Ja, det går sikkert an å gjøre utgangsimpedansen justerbar, men hvorfor?Jeg liker Bifrost-konseptet. Armand har fortalt meg en del om den. Jeg tror også den burde egne seg godt til justerbar utgangsimpedans.
Inntrykket mitt er at vi med disse bufferene begynner å nærme oss grensen for egenskapene til disse op-ampene.
Rart at du må opp i 820 pF for å få den stabil. Er testoppstillingen med INA1620 på utgangen og OPA1611/-2 som CM-servo ?Jeg testet i kveld å redusere kapasitansen i CM servoen. Jeg startet optimistisk med 33pF men det var like stabilt som en nordlending på spritfylla. Gikk deretter oppover til 330pF og da var det så marginalt at når jeg kikket litt hardt på den så gikk den bananas. Jeg måtte helt opp på 820pF for å få det stabilt. Så da var ikke den 1n jeg tilfeldigvis satte inn så veldig feil allikevel.
Å få delene ned på et kretskort kan potensielt gjøre ting mer stabilt men jeg er ikke sikker. Jeg prøvde alternative jordingspunkt på plussinngangen på denne opampen uten at det hadde effekt. Alle kabler loddet sammen og alle de tre små kortene har loddet jordforbindelse. Kun power supply går via koblingsbrett og avkoblingen skjer med loddet 100nF på alle opamper.
Neste øvelse blir å koble om til løsningen KJ foreslår. Det får bli i morgen.
Det er jo med forundring jeg registrerer at dette spørsmålet kommer fra nettopp deg. Har du ikke satt deg inn i hva current drive kan gjøre for høyttalere?Ja, det går sikkert an å gjøre utgangsimpedansen justerbar, men hvorfor?
Low mechanical losses are important when playing music at low sound levels. If the losses are too high you get a speaker that doesn't "open up" unless it is played loudly. Then there is a low moving mass to take into account. I have found that a relatively low moving mass contributes to good articulation in the midrange - vital for a high quality two-way loudspeaker.
http://www.speakerbuilding.com/content/1039/One way of checking if a driver has low mechnical losses is to look at the impedance peak at the resonance frequency. If it is low
and wide then the driver has high mechanical losses, if it shows a high and narrow, sharp spike, then we are looking at a woofer
with low mechanical losses.
Det er nok slik at mine høyttalere ble konstruert med tanke på at de skulle drives i spenningsdrift av chipamper med stort spenningssving og begrenset strømkapasitet. De passer bra i et konvensjonelt paradigme med aktiv spenningsdrift og litt eq, med et ønske om opplevd dynamiske høyttalere, men om jeg satte strømdrift på dem ville det bli verdens peak ved resonansfrekvensene for hvert enkelt element. Det kunne man selvsagt eq'e ned, men det er ikke opplagt at det kunne temmes helt bare med eq heller. Da er det ikke så mye å hente på å øke utgangsimpedansen i dette systemet, annet enn å tilføre en ganske brutal eq-profil i bassen. Med så utemmede impedansetopper i høyttalerne vil jeg tvert imot ha lavest mulig utgangsimpedanse fra effektforsterkerne.Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound. And you can also measure higher second and third harmonic distortion in some of them. If you compare the on-axis response between an old and new driver; you will see that the energy in the treble is far higher than in the new drivers. These so-called "modern" drivers often has a Qms of maybe 0.8 or 0.6. The old drivers had Qms values of maybe 5 to 7! We found that drivers with a very high mechanical Q sound more open, more clean and dynamic. And when you look at it, you find it is very simple, because they have less loss. The surround is easier to move, the spider is better constructed, they have better air flow, higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behavior.
Jaja, da var det godt jeg var 99% sikker på at du hadde gjort en feil daEDIT 2. !!!!!!!!
Jeg er på sporet av noe her. Mulig jeg gjorde lurt i å si at jeg kun var 99% sikker på at jeg ikke hadde gjort en feil....
Det kan fort vise seg å bli min favorittprosent.Jeg er en smule spent på den siste prosenten ...
mvh
KJ
Utgangstrinnet er en brokoblet LM4780, i prinsippet en dual LM3886. 2x68 W nominell effekt i 4 ohm med +/- 28 V forsyningsspenning. Da er ca 120-130 W ganske realistisk ved brokobling i 8 ohm. Hvis du tar en standard LM3886 chipamp med 11x gain rett fra databladet, legger ca 50 dB NFB i en ytre feedback-sløyfe rundt den, og brokobler to sånne over høyttalerlasten har du konseptet. Den interessante delen er å gjøre den «unconditionally stable» også. Vi setter den i feedbackloopen for en OPA1612 (2x OPA1611) og legger på sjetteordens kompensasjon for å holde den stabil, litt «noise shaping» for å legge et minimum i THD+N ved 4-5 kHz, pluss litt fiksfakseri for å håndtere klipping etc.Blir kanskje i overkant mye spenningssving for en signal-opamp?
Så var det bruksområdet da. 139dB SPL og 0dB SPL støygulv... hvilken driver hadde du i tankene sa du?
As ordered.Og hvilken CMRR fikk du uten noen form for servo?
Hva er i veien med kaskdekolinga, da slipper du hele diffen for å få nok spenningssving ?Der har vi det ja. Dette vil være et problem uansett hvilken løsning man velger.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Flott innsats med et skuffende resultat.
Ja, såg det etterpå. Her hadde jeg nok den curren drive ideen din i bakhodet. Derfor tanken omkring spennings sving. En opamp drevet F5 er vel det enkleste start i den sammenheng.Jeg er fristet til å tro at den dårlige CMRR-en i basiskretsen skyldes jordingspunktet mellmo 47k-motstandene. Det burde ikke være så skummelt å fjerne dette fullstendig for testens skyld.
HeadMan: Hva mener du egentlig med kaskdekolinga? Det er jo ikke spenningssving som gjør at vi jobber med denne spesifikke løsningen, men CMRR og støy. Ellers er man jo avhengig av litt mer enn utgangsspenningen på en typisk +/- 18V op-amp.
Nå er jeg på ganske sterke doser valium, så dette skjønte jeg ikke altfor mye av.Også er cmrr en sammenlikning som kan gjøres når difftrinnet brukes "tradisjonellt" dvs positiv inngang og den negative som tilbakekoplinga, da cmrr plutselig blir noe helt annet .
Samtidig viser dette også hvor kritisk en ballansert signal inngang er når noen titalls Ohm gjør disse forskjeller med flere KilloOhms innganger.
WOW...Nå er jeg på ganske sterke doser valium, så dette skjønte jeg ikke altfor mye av.Også er cmrr en sammenlikning som kan gjøres når difftrinnet brukes "tradisjonellt" dvs positiv inngang og den negative som tilbakekoplinga, da cmrr plutselig blir noe helt annet .
Samtidig viser dette også hvor kritisk en ballansert signal inngang er når noen titalls Ohm gjør disse forskjeller med flere KilloOhms innganger.
Vi opererer med to typer CMRR i en krets som bar balansert output. Den ene er forholdet mellom CM inn og CM ut balansert. Den andre er forholdet mellom CM inn og det som har blitt konvertert til differensialsignal.
Var det noe slikt du mente også?
Sånn fra denne sidelinjen må jeg si at jeg syns det ser bra ut. Vanskelig å finevaluere PCB-utlegget når oppløsningen er slik den er. Jeg tar det for gitt at dette er et 2-lagt kort med gjennompletteringen basert på hva jeg kan se. Det å pepre vias er ingen dum praksis. Et radio-tips er å i tillegg å plassere ut vias rundt omkring i et tilfeldig mønster. Dette vil i bedre grad motvirke patchantenner og andre radiofenomener om det skulle skje. Er fullstendig klar over at dette ikke er et kort som har noe med radio eller høye frekvenser å gjøre, men det er kritisk mhp. støy. Hvis nå en av jordplanene gir en ressonans på en RF-frekvens og dette finner en (parasittisk) ulinær diodekobling i en transistor eller IC, så kan dette fint demodulere seg ned som støy i det hørbare området.Jeg sitter her i influensatåka og tegner prototypkretskort til en monoversjon av inngangstrinnet med CM-bootstrap & feed forward og CM-servo, og differensiell utgang. Kretskortet blir 5X9 cm med XLR inn / through og to parallelle utganger på kretskortkontakter (MTA 100), med tanke på at det kan passe i en effektforsterker. Jeg har lagt opp til mulighet for å eksperimentere med aktiv skjerm, dvs at CM-bootstrapen også driver skjermen i signalkabelen (søk ev på guard amplifier). Jeg har pepret kortet med et utall vias for å koble jordplanene og mht å redusere impedansen i alle «jord-halvøyene». Siden det bare er fem komponenter i kretsskjemaet som er koblet til jordplanet (uten om kondensatorene i avkoblingen av stømforsyningen og kontakter), så er det nok en «smule» overkill.
Nøkkelen til god separasjon med tanke på loddebroer, er loddemasken. Hvis du velger så liten lederbredde at du får leder mellom pinnene på en SO-pakke, så er det nødvendig at den har loddemaske. Ofte har noen PCB-produsenter problemer med så fine loddemasker.Selv om jeg på ingen måte er «loddevenn» med SMD-komponenter har jeg lagt opp til å bruke doble OPAMPer i SO8 hus, SMD-kondensatorer (1206) til lokal avkobling av OPAMPene og SMD-motstander (0603, R12 & R15) til feedbacken på OPAMPene på inngangen (IC1A, og IC3A). Jeg er veldig usikker på hvor knotete det blir å montere SMD-komponentene. Ifm SMD-ICene er jeg også noe usikker på hvor langt ned en kan/bør gå på isolasjons avstanden mellom lederne (track spacing). Dersom jeg kan gå ned mot/til feks 5 mil (5/1000 tomme), som mange PCB-produsenter sier de takler, så blir det litt bedre forbindelser av jordplan mellom komponentbeina på SO8, men det er kanskje mye større fare for utilsiktede loddebroer ? SMD-motstandene er valgt for å minimere feedbaksløyfa til OPAMPEne på inngangen, men jeg frykter at 0603 blir veldig smått. Jeg tror ikke jeg ønsker å bruke flere SMD-komponenter enn dette mht at det skal være greit å lodde det i hop.