Ble til at jeg bestilte Fluid Damperen nevnt over. Skal analysere litt og presentere resultatene her i tråden når jeg får prøvd den ut.
Nå har jeg analysert og korrigert med skreddersydd High Pass på alle rippene, på min beskjedne vinylsamling. Noen ganger er det greit å ikke ha så mange
Har blitt masse lytting også - opplever forbedring på alle - i varierende grad. De med minst forbedring var de som hadde minst lavfrekvent støy - og låt veldig bra fra før - dette var veldig få. Veldig mange fikk et bra løft.
En ting jeg tenkte mange ganger underveis når jeg lyttet til låter etter korrigering var - dette er den lyden jeg husker fra 60-90 tallet - det høres "riktig" ut. Dette er egentlig litt av det samme jeg tenkte med gang jeg begynte å spille vinyl for et par tre år siden igjen - etter mange års pause - men denne runden har tatt det enda et steg nærmere.
På denne tiden hadde jeg ikke sub og tviler på om noen høytalere jeg eide leverte særlig under 40Hz - antagelig samme med RIAA & forsterkeri - det gikk nok ikke særlig dypt. Hadde jeg High Pass/Rumble Control, husker ikke. Kan det være noe av årsaken til at jeg tenkte slik jeg gjorde? At jeg får noe av det samme resultatet med denne fjerningen av de lave frekvensene...
Er noen unntak, særlig ett - Pink Floyd - The Wall, den låter på ingen måte slik jeg husker det fra den gangen jeg spilte den i gamle dager. Den låter på anlegg nå med sub osv - som lever lavere - veldig mye heftigere
0-100Hz spectrum av hele side 2 på vinyl 1 på The Wall:
Et stykke ut i sporet begynner Young Lust og den går helt ned til bunns.
Ellers typisk for denne tiden er mer som for eksempel Queen med Jazz fra omtrent samme tid, her er hele side 1 på vinyl:
Her skjer det ikke stort under 45Hz.
Har vært en fin runde dette, noe jeg er glad for at jeg gjorde - har blitt mer positivt innstilt til vinylen, ganske mange flere album nå som foretrekkes enn den digitale utgaven.
Synes vinylene etter korrigering har kommet opp på digitalt nivå mtp presisjon og detaljer oftere - som regel har de bedre mastering - etter min smak - og jeg finner derfor flere vinnere.