Forlænger man sit kabel med samme type kabel så er det vanskeligt at høre, kabel parameterene RLCG forandre sig ,måske fordi forholdet mellem parametrene ikke ændre sig.Bruk av jumpere som kabelforlengelse er et av mange små tweaks som av en eller annen grunn gir bedre lyd. Selv de billigste Norse2-jumperene har jeg sett brukt i kombinasjon med rådyre kabler. Fidelity-redaksjonen hadde følgende å si om denne tweaken:
Jeg aner ikke hvordan eller hvorfor dette virker, og synes forklaringen om "vibrasjonsdemping i høyttalerkablene" høres svært merkelig ut. Videre høres det også ut som en stor tabbe å dramatisk redusere forbindelsens tverrsnitt, for ikke å snakke om det å legge til ekstra kontaktpunkter. Men det spiller ingen rolle så lenge jeg hører lydforbedringen.Fidelity #55 - side 44 og 45 skrev:Men kveldens sensasjon for min del ble Valhalla shunter for høyttalerkablen (vi bruker de særdeles dyre Jorma Origo). En stump kabel ca 30 cm – en i hver ende av høyttalerkabelen – og for en forbedring! Mark Knopfler på besøk i stua til Vadseth på en helt vanlig onsdag på Frogner! Den lille kabelstumpen som etter OHCs erfaringer virker på alle anlegg – demper resonanser og retter opp feil i energiflyten i høyttalerkabelen – må bare prøves mer. Den hørbare forskjellen var entydig til det bedre – og det til en pris av kr 995 per sett. Dette ser jeg fram til å ta med hjem!
<snip>
Så kom det inn noen tynne kabelstumper fra Nordost som ved å redusere kablenes tverrsnitt det siste stykket inn, sjekker ut vibrasjonsproblematikk i nettopp kablene. Dette var forøvrig kveldens overlegent billigste tweak, og det var tydelig at særlig mellomtone og diskant profiterte på denne lille mirakelkuren. Åpenheten gikk fra glitrende til påfallende her, og den fra før fantastiske roen og selvfølgeligheten, den totalt uanstrengte lettflytenheten som dette oppsettet er så strålende på, ble klart bedre. Det var som å skru til skruen en runde til. Definitivt to knepp på den imaginære tonekontrollen merket «Adjust for most fantastic sound».
Du har tydeligvis bestemt deg på forhånd for at den tweaken er meningsløs. Visst høres det ut som en dårlig idé, men det *låter* bra. Forresten, er det noen her som ikke ser på seg selv som audiofile?Ut i fra audiofile sine erfaringer med kabler så undrer jeg meg over at ikke flere forsterkere leveres med justerbar utgangsimpedans.
Morsomt og velskrevet - som vanlig. Man kan legge ut om tekniske begreper og edruelige motargumenter i det uendelige, uten at det nødvendigvis er poenget. Som sagt synes jeg selv at tankegangen bak mange tweaks i beste fall høres merkelige ut, og i verste fall direkte ødeleggende for resultatet. Men så var det dette med lyttetester, da.Neineinei, det blir jo nesten like ille som grafiske equalizere, tonekontroller og loudnessknapper. Unødvendige komponenter i signalveien ødelegger lyden hvis de er inni forsterkeren. Hvis eksakt de samme komponentene derimot finnes i lett synlige bokser midt på noen glorifiserte ledningsstumper forbedrer de lyden. Alltid. Og hvis det er de elektriske egenskapene i selve ledningene som tilfører filterfunksjonen, så er det nesten like bra som synlige bokser. For ikke å snakke om at man kan ta mye mer betalt for komponenter i synlige bokser og ledningsstumper med filteregenskaper enn de femti øre det koster å sette en seriemotstand på et kretskort inni forsterkeren.
Takk for at du deler dine betraktninger! Skulle også gjerne ha visst årsakssammenhengen, men regner ikke med at jeg noen gang vil finne den... Jeg har selv erfart at vibrasjonsdemping kan utgjøre ganske store forskjeller, særlig for forsterkere og nettfiltre, men hvis det er nevneverdige vibrasjoner i selve høyttalerkablene så ser jeg ikke helt hvordan et sett jumpere skal fjerne dem... Er også helt enig i at man må holde alle muligheter åpne - sant å si er det få ting som overrasker meg lenger når det gjelder potensielle lydforbedringer. Ofte er det de komponenter og tweaks jeg er mest skeptiske til som gir de beste resultatene.Ingen tvivl om at vibrations dæmpning har stor betydning, men om det lige er det som gør sig gældende alene, det er jeg ikke sikker på, men som sagt jeg aner ikke hvordan disse ting ting hænger sammen , så det er klogest at holde mulighederne åbne.
Mange har observeret disse ting, og man kunne stille sig tilfreds med dette og bare bruge de indhøstede erfaringer til at få bedre lyd, man jeg må indrømme at jeg god meget gene ville vide årsagen til at det er sådan.
Så længe toppen af poppen er tumper som Sean Olive og Sverre Holm med flere så tro jeg desværre ikke man skal forvente noget gennembrud, så tweak og "hokuspokus fabrikanterne" vil forsætte med at sælge deres vare til ekstremme overpriser med tilhørende pseudovidenskabelige forklaringer.Takk for at du deler dine betraktninger! Skulle også gjerne ha visst årsakssammenhengen, men regner ikke med at jeg noen gang vil finne den... Jeg har selv erfart at vibrasjonsdemping kan utgjøre ganske store forskjeller, særlig for forsterkere og nettfiltre, men hvis det er nevneverdige vibrasjoner i selve høyttalerkablene så ser jeg ikke helt hvordan et sett jumpere skal fjerne dem... Er også helt enig i at man må holde alle muligheter åpne - sant å si er det få ting som overrasker meg lenger når det gjelder potensielle lydforbedringer. Ofte er det de komponenter og tweaks jeg er mest skeptiske til som gir de beste resultatene.Ingen tvivl om at vibrations dæmpning har stor betydning, men om det lige er det som gør sig gældende alene, det er jeg ikke sikker på, men som sagt jeg ved ikke hvordan disse ting ting hænger sammen , så det er klogest at holde mulighederne åbne.
Mange har observeret disse ting, og man kunne stille sig tilfreds med dette og bare bruge de indhøstede erfaringer til at få bedre lyd, man jeg må indrømme at jeg meget gene ville vide årsagen til at det er sådan.
Kabler til hifi meningsløst? Nei slett ikke!Du har tydeligvis bestemt deg på forhånd for at den tweaken er meningsløs. Visst høres det ut som en dårlig idé, men det *låter* bra. Forresten, er det noen her som ikke ser på seg selv som audiofile?Ut i fra audiofile sine erfaringer med kabler så undrer jeg meg over at ikke flere forsterkere leveres med justerbar utgangsimpedans.
...
Som jeg nævnte at så længe toppen af poppen er tumper som Sean Olive og Sverre Holm med flere så tro jeg desværre ikke man skal forvente noget gennembrud, så tweak og "hokuspokus fabrikanterne" vil forsætte med at sælge deres vare til ekstremme overpriser med tilhørende pseudovidenskabelige forklaringer.Kabler til hifi meningsløst? Nei slett ikke!Du har tydeligvis bestemt deg på forhånd for at den tweaken er meningsløs. Visst høres det ut som en dårlig idé, men det *låter* bra. Forresten, er det noen her som ikke ser på seg selv som audiofile?Ut i fra audiofile sine erfaringer med kabler så undrer jeg meg over at ikke flere forsterkere leveres med justerbar utgangsimpedans.
...
De er selvfølgelig for de fleste husaltre høyst nødvendige for å få musikkhermetikken ut av HT. Og med «justerbar utgangsimpedans» så sier jeg samtidig at det er noen reelle virkninger på ferde, hvor en dominerende faktor for HT-kabler er seriemotstand. Med justerbar utgangsimpedans så kan man effektivt justere seriemotstand som det passer ift HT + smak og behag uten å skifte en eneste ledningsstump.
Alle HT er tross alt designet, med eller uten overlegg, med en eller annen kildeimpedans som referanse. Det er langt fra sikkert at eieren av en gitt HT er i besittelse av et forsterkeri (mm) med de samme egenskapene som det forsterkeriet som ble brukt da HT ble designet. Dermed er det lite sannsynlig at kunden opplever HT slik den var ment å låte. Det er selvfølgelig ikke til hinder for at kunden synes det fungerer aldeles utmerket, og kanskje også vil foretrekke de hjemlige forhold framfor «slik HT var ment å låte».
Men HiFi-boutique-kabler leverer ikke noe annet en pen innpakking, en «festlig» dose markedsførings BS og et «prispunkt» som appellerer til «du får det du betaler for» og som gir en passe margin til at de som «kjøper rabatten» også kan være med på leken.
mvh
KJ
Nej det er faktisk nok at have en "rose" og det er ligegyldig om den er stor eller lille, 10 cm kabel har samme grundklang som 2 eller 3 meter.6mm Clas Ohlson + 10 cm Norse Jumpere?
Eller kanskje Nordost Odin forlenget med 10 cm Clas Ohlson ht-kabel?8)
"Tumper"...heh, Sean Olive har en CV sterk som noen og Sverre Holm er en sentral medarbeider/forsker i CIUS (Centre for Innovative Ultrasound Solutions) som bedriver teknologiutvikling på svært høyt nivå. Han er også en anerkjent populærvitenskapelig foredragsholder og skribent, her er en profesjonell biografi fra hjemmesiden hans:Så længe toppen af poppen er tumper som Sean Olive og Sverre Holm med flere så tro jeg desværre ikke man skal forvente noget gennembrud, så tweak og "hokuspokus fabrikanterne" vil forsætte med at sælge deres vare til ekstremme overpriser med tilhørende pseudovidenskabelige forklaringer.
Sverre Holm was born in Oslo, Norway, in 1954. I got the M.S. and Ph.D. degrees in electrical engineering from the Norwegian Institute of Technology (now NTNU), Trondheim, Norway, in 1978 and 1982.From 1978 to 1984 I did research in speech coding and spectral estimation at SINTEF(ELAB) and at the Norwegian Institute of Technology, and from 1984 to 1986 I was an assistant professor at Yarmouk University (now Jordan University of Science and Technology). I was a senior scientist at Informasjonskontroll AS, Asker, Norway, from 1986 to 1990. While there I led a study for the European Space Agency on Doppler acquisition algorithms for the Cassini mission to Saturn.
From 1990 to 1994, I was at Vingmed Sound (now GE Vingmed Ultrasound) doing R&D in digital beamforming and ultrasound probes as a member of the project team that won the 1995 Information Technology European Award prize for the digital ultrasound scanner "System Five". From 2000 - 2005 I worked part time with Sonitor Technologies. I hold patents for what is the basis for the ultrasound indoor positioning system described in Scientific American, Jan. 2008 as A Positioning System That Goes Where GPS Can't.
From 1989 to 1994 I was also an adjunct professor, until 1992 at the Norwegian Institute of Technology, then at the Center for Technology at Kjeller and later at the University of Oslo. Since 1995 I have been a professor of signal processing there. I had an adjunct position at Simula Research Laboratory 2001 - 2004. From 2009 to 2014 I held an adjunct professorship at the Medical Imaging Laboratory of NTNU in Trondheim.
I have had sabbaticals at GE Global Research in NY, USA (fall 1998), the Waves and Acoustics Laboratory (Institut Langevin), ESPCI ParisTech, (2008/09), and the Imaging Sciences & Biomedical Engineering Division, King's College, London (spring 2014).
I am involved with several start-up companies, as a member of the board or as a scientific advisor. In 2009 I was part of a team that won the prize for the best idea from Oslo Science Park/University of Oslo.
I am a senior member of the IEEE, a member of the AES, and of CIS. In 1994-2001 I was a member of IEC committee 62B: Ultrasonic Diagnostic Equipment, and in 1997-2002 an associate editor of the IEEE Transactions on Ultrasonics, Ferroelectrics, and Frequency Control. In 2002 I was elected a member of the Norwegian Academy of Technological Sciences. I am on the board of the Audio Engineering Society, Norway(2014-). I have been a licensed radio amateur (LA3ZA) since 2001.
I am an active blogger, in Norwegian on my own blog at the University of Oslo and atKollokvium.no, and in English on Science 2.0 as well as on radio hobby issues.
Hvis det er riktig at RLCG endres i hørbar grad hvorfor endrer det seg 99 av 100 ganger til det positive?Forlænger man sit kabel med samme type kabel så er det vanskeligt at høre, kabel parameterene RLCG forandre sig , men forholdet mellem parametrene ændre sig ikke.Bruk av jumpere som kabelforlengelse er et av mange små tweaks som av en eller annen grunn gir bedre lyd. Selv de billigste Norse2-jumperene har jeg sett brukt i kombinasjon med rådyre kabler. Fidelity-redaksjonen hadde følgende å si om denne tweaken:
Jeg aner ikke hvordan eller hvorfor dette virker, og synes forklaringen om "vibrasjonsdemping i høyttalerkablene" høres svært merkelig ut. Videre høres det også ut som en stor tabbe å dramatisk redusere forbindelsens tverrsnitt, for ikke å snakke om det å legge til ekstra kontaktpunkter. Men det spiller ingen rolle så lenge jeg hører lydforbedringen.Fidelity #55 - side 44 og 45 skrev:Men kveldens sensasjon for min del ble Valhalla shunter for høyttalerkablen (vi bruker de særdeles dyre Jorma Origo). En stump kabel ca 30 cm – en i hver ende av høyttalerkabelen – og for en forbedring! Mark Knopfler på besøk i stua til Vadseth på en helt vanlig onsdag på Frogner! Den lille kabelstumpen som etter OHCs erfaringer virker på alle anlegg – demper resonanser og retter opp feil i energiflyten i høyttalerkabelen – må bare prøves mer. Den hørbare forskjellen var entydig til det bedre – og det til en pris av kr 995 per sett. Dette ser jeg fram til å ta med hjem!
<snip>
Så kom det inn noen tynne kabelstumper fra Nordost som ved å redusere kablenes tverrsnitt det siste stykket inn, sjekker ut vibrasjonsproblematikk i nettopp kablene. Dette var forøvrig kveldens overlegent billigste tweak, og det var tydelig at særlig mellomtone og diskant profiterte på denne lille mirakelkuren. Åpenheten gikk fra glitrende til påfallende her, og den fra før fantastiske roen og selvfølgeligheten, den totalt uanstrengte lettflytenheten som dette oppsettet er så strålende på, ble klart bedre. Det var som å skru til skruen en runde til. Definitivt to knepp på den imaginære tonekontrollen merket «Adjust for most fantastic sound».
Der sker noget andet når man forlænger med et andet kabel , forholdet mellem RLCog G ændre sig ikke mere lineart, det er langt nemmere at høre forskel, og det samlede resultat kan blive meget bedre, og 1 0 eller 1 cm er nok , jeg tro ikke kun det er tale om forskelige kombinationer af kabel parametrene RLC og G, det virker som om der er mere i dette, jeg har været inde på en slags materiale-lyd som måske skyldes en form for resonanser.
Det jeg her nævner betyde også at når man ikke kan hører noget bliver indsat i kæden så behøver det ikke være fordi det er transparent, Det kan bare være mere af det samme af det man i forvejen har i sin hi-fi kæde.
Det kan jo være helt fint, hvis man mener at man allerede har nået hi-fi nirvana. Men som sagt kan det også betyde at man kører rundt i det samme hele tiden , og derfor ikke kommer ud af stedet hvad angår at opnår optimal hi-fi.
.
Men kan også forlænge et relativt dårligt kabel med rigtig godt og samlet får et væsentligt bedre resultat, og igen 10 cm er nok , man kan sige at den samlede kæde kan blive meget stærkere end det svageste led, det er i sandhed mærkeligt.
Det samme er tilfældet med kondensatorer og modstande, hvor man kan ændre lyden markant ved at forbinde komponenter med ganske små værdier i serie i i serie med væsentligt større værdier , eller meget store værdier parallelt i forhold til den oprindelige komponent, således at man praktisk taget ikke ændre den oprindelige værdi , men man kan ændre lyden meget markant på denne måde.
Ingen tvivl om at vibrations dæmpning har stor betydning, men om det lige er det som er den afgørende faktor, det er jeg ikke sikker på, men som sagt jeg ved ikke hvordan disse ting ting hænger sammen , så det er klogest at holde mulighederne åbne.
Mange har observeret disse ting, og man kunne stille sig tilfreds med dette og bare bruge de indhøstede erfaringer til at få bedre lyd, man jeg må indrømme at jeg meget gene ville vide årsagen til at det er sådan.
Jeg skriver netop kan foran, for jeg har aldrig påstået at det altid bliver bedre, men når man arbejde med hi-fi så er man normalt interesseret i en opgradering og ikke i en nedgradering.Hvis det er riktig at RLCG endres i hørbar grad hvorfor endrer det seg 99 av 100 ganger til det positive?Forlænger man sit kabel med samme type kabel så er det vanskeligt at høre, kabel parameterene RLCG forandre sig , måske fordi forholdet mellem parametrene ikke ændre sig.Bruk av jumpere som kabelforlengelse er et av mange små tweaks som av en eller annen grunn gir bedre lyd. Selv de billigste Norse2-jumperene har jeg sett brukt i kombinasjon med rådyre kabler. Fidelity-redaksjonen hadde følgende å si om denne tweaken:
<snip>
Der sker noget andet når man forlænger med et andet kabel , forholdet mellem RLCog G ændre sig ikke mere lineart, parametrene ændre sig i forhold til hinanden, og det er typisk langt nemmere at høre forskel i den situation, og det samlede resultat kan blive meget bedre, og 1 0 eller 1 cm er nok , jeg tro ikke kun det er tale om forskelige kombinationer af kabel parametrene RLC og G, det virker som om der er mere i dette, jeg har været inde på en slags materiale-lyd som måske skyldes en form for resonanser.
Det jeg her nævner betyde også at når man ikke kan hører noget bliver indsat i kæden så behøver det ikke være fordi det er transparent, Det kan bare være mere af det samme af det man i forvejen har i sin hi-fi kæde.
Det kan jo være helt fint, hvis man mener at man allerede har nået hi-fi nirvana. Men som sagt kan det også betyde at man kører rundt i det samme hele tiden , og derfor ikke kommer ud af stedet hvad angår at opnår optimal hi-fi.
.
Men kan også forlænge et relativt dårligt kabel med rigtig godt og samlet får et væsentligt bedre resultat, og igen 10 cm er nok , man kan sige at den samlede kæde kan blive meget stærkere end det svageste led, det er i sandhed mærkeligt.
Det samme er tilfældet med kondensatorer og modstande, hvor man kan ændre lyden markant ved at forbinde komponenter med ganske små værdier i serie med væsentligt større værdier , eller meget store værdier parallelt i forhold til den oprindelige komponent, således at man praktisk taget ikke ændre den oprindelige værdi , men man kan ændre lyden meget markant på denne måde.
Ingen tvivl om at vibrations dæmpning har stor betydning, men om det lige er det som er den afgørende faktor, det er jeg ikke sikker på, men som sagt jeg ved ikke hvordan disse ting ting hænger sammen , så det er klogest at holde mulighederne åbne.
Nesten som en blindtestVi som ikke er ingeniører sitter å lytter Forran høyttalerne. Og ser ikke baksiden.
Ingeniør, du liksom! OCD mener du vel.Jeg bruker de medfølgende spesielle metallpinnene som ProAc leveres med - og kobler normalt single-wire kabler til begge bassterminalene. I dag moret jeg med med å koble høyttalerkablene i diagonal - slik bildet i åpningsinnlegget viser. Og resultatet? Hipp som happ, rent lydmessig - men som ingeniør, klarte jeg ikke å tenke på denne skjeve tilkoblingen i mer enn ett minutt eller så, før trangen til symmetri slo knock-out på alle audiofile ambisjoner. Det så rett og slett uutholdelig skjevt ut.
;D;DVi som ikke er ingeniører sitter å lytter Forran høyttalerne. Og ser ikke baksiden.
Ah... Genialt tweak, det der. Hvorfor står det aldri noe om det i høyttalernes brukermanualer?;D;DVi som ikke er ingeniører sitter å lytter Forran høyttalerne. Og ser ikke baksiden.
Ja det er jo regel nummer et i hi-fi, man skal huske at vende højtaleren korrekt i forhold til lyttepostionen.
Jaa det er gode råd man for her.Ah... Genialt tweak, det der. Hvorfor står det aldri noe om det i høyttalernes brukermanualer?;D;DVi som ikke er ingeniører sitter å lytter Forran høyttalerne. Og ser ikke baksiden.
Ja det er jo regel nummer et i hi-fi, man skal huske at vende højtaleren korrekt i forhold til lyttepostionen.
Forskellene forsvinder naturligvis ikke, hvis man velafmærket er interesseret i at vise at de er der, men det kan de der debile halvhjerne åbenbart ikke finde ud af, de laver typisk tester som både forvirre begreberne og som giver fejlagtige resultater.^Som I_L sier. Og hvis fenomenet det skal forskes på viser seg å forsvinne som dugg for solen i en blindtest, blir det nok ganske vanskelig å få penger fra Forskningsrådet, for å si det slik. Da er vel det mest interessante gjenstående forskningstemaet å finne ut hvorfor enkelte velger å insistere på at det er blindtest som metode det er noe feil ved, heller enn å akseptere at endringer i lydkvalitet som vi ikke er i stand til å oppfatte hvis vi bare har ørene til hjelp kanskje ikke er så veldig viktige. Men da er vi nok inne i andre fagfelter enn elektronikk og akustikk.
Cognitive Dissonance Theory | Simply Psychology
Asch conformity experiments - Wikipedia, the free encyclopediaThrough analysis of participants' interview responses, Asch discovered that there were vast individual differences in reaction to the experimental situation. Interview data revealed that participants who did not conform to the majority group — and thus remained "independent" from the group — reacted to the experiment in particular ways. Some reacted with "confidence" in their perception and experience. That is, despite experiencing conflict between their idea of the obvious answer and the group's incorrect answer, they stuck with the answer that was based on their own perception. Others were "withdrawn", suggesting that they stuck with their perception without experiencing conflict as those in the confidence group. Some participants also exhibited "doubt". This meant that they experienced great doubt and tension but nonetheless stuck with their correct responses because they felt a need to adequately take part in the task.
Moreover, interview data with participants that did conform to the majority group on at least one-half or more of the trials — and thus "yielded" to the group — also exhibited certain reactions to the experiment. Some participants reacted with a "distortion of perception". These participants (very few) conformed on nearly all trials and actually believed that the confederates' incorrect answers were true. They were never aware that the majority gave incorrect answers. Other participants exhibited a "distortion of judgment" (most belonged to this category). This meant that participants got to a point where they realized that they must be wrong and that the majority must be right, leading them to answer with the majority. These individuals lacked confidence and were very doubtful. Lastly, participants exhibited a "distortion of action", suggesting that they knew what the correct answer was, but conformed with the majority group simply because they didn't want to seem inferior.
De metallpinnene til ProAc er high endJeg bruker de medfølgende spesielle metallpinnene som ProAc leveres med - og kobler normalt single-wire kabler til begge bassterminalene. I dag moret jeg med med å koble høyttalerkablene i diagonal - slik bildet i åpningsinnlegget viser. Og resultatet? Hipp som happ, rent lydmessig - men som ingeniør, klarte jeg ikke å tenke på denne skjeve tilkoblingen i mer enn ett minutt eller så, før trangen til symmetri slo knock-out på alle audiofile ambisjoner. Det så rett og slett uutholdelig skjevt ut.
Ja, jeg har lest de beskrivelsene tidligere. Tildels kommer de noe til kort på metodesiden. Eksempelvis skulle jeg gjerne sett en individuell "stemmegivning" og en statistisk oppsummering til slutt som estimerte sannsynligheten for at panelet kunne kommet frem til dette resultatet ved ren gjetting - nedskrevet og beregnet før det ble avslørt hva som var hva. Da hadde vi fått en viss idé om hvor robust resultatet er. Normal praksis er å kreve mindre enn 5 % sannsynlighet for et resultatet er oppnådd ved gjetting for å si at vi kan se bort fra at dette resultatet skyldes rene tilfeldigheter. Eksempelvis minst 10 av 13 riktige svar i et valg mellom to alternativer. (Og selv da vil 5 % av alle slike lyttetester gi et falsk positivt resultat!)Der er nogle link i dette indlæg http://www.hifisentralen.no/forumet...kabel-til-6000-er-rimelig-57.html#post1720129 til en test lavet af nerds.dk medlemmer , det virker lidt rodet , og noget er vist blevet slettet, men det korte og lange er folk kunne hører forskel.
Og her en beskrivelse af en shoot-out jeg selv deltog i http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-hjernen-eller-gulla-rene-3.html#post701602 Og alle shoot out jeg har deltaget i har givet lignede resultater.
Men som sagt om der er forskel eller ej på passive komponenter er et overstået kapitel for mig selv, der er forskel ,og forskellen kan være afgørende.
Det som jeg finder interessant er hvorfor og sammenhængene, men jeg vil være ærlig og sige at jeg er endt i blindgyde med dette og kommer ikke rigtigt viderer, kan ikke sige andet end det virker som noget der er fælles for alle passive passive komponenter og som gælder for direkte strøm eller displacement current (kondensatorer) , høj eller lav spænding ,digital overførsel, stor eller lille strøm, størrelse/værdi eller længde (kabel) af komponenten har ikke indflydelse, størrelse og proprationer ser ikke ud til at afgørende indflydelse på fænomenet , og at det ikke er EQ og virker heller ikke som sådan. Dæmpning af komponenten kan ændre på lidt samme måde som man oplever det når man dæmpe mekaniske ting, lyden bliver mere "kort" men bevare sin grundklang.
Så hvis du skulle høre forskjell på 2 kabler og det ikke kan forklares på en "riktig" måte,så vil du benekte hva du selv hører?Nei, egentlig er det du som har det behovet for en slik blindtest. Det er du som mener å kunne høre forskjell på metaller, min erfaring er den motsatte. Jeg er villig til å bli overbevist om at jeg tar feil, og forsøker å forklare eksakt hvilken informasjon jeg behøver for å kunne si "jeg tok feil, og du har rett". Jeg vet fra før at det noen ganger kan være hørbare forskjeller mellom høyttalerkabler, spesielt hvis det er stor forskjell i tverrsnitt, så det er ikke nødvendig å overbevise meg om det.
Vis meg en noenlunde fornuftig testprotokoll og statistisk holdbare resultater som dokumenterer hørbar forskjell på f eks sølv og kobber som ledermateriale i kabler med like LCR-egenskaper, og jeg lover å endre oppfatning øyeblikkelig. Dette har skjedd før. Eksempelvis var jeg nødt til å revurdere en del ting etter å ha lest denne: http://arxiv.org/pdf/1208.4611v2.pdf
Det ville selvsagt også vært bra å ha en hypotese om hvorfor de eventuelle forskjellene oppstår, men hvis du først kan dokumentere at de finnes, så er det i det minste mulig å begynne å lete etter en forklaring. Dessverre finner jeg bare non sequiturs av typen "alle var enige om at de foretrakk Jorma fremfor lampeledning, og derfor er det hørbar forskjell på sølv og kobber." Til det sier jeg bare "whoa, not so fast!"
Jo mer jeg leser av det du skriver jo mer usikker blir jeg.Nei, motsatt. Her er det noen som vil ha meg til å tro på noe jeg selv ikke kan høre, og da vil jeg gjerne ha noen bevis å forholde meg til. Det er ganske enkelt.
Det er derimot umulig å bevise i største almenhet at noe ikke finnes. Jeg er ganske sikker på at jeg har hørt forskjell på kabler i eget anlegg, men jeg måtte virkelig anstrenge meg for å lage noen DIY-kabler som var så fordømmade dårlige at de degraderte lyden i hørbar grad. Og selv da var det små nyanser. Hvis noen vil overbevise meg om at en forskjell jeg mener å høre ikke er reell, må det nok en annen tilnærming til. Eksempelvis at jeg selv, som mener å kunne høre en forskjell, må demonstrere i en blindtest at jeg kan gjøre dette. Hvis de statistiske resultatene etter testen viser at de forskjellene jeg mente å høre i virkeligheten ikke kan skilles fra tilfeldig tipping, vil jeg være nødt til å bite i det og innrømme at det kunne jeg visst ikke likevel, gitt. Det er et vesentlig poeng at det er den som mener å kunne høre forskjellen som må demonstrere det. Sånne tester er det mange av, og det er like morsomt hver gang de selvutnevnte gullørene må innrømme at de i virkeligheten ikke hadde den fjerneste idé om hva som var tilkoblet.
Her forsøker Igor Tiefenbrunn fra Linn å høre forskjell på digital og analog: Boston Audio Society - ABX Testing article
Michael Lavignes forsøk på å høre forskjell på høyttalerkabler er også en klassiker: Observations of a controlled Cable Test - AVS | Home Theater Discussions And Reviews
Men det beviser ikke annet enn at den lytteren ikke kan høre forskjell mellom akkurat de testobjektene, i det anlegget, med de testsporene, under de forholdene. Det sier veldig lite om hvorvidt en annen lytter i et annet anlegg med andre testspor og under andre forhold ville kunne høre en forskjell eller ikke. Det er vel grunn til å tro at Lavigne er en erfaren lytter og har et godt anlegg med høy oppløsning. At han likevel ikke kunne høre forskjell på de aktuelle kablene i sitt anlegg påvirker ikke min oppfatning om at jeg kan høre forskjell på visse kabler i mitt eget anlegg i nevneverdig grad, men det styrker kanskje min oppfatning om at vi i beste/verste fall snakker om ganske små forskjeller og ikke slike natt-og-dag-greier som kabelpoesien vil ha oss til å tro.
Hehe fin analyse carisma , men det som nok er hovedproblemet specielt for I_L , men sikkert også for Asbjørn og alle deres medløberer er at det nærmest er blevet en mani/kæphest at være forarget/have ondt i røven over prisniveauet på det frie marked ,og de pseudovidenskabelige forklaringer i diverse reklamer.Jo mer jeg leser av det du skriver jo mer usikker blir jeg.Nei, motsatt. Her er det noen som vil ha meg til å tro på noe jeg selv ikke kan høre, og da vil jeg gjerne ha noen bevis å forholde meg til. Det er ganske enkelt.
Det er derimot umulig å bevise i største almenhet at noe ikke finnes. Jeg er ganske sikker på at jeg har hørt forskjell på kabler i eget anlegg, men jeg måtte virkelig anstrenge meg for å lage noen DIY-kabler som var så fordømmade dårlige at de degraderte lyden i hørbar grad. Og selv da var det små nyanser. Hvis noen vil overbevise meg om at en forskjell jeg mener å høre ikke er reell, må det nok en annen tilnærming til. Eksempelvis at jeg selv, som mener å kunne høre en forskjell, må demonstrere i en blindtest at jeg kan gjøre dette. Hvis de statistiske resultatene etter testen viser at de forskjellene jeg mente å høre i virkeligheten ikke kan skilles fra tilfeldig tipping, vil jeg være nødt til å bite i det og innrømme at det kunne jeg visst ikke likevel, gitt. Det er et vesentlig poeng at det er den som mener å kunne høre forskjellen som må demonstrere det. Sånne tester er det mange av, og det er like morsomt hver gang de selvutnevnte gullørene må innrømme at de i virkeligheten ikke hadde den fjerneste idé om hva som var tilkoblet.
Her forsøker Igor Tiefenbrunn fra Linn å høre forskjell på digital og analog: Boston Audio Society - ABX Testing article
Michael Lavignes forsøk på å høre forskjell på høyttalerkabler er også en klassiker: Observations of a controlled Cable Test - AVS | Home Theater Discussions And Reviews
Men det beviser ikke annet enn at den lytteren ikke kan høre forskjell mellom akkurat de testobjektene, i det anlegget, med de testsporene, under de forholdene. Det sier veldig lite om hvorvidt en annen lytter i et annet anlegg med andre testspor og under andre forhold ville kunne høre en forskjell eller ikke. Det er vel grunn til å tro at Lavigne er en erfaren lytter og har et godt anlegg med høy oppløsning. At han likevel ikke kunne høre forskjell på de aktuelle kablene i sitt anlegg påvirker ikke min oppfatning om at jeg kan høre forskjell på visse kabler i mitt eget anlegg i nevneverdig grad, men det styrker kanskje min oppfatning om at vi i beste/verste fall snakker om ganske små forskjeller og ikke slike natt-og-dag-greier som kabelpoesien vil ha oss til å tro.
Enkelte ting blir på en måte litt usikkert i forhold til det du skriver.
Du skriver at du kan i noen tilfeller høre forskjell på kabler.
Men hvis noen kan analysere og teste det samme og dokumentere at det ikke er forskjell, så biter du det i deg.
Og at det er forskjell på ting hvis du kan høre det med dine gull ører,mens alle andre som hører forskjell må dokumentere det på en så spesiell måte at det blir umulig
å overbevise deg. For det må vi jo hvis du ikke hører det samme.
Hvis dette er riktig tolket så må jeg uansett si at jeg behøver ingen til å støtte meg for å si hva jeg hører.
Hvis andre hører det samme i mitt anlegg er det en bonus.
Hvis ingen andre hører det,ja så er det likegyldig.
Da får du lese det jeg skriver en gang til, for det var ikke dette jeg skrev.Du skriver at du kan i noen tilfeller høre forskjell på kabler.
Men hvis noen kan analysere og teste det samme og dokumentere at det ikke er forskjell, så biter du det i deg.
Nettopp. Selv om jeg kanskje formulerte meg litt dårlig (ser jeg i ettertid) så var det i grunn det du skriver jeg og mente.Det Asbjørn på en ufattelig tålmodig måte gjentatte ganger prøver å fortelle her på hfs, er at en kabel må bortimot være bevisst feilkonstruert for at det skal gå an å høre forskjell. Så lenge en har tilstrekkelig tverrsnitt og skikkelig terminering, så kan en bruke nesten hva som helst av kobberkabel uten at det degraderer lyden i hørbar grad. Hvis en bruker en bevisst feilkonstruert kabel som bevis for at det er lydforskjell på kabler, så virker argumentasjonen en smule febrilsk