omtalte diagonalkoblingen...

Mine Audiovector-høyttalere har tre sett terminaler, og Nordost-guiden det refereres til i starten av tråden nevner ikke noe om diagonalkobling i den sammenhengen. Det står bare at samme prinsippene gjelder som for doble terminaler, men at det nesten alltid vil være best å koble høyttalerkablene til mellomtonen og trekke jumpere derfra. Frem til nå har jeg brukt den fremgangsmåten. Jeg har forøvrig tre sett jumpere i Norse2-serien, og bruker et av dem som forlengelse av høyttalerkablene.

Nå har jeg koblet plusslederen til den nederste terminalen, og minuslederen til den øverste, med jumperene koblet i serie. Og faktisk resulterte dette i en markant endring i lyden, utelukkende til det bedre. Særlig i mellomtonen, som nå er både klarere og fyldigere. Diskanten ble også mer frempå, mens jeg la merke til flere detaljer i gode, velkjente innspillinger. Av en eller annen grunn låter høyttalerne nå mer som et par gode, åpne hodetelefoner. Så jeg har ingen planer om å koble tilbake til utgangspunktet!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har forøvrig tre sett jumpere i Norse2-serien, og bruker et av dem som forlengelse av høyttalerkablene.
    Hva er poenget med det? Har du for korte ht-kabler?
    Det er sikkert bare høyttalerne som står litt langt fra forsterkeren. Men hvis kablene likevel skulle være for korte, er det bare å trøste seg med at "mulig at de er litt korte, men det er bare i den ene enden".

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    1
    I følge kabelmytologi vil jumpere brukt som kabelforlengere, umiddelbart transformere den resulterende lyden fra den opprinnelige kabelen til noe som kan karakteriseres som "significant upgrade".

http://www.positive-feedback.com/Issue47/images/P1014667.jpg
    Flott patent for å brenne ned huset "tilfeldig", selv om jeg innrømmer at dette er worst case scenario.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.084
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grøss. En liten berøring mellom de nakne bananpluggene, og så trenger du sannsynligvis en ny effektforsterker. I beste fall greier den å stenge seg ned eller havarere i tide, i verste fall fortsetter den å levere strøm inntil noe har tatt fyr. Det er en grunn til at isolasjon ble oppfunnet. :rolleyes:

Og inntil den kortslutter (og det er et spørsmål om når, ikke hvis) så vil de ekstra kontaktflatene i skjøten tilføre mer seriemotstand i kabelen enn to-tre meter ekstra ledning. Hva er poenget?

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bruk av jumpere som kabelforlengelse er et av mange små tweaks som av en eller annen grunn gir bedre lyd. Selv de billigste Norse2-jumperene har jeg sett brukt i kombinasjon med rådyre kabler. Fidelity-redaksjonen hadde følgende å si om denne tweaken:

Fidelity #55 - side 44 og 45 skrev:
    Men kveldens sensasjon for min del ble Valhalla shunter for høyttalerkablen (vi bruker de særdeles dyre Jorma Origo). En stump kabel ca 30 cm – en i hver ende av høyttalerkabelen – og for en forbedring! Mark Knopfler på besøk i stua til Vadseth på en helt vanlig onsdag på Frogner! Den lille kabelstumpen som etter OHCs erfaringer virker på alle anlegg – demper resonanser og retter opp feil i energiflyten i høyttalerkabelen – må bare prøves mer. Den hørbare forskjellen var entydig til det bedre – og det til en pris av kr 995 per sett. Dette ser jeg fram til å ta med hjem!

<snip>

Så kom det inn noen tynne kabelstumper fra Nordost som ved å redusere kablenes tverrsnitt det siste stykket inn, sjekker ut vibrasjonsproblematikk i nettopp kablene. Dette var forøvrig kveldens overlegent billigste tweak, og det var tydelig at særlig mellomtone og diskant profiterte på denne lille mirakelkuren. Åpenheten gikk fra glitrende til påfallende her, og den fra før fantastiske roen og selvfølgeligheten, den totalt uanstrengte lettflytenheten som dette oppsettet er så strålende på, ble klart bedre. Det var som å skru til skruen en runde til. Definitivt to knepp på den imaginære tonekontrollen merket «Adjust for most fantastic sound».
    Jeg aner ikke hvordan eller hvorfor dette virker, og synes forklaringen om "vibrasjonsdemping i høyttalerkablene" høres svært merkelig ut. Videre høres det også ut som en stor tabbe å dramatisk redusere forbindelsens tverrsnitt, for ikke å snakke om det å legge til ekstra kontaktpunkter. Men det spiller ingen rolle så lenge jeg hører lydforbedringen.

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Grøss. En liten berøring mellom de nakne bananpluggene, og så trenger du sannsynligvis en ny effektforsterker. I beste fall greier den å stenge seg ned eller havarere i tide, i verste fall fortsetter den å levere strøm inntil noe har tatt fyr. Det er en grunn til at isolasjon ble oppfunnet. :rolleyes:
    Det vanlige er å sette på kabelstrømper.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.084
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men jeg refererte til bildet NMA linket til. Ikke en kabelstrømpe å se noensteds, bare bart metall i overgangene.

Effekten av å skjøte inn jumpere den siste biten er bare å tilføre litt ekstra seriemotstand, omtrent som å sette inn et ByBee "filter" (som er en 0,025 ohm effektmotstand pakket inn i magisk papir). Noen er villige til å betale avsindige summer for slike også. Virkningen kan man se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-4.html#post1389351

Sammenlign gjerne med hva loudness-knappen på en gammel forsterker fra 1980-tallet gjorde.
    http://www.extron.com/company/article.aspx?id=loudnesscontrol_ts&version=print

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn