Dikemark, en byggetråd til....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Her er hva man trenger av deler, fra venstre:
PN16 (eller tilsvarende kabel med innerledere på 1mm i diameter)
PVC-rør fra Clas Ohlson, innerdiam 6mm.
Krympeslange, diam 12,7mm
Plastisolasjon 2mm i innerdiam (elnr 1800030, bytt siste tall for å få andre farger)
Bulletplugs (trenger vel ikke ytterligere forklaring?)
Bra tråd dette. Fikk lyst til å forsøke selv, jeg. Bortsett fra bullet-pluggen, er det mulig å kjøpe resten av delene på Biltema? Har ingen Clas Ohlson innen 10 mil fra her jeg bor. Er det eventuelt andre leverandører som kan være aktuelle for deler til denne (Jernia, Obs, Europris etc... ;) )
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Joda, skjønner jo at det er en mulighet, men det er liksom så greit å kunne titte litt i hyllene på egen hånd... ;)
Dessuten finner jeg ikke PN16-kabel noe sted på nettet. Plastisolasjonen er heller ikke så lett å finne.
PVC-rør er jo tilgjengelig fra Biltema, det samme er div. krympeslanger.

Så jeg spør derfor igjen: Hvor får jeg tak i PN16 og plastisolasjonen (2mm innerdiam)?
 
R

Rojoh

Gjest
PN-16 skaffes hos elektriker(bedrift). De har sikkert slik strømpe også. (Gul/grønn plastslange for jord). Hvis du spør pent, så får du sikkert litt gratis. Slike lengder vi snakker om her, er sånt som går rett i søpla til vanlig.
Mvh. Johan.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
er det noen som har benyttes spoletråd i dikemarken?!

bør jo være supert!!!
Eg har brukt "Trafo-tråd" som må være samme greia. Men min eine "dikemarken" har 0.25mm tråddiameter, linolje på 1ste lag silkestrømpe med en ren silkestrømpe utenpå der igjen, den andre 1.0mm tråddiameter og silkestrømpe (uten linolje). Ingen Slange på nokken av dei. Forrestten har RoDa dei begge til test og det blir spennande å høyre kva han meiner om dei
 
R

RODA

Gjest
Får gjenta meg selv........

Her er deleliste:

PN16 eller tilsvarende. Ikke nøye hva det er, bare det er kobber og 1mm i diameter
f.eks elnr 10 502 80 (PN16) (NB! sjekk lederdimensjon før kjøp!)
fra http://www.otranorge.no

"Blåsnor" er tilgjengelig i andre farger. (2mm i diam)
elnummer
18 000 30 - sort
18 000 31 - hvit
18 000 32 - blå
18 000 33 - rød
18 000 34 - brun
18 000 35 - gul/grønn
18 000 36 - gul/rød
se f.eks http://www.otranorge.no
selges bare i 100m bunter......

PVC-røret får du hos Clas Ohlson
49-409-10 10m 6mm innvendig diameter. (50,-)
(Biltema har nok tilsvarende)

Krympeslange får du hos Clas Ohlson
32-274 12,7mm innerdiameter. (36,- for 2m)
PERFEKT for bulletplugger!

Bulletplugger får du mange steder.
Anbefaler www.audiofoni.no (280,- for 4stk)

R
 

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Hallo RoDa!

Svært interessant dette Dikemark-prosjektet. :D Jeg har noen meter med Stripline signalkabel fra LC Audio liggende som du kan få hvis du er interessert i å prøve dem en Dikemark-variant.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Yell, Peter, KapteinUfattelig og J.Finvaag:
Dikemark-"kit" går i posten i morgen.  ;)
Brevet inneholder ca 4m kobber-ledere og ca 2m blåsnor.
Da trenger dere bare bullets og PVC-rør fra Clas (eller Biltema).

Gbatokai:
Det kommer noen meter "blåsnor" til deg og  :)

Mvh
Rolf
da blir det vil ett sett på en meter da, noen som har prøvd forsjellige lengder? kan det være lurt å lage dem så korte som mulig? er jo nokk blåsnor og ledere til to sett på en hal meter hver da???
 
R

RODA

Gjest
Tror ikke det er nødvendig å lage dem lengre enn de må være.

Jeg har brukt både meter og halvmeter uten å merke noen forskjell på det.

R
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
så bra da, da blir det vel kanjse to par på mei da:D
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
var da som pokker at audiofoni skulle være fri for bullet plug da, tror de skulle få inn nye til helga....
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hallo RoDa!

Svært interessant dette Dikemark-prosjektet. :D Jeg har noen meter med Stripline signalkabel fra LC Audio liggende som du kan få hvis du er interessert i å prøve dem en Dikemark-variant.
Hvorfor ikke prøve å snurre de opp selv og prøve, det er du selv som bør være fornøyd med lyden i eget anlegg ?
Det er jo det som er gøy med DIY :) prøve ut div. saker å ting selv for så å dele det med andre f.eks her hvis det viser seg å være vellykket. ;D
 

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Hva får deg til å tro at jeg bare sitter og ser på? ;) Jeg trodde kanskje at RoDa (og evt. du) kunne ha intresse av å prøve en Stripline variant, siden dere tydeligvis har tilegnet dere en god del erfaring under utvikling av kablen. Dessuten så er det morro å høre andres meninger. Vakke verre enn det, skjønner du! :)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Var i beste mening.
Har du prøvd den?
Synes det er gøy å høre andre sin oppfattning av div. forsøk, og hvis du har en mening i forhold til "orginal" dikemark så kan det selvfølgelig være av interesse å prøve for andre og.
 

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Jada, jeg skjønte at det var i beste mening. ;D Jeg har ikke laget meg en genuin Dikemark ennå, men det er bare et tidsspørsmål. Men jeg har funnet ut, i likehet med dere, at jeg foretrekker tvunnede kabler fremfor adskilte. Desverre har jeg et par andre fritidssysler også, slik at tiden (og til en viss grad pengene) ikke alltid strekker til. :'(
 

Maarten

Medlem
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei alle sammen.

I dag fikk jeg igjen min Surround prossesor fra Primare (P 30). Så nå har jeg endelig fått testet ut DIKEMARKEN på mitt oppsett (P 30 og Primare A30.5). Forløpig synes jeg det er en utrolig fin å stram bass. Bassen er der når den skal være der. Jeg må si meg mektig imponert over en sååå bra DIY kabel ;D ;D!!!

Tiden vil vise om den forsetter å er like bra, eller bedre :eek: En ting er sikkert, jeg skal ikke "kaste" bort mer penger på Nordost kabler. Synes faktisk at DIKEMARKEN er mer presis enn Nordost kablen, alt ble tightere. Men det er jo selfølgelig bare min personlige mening ;)

(Kablene jeg har testet dette opp mot er Nordost sine Red Dawn RCA.)

Mvh

M
 

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
47
Antall liker
5
Testing av DIKEMARK mot en variant.

Lånte noen DIKEMARKer som er lager etter oppskriften til RoDa (+ krympestrømpe og pyntestrømpe).

Mine DIKEMARKer er laget etter samme oppskrift men med forskjellig rør. Byttet PVC rør mot PUR rør.

Etter litt kobling av og på i en time.

Faktisk litt forskjell. Kan det være i produksjonen, eller hører jeg faktisk forskjell på materialbrukenmellom PVC (Polyvinylklorid) rør og PUR (polyuretan) rør.

Min (PUR) er litt "varmere" i lyden. Kanskje litt mindre detaljer i toppen, mens (PVC) kan tendere mot "litt" skarphet i kantene. Føler også at rommet er større i min (PUR) kabel. Liker bedre mellomtonen i min (PUR).......

Ikke så store forskjeller, men hørbart.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Testing av DIKEMARK mot en variant.

Lånte noen DIKEMARKer som er lager etter oppskriften til RoDa (+ krympestrømpe og pyntestrømpe).

Mine DIKEMARKer er laget etter samme oppskrift men med forskjellig rør. Byttet PVC rør mot PUR rør.

Etter litt kobling av og på i en time.


Min (PUR) er litt "varmere" i lyden. Kanskje litt mindre detaljer i toppen, mens (PVC) kan tendere mot "litt" skarphet i kantene. Føler også at rommet er større i min (PUR) kabel. Liker bedre mellomtonen i min (PUR).......

Ikke så store forskjeller, men hørbart.

Den skarpheten ? kan den komme av at kablen ikke har stått innkoblet i anlegget en stund ?
Min erfaring er at dette gjelder de fleste kabler, de låter litt skarpt og kantete med en gang de blir satt inn, selv om de er "innspilt". ;) ::)
 

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
47
Antall liker
5
Kan være, ..... :-/

Mine (PUR) hadde jo stått i anlegget i ukesvis, mens org (PVC) kom rett fra "posen".

Men jeg testet og byttet flere ganger i løpet av lyttingen, og dannet meg et bilde etter hvert.

Her er det ikke snakk om store forskjeller, men er fasinert over at de faktisk er der.....
 
R

RODA

Gjest
jensolav:

Er dine bygget opp "striks" etter oppskriften bortsett fra at PVC er byttet mot PUR?

En av mine kvasi-teorier er at røret demper "mikrofoni".

Krympestrømpe + pyntestrømpe vil gjøre at det blir en annen "demping" i kabelen...... ::)

Kan hende det gjør at lyden er anderledes? :eek:

R
 

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
47
Antall liker
5
Miner er helt etter oppskrift :) ned til minste detalj, med ett unntak, PUR slange. ;)

Spennende info, at PUR er antistatisk (sikkert en av grunnene at det brukes i trykkluftsstyringer, pnaumatikk).

Dette kan absolutt spille inn på lyden!

Har sett det at noen plasttyper som lar seg lade opp statisk, som et argument mot disse.

PUR slangen jeg har brukt kalles:
PU0508025C Blå (25m lengde, dim 8mm 5.5mm 9 bar)
og er levert av NORGREN.
(se http://webstore.no.norgren.com/frames.asp?gourl=/catalogue.asp )

Dikemark PUR:

 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hvor viktig vil det være med hvilket loddetinn man bruker? vill det gjøre neon store forsjeller med vilket tinn man bruker? bare bruke vanlig eller wbt, nordost???
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
må vel kansje se til å få skaffet noe sånt da, for å være på den sikre siden:p
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
513
Antall liker
161
Torget vurderinger
4
Mottok greiene igår, Roda (tusen takk!), så nå gjenstår det bare å få tak i Bulletene. Men Elnor i Oslo hadde ennå ikke fått dem inn så jeg må nok smøre meg med litt tålmodighet/linolje.
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Joda, skjønner jo at det er en mulighet, men det er liksom så greit å kunne titte litt i hyllene på egen hånd...  ;)  
Dessuten finner jeg ikke PN16-kabel noe sted på nettet.  Plastisolasjonen er heller ikke så lett å finne.
PVC-rør er jo tilgjengelig fra Biltema, det samme er div. krympeslanger.

Så jeg spør derfor igjen: Hvor får jeg tak i PN16 og plastisolasjonen (2mm innerdiam)?




C olson; Dagis for hjemme fedre....



-y
::) ;D
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Kan være, .....  :-/

Mine (PUR) hadde jo stått i anlegget i ukesvis, mens org (PVC) kom rett fra "posen".

Men jeg testet og byttet flere ganger i løpet av lyttingen, og dannet meg et bilde etter hvert.

Her er det ikke snakk om store forskjeller, men er fasinert over at de faktisk er der.....



Hmm.... trigger nysgjerrigheta du..... hvor får man tak idette PUR da?



-Y
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Hmm.... trigger nysgjerrigheta du..... hvor får man tak idette PUR da?



-Y


Tenk om jeg hadde lest hele tråden da..... Beklager maset!



-Y
::)
 
R

RODA

Gjest
Ang PUR/PVC

Dette høres ut som om den samme forskjellen som jeg opplever på ferske kontra "innspilte" kabler.

Dette jevner seg ut på ca 1-2 uker hos meg.
Kablene må "sette seg"

R
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Enig - kabelen var voldsomt fet i begynnelsen, men dette har bedret seg nå.
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Da er slangen på plass, takker Roda!! Blir nok flere av den sorten. RA sine har foreløpig måttet vike plassen mellom CD og pre. Så får vi se om en uke eller så, hvor dette ender. Men første inntrykket er ; OVERASKET!



-Y
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Da er slangen på plass, takker Roda!! Blir nok flere av den sorten. RA sine har foreløpig måttet vike plassen mellom CD og pre. Så får vi se om en uke eller så, hvor dette ender. Men første inntrykket er ; OVERASKET!
Har du brukt PUR-slange, yell?
Hvilken kabel er RA?
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Har du brukt PUR-slange, yell?  
Hvilken kabel er RA?

Neida, ingen PUR slange. C Olsons.... Og RA? Renaisance
audio, blue standard. Noe sølvgreier i en oljefylt slange, som jeg syntes låter bedre en det meste, har også denne typen til mellom tone og topp. Er helt konge syntes jeg. Og Nå er det DIker`n s tur. Er foreløpig tatt litt på senga for å si det sånn..... Skal bli spennende å se hva som hvirkelig skjuler seg i denne kontstruksjonen.


-Y
 
H

hvor_er

Gjest
Hvis du vil eksperimentere:
Under den voldsomste kabeldebatten med Duelund i fjor (på diamagnetikk og polare molekyler) kom det frem at antistatisk materiale er et must. Væsken som passer best molekylært er isopropanol. Dikemarks styrke synes å være solid core og tvinning. Hva da med: Isopropanolfylte PUR-slanger med Dikemark. Isopropanol er hovedbestanddelen (utenom vann) i vindusspylervæske. Den er attpåtil blå :-*
Altså: frem med kanylene ! En dært lim i hver ende av kabelen, en nålespiss for evakuering av luft, den andre injiserer spylevæsken.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Hvis du vil eksperimentere:
Under den voldsomste kabeldebatten med Duelund i fjor (på diamagnetikk og polare molekyler) kom det frem at antistatisk materiale er et must. Væsken som passer best molekylært er isopropanol. Dikemarks styrke synes å være solid core og tvinning. Hva da med: Isopropanolfylte PUR-slanger med Dikemark. Isopropanol er hovedbestanddelen (utenom vann) i vindusspylervæske. Den er attpåtil blå  :-*
Altså: frem med kanylene ! En dært lim i hver ende av kabelen, en nålespiss for evakuering av luft, den andre injiserer spylevæsken.
Interessant tanke, men kanskje litt mer brannfarlig enn man kunne ønske?!
 
H

hvor_er

Gjest
Denne blir fuktigere enn Duelunds hydrofile porøse linolje / hårrørssystem. Oigh: Spylevæsken brenner ikke
 
R

RODA

Gjest
Under den voldsomste kabeldebatten med Duelund i fjor (på diamagnetikk og polare molekyler) kom det frem at antistatisk materiale er et must.
Jøss! Har det komeet frem fakta om hva som lyder bra av kabler?? ;)
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Blir mer og mer imp! Låter stramt og fint, har god gjennomsiktighet, men er muligens litt ivrig i toppen? ...foreløpig. Men dette er jo selvsagt i mitt oppsett, og opp i mot RA kabelen. RoDa, er det en ide med en leder til, som skjerm, koblet til i sender enden, men ikke i motaker? Ala RA? Ser ut til at RA kabelen er flettet på vanlig "hår" måte,men at kablene ligger ca 90 grader på hverandre, har dette noe å si?, Trigger nysgjerrigheta dette.... Konge Prosjekt dette. TY! til konstruktør og pådriver! ;D


-Y
 
R

RODA

Gjest
Hei

Jeg ville ikke endret på noe ift "original".
BHO har prøvd det meste, og alltid med samme resultat:
Original er best-lydende.
Det JEG tror er skummelt/vanskelig med tre ledere er at de MÅ være like lange. Det jeg har prøvd av fletting har hatt en "dvask" lyd.

Jeg synes Dikemarken er litt "kantete" i starten, før "innspilling".
Det roer seg etterhvert, men jeg tror ikke den er feig.
Defor kan det kanskje bli "over the top" på lystklingende anlegg.

Det kan virke som om denne kabelen er "farlig god".
Jeg tror man må gi noen tusenlapper for å få like god "ferdigkabel".......

Etter som tiden går, legg merke til rom, kropp og noe vanskelig å beskrive som jeg kaller "naturlighet" i stemmer.

Mvh
Rolf
 
Topp Bunn