I et tilnærmet perfekt innredet rom, hvor stor blir effekten av å benytte det ypperste som finnes av digital romkorreksjon kotra de svake leddene denne tilfører og eventuell effekt som en bedre dakonverter, bedre forforsterker og delefilter vil gi? Husker spesielt en TacTdemo på Palza i 1999 med sjefen sjøl. Snudde meg til siden og lurte på hvorfor i all verden sidemannen satt å sang så vanvittig bra sammen med musikken ;D TacT har utviklet seg mye siden den gang, idag er f.eks anbefales ikke lenger hjørneplassering av høytalerene, subene derimot.. Etter denne demoen gikk det virkelig opp for meg hvor heftig det er med holografi, som også kan overgå livekonserter
Tact RCS anno 2005 er vesentlig bedre enn det du hørte i 1999. Jeg oppgraderte en RCS 2.0 til 2.0s for et par år siden.
Jeg har et godt dempet rom. Det er en loftsstue med knevegger og mye skråtak. I skråtaket har jeg brukt glava akustikkplater. RT60 ligger på 0,25-0,3. Utstyret forøvrig er også rimelig avslørende. Jeg hører godt hva som skjer i lydbildet. Men rommet har en vanskelig geometri akustisk sett, og jeg har store vindusflater, så selv om det er godt dempet, så er det behov for forbedringer. Dette var grunnen til at jeg kjøpte en brukt Tact for 2-3 år siden.
Jeg plasserer høyttalerne omtrent på samme sted som jeg ville gjort uten romkorreksjon. Kanksje en smule nærmere bakvegg - av møbleringshensyn. Dette gir imo det beste resultatet. Før jeg går videre, så vil jeg også si at romkorreksjon ikke er en fullgod erstatning til et godt rom. Det kompenserer bra i dårlige rom - svært bra - men det er først og fremst et supplement som tar lyden enda et hakk. Det skal også tilføyes at akustiske virkemidler er litt annerledes når en bruker romkorreksjon. En speilblank førsterefleksjon er lett match for et romkorreksjons-system, men en diffusert førstrerefleksjon er vanskeligere å korrigere. Jeg vil også tro at det er begrensninger mht å eliminere store problemer med stående bølger. Men det blir utvilsomt mye bedre Kanselleringer kan man heller ikke trylle vekk, men disse er ofte ikke så hørbare.
Det er mulig jeg har større utbytte av korreksjon i mitt lytterom enn enkelte andre vil ha. Jeg har mye å korrigere, og kort etterklangstid.. Det er begrensninger i tidsdomenet på hvor lenge Tact korrigerer en puls.
Med gamle 2.0 fikk jeg en jevn frekvensrespons - men det hadde sin pris og jeg var ikke fornøyd totalt sett.
Korreksjon med 2.0 ga litt mindre transparens i bassen og mellomtonen. Dett skjedde også ting oppover i registeret som ikke var udelt positiv.
Hvis høyttalerne ble flyttet tre centimeter fungerte ikke korreksjonen lengre. Den var også relativt kilen på lytteposisjonen. Og høyttalerplassering var like viktig med som uten korreksjon. Totalt sett fikk jeg bedre lyd i mitt rom med 2.0 enn uten, men jeg var ikke fornøyd med produktet. Det var for mange kompromisser.
Oppgradering til 2.0s ga et stort løft. Dette er en mye mer transparent komponent. Det er en god forforsterker til prisen. Og romkorreksjonen er mindre sensitiv på høyttalerplassering og lytteposisjon enn forgjengeren. Og i mitt tilfellet med medfølgende ADC og DAC modul. Disse er neppe helt på høyde med gode separate dac'er, men de klarer seg bra i forhold til det man finner i meget gode integrerte CD-spillere. Romkorreksjonen fungerer nå så bra at jeg ikke hører spor av degradering fra mellombassen og oppover. Det er kanskje en aning redusert transparens i bassen, men bare kanskje. Og mine basser er mer transparent enn det jeg har hørt de fleste andre steder.
Jeg har selvsagt også prøvd den i et normalt rom med en normal frekvensrespons - og også her blir lyden klart glattere og jevnere.
Uansett hvor bra rommet er, så vil frekvensgangen gå litt opp og ned. Hvis man romkorrigerer i et bra rom, så får man en helt perfekt frekvensgang. Og det høres. Det er enkelte som velger å begrense korrigeringen til bassområdet. Og det finnes gratis software som gjør dette mulig. Jeg korrigerer hele veien opp.
Bassen er nesten umulig å få til i alle rom. Tact forsterkeren demper resonnanspeakene effektivt, og det er relativt uproblematisk å løfte bølgedalene 5-10 dB. Jeg har ikke problemer med stående bølgeskvulp i mitt rom, men jeg har en ujevn frekvensrespons i bassen. Med korreksjon blir det svært homogent.
Hvis man har nok kapasitet på høyttalere og effekttrinn, så får man en tilnærmet snorrett frekvensrespons helt ned til de 20 eller 16. Og det høres.
Så kommer det faktum at ingen høyttalere er perfekte. Romkorreksjon er i realiteten lydkorreksjon. Man korrigerer også høyttaleren. Hvis man legger ned et skikkelig arbeid med å finne den ideelle målkurven for frekvensrespons, så kan man finne den subjektivt ideelle lydsignaturen. Man kan velge hvor avslørende/hard/iørefallende høyttaleren skal være i toppen. Man kan velge hvor mye tyngde man vil legge i bassen i forhold til resten av registeret. Man må påregne å bruke en del tid på å finne den kurvefasongen som gir mest nøytral lyd mellom ytterpunktene - og så videre. Dette er den mest tidkrevende og givende fintuning jeg noensinne har forsøkt meg på. Når man får dette til, så vil man oppleve iørefallende lyd uten å gi avkall på noen detaljer. Det er ialle fall slik det fungerer hjemme hos meg. Det er et helt uovertruffent virkemiddel til å fintune lydsignaturen i oppsettet.
Man kan justere for klangvariasjoner i programmaterialet. Man kan programmere inn 9 ulike target kurver, slik at man også kan justere for lyse/mørke innspillinger osv.
Man får et usedvanlig rent stereoperspektiv. RCS'ene er svært effektive på å korrigere for førsterefleksjoner og asymmetrier i rommet. Man får et perspektiv som oppleves som nesten frikoplet fra rommet.
Høyre/venstre balanse korrigeres både på lydstyrke og på tidsforskyvelse, så man er ikke avhengig av å sitte i den vanlige sweetspot'en for å få den rette lyden. Av akustiske og møbleringsmessige årsaker så har undertegnede lytteposisjonen ca 1 meter til venstre for senter.
Tact RCS 2.0s og Tact produkter som tilhører samme generasjon har visse digitale svakheter. Komponentkvalitet og oppbygning er ikke helt high end og det hører trente ører. De som "tror" de hører forskjell på gode og billige transporter vil nok høre spor av jitter. Ikke mye, men nok til at det trekker ned. Derfor har disse produktene et stort potensial som modifikasjonsobjekter. Og det skulle man egentlig ikke forvente av en high end leverandør. Jeg har også hatt andre kvalitetsproblemer med mitt produkt som gjør at jeg ikke helt uten forbehold vil anbefale alle å skaffe seg et Tact produkt. Jeg fikk ny DAC modul på reklamasjon da denne sluttet å virke. ADC modulen sluttet å virke for en stund siden, men her fant jeg en resistor med løs fot som jeg loddet fast selv. Det problemet jeg har nå, er at jeg må kjøre mikrofonkalibrering mange ganger før jeg får en som virker. Det er visst en feil på controller printet.
Jeg syntes 2.0s låt svært bra rett ut av boksen. Siden jeg oppgraderte strømforsyningen for ett år siden, synes jeg den låter magisk. Ikke spor av lyttetretthet, ingen rastløs søken etter forbedringsmuligheter i anlegget - bare ett år med lydmessig nytelse.
Det er ingen tvil om at romkorreksjon (og høyttalerkorreksjon) har et enormt lydforbedrende potensial. De som benytter PC som transport, og har tid og lyst til å fordype seg i DSP og psykoakustikk og noe innfløkt software - finner alt de trenger gratis på nettet for å kjøre en romkorreksjon med større potensial enn den man finner i Tact. Og nå har jo Lyngdorf, Copland m.fl også kommet med lignende produkter.
Romkorreksjon kan bøte på romproblemer og ujevn frekvensrespons på høyttaleren. Men øvrige kvaliteter - styrker og svakheter kommer igjennom som før. Så det er ingen erstatning for god elektronikk og høyttalere med lite forvrengning. Men det hjelper til å gi det øvrige utstyret muligheten til å vise seg frem fra sin beste side.
For meg er det ingen vei tilbake. Det blir digital lydkorreksjon herfra til evigheten.