Politikk, religion og samfunn Dilemma. Hva bør man stemme....?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Blir søkt å sammenligne vinmonopolet med ost, pølser o.a. Såfremt ikke disse er blitt rusmiddel - det er en grunn til at man har restriksjoner.
    Det er slett ikke søkt all den tid det argumenteres for at det er den statlige monopolmodellen som sikrer det gode utvalget, kvaliteten og distribusjonen. Da kan man se helt bort i fra rusmiddelargumenter og spørre helt legitimt om hvorfor man ikke like godt kan anvende den eksakt samme modellen for andre varer.

Personlig finner jeg at kvalitetsnivået vinmonopolet leverer behager meg stort, sammenlignet med hva jeg opplever når jeg som nb nå er utaskjærs.
    Det er ikke noe å utsette på kvalitet og utvalg. Problemet ligger i forbudene som eksisterer mot at ikke andre også i kan omsette vin, øl og brennevin.

Igjen .. .hvorfor ikke et statlig ostemonopol. Så kan vi få god kvalitet, godt utvalg og alt det der på akkurat samme måten. Eller med kjøtt.. skjorter eller fargefjernsyn.

Tenk så kjekt for forbrukerne om det ikke bare var vin som var omfattet av denne fantastiske ordningen som sikrer kvalitet, utvalg, pris og distribusjon...

Sjokolade, brus og potetgull i det aller minste. Her kan man jo bruke alle de samme helseargumentene som på vin og øl. Store problemer med feil kosthold i Norge.

Statsmonopolet kan hjelpe på det, og samtidig sikre et godt utvalg, fagpersonell og påhørende propagandainformasjon når man oppsøker de statlige utsalgene.

N

nb

Gjest
    Da kan man se helt bort i fra rusmiddelargumenter og spørre helt legitimt om hvorfor man ikke like godt kan anvende den eksakt samme modellen for andre varer.
    Mellom mange andre grunner fordi alkoholholdige drikkevarer har den egenskap at de kan oppbevares svært lenge uten å stille krav til kjølekjede, og usolgte varer må ikke kastes etter noen dager, uker eller en måneds tid.

V

vredensgnag

Gjest
    Denne søte troen på markedets frelsende effekt er varmende, Gjestemedlem.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja ikke sant. Tenk så underlig at det ikke alltid skal være staten og Partiet eller kirken som skal kunne diktere og styre menneskers liv og hverdag.

Det finnes mange land i Europa som har en mye bedre modell enn oss. Tyskland f.eks. Et av de mest velfungerende land i Europa. Og et land som av historiske grunner er varsom med statlig inngripen og detaljkontroll over sine borgere. Nordmenn mangler denne ballasten og trives tydeligvis godt i bånd.

Ps. en nyttig øvelse noen ganger kan være å bytte ut "markedet" med "menneskers handlefrihet og selvbestemmelsesrett" og se om det du skriver gir like mye mening. For det er ikke alltid at "markedet" betyr store slemme multinasjonale kapitalister.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har ikke kastet halvtomme flasker i mine yngre år - heller dèt motsatte.

I de siste 20 åra og vel så det har jeg faktisk nesten ikke rørt alkoholholdige drikker.
    Har vel gått ett par flasker på den tiden, den siste i løpet av ett år for ett par år siden.

Men kjøper gjerne alkoholfri Juleøl/øl til Jul og har ennå noe stående.

For meg er det ikke ett nødvendig onde med lettere utsalg av alkohol.

Vi fikk da tak i dette tidligere også - og sikkert for mye av dèt.

Husker godt jeg og en arbeidskamerat hadde vært på land i Bergen og dukket opp med nedlastet drosje - 8 kasser øl og 12 flasker sprit.

Stuerten stakk av - av redsel for at kapteinen skulle dukke opp.

Jeg røyker og har røykt siden jeg var i militæret - litt småpuffing i 12 - 14 års alderen også.
    Foruten ett opphold på 16mnd ca 1990 hvor jeg la på meg samme antall kg.

Jeg mener ikke røyking ikke er helsefarlig - også nær bekjente av meg har død av lungekreft.

Men pr. dags dato har jeg ikke skulket jobb og / eller gjort ugagn grunnet min røyking.

Dèt kan jeg ikke si om mitt tidligere alkoholforbruk - skal jeg være årlig.
    Og jeg kuttet ut da jeg var rundt de 30 år.

I ettertid har jeg opplevd meg som en festbrems - en håpløs kar som ikke ville bruke alkohol.
    Sikkert fordi mye kunne skje da vi inntok dette flytende i tidligere år.

Har ingen interesse i å heve en pekefinger mot noen - i så fall burde dèt vært mot meg selv for lenge siden.

Men lettere tilgang til alkohol er ikke noen stemmemagnet for meg.

Husker også i min barndom der en kamerat rett så ofte pantet flasker.

Brus var på glassflasker da - også Melk.
    Men var ikke slike flasker min kompis pantet.

Det var øl-flasker både korte og såkalte langpils flasker.
    Jeg undret meg hvordan dette kunne gå for seg - hjemme var der intet av tomme ølflasker å pante.

Noen år senere i mine tenårings år gikk det opp for meg at min kamerats far var alkoholiker, og at det ikke bare var øl som ble konsumert.
    I tillegg alt dèt som fulgte med ett slikt forbruk i ett hjem.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja ikke sant. Tenk så underlig at det ikke alltid skal være staten og Partiet eller kirken som skal kunne diktere og styre menneskers liv og hverdag.

Det finnes mange land i Europa som har en mye bedre modell enn oss. Tyskland f.eks. Et av de mest velfungerende land i Europa. Og et land som av historiske grunner er varsom med statlig inngripen og detaljkontroll over sine borgere. Nordmenn mangler denne ballasten og trives tydeligvis godt i bånd.

Ps. en nyttig øvelse noen ganger kan være å bytte ut "markedet" med "menneskers handlefrihet og selvbestemmelsesrett" og se om det du skriver gir like mye mening. For det er ikke alltid at "markedet" betyr store slemme multinasjonale kapitalister.
    Men du blir så snøblind når du tar for deg disse tingene. På enkelte områder er det helt greit med åpne grenser og fri flyt, og på andre områder er det helt greit med en viss kontroll. Ellers er binge-drinking sjarmerende nok, som underholdning.

Her har vi ambulerende pol og tobakkforretning. Noe å satse på.

Skjermbilde 2013-04-15 kl. 09.48.14.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men du blir så snøblind når du tar for deg disse tingene. På enkelte områder er det helt greit med åpne grenser og fri flyt, og på andre områder er det helt greit med en viss kontroll. Ellers er binge-drinking sjarmerende nok, som underholdning.
    Jeg har veldig lite til overs for overdreven bruk, enten det er på sikt eller folk som drikker seg for fulle oppfører seg dumt. Men det vil ikke si at jeg er villig til å behandle alle de andre menneskene som bor i landet som alkiser, fyllikker og bråkebøtter. Gir man folk ansvar vil man også etterhvert få en kultur av ansvarlighet. Blir man i stedet polstret i et liv med barnehagetanter på alle områder så blir dette mangelvare, og folk går litt av skaftet når de stundom slipper overvåkningen og kontrollen. Det er mer fyll i norske byer enn i land der det ikke er noen restriksjoner på omsetting og konsum. Det er en grunn for det, og det er ikke fordi nordmenn er genetisk underlegne tyskere f.eks. Det handler om kultur og respekt for hverandre og de valg man tar.

Her har vi ambulerende pol og tobakkforretning. Noe å satse på.

Vis vedlegget 194354
    Det er en naturlig følge av det skyhøye avgiftsnivået i Norge. Når staten konfiskerer 70-90% av dine penger hver gang du kjøper en flaske, så er det ikke rart at folk ser seg om etter alternativer. De som handler slik har min fulle sympati.

Hadde vi fulgt resten av EU kunne du fritt å kjørt til Danmark eller Tyskland og fylt din mil med hva du ville så lange det er til eget konsum.

Mennesker skal i størst mulig grad få lov til å ta avgjørelser om sin egen livsførsel. Selv om denne friheten for noen får negative konsekvenser. Man får heller bruke energi og ressurser på å hjelpe dem som trenger det enn å bedrive kollektiv avstraffelse av hele befolkingen og frata dem deres selvråderett og verdighet som frie mennesker.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Hmmm......KMM var det noe som het engang. Kos Med Misnøye.

country_anymore.jpg

S

Slubbert

Gjest
    Ja det er nifst. Nordmenn læres opp til å bli sine egne fangevoktere.
    Den setningen burde skrives ut og henges på alle kjøleskapdører i landet. Politisk og blant (propagandahjernevaskede) folk dyrkes illusjonen om det risikofrie samfunn; hvor det skal være umulig å gjøre uheldige valg, umulig å ta feilsteg, umulig å havne på skråplanet. Ingen risiko, ingen utfordringer, alt som er potensielt skadelig skal være så forbudt og bortregulert at vi ikke engang trenger å forholde oss til det. De statlige skylappene skal være på fra man står opp og morgenen til man legger seg om kvelden (i henhold til de statlige leggetidene, såklart), og alle fristelser som kan lede oss inn i Synden skal være fjernet fra vårt åsyn.

Tenk deg; et samfunn helt uten alkoholikere, helt uten rusmisbruk, så fint det blir! Og da blir veien så mye kortere til neste stopp; samfunnet helt uten skader, helt uten bilulykker, helt uten benbrudd, helt uten kreft og hjerteinfarkt, helt rensket for tragedier og menneskelige problemer. Dødsattesten utstedes sammen med fødselsattesten så man får nok tid til å forbedrede seg på det uunngåelige; naturlig død av alderdom.

Samfunnet der ingen faller utenfor, nullrisikosamfunnet, for en visjon! Jeg tror jeg spyr.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja det er nifst. Nordmenn læres opp til å bli sine egne fangevoktere.
    Den setningen burde skrives ut og henges på alle kjøleskapdører i landet.
    Jada, og uten at jeg gidder lete det opp, var det vel det jeg argumenterte med her inne, dengang jeg skrev om hvordan nordmenn dresseres til å bli lydige og gode samfunnsborgere, som finner seg i ulikt man ikke skal lenger enn til Danmark for å se kan løses på andre og mer liberale måter. Jeg mente vel det var underlig at norske menn ikke gjorde opprør mot formynderiet, men kanskje det ikke ligger til oss.

Et samfunn dresserer faktisk sine borgere i ulike retninger, og den som måtte finne på å klage over hvor ufritt det er i Norge er vel kanskje litt urimelig, i forhold til potensialet for at det kunne gått annerledes.

Landets fremtid hviler nok ikke på tilgjengeligheten av alkohol i dagligvareforretninger. Men om dette er en kampsak i faneklassen er det vel bare å stemme på partiene som ivrer for slikt, så endrer alkoholpolitikken seg etter en stund, og man får endelig det alkoshoppingnirvana man er blitt stengt ute fra.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et samfunn dresserer faktisk sine borgere i ulike retninger, og den som måtte finne på å klage over hvor ufritt det er i Norge er vel kanskje litt urimelig, i forhold til potensialet for at det kunne gått annerledes.
    Vi har er godt samfunn og mye gjøres riktig. Men en del ting går også i feil retning, og det er alvorlig. Vi mister flere og flere rettigheter som frie borgere etter som tiden går. Velmenende politikere er ivrig med nye forbud og reguleringer av områder de burde holde seg lang unna. Det gjelder spesielt menneskers livsførsel og selvråderett. I tillegg legges det opp til nye og svært alvorlige metoder for overvåkning, kontroll og privat politivirksomhet nå. Og er vi ikke varsomme kommer vi til et point-of-no-return der man må se seg nødt til å være i opposisjon mot staten og politikerne hvis de ikke lenger oppfattes å styre på vegne av folket, men har andre interesser og lojaliteter. Som storindustrien, religioner, Partiene, og sterke grupperinger som er mer enn villig til å ofre individets rettssikkerhet og frihet hvis de kan tjene penger eller skaffe seg mer makt på det.

Landets fremtid hviler nok ikke på tilgjengeligheten av alkohol i dagligvareforretninger. Men om dette er en kampsak i faneklassen er det vel bare å stemme på partiene som ivrer for slikt, så endrer alkoholpolitikken seg etter en stund, og man får endelig det alkoshoppingnirvana man er blitt stengt ute fra.
    Nei, det er i seg selv ikke en spesielt viktig sak. Men den er svært illustrerende på holdninger og er en god lakmustest på hvem som er villig til å tillate mennesker et fritt liv, og hvem som heller vil styre det på deres vegne "til deres eget beste".

SV og Krf er de to partiene i Norge som har minst respekt for mennesker og deres rett til å foreta valg på egne vegne. Det er også de to mest restriktive partiene når det gjelder menneskers rett til å kjøpe og drikke en øl sammen. Det er ikke tilfeldig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Du skal ikke tro at du er noe.
    Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
    Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
    Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
    Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
    Du skal ikke tro du er mere enn oss.
    Du skal ikke tro at du duger til noe.
    Du skal ikke le av oss.
    Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
    Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Her var det mange "godbiter" i partiprogrammet.

http://www.norgeskristne.no/Program.htm

Har spesielt sansen for følgende avsnitt:

Alle innvandrere til Norge skal uten unntak la seg integrere i det norske samfunn og respektere norske lover og fundamentale skikker. Statsborgerskap skal baseres på minimum ti års botid i riket og en kunnskapstest om Norges grunnlov, Bibelen og Snorres kongesagaer må bestås før det gis. Det skal være minimum tusen spørsmål i kunnskapstesten, og alle svar må være riktige for å få norsk statsborgerskap. Alle må i tillegg kunne deklamere Henrik Ibsens dikt «Terje Vigen» utenat i løpet av femten minutter før norsk pass utstedes.

Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    408
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    I Norge er det hemmelig valg heldigvis. Man bør stemme det partiet man TROR er nærmest sine egne preferanser. Dilemma over ??

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mange "godbiter" i partiprogrammet.

Vi er et politisk parti som vil gjenkristne Norge

Har spesielt sansen for følgende avsnitt:

Alle innvandrere til Norge skal uten unntak la seg integrere i det norske samfunn og respektere norske lover og fundamentale skikker. Statsborgerskap skal baseres på minimum ti års botid i riket og en kunnskapstest om Norges grunnlov, Bibelen og Snorres kongesagaer må bestås før det gis. Det skal være minimum tusen spørsmål i kunnskapstesten, og alle svar må være riktige for å få norsk statsborgerskap. Alle må i tillegg kunne deklamere Henrik Ibsens dikt «Terje Vigen» utenat i løpet av femten minutter før norsk pass utstedes.
    Samme folka som står bak Herregud.com - Svevende Ord Bibelsenter ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    @Espen

Du vet hva du må gjøre 9. september.

Aliensene har talt!

espen.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke godt å si. At de har blitt en lydig underavdeling av Krf har ikke gjort nevneverdige utslag på meningsmålingene.

Jeg har tidligere stemt Venstre. Men kommer aldri til å gjøre det igjen så lange man får Krf med på lasset. Det er det absolutt mest forstokkede, mannevonde og anti-liberale partiet i Norge, og det nuller ut alle de gode sidene ved Venstre.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Det må være veldig slitsomt for rikspolitikerne å reise rundt på sykehjemmene og drikke kaffe og spise wienerbrød annethvert år, og i tillegg måtte hilse på beboere og ansatte og lyve om hvor opptatt man er av god eldreomsorg.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat det å lyve er de jo vant til for det gjør de hele tiden så det går av seg selv.....

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.381
    Torget vurderinger
    2
    Tja det er vel lommeboka som overkjører de moralske hjertesaken mine denne gangen, så takket være eiendomskatten blir det ikke AP++ her i Oslo. Er i mot veldig mye av det H gjør her i byen, og vil gjerne ha et bytte av en klan som har hatt makta vel lenge- Men om man først får en bittelien eiendomskatt blir den ganske snart økt til max, og jeg tåler ikke høyere boutgifter i disse nedbemanningsstider. (Sjekk eienomskattkalkulatoren på LO sine sider). Dessuten er skatter som er uavhengig av reell inntekt/skatteevne feil prinsipp.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Ikke godt å si. At de har blitt en lydig underavdeling av Krf har ikke gjort nevneverdige utslag på meningsmålingene.

Jeg har tidligere stemt Venstre. Men kommer aldri til å gjøre det igjen så lange man får Krf med på lasset. Det er det absolutt mest forstokkede, mannevonde og anti-liberale partiet i Norge, og det nuller ut alle de gode sidene ved Venstre.
    Venstre er for hipstere og tannleger. Akkurat som Saab. Går snart konk.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.954
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Speller ingen trille hvem man stemmer på, de lyger hele gjengen, hele tiden, og er kun opptatt av å mæle sin egen og sine nærmestes kaker.....
    Det man burde gå for, var å stemme på de som forespråker mer lokalt selvstyre, dvs desentralisering av makten fra Oslo og de store byene og kommunene....
    Tror folk flest har mer sundt bondevett en politikerbroilere, som har 30 studiepoeng i kunstarten retorikk.....

mvh
    Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.537
    Det er vel ikke så mange lokalpolitikere som er broilere?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Alle partiene skal gi oss bedre skole, bedre eldreomsorg og bedre alt annet, så da blir det bra uansett hva man stemmer.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Politikerforakten er deprimerende. Noen og en hver burde ta seg noen pliktår som kommunepolitiker. Kjenner et par av arten. Ikke akkurat mye rom for den slags aktiviteter det her fantaseres om.
    Mele sin egen kake, ja. Særlig.

Honkey

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Man kan lure på hvor lokalpolitikere får indpirasjonen fra. I de aller fleste tilfellene er det snakk om å forvalte armoden på best mulig vis...

Johan-Kr

C

Cyber

Gjest
    Man kan lure på hvor lokalpolitikere får indpirasjonen fra. I de aller fleste tilfellene er det snakk om å forvalte armoden på best mulig vis...

Johan-Kr
    Kjenner mange som sitter/har sittet i kommunestyret. Det er ikke akkurat en fest, for å si det slik. En papirmølle uten ende.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hvis det hadde blitt bevilget penger til å innfri alle valgløftene ville Norge gått Hellas en god gang i løpet av få uker.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.954
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Politikerforakten er deprimerende. Noen og en hver burde ta seg noen pliktår som kommunepolitiker. Kjenner et par av arten. Ikke akkurat mye rom for den slags aktiviteter det her fantaseres om.
    Mele sin egen kake, ja. Særlig.

Honkey
    Politikerforakten er vel fortjent!!!
    Kjenner selv flere av sorten, og har også i løpet av årenes gang vært borti en del av dem - og har enda til gode å bli mer enn middels imponert.
    Så får vi heller være enige om å være uenige i våre vurderinger av dem.

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn