Ønsker anbefaling Digitalisering av vinyl, Needle drop, erfaringer og tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg spiller musikk innenfor en sjanger som ikke akkurat er kjent for å ha god lyd i skivene. Når slike diskusjoner som vinyl kontra cd dukker opp så henviser jeg til Mastodon - Crack The Sky. Har den både i cd og vinyl versjonen og cd klarer jeg ikke å spille meg gjennom uten å bli trøtt i hodet. Vinylen derimot oppfatter jeg på en helt annen måte. Der er det ikke bare en vegg av lyd som kommer mot en. Normalt spiller jeg rundt 70 dB så det er ikke volumet som påvirker i for stor grad. Når jeg har testet forskjeller så måler jeg dB på begge versjonene slik at de er tilnærmet lik.

    Det er forskjellig master for cd og vinyl. En vinyl presset på cd-master ville ikke være mulig å spille. De kan tillate seg adskillig mer i det digitale domene enn det som er mulig i det analoge.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2

    bluesman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    193
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort dette i snart 8 år tenker jeg. Har en Lynx Hilo som brukes med Vinyl Studio. Ønsket å digitalisere musikken, både pop/rock og klassisk. Ferdig med pop/rock og i god gang med den klassiske delen. Ikke sikker på om jeg kommer til å bli ferdig med den noen gang!? Gjør det enkelt, digitaliserer til 88/24, med en forsiktig cleanup. Dvs. fjerning av lett knitring og småpops, dette klarer vinylstudio fint. Har ikke tatt tak i noen grove clicks/pops, så der det er stopp, løftes pickup'en forbi og jeg prøver å lage en myk overgang, perfekt nei. Har og mye gammel klassisk fra før 1953/54(reprints), der gir vinyl studio mulighet for å plukke fram riaa-kurver. Så skal jeg og si at jeg foretrekker lytting på selve vinylen framfor den digitale varianten, men alderen sniker på og.....den digitale varianten fungerer bra! Skanner album forsider og baksider vha. Plustek OpticPro A320, denne klarer nesten hele omslaget på de aller fleste. Blir borte litt på en eller to sider avhengig av hvordan omslaget plasseres. Får med all nødvendig info. Godt nok for meg.

    Tillegg:
    Det går selvfølgelig litt tid til redigering. Needle drop er ikke noe problem. Kan mute et av riaa-trinnene, men velger å lage et lite ekstra spor mellom needle-drop'en og starten på sidene, som så fjernes ved save tracks.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bare for å avslutte diskusjonen oppfordrer jeg deg å se denne videoen. Her sammenlignes samme master på vinyl vs digital. Så selv om ikke, min noe kjappe, antagelse om at klikk og pop er hovedårsaken til avviket er det likevel et beviselig stort avvik mellom digital og vinyl. Tipper da at årsaken ligger i at man på vinylen setter fysiske masser i bevegelser og at man får store oversving. Store fysiske masser sammenlignet med fotoner og elektroner. Tipper avviket vil være mindre om man hadde brukt båndspiller, derfor skrev jeg bevisst ikke digital vs analog lengre oppe.

    Uansett, avviket er såpass stort at du burde, om du er så lidenskapelig opptatt av dynamikk som du hevder, faktisk ta innover deg denne realiteten. Kanskje man i fremtiden finner en metode for å kompensere for dette avviket, men det tror jeg krever vilje og innsats fra de som faktisk sitter med masterne.

    Jeg har sett videoen tidligere og har ikke noe å utsette på den.

    Men har nå digitalisert noen hundre vinyler og - jeg gjentar - DR tallene samsvarer godt med opplevd dynamikk til stor del - noen unntak finnes - som tidligere nevnt. Faktisk fungerer tallene så bra, at jeg med stor treffsikkerhet gjetter hva tallet vil havne på.

    Men det er litt kjedelig å gjenta seg hele tiden, så vi stopper her.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men det er litt kjedelig å gjenta seg hele tiden, så vi stopper her.
    Greit, du inntar sedvanlig "kabel" tilnærming til dr tallene og inntar en subjektiv defensiv holdning. Helt i orden for meg. Men hver gang du kommer med dine dr tall kommer jeg med mine kommentarer. Blåser i om det kjeder deg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    aha, a man on a mission, artig - men kan du ikke heller gjøre det i en annen tråd?

    Prøve å holde litt postiv vinyl spirit her (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har en del erfaring med et helt annet utgangspunkt, nemlig som nedlaster og bruker av filene.
    Mine første og kanskje mest formative år som musikkelsker var med kassetter og walkman som kilder. Deretter mange år med CD'er. Deretter ripping av CD til filer, streaming fra NAS og Spotify/Wimp/Tidal, og kjøptehighres filer fra HD Tracks etc. Etterhvert ble imidlertid frustrasjonen over elendig lydkvalitet og manglende mulighet til å kjøpe musikken man ville ha i den kvelityeten og det formatet man ville ha, så stor at jeg søkte andre muligheter. Jeg kom over needledrops og fora hvor man delte slikt. Jeg var mildt sagt forundret over å finne amatørmessige needledrops gjort på enkelt utstyr som låt bedre enn CD, streaming og selv highres filer som var tilgjengelig. Etterhvert fant jeg noen få av disse personene som var konsistent dyktige og delte highres needledroops av fantastisk musikk, som ofte ikke var tilgjengelig på annen måte. Det var en helt ny verden for meg. Både av musikk jeg ikke kunne finne digitalt på noe vil og når det gjalt lydkvalitet.
    Noen ganger bestilte jeg sogar vinyl som ble sendt til min favorittripper. Han rippet, delte på sitt forum og beholdt platene. Alle var fornøyde inkluder meg som både fikk filer med bedre lyd enn jeg fikk tak i på normal måte og som slik ikke bare var free rider.

    Selvsagt var jeg ikke ukjent med at vinyl kunne låte bra. Jeg hadde bare delvis fortrengt det og unngått å kjøpe platespiller og plate av pratiske hensyn. Kombinert med savnet etter et fysisk format, ritualet med å lete etter musikk, det å gå i platebutikker og snakke musikk så var erfaringene med needledrops tungen på vektskålen som fikk meg til å kjøpe platespiller for tre år siden. Altså en helt annen "vinylkarriere" enn normalt. Og lydkvaliteten i nedlastede needledrops ift. andre tilgjengelige formater var det som fikk meg i gang. Litt over tre år, 1100 album og to platespillere senere må jeg si som jeg har sagt om da jeg kjøpte Bergmann Magne, - jeg har angret hver dag siden! Jeg angrer på at jeg ikke gjorde der for lenge siden...

    Men altså, takket være at andre delte filer de har laget fra sine gamle og nye plater.
    Interessant historie!

    Ganske spesielt at du sendte vinyl til favorittripperen 😁 men så lenge alle var fornøyde (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har vært kun "digital" frem til i fjor. Synes det var en veldig slitsom jobb med å finne gode digitale versjoner av interessante album.

    Ofte for cd er det bassfattige varianter med litt mye diskant fra 80 tallet og noen remastrede varianter senere som har eq i orden, men er altfor komprimerte. Så en stor jobb med å finne "gull" der - men det finnes. Online streaming er veldig sjelden optimale utgaver.

    For vinyl er det mye enklere synes jeg - egentlig bare å handle vinyl og de matcher som regel de beste digitale variantene - eller bedre. Har handlet rundt 50 stk vinylplater, nyutgaver, siden jeg havnet på vinylkjøret og kun noen få er bomkjøp.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg liker å analysere forskjeller jeg opplever på musikk - litt utdanne meg og lære meg kvaliteter som gir positive lytteopplevelser. Samt å optimalisere musikksamlingen min - hjelpe meg å spille de utgavene som låter best.

    Digitalisering av vinyl gir meg mulighet til dette også på sort gull.

    I går digitaliserte jeg den ganske nye Dire Straits Studio Album boksen. Og hadde store forhåpninger om lyden på 2x33 rpm utgaven av Brothers in Arms - som er inkludert. Jeg har bare min gamle original fra 1985 på vinyl. 180 gr, mindre musikk innerst, full lengde på låtene osv - muligheter!!

    Ble litt skuffet.

    Her er første låt i Audacity, 2x33 rpm utgaven:


    Noen hakk er også med - (må lære meg fjerning av slik etterhvert)



    Gamle, tynne, slitte utgaven:


    en helt annen dynamikk på den gamle (DR tallene viser dette med stor treffsikkerhet - men jeg tar ikke de med her)

    Den gamle originalen blir ikke pensjonert enda.... :cool:
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    I audacity zoomer du bare inn på punktet helt til du man stå rett før det og benytter shift+høyre. Hvis du har zoomet rett vil kun et trykk til høre markere klikk og dermed kan du benytte analyser og deretter reparer. Jeg lytter først om det ef plagsomt før jeg gjør dette.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fått in Freddie i pcen, bra ex, låter fint



    Beholder klistermerket fra den lokale platesjappa - som dessverre er borte for en stund siden. Men har redigert vekk prislappen på 79,50 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    På RIAA bruker jeg disse innstillingene:

    Magic for å dempe klikk osv, fungerer bra:



    I tillegg er disse default, high & low pass:



    Har tenkt på å bruke 48kHz, ser ikke helt behovet for 96kHz her? Men beholder 24 bit.
    Du bør bruke høyere øvre grense på HI , når jeg måler med REW digitalt til pc ser jeg at frekvensen rulles av langt før 20k,Har også skaffet meg en Toslink/Usb converter så jeg kan ta Puffin sin digitale Toslink rett i PC uten noen lydkort konvertering
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    For de som leker seg med måling av vinyl…
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du bør bruke høyere øvre grense på HI , når jeg måler med REW digitalt til pc ser jeg at frekvensen rulles av langt før 20k,Har også skaffet meg en Toslink/Usb converter så jeg kan ta Puffin sin digitale Toslink rett i PC uten noen lydkort konvertering
    Det samme skrev du i et innlegg, 1 april, i denne tråden 😁

    Men det skader ikke å gjenta et godt råd :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes det er spennende å direkte sammenligne vinyl med cd



    Liker lyden veldig godt på Super Trouper vinylen - skikkelig punch i trommene - den punchen fikk de ikke helt med på cden (2001 remaster).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg driver ikke med dette lenger, men for en tid tilbake så digitaliserte jeg en del vinyl som ikke var tilgjengelig på noe annet medie før jeg solgte unna både platesamling og avspillerutstyr.

    Det som kanskje var litt radikalt var at jeg ikke brukte noen RIAA. Platespilleren ble plugget inn i MIC inngangene på en RME Fireface og så spilt inn direkte på PC. Dette for å få en så kort signalvei som mulig. Sørget selvsagt for nok headroom ved opptak, kanskje så mye som 10 dB. RIAA korreksjonen ble så gjort digitalt. Jeg tok også og kuttet av alt under 25 Hz med et fjerde ordens filter. Og en litt radikal ting - summerte alt under 100 Hz til mono. Bassen er mono uansett på en LP. Men dette gjør at overflatestøy reduseres ganske kraftig. Til slutt litt nivåjustering, oppdeling i enkelspor lagret som FLAC, og tagging av filene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Legger inn dette innlegget fra en annen tråd her også, passer bedre her. Fjerning av lavfrekvent støy.



    Ser ut som støyen nede i 10-15Hz er fra selve platen.

    Fant frem en gammel rip fra rimelig Yamaha platespiller - utstyrt med AT3600 tror jeg - RIAA innebygget i surround prossessor 😲 :ROFLMAO: ingen demping av lavere frekvenser - ikke noe high pass:





    Samme låt/plate med litt dyrere Technics platespiller & Nagaoka PU, Puffin RIAA med demping av lavere frekvenser, high pass inkoplet:




    Og sist med mer aggressiv high pass i Audacity på Technics rippen:




    Lurte litt på det i denne tråden for en stund siden:


    Hjelper godt med high pass fra Puffin - men blir perfekt med en runde til i Audacity.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder på å korrigere alle mine vinylripper - fjerne denne lavfrekvente støyen. Har kommet et stykke ut i bokstaven B :cool:



    Lytter på skivene etterhvert som de korrigeres.

    Økningen i lydkvalitet er størst med mitt headset - men lytter også en del til pc oppsettet - Genelec 8330 + SVS SB1000 - som egentlig ikke klarer å spille så lavt - 10-20Hz. Men lyden oppleves allikevel bedre her også, overraskende nok bedre bass, mer definert. Varierer litt fra plate til plate - men alle får et løft. Merkelig.

    Jeg er veldig forsiktig og sjekker hvor støyen ligger på flere låter på hver plate og setter inn filter langt under "musikken" - samtidig som jeg fjerner mest mulig støy. Bruker HP filter varierende mellom 10 - 30 Hz med 24dB/Octave, 15Hz er mest brukt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Var litt spent i går kveld når jeg kom til bokstaven D - av ca 400 vinylripper var Let's Dance den som jeg fikk best lyd ut av, når jeg rippet de tidligere.

    Jeg lurte veldig på hvordan støyforholdene på den var



    Første album som egentlig ikke trengte noen hp filtrering, kjørte det allikevel :ROFLMAO: Det er en sammenheng med hva jeg opplever som god lyd og denne lavfrekvente støyen. Opplever nå at flere album etter støyfjerning kommer opp på dette nivået.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siden jeg analyserer hver plate kan jeg se dypt bassen går på de - typisk er at det gir seg rundt 40 Hz. Men noen få går en del dypere, særlig nyere utgivelser, denne er et godt eksempel:



    2021 utgivelsen av Eagles albumet Long Road Out of Eden

    Med støtte forbi 30Hz

    Hvis man ser på Frequency Analysis vinduet - ser man også noen syke topper ved rundt 8 kHz og 20kHz - det er fordi skiva høres helt jævlig ut, som om man drar en isoporbit på vinduet og samtidig drar en gaffel på spisebordet, mens man lytter. Uheldig med det albumet, kvalitetssikringen er ikke slik den var.

    Men bassen er meget bra :cool::LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Enkel oppskrift for å bruke Audacity for å sjekke hvor god avrullning man har ved lave frekvenser:

    Importer filen i Audacity - fylle hele skjermen for bedre oversikt:





    Klikk så på det øverste segmentet i kolonnen til venstre - det som har filnavnet - i drop menyen som kommer opp klikk på Spectrogram:


    Da skifter visningen

    Klikk så igjen i samme feltet - velg Spectrogram Settings i drop menyen:




    Velg 100 i Max Frequency (for å sjekke 0-100Hz)

    Velg høyeste verdi (nederst) i Window size for max oppløsning (her kan du også variere Range verdier for å se hvor høy støyen er) - velg så OK



    Her kommer det uønskede frekvensbåndet rundt 10Hz frem.





    Dette kan man fjerne. Klikk på "Effect" i topp menyen - velg "High Pass Filter" i drop menyen:



    Da går visningen i negativ

    I ruten som vises kan ønsket frekvens & bratthet velges:




    Klikk OK for å fjerne:




    Så kan man velge Edit i toppmenyen for Undo og etterpå Redo for å se hva som skjer i visningen

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lurer litt på om dette med Fluid Damper går etter det samme problemet



    It would be better if we could call this behavior "Dynamic Ridgidity" for that better describes what is happening. Functionally when a tonearm reacts to the resonant frequency it produces a peak of output energy. This is seen as woofer pumping which is essentially the stylus over reacting to a small warp in the records surface. Fluid damping stops the stylus from over reacting. That is what is "damped". It all occurs at frequencies below 10 hz and has no impact whatsoever on audible dynamics. In otherwords, do not confuse damping of resonance with damping of dynamics they are not related in any way.

    Hadde vært spennende å skaffet en slik og analysert før- og etter spectrum. Får se om jeg kanskje slenger inn en bestilling på en slik dings.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Legger inn denne her også, visning av før og etter innsetting av high pass filter.



    Synes det er interessant at visningen ble "more porcupine" etter man setter inn et filter på 30Hz 24dB/oct - i stedet for at nivået bare ble lavere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ble til at jeg bestilte Fluid Damperen nevnt over. Skal analysere litt og presentere resultatene her i tråden når jeg får prøvd den ut.

    Nå har jeg analysert og korrigert med skreddersydd High Pass på alle rippene, på min beskjedne vinylsamling. Noen ganger er det greit å ikke ha så mange :ROFLMAO:

    Har blitt masse lytting også - opplever forbedring på alle - i varierende grad. De med minst forbedring var de som hadde minst lavfrekvent støy - og låt veldig bra fra før - dette var veldig få. Veldig mange fikk et bra løft.

    En ting jeg tenkte mange ganger underveis når jeg lyttet til låter etter korrigering var - dette er den lyden jeg husker fra 60-90 tallet - det høres "riktig" ut. Dette er egentlig litt av det samme jeg tenkte med gang jeg begynte å spille vinyl for et par tre år siden igjen - etter mange års pause - men denne runden har tatt det enda et steg nærmere.

    På denne tiden hadde jeg ikke sub og tviler på om noen høytalere jeg eide leverte særlig under 40Hz - antagelig samme med RIAA & forsterkeri - det gikk nok ikke særlig dypt. Hadde jeg High Pass/Rumble Control, husker ikke. Kan det være noe av årsaken til at jeg tenkte slik jeg gjorde? At jeg får noe av det samme resultatet med denne fjerningen av de lave frekvensene...

    Er noen unntak, særlig ett - Pink Floyd - The Wall, den låter på ingen måte slik jeg husker det fra den gangen jeg spilte den i gamle dager. Den låter på anlegg nå med sub osv - som lever lavere - veldig mye heftigere :cool:

    0-100Hz spectrum av hele side 2 på vinyl 1 på The Wall:



    Et stykke ut i sporet begynner Young Lust og den går helt ned til bunns.



    Ellers typisk for denne tiden er mer som for eksempel Queen med Jazz fra omtrent samme tid, her er hele side 1 på vinyl:



    Her skjer det ikke stort under 45Hz.

    Har vært en fin runde dette, noe jeg er glad for at jeg gjorde - har blitt mer positivt innstilt til vinylen, ganske mange flere album nå som foretrekkes enn den digitale utgaven.

    Synes vinylene etter korrigering har kommet opp på digitalt nivå mtp presisjon og detaljer oftere - som regel har de bedre mastering - etter min smak - og jeg finner derfor flere vinnere.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Legger inn denne her også, visning av før og etter innsetting av high pass filter.



    Synes det er interessant at visningen ble "more porcupine" etter man setter inn et filter på 30Hz 24dB/oct - i stedet for at nivået bare ble lavere.
    Blir spennende å følge med den oljedemperen 👍

    Om overstående animering er korrekt merket viser den at det foregår noe mer enn bare 24 dB cut ved 30 Hz her.
    Man vil normalt ikke se amplitudeøkning når man fjerner deler av spektrum. Kan det være filene også blir nomalisering før dither når de lagres? Eller at selve filteret gjør gain reduksjon pre prosessering og utfører normalisering i post og filene derfor får høyere volum?

    DeltaWave gjør det enklere å forstå ulikheter mellom filene hvor den matcher og men også viser gainforskjell på filene før den sammenligner spektrum.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har kun kjørt hp filter på gifen over - ikke noe annet.

    Men filene har ikke høyere lydstyrke etter kjøring av hp - jeg kjører gain scan av filene etterpå og de har bestandig samme verdi som før.

    Ca 1 av 10 album får et ekstra DR poeng.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Samtidig viser animering fra post #64 amplitudeøkning med peaker +0,3 dB. Derfor jeg undrer om HP filteret i Audacity gjør noe bak døren som vi ikke er informert om. Vi burde jo ellers kun se filterfunksjon i spektrogrammet. Faseendring mellom filene (som man også kan skjekke med DeltaWave) er også forventet, men animasjonen viser vitterlig økt amplitude i filen hvor man i teorien kun skal ha tatt bort informasjon.

    Denne skjermdump bekrefter min mistanke. Dette er 'Hatesong.wav' rippet fra CD. Den er originalt mastret til nær 0 dBFS og når man setter på et 35 Hz/24 dB high-pass filter i Audacity klipper filen. Dette vise at man får volumøkning med gitt filter. Mulig er det så enkelt som oversamples over som er årsaken til dette fenomenet som da teoretisk er ørlite mindre med 48 KHz SR.
    1673137908778.png


    1673138116636.png


    DeltaWave viser det er 0,476 dB forskjell mellom original Hatesong og den med 35 Hz / 24 dB filter fra Audacity. Trolig er forskjellen enda større da dette er hele headrom fra den originale 'Hatesong' filen. Jeg tar derfor og nomaliserer filen til -6 dB og tester på nytt med 35 Hz/24 dB filter og DeltaWave. Som man ser ender vi opp med en forskjell på +3,886 dB Peak etter at high-pass filter er brukt på filen. Jeg spekulerer i om ikke dette kan være den mest avgjørende forskjellen i lytteerfaring gjort i dette prosjektet?
    Initial peak values Reference: -6,095dB Comparison: -2,209dB
    Initial RMS values Reference: -19,502dB Comparison: -19,643dB
    Delta Spektrogram viser at hele frekvenspekteret er endret når vi sammeligner original fil med den som har på seg high-pass filteret fra Audacity. Dette er dog som forventet når amplitude er endret. I en perfekt verden burde det likevel være en gjevn farge på dette spektogrammet over 35 Hz. Som man ser påvirker filteret som alle filtre som opererer i passband hele frekvenspekteret mer eller mindre ulinjært.
    oppløsning +/- 3 dB
    1673139333744.png

    Et slikt filter kan for alt det man vet være forskjellen på en 1000,- streamer og en til 70.000,-.

    1673143834498.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fin liten utredning det der. Og det er korrekt - jeg har selv stått på litt for at folk skal senke nivå får å ta høyde for hevningen som kommer ved bruk av bass management - eller romkorr/eq i det hele tatt.

    Men det skjer altså ikke her.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her er "synderen":



    Her er begge album - det øverste før rensing av støy og det nedre etter. - Begge har et resultat på -1.19 Gain - noe som viser at det ikke har skjedd noen endring i lydstyrke på dette decimalnivået albummessig.

    Men ser man nøyere er det det små endringer filmessig.

    Før endring:





    Etter endring:


    Låten i gifen er Gift of Screws.

    Men ganske store endringer i peak - som også gifen viser.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mer om låten i gifen, før (rett fra platespiller med 20Hz HP fra Puffin RIAA):



    Etter HP filter i Audacity:



    Gifen veksler mellom disse to.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    I dag har jeg digitalisert en stor favoritt - Jeff Wayne's Musical Version og War of the Worlds.

    Et album som jeg først hørte når jeg ble med en kompis hjem fra ungdomsskolen og vi rotet i platesamlingen til storebroren hans - og så det ultrakule coveret og heftet som fulgte med - scary scifi stuff var min greie :cool: Masse kul musikk og Richard Burtons stemme.

    Har dette albumet i en del varianter nå - vinyl, cd, sacd og kan høre det i Atmos på Apple Music - i tillegg 2 varianter av live perfomance på dvd & blu ray.

    Bra lyd på 2018 vinylen jeg har kjøpt. I tillegg til å scanne coveret som vanlig - scannet jeg også heftet som følger med - så man kan bla i det mens man lytter - laget en pdf av det så man kan bla - her vist i 2 skjerms løsning

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Fin liten utredning det der. Og det er korrekt - jeg har selv stått på litt for at folk skal senke nivå får å ta høyde for hevningen som kommer ved bruk av bass management - eller romkorr/eq i det hele tatt.

    Men det skjer altså ikke her.
    Om du tillater konkludere jeg anderledes :) Post#70 bekrefter egentlig det jeg forsøker vise i post #68. At det foregår en amplitudeøkning ved bruk av HP filteret i Audacity.

    Klipp og lim fra post #70 og man ser det tydelig også med verktøyet her benytter til gain testing som også viser økning i amplitude på opp til ca +1,84 dB hvor man da samtidig ser at DR verdier begynner endre seg.
    Om økt DR her skulle skyldes redusert subharmonisk støy finner jeg det underlig at vi ser en korrelasjon mellom økt amplitude verdier og økt DR for nettopp disse sporene?
    1673189440469.png


    Gitt vi jobber med lav sample rate her heller jeg til at fenomenet skyldes intersamples over. Vi ser det som peaker med ulike verdier for alle sporene. Klarer ikke se for meg noe annet som kan gi samme effekt som ligner en "expander".
    Om man på nytt legger samme HP filter på en modifisert og lagret versjon av filen med lav SR 44.1 ser man som forventet fortsatt økning, men nå i mindre grad i testen gjort her.

    @MrSpock Og hvilken versjon av HP filteret er med i din Audacity installasjon? Finner info ved å klikke Manage > About i HP dialogen.
    1673187141418.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mitt svar er basert på at det her finnes masse headroom og det finnes ingen problem med at peakene økes i det nivået vi ser.

    Derimot er det et stort problem for cden som du viste til - det er nesten standard for digital musikk. Klippes friskt om man ikke senker.

    Filterversjon:

     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Mitt svar er basert på at det her finnes masse headroom og det finnes ingen problem med at peakene økes i det nivået vi ser.

    Derimot er det et stort problem for cden som du viste til - det er nesten standard for digital musikk. Klippes friskt om man ikke senker.
    Min siste post benytter dine filer i forsøk på å vise at samme skjer i din ende. Samt i post #68 viser jeg at jeg lager headroom i testfilen ved å normalisere den til -6 dB før prosessering. Ukjent variable her er om vi er på samme HP filterversjon. Min er v.2.3.0 by D. Mazzoni

    Om fenomenet med amplitudeøkning i HP filteret faktisk skyldes oversamples over spiller det beviselig ingen rolle om det er headrom i filen slik det gjør ved avspilling og prosessering. Det eneste som kan påvirke resultatet statistisk og dermed også DR er sample rate. Høyere SR vil statistisk bedre demetere for oversamples over. Men peak verdiene kan teoretisk fortsatt kunne treffe omtrent like uheldig uavhengig av SR typisk benyttet til audio.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tror jeg har falt av lasset for en stund siden..... :ROFLMAO:


    Ja, peaker øker - nei rms øker ikke noe signifikant?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt tilbake til digitalisering av vinyl - Jeg er veldig interessert i de fordelene dette kan gi - både ved etterbehandling på pcen og tiltak man kan gjøre ved opptak - i og med at man kun gjør opptaket en gang - så kan man legge litt mer arbeid i det - en hvis man spiller skiva - som "normalt".

    Dette kan gi at man spiller en perfekt "utgave" av vinylen hver gang digitalt.

    Man har selvfølgelige ting som å sørge for å vaske platen, rense stiften, fikse statisk osv.

    Noe annet som jeg har googlet frenetisk de siste dagene er en av de negative tingene med vinyl - Inner Groove Distortion - IGD.

    Ikke så lett å finne noen "harde" tall på hvor stort problemet er - men man kan nok si at hifi-kvaliteten lett kan være bare halvparten på siste sangen i forhold til første låt. Formatets begrensinger, det er naturlig. Dette er hvis alt er gjort riktig på en perfekt utgave - en laber produksjon eller slitasje kan gjøre det verre.

    Så jeg vurderte om det var noen tiltak man kunne gjøre når man digitaliserer vinyl - mtp IGD. For eksempel bruke 2 forskjellige oppsett til å ta opp et album - et best for de første låtene og et for de siste. Leste en del om innstillinger for PU - hvor en del er mer fokusert på å redusere forvrengning innerst.

    Testet litt her selv - og en viss forskjell er det nok, men etter min erfaring er den veldig liten i forhold til forskjellene mellom en god og en dårlig plate. Kanskje verdt det for de få spesielle favorittskivene. Men ellers ikke noe å bruke tid på - imo. Testet også flere forskjellige PU - samme der, veldig liten forskjell i forhold til IGD.

    Leste også litt om mulighetene en Linear Tracking arm kan gi - de har ikke disse utfrordringene på samme måte - pu er bestandig justert perfekt? Men leste om mange med slike armer, som også opplever IGD. Det er nok også her noe å hente - men det også virker til å "drukne" i det store problemet som allikevel skyldes format/slitasje/produksjon. Jeg lurte litt på å skaffe en spiller til - men synes nå etter mye lesing at det ikke er verdt det.... på nåværende tidspunkt. Hadde vært kult å teste en slik spiller, har aldri eid en.

    Litt kjedelig, jeg trodde jeg var inne på noe bra der.

    Jeg har tenkt å sjekke ut mulighetene med De-Esser funksjonen som finnes i Audacity - da sibilanter/s-lyder problematikken er en del av IGD. Kan være noe å hente der.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ikke så lett å finne noen "harde" tall på hvor stort problemet er - men man kan nok si at hifi-kvaliteten lett kan være bare halvparten på siste sangen i forhold til første låt. Formatets begrensinger, det er naturlig. Dette er hvis alt er gjort riktig på en perfekt utgave - en laber produksjon eller slitasje kan gjøre det verre.
    Fun fact her er at nye SL-1200 armen er satt opp til å tracke med minimum feil på innerste sporene. Feilen som en slik kort 9" arm typisk har (oppgitt til 2 grader) er plassert ytterst på platen hvor den normalt har bedre kvalitet. En kan raskt få seg til å tenke at idéen er et forsøk på utligne gjennomgående kvalitetsopplevelse av hele skiven?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva med støyen der det ikke er musikk? Er det ingen forskjell på dine PU?
    Du tenker på den lave støyen rundt 10Hz som jeg har skrevet om her?

    Ja, den er til stede med alle PU - også på min andre platespiller. Mulig det skiller noe i frekvens og styrke, har ikke sjekket det. Bare sett at den er der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn