Digital speilrefleks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    xerxes skrev:
    Har hatt EOS i 15 år, men synes at søkeren på de nyere Nikon-kameraene er kjempebra!
    Ja, jeg ble i alle fall veldig imponert over søkeren på den Nikon D80en som jeg knipset et par bilder med, det frister kanskje mer med Nikon enn Canon, mannen min har en Canon EOS 350, og har prøvd den litt, men f.eks det å bruke den helt manuelt virker noe klurete, f.eks å stille blender.

    Leste noen tester i går og Nikon d80 og d40 fikk begge skryt, men litt trekk til d40 pga. at den ikke har autofokusmotor i kamerahuset.

    Leste tester på d50 og d70 og, litt mer å trekke på der, men så er det jo litt eldre modeller og. Blir jo hele tiden en vurdering mellom pris og hva man trenger…

    Enig med deg Solo. Best mulig kamera og optikk, og minst mulig dilleknapper. Alle disse programmene f.eks, hva skal man med dem?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Solo skrev:
    knutinh skrev:
    Solo skrev:
    17-55 eller 24-105 blir en smakssak. 24-105 har bildestabilisator og dette gjør den i praksis nesten som et 2.8 ettersom du kan bruke lengre lukkertid,
    Siden de begge har bildestabilisator så vil vel f/2.8 uansett bli mer lyssterkt enn f/4.0?

    -k
    forvekslet 17-55 med 17-40 (som ikke har IS), 17-55mm er vel et EF-S objektiv, kan ikke sammenliknes helt med L optikken, men lysstyrken er jo bra på vidvinkeldelen, men den strupes jo ganske fort.
    Det høres fremdeles ut som om du ikke kjenner objektivet. Lysstyrken strupes ikke, den er f/2.8 fra 17mm til 55mm, og den har bildestabilisator for hele zoom-området.

    Dermed ER den mer lyssterk enn objektivet du anbefalte så lenge 2.8 er mindre enn 4.0?

    Billigste pris i skrivende øyeblikk er 8678,-

    Det eneste argumentet jeg finner mot dette objektivet (utenom prisen) er at det ikke passer på FF. På den andre siden finnes det vel ingen virkelig gode, fleksible normalzoomer som både passer 1.6x crop og FF kompromissløst.

    http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm

    "The Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS is not a perfect lens but it lives quite well up to the very high expectations of the user base. The resolution figures are among the very best seen so far for an APS-C standard zoom lens. "

    http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-17-55mm-f-2.8-IS-USM-Lens-Review.aspx

    "With the introduction of the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens, Canon displays its commitment to the EF-S line of lenses. With the huge base of Canon EF-S Digital SLR users, the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens, with its excellent features, specs and image quality, will find a home in many professional and amateur photographers' kits. This is the lens I keep mounted on my 1.6x body (currently a 30D) - I highly recommend it. "


    -k

    http://produkt.akam.no/product.php?...ns&PHPSESSID=1060ffb186a17085190af104444a5ab0

    Objektivfatning: Canon EF-S
    Kategori: Vidvinkelzoom, Normalzoom, Telezoom
    Største vidvinkel: 17 mm
    Største tele: 55 mm
    Zoom: Ja
    Zoomfaktor: 3.2 x zoom
    Minste fokuseringsavstand: 35 cm
    Filterdiameter: 77 mm
    Makroforhold: 0.17
    Største blender vidvinkel: 2.8
    Største blender tele: 2.8
    Minste blender vidvinkel: 22
    Minste blender tele: 22
    USM/SWF/HSM: Ja
    Antivibrasjon (IS/VR): Ja
    Eff. brennvidde på Canon 20D: 27-88 mm (35mm)
    Diameter: 83.5 mm
    Lengde: 110.6 mm
    Vekt: 645 gr
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Komponenten skrev:
    xerxes skrev:
    Enig med deg Solo. Best mulig kamera og optikk, og minst mulig dilleknapper. Alle disse programmene f.eks, hva skal man med dem?
    Jeg bruker mest lukker og blender-prioritet, evt litt eksponerings-kompensering.

    Jeg innbiller meg at man kan få gjort ting raskere ved å kunne programmene godt, spesielt siden de griper inn i hvordan en ekstern blits fungerer. Det er kjedelig å få justert kameraet 3 sekunder ETTER at poden figurerer i et Kodak-moment?

    Samtidig tror jeg at ferskinger som meg har godt av å bruke mer manuelle instillinger for å lære hvordan det henger sammen :)

    -k
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    knutinh skrev:
    Komponenten skrev:
    xerxes skrev:
    Enig med deg Solo. Best mulig kamera og optikk, og minst mulig dilleknapper. Alle disse programmene f.eks, hva skal man med dem?
    Jeg bruker mest lukker og blender-prioritet, evt litt eksponerings-kompensering.

    Jeg innbiller meg at man kan få gjort ting raskere ved å kunne programmene godt, spesielt siden de griper inn i hvordan en ekstern blits fungerer. Det er kjedelig å få justert kameraet 3 sekunder ETTER at poden figurerer i et Kodak-moment?

    Samtidig tror jeg at ferskinger som meg har godt av å bruke mer manuelle instillinger for å lære hvordan det henger sammen :)

    -k

    Lukker- og blender- prioritet er greit nok, samme med eksponeringskompensasjon, de bruker jeg og, jeg tenkte mer på program for portrett, natt, fest eller hva de nå heter alle sammen.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Komponenten skrev:
    Lukker- og blender- prioritet er greit nok, samme med eksponeringskompensasjon, de bruker jeg og, jeg tenkte mer på program for portrett, natt, fest eller hva de nå heter alle sammen.
    Program for full fotograf hadde jo vært toppen. Store mengder bildestabilisator :)

    -k
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    knutinh skrev:
    Komponenten skrev:
    Lukker- og blender- prioritet er greit nok, samme med eksponeringskompensasjon, de bruker jeg og, jeg tenkte mer på program for portrett, natt, fest eller hva de nå heter alle sammen.
    Program for full fotograf hadde jo vært toppen. Store mengder bildestabilisator :)

    -k
    ;D ;D he he.. kanskje tryggest med et billigkamera til den slags... men coolpixen min har faktisk program for party/indoor... + portrett + natt + museum + fyrverkeri +++

    Sjekket litt priser osv. Man kan få Nikon d80 med linse 18-135mm til 8300kr på elkjøp, (9999 inkl. blitz til 1300 på expert)

    Nikon d40 med linse 18-55 til ca kr 5000 begge steder ( men expert har samme blitz med også her)

    Så har man jo og en nyere d40 som heter d40x til ca 6500... dette kameraet er vel en slags mellomting mellom de to andre...


    Får ta meg en tur og sjekke de ut. Så kan jeg se litt på andre i samme slengen.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Digital speilrefleks

    Komponenten skrev:
    knutinh skrev:
    Komponenten skrev:
    Lukker- og blender- prioritet er greit nok, samme med eksponeringskompensasjon, de bruker jeg og, jeg tenkte mer på program for portrett, natt, fest eller hva de nå heter alle sammen.
    Program for full fotograf hadde jo vært toppen. Store mengder bildestabilisator :)

    -k
    ;D ;D he he.. kanskje tryggest med et billigkamera til den slags... men coolpixen min har faktisk program for party/indoor... + portrett + natt + museum + fyrverkeri +++

    Sjekket litt priser osv. Man kan få Nikon d80 med linse 18-135mm til 8300kr på elkjøp, (9999 inkl. blitz til 1300 på expert)

    Nikon d40 med linse 18-55 til ca kr 5000 begge steder ( men expert har samme blitz med også her)

    Så har man jo og en nyere d40 som heter d40x til ca 6500... dette kameraet er vel en slags mellomting mellom de to andre...


    Får ta meg en tur og sjekke de ut. Så kan jeg se litt på andre i samme slengen.
    Hei Komponenten
    Bare husk at Nikon D40 IKKE har autofocusmotor innebygd i kameraet slik som storebrødrene. Dette gjør at tilgangen på linser jo blir litt begrenset. (må bruke AF-S objektiver)
    Vet ikke om det samme gjelder for D40x
    Mvh Jan I
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    Jan_I skrev:
    Hei Komponenten
    Bare husk at Nikon D40 IKKE har autofocusmotor innebygd i kameraet slik som storebrødrene. Dette gjør at tilgangen på linser jo blir litt begrenset. (må bruke AF-S objektiver)
    Vet ikke om det samme gjelder for D40x
    Mvh Jan I
    Ja jeg vet det. I praksis tror jeg ikke det betyr så mye, jeg har ikke gamle linser, og det er jo linse med. Men jeg er obs på det. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Sv: Digital speilrefleks

    Komponenten skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei Komponenten
    Bare husk at Nikon D40 IKKE har autofocusmotor innebygd i kameraet slik som storebrødrene. Dette gjør at tilgangen på linser jo blir litt begrenset. (må bruke AF-S objektiver)
    Vet ikke om det samme gjelder for D40x
    Mvh Jan I
    Ja jeg vet det. I praksis tror jeg ikke det betyr så mye, jeg har ikke gamle linser, og det er jo linse med. Men jeg er obs på det. :)
    For å sitere meg selv:

    "Objektiver, merk!: ikke linser, et objektiv er flere linse-elementer satt i system"

    Rett skal være rett ;)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    ErosLoveking skrev:
    For å sitere meg selv:

    "Objektiver, merk!: ikke linser, et objektiv er flere linse-elementer satt i system"

    Rett skal være rett ;)
    For å komme komponenten i forsvar: Hun sa vitterligen "linser" i flertall, dermed har hun en viss dekning for sitt utsagn.

    Forøvrig har jeg hørt gamle travere omtale objektiver uærbødig som "glass"? :)

    -k
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    Sorry. ::)

    Objektiver. Objektiv. Objektiver. Objektiv. :)

    Ellers beklager jeg en annen feil, prisen er ikke 8300 på Elkjøp men 8700...
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Digital speilrefleks

    Ja det ser ut som om det ble litt "linselus" her.
    Ikke lett å være helt objektiv ;) ;D
    Mvh Jan I
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    knutinh skrev:
    Det høres fremdeles ut som om du ikke kjenner objektivet. Lysstyrken strupes ikke, den er f/2.8 fra 17mm til 55mm, og den har bildestabilisator for hele zoom-området.
    Vet at den har IS for hele området, det gjelder jo alle objektiver med IS, men jeg har aldri prøvd 17-55mm (har aldri sagt at jeg kjenner dette heller:)
    Uansett, det jeg sa var at det ikke er L optikk(som jeg har hatt mange av og har rimelig god kjenneskap til), men jeg vet som sagt ikke om det betyr noen annet enn for snobbefaktoren. Vurderer selv 10-22mm kontra en 17-40 F4L. Tar gjerne i mot tips om pro kontra her, men tror vel kanskje det blir en 10-22 da 1.6*17mm blir for dårlig til å fungere som vidvinkel.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    Komponenten skrev:
    Lukker- og blender- prioritet er greit nok, samme med eksponeringskompensasjon, de bruker jeg og, jeg tenkte mer på program for portrett, natt, fest eller hva de nå heter alle sammen.
    Disse programmene fikk vel bruktbart skussmål i testen av 5D på digit.no. Bruker selv portrett innstillingen en del ved snapshots av barn og synes dette ofte treffer greit
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    ErosLoveking skrev:
    For å sitere meg selv:

    "Objektiver, merk!: ikke linser, et objektiv er flere linse-elementer satt i system"

    Rett skal være rett ;)
    heter vel lens på engelsk
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    EF-S 10-22 og EF-S 17-55 objektivene er bygget med samme type glass og på samme plass som Canons L-serie objektiver.
    Den eneste grunnen til at de ikke er klasifisert som L-objektiver er EF-S innfattningen. Canon gir ikke objektiver
    med denne innfattningen L status da de ikke kan brukes på fullformat kamera.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    har du erfaringer med ef-s 10-22mm? Vet du om det er store individuelle forskjeller fra objektiv til objektiv?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Solo skrev:
    Uansett, det jeg sa var at det ikke er L optikk(som jeg har hatt mange av og har rimelig god kjenneskap til), men jeg vet som sagt ikke om det betyr noen annet enn for snobbefaktoren.
    Jeg har aldri tatt i L-optikk, og mener vel uansett at jeg ikke er i stand til å gjøre en kritisk sammenligning :)

    Det jeg har sett av tester tyder på at Canons 17-55mm f/2.8 IS kanskje ikke er i stand til å forsvare prisen på 8500,- kontra f.eks Tamron 17-50mm f/2.8 til 3500,- på ren optisk ytelse. På den andre siden har den jo IS, større trygghet siden det er "original" optikk og så navnet etc.

    Vil ikke mange foretrekke en god, skarp, lyssterk normalzoom i området 16/17/18 til 50/55mm og heller supplere med en moderat telezoom med IS fra 70-200 eller så?

    Jeg synes at den brede enden er mest interessant og synes at både Sigmas 10-20mm og spesielt Canons 50mm f/1.8 II passet som hånd i hanske relativt prisen.

    -k
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    Solo skrev:
    har du erfaringer med ef-s 10-22mm? Vet du om det er store individuelle forskjeller fra objektiv til objektiv?
    Det tviler jeg på. Har ikke hørt noe om det hvertfall. Jeg har to stykker nå og de er meget bra begge to. Det mest imponerende med 10-22 er måten den takler sidelys på. Selv uten solskygge er det ytterst få tilfeller hvor man får såkalt lens flare i bildene. Objektivet er meget anvendelig til interiørfoto bl.a. Jeg bruker mine mest til bilfoto, og man kan få spennende resultater med 10mm. Som dette f.eks:
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Litt OT, men likevel.

    Jeg har fire objektiver til min Nikkormat FTN; 24/2.8, 55/3.5 (macro), 105/2.5 og 300/?. Fins den noen mulighet til å bruke disse objektivene på et Nikon digitalkamera?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Noen som har prøvd Alpha 100D fra Sony?

    Det ser riktig fristende ut.

    Selges for 5500kr på Elkjøp med et 18-70
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Digital speilrefleks

    Gjestemedlem skrev:
    Noen som har prøvd Alpha 100D fra Sony?

    Det ser riktig fristende ut.

    Selges for 5500kr på Elkjøp med et 18-70
    den er jo testvinner. sikker veldig bra til prisen og hvis du kun vil ha et enkelt digitalt speilrefleks, men mulighetene for oppgradering er jo ikke like stor i sony/minolta universet som i nikon, canon, olympus eller pentax -verdenen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.560
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Digital speilrefleks

    Parelius skrev:
    Litt OT, men likevel.

    Jeg har fire objektiver til min Nikkormat FTN; 24/2.8, 55/3.5 (macro), 105/2.5 og 300/?. Fins den noen mulighet til å bruke disse objektivene på et Nikon digitalkamera?
    Etter å ha konsultert Nikon bibelen og http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html#type drister jeg meg utpå med et svar. Har ingen erfaring med så gammelt utstyr. Med tanke på at Nikkormat FTN er fra tidsrommet 1967-1975 ser det ut til at det er heller tvilsomt om de vil fungere på dagens dSLR, men du er litt sparsom med opplysningene da f.eks 24mm f/2,8 ble lansert i 1967 og er fortsatt i produksjon, dog etter flere oppdateringer. HVIS det er pre AI objektiver (1959-1977), vil du ødelegge kamerahuset hvis du prøver. Er objektivene fra etter 1977 vil de i de fleste tilfeller uten videre passe, men du må opp i D200 (eller "høyere") for å få lysmåling.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Sv: Digital speilrefleks

    Gjestemedlem skrev:
    Noen som har prøvd Alpha 100D fra Sony?

    Det ser riktig fristende ut.

    Selges for 5500kr på Elkjøp med et 18-70
    Jeg var rundt og så litt på diverse kamera i dag.

    Så litt på denne og. Virket kjapp på fokusen, men litt billig og slarkete i objektivet kanskje.
    Men det var jo bare helt overfladisk jeg fikk sett på denne.

    Prøvde d40 og d80. Frister mest med d80, kanskje mye på grunn av linsen på 18-135 som følger med. Litt tyngre og større var det jo, men det er jo litt å dra på uansett hvilken man velger.

    Typisk at mange av butikkene som annonserte den ikke hadde den inne... :-\
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    Wishmaster skrev:
    Etter å ha konsultert Nikon bibelen og http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html#type drister jeg meg utpå med et svar. Har ingen erfaring med så gammelt utstyr. Med tanke på at Nikkormat FTN er fra tidsrommet 1967-1975 ser det ut til at det er heller tvilsomt om de vil fungere på dagens dSLR, men du er litt sparsom med opplysningene da f.eks 24mm f/2,8 ble lansert i 1967 og er fortsatt i produksjon, dog etter flere oppdateringer. HVIS det er pre AI objektiver (1959-1977), vil du ødelegge kamerahuset hvis du prøver. Er objektivene fra etter 1977 vil de i de fleste tilfeller uten videre passe, men du må opp i D200 (eller "høyere") for å få lysmåling.
    Takker for hjelpen. Alle objektivene er nok fra før -71. Vel vel, da er det bare å pakke det bort da, kanskje. Jeg har liksom ikke mulighet til å gjenoppta en gammel hobby med mørkerom etc. Så mye enklere med datakraft.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.560
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Digital speilrefleks

    Parelius skrev:
    Takker for hjelpen. Alle objektivene er nok fra før -71. Vel vel, da er det bare å pakke det bort da, kanskje. Jeg har liksom ikke mulighet til å gjenoppta en gammel hobby med mørkerom etc. Så mye enklere med datakraft.
    Du skal ikke se bort ifra at det finnes adaptere for bruk av eldre objektiver på nyere hus, ganske sikker på at det gjør faktisk, men da må det selvsagt brukes helmanuelt. Hvis det fortsatt høres ut som et interessant prosjekt, anbefaler jeg at du gjentar spørsmålet på akam eller på Nikonians hvis du behersker engelsk.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Sv: Digital speilrefleks

    Wishmaster skrev:
    ....., hvis du behersker engelsk.
    Akkurat det har jeg en mistanke om at den godeste Parelius gjør. ;)
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Sv: Digital speilrefleks

    Parelius, D200 klarer eldre objektiver og er jo uansett et kjempekamera dersom man vil betale så pass for et kamera.

    Til den som spurte om Alpha 100. Jeg har den, veldig fornøyd. Beste kamera i dag billigere enn d200 etter min mening, ettersom det virker som Pentax 10 har litt problemer med jpeg (barnesykdom, firmware?). Utrolig skarp og mye informasjon i bildene. Fått litt ufortjent pepper for støy ved 1600 iso (eg iso 2000). Støyen kan minimeres valgfritt ved pp og riktig ekspnering, men et undereksponert bilde på 1600 kan bli en lei opplevelse i fotobutikken. Støyen er ikke så pen som d200 sin men jeg synes det er behagelig for å være et digitalt kamera. Her er et bilde hvor iso 1600 støy er presset frem som en effekt.
    Bildet er tatt i Norge av en som kaller seg Nordstjernen på dpreview forumet.

    Angående oppgraderinger: Sony har overtatt Minolta. Alpa 100 er egentlig et Minolta kamera med Sony klistremerke og finesser. Det kommer to kamera innen et år. Utfra rykter og bilder ser det ut som et proffkamera som blir som et Minolta 9 klasse kamera. Topp byggekvalitet, fullformat, pentaprisme etc og et entusiast kamera med mulig cropfaktor 1,3 eller bedre. De fleste linsene som finnes originalt til Minolta/Sony + Carl Zeiss objektivene er fullformat. Fordelen med en cropfaktor er at det blir lettere å implementere bildesstabilisator. Med lite støy på høyiso, overtruffen bildekvalitet og innebygd stabilisator kan det godt hende at Sony når målet sitt med å bli raskt en dominerende faktor på slr-siden også.

    Jeg angrer som sagt ikke, men anbefalt senest for noen dager siden til min nevø å skaffe seg Olympus i stedet for. Han er kjempeforøyd og den lille 400en passet perfekt i hendene hans.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Sv: Digital speilrefleks

    Edit: bilde ble visst automatisk nedskalert og da var det ikke så lett å se hva jeg mente å vise.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Sv: Digital speilrefleks

    OKA skrev:
    Parelius, D200 klarer eldre objektiver og er jo uansett et kjempekamera dersom man vil betale så pass for et kamera.
    Takker. Må se litt på det; priset som en anstendig kabel, ser jeg!
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Har omsider kjøpt meg kamera. Det ble Nikon d80 med 18-135mm objektiv. Virker veldig bra så langt. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.499
    Antall liker
    11.455
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da kan du jo legge ut noen "prøvebilder" her på sentralen. Skal være mulig å laste opp direkte nå.
    Gratulerer med nytt flott kamera.
     

    zorry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    Da kan du jo legge ut noen "prøvebilder" her på sentralen. Skal være mulig å laste opp direkte nå.
    Gratulerer med nytt flott kamera.
    Riktig nok tatt med et Canon-kamera.


    135mm f/2,0
     

    Vedlegg

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Kan en laste inn direkte?! Tøfft, det må jeg prøve.

    Her er et bilde som hvor kamera er brukt som p&s av min nevø da han fikk prøve det. Det blir lite i formatet her så jeg tok også med et utsnitt fra samme bilde som viser bokeh og dybdeskarphet.


    Ja, dette var altså Sony med kitlinse. (som er en meget god kitlinse, testen som det ble visst til fikk ikke med seg kvaliteten ved denne.)
     

    Vedlegg

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.278
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Her er et utsnitt tatt med det andre kitobjektivet; 75-300. Håndholdt, 300mm og mange kvister mellom meg og ekornet. Morsomt likevel.
     

    Vedlegg

    zorry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Liten luring oppi treet der ja!

    Artig med bilder! Siden jeg fikk dslr i fjor har jeg dratt med meg kameraet overalt og tatt altfor mange bilder. Enda godt jeg fra tid til annen tar toget slik at jeg kan sitte der og slette det verste. Uansett, mulighetene for å lære mer og komme videre er ganske mye større enn i gamledager da filmen var dyr og lommeboka slunken.

    Et til fra meg også: 135mm f/2,0 Bokehen er ikke så verst på dette heller
     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    bambadoo skrev:
    Da kan du jo legge ut noen "prøvebilder" her på sentralen. Skal være mulig å laste opp direkte nå.
    Gratulerer med nytt flott kamera.
    Takk for det! :)

    Har ikke fått tatt så mange enda, men fikk testet litt ut i helgen. Tok bla. noen bilder av datteren min i en sofakrok med iso1600 i dårlig lys som ble uventet bra.
    Mye som kan stilles og justeres...

    Her er noen jeg har tatt så langt, men de må jo forminskes ganske mye for å legges ut her.:
     

    Vedlegg

    zorry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    Takk for det! :)

    Har ikke fått tatt så mange enda, men fikk testet litt ut i helgen. Tok bla. noen bilder av datteren min i en sofakrok med iso1600 i dårlig lys som ble uventet bra.
    Mye som kan stilles og justeres...

    Her er noen jeg har tatt så langt, men de må jo forminskes ganske mye for å legges ut her.:
    Da jeg oppgraderte fra et kompaktkamera til dslr i fjor kjøpte jeg også en god bok for å lære litt mer om sakene og fant ut at det er mer mellom himmel og jord enn jeg i utgangspunktet trodde. Men dette er kanskje et stadie du allerede har passert?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn