Back in black ! ... Her er tredje forsøk på SuperMegaDuperDiggBuffer'n.
Her er det med en enkel SMPSU fra Traco (og eget kretskort). Jeg er tilbake i SMDhælvete og OPA1612, men denne gangen gikk det bra ... i alle fall ut fra et funksjonelt synspunkt (vakre er SMD-loddingene mine ikke). Denne versjonen er en retur til denne :
Dvs et forsøk på å unngå superdyre høypresisjonsmotstander, og heller bruke trimere for å tilnærme eksepsjonell CMRR. Ideen var et jeg kunne trimme CMRR i hver for seg i hhv «hot» og «cold» utgang. Det var ikke helt vellykket, da CMRR i «hot» trimmes mot CMRR i «cold», og det er vanskelig å trimme CMRR ned under 120 dB. Jeg trodde i og for seg ikke at det var lett som en plett å trimme CMRR et godt stykke under 120 dB, men jeg trodde det kunne være mulig. Jeg tror kanskje det har en sammenheng med at jeg har satt på noen små kondensatorer rundt feedbacken på OPAMPene som kanskje er unødvendig, og at toleransene på disse små keramiske SMD COG kondensatorene kanskje setter ei begrensning. Dersom jeg lager en versjon til av denne så tror jeg der blir uten trimmere, så får en heller bite i det berømmelige eplet og kaste sine sure penger etter dyre motstander.
I tillegg til trimmere har den valgbar forsterking med 20dB, 40dB og 60dB, det er en bryter for å velge skjermtilkoblingen på inngangen - til jord, åpen eller til common mode bootstrapen. Signal inn og signal ut er med BNC-kontakter og tanken er å montere dette i en boks. Tanken er at dette kunne bli en måle-forforsterker for lavnivå signaler. Som tidligere er den AC-koblet på inngangen men nå med elektrolytter på 50V nominell spenning så den skal tåle en liten støyt. Her er baksiden av bufferkorte med glidebryter i midten (som står på et lite datterkort) til å velge forsterking, og vippebryter midt mellom BNC-kontaktene til høyer (inngangen) for å velge tilkobling av skjerm for signal inn:
Så målinger. Først ut er støy med inngangen terminert med 50 ohm BNC-terminatorer (på kortet står det også 50 ohm i serie med inngangene på de første opampene):
Støy ut med 20dB forsterking og 20-20k Hz båndbredde:
Støyen er på 5,5 µV, med bufferen tilkoblet Traco forsyningen med 10 cm ledning og alt sammen i «friluft» uten noen forsøk på ekstra skjerming. Ganske pent med et støygulv rundt -150 dBV med 10X forsterking.
Støy ut med 40 dB forsterking (ellers likt med foregående) :
Støyen er nå målt til 37,5 µV dvs mindre enn 10X støyen ved 20dB forterking. Bildet er litt mer rufsete, men støygulvet ligger under -130 dBV.
Støy ut med 60 dB, forsterking ellers likt som over.
Her er støynivået på 356 µV og ganske rent og pent til å være med 1000X forterking! Ekvivalent inngangsstøy er 0,356 µV. Støygulvet på utgangen ligger godt under -110 dBV som med 60dB forsterking skulle tilsi et støygulv på inngangen under -170 dBV, eller en støytetthet under 3,2 nV/sqrt(Hz) inkl en seriemotstand i hver signalinngang på ca 100 ohm !
Så over til frekvensrespons og CMRR. Målingene er med samme impedans i både «hot» og «cold». Jeg tar det i samme rekkefølge 20 dB forsterking først
Grafen er med frekvens fra 5 til 50k Hz på x aksen og forsterking fra -110 til +30 dB på yaksen. Den differensielle forsterkingen er rød kurve og på +20 dB, svekkelsen i frekvensresponsen ved 50k Hz skyldes like mye QA401 som bufferen. Frekvensresponsen er målt med et signal i dBV som er dempet like mye som det forsterkes slik at det blir 0 dBV ut. Common mode forsterkingen er blå kurve og -100 dB opp til like over 100 Hz og svekkes gradvis til like under -40 dB ved 50k Hz. Common mode «forsterkingen» er målt med et signal på 0 dBV. CMRR er da forskjellen i forsterkingen mellom CM og DM, dvs bedre enn 120 dB opp til 100 Hz og ca 65 dB ved 50k Hz
Samme med 40 dB forsterking :
Ganske likt som for 20 dB bare forskjøvet med 20 dB, med svekkelsen av CMRR med økende frekvens er en del jevnere og starter litt tidligere. Jeg har en mistanke om at det skyldes de små kondensatorene i feedback sløyfene.
Så 60 dB forsterking
Stort sett det samme som ved 40 dB forsterking men forskjøvet 20 dB. Svekkelsen i frekvensresponsen ved 50k Hz er her litt mer fremtredende og skyldes begrensingene i GBWP i opampene som er på 40 MHz med OPA1612.
Mvh
KJ