Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vel lagt dette inn i en hyttetråd, men måtte smile da jeg så artikkelen.
    Da jeg bodde i Oslo hadde jeg jaktterreng inne i Nordmarka, oppe i området ved Sandbekkmana. Det gjorde at jeg ble litt kjent med "de alternative" forholdene i marka, og kom over en del av disse skjulte hyttene. Noen av dem er helt fantastisk godt plassert i landskapet - du aner ikke at de er der, før du står ved innsmettet, for å si det slik. Likevel er enkelte plassert så man har nydelig utsyn fra gromplassen.

Bygger hemmelige hytter i skogen - Aftenposten

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slapp av. Geniene i FrP har bestemt at dette er tøv.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært usannsynlig varmt i store deler av Nord-Norge de siste ukene. Hvis Golf-strømmen virkelig slakker av, har vi faktisk ikke merket stort til det her oppe i det siste.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært usannsynlig varmt i store deler av Nord-Norge de siste ukene. Hvis Golf-strømmen virkelig slakker av, har vi faktisk ikke merket stort til det her oppe i det siste.
    Det er varmen i nord som gjør at strømmen slakker av. I virkelighetens verden er det gjerne slik at flere ting henger sammen på en gang,

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Det er varmen i nord som gjør at strømmen slakker av. I virkelighetens verden er det gjerne slik at flere ting henger sammen på en gang,
    Det er bra at du poengterer det. Slik unngår vi at jeg tror at ting ikke henger sammen. Fjordene rundt om her er stort sett isfrie, noe de ikke pleide å være for 25 år siden. Men det henger nok sammen med at vintrene stort sett er mildere for tiden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Den "thermohalinske sirkulasjonen" vi kaller Gulfstrømmen trenger temperaturforskjell mellom varmt havvann som transporteres nordover fra Mexicogulfen og det kaldere vannet i Arktis. Men nå som det er langt varmere i Arktis enn normalt, har dette innvirkning på vannets bevegelsesenergi.
    Ferskvannet fra nedsmeltingen på Grønland forverrer også sirkulasjonseffekten, og bremser denne.

Men, siden nedsmeltingen på Grønland går langt hurtigere enn spådd, og isen på Nordkalotten spås å forsvinne om noen år, kan det jo være vi klarer oss uten Gulfstrømmen?

Bare 14.6C over tredveårsnormalen på Svalbard i fjor, 10C i Finnmark. Ikke noe å bekymre seg over. (Det er varmt fordi det ikke kjøles ned like effektivt som før, Bjørn.)

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er bra at du poengterer det. Slik unngår vi at jeg tror at ting ikke henger sammen. Fjordene rundt om her er stort sett isfrie, noe de ikke pleide å være for 25 år siden. Men det henger nok sammen med at vintrene stort sett er mildere for tiden.
    Det var ikke en kommentar til deg, mer til FrPs noe forenklede virkelighetsoppfatning i en del sammenhenger. Noen av de blir gledeligvis grundig avkledd gjennom regjeringsdeltagelsen (og bidrar også til tidvis storslått underholdning samt en sårt tiltrengt virkelighetsorientering), men dessverre ikke de som har med global oppvarming å gjøre.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Da bestefar klikket !

Herlig å se en rikskjendis gjennom flere tiår forfalle til navlebeskuende politisk korrekt gretten gubbejævel.

Fikk ikke ta med barnebarnet (3) inn i kinosalen

«Verdens beste bestefar: Nils Ole Oftebro lærer barnebarna hvordan man behandler slitsomme kontrollanter»
    480x.jpg

«Da bestefar klikket

Aftenposten kan fortelle at Nils Ole Oftebro og hans barnebarn nylig hadde en svært dramatisk og krenkende opplevelse. – Vi skulle på Colosseum kino med barnebarna for å se animasjonsfilmen om bjørnen Paddington. Vi var kjempeklare, hadde kjøpt popcorn og gledet oss, sier bestefar Oftebro.

Familien Oftebro slapp ikke inn, da barn må være minst fire år for å se en film med syvårsgrense. – At en 3.5-åring ikke kan se bjørnen Paddington på kino i Norge synes jeg vitner om en autoritær og totalitær formynderholdning, sa bestefar Oftebro."

Nå er Oftebro krenket, stakkar.

Det morsomste med FPU-klagen er i grunn at det fremkommer at det var Oftebro selv som kontaktet Aftenposten de ble stoppet av kontrolløren.
    Å bruke kjendisstatusen til å klage i rikspressen fordi barnebarnet på 3,5 ikke får se Paddington er bare patetisk. Snakk om å velge sine kampsaker med omhu.

PFU-SAK NR. 046/15

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Synes Oftebro gjør rett i å prøve sakeni PFU. Sett deg selv i hans posisjon. Ville du ha likt at landets største avis påsto at du offentlig kom med seksualiserte uttalelser rett foran ditt lille (barne)barn, hvor de presenterer et bilde tatt totalt ut av sammenhengen?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Synes Oftebro gjør rett i å prøve sakeni PFU. Sett deg selv i hans posisjon. Ville du ha likt at landets største avis påsto at du offentlig kom med seksualiserte uttalelser rett foran ditt lille (barne)barn?
    Men, det har de da ikke gjort ! Det er bare dithen Oftebro tolker det.
    Jeg tror virkelig ikke det finnes andre enn han selv som klarte å tolke det dithen.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Synes Oftebro gjør rett i å prøve sakeni PFU. Sett deg selv i hans posisjon. Ville du ha likt at landets største avis påsto at du offentlig kom med seksualiserte uttalelser rett foran ditt lille (barne)barn, hvor de presenterer et bilde tatt totalt ut av sammenhengen?
    Det er faktisk Finansavisen han klager på, ikke Aftenposten som du later til å tro.
    Finansavisen er langtfra landets største avis.
    Rett skal være rett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er sikkert en ren glipp fra leverandørens side. Jeg antar at matlagingen i TF etter gjeldende NPM-prinsipper er satt bort til ISS eller en annen aktør i bransjen. Normalt sett serveres det svinefri kost til de som ber om det. De som holder enda strengere på prinsippene kan be om vegetarkost med fisk de dagene det står på menyen. Sånn kan de forsikre seg mot å få servert kjøtt som ikke er halalslaktet. Man kan få ytterligere tilpasset diett enn dette (i.f.m. allergier og annet, krever som regel legeerklæring).

Jeg kan virkelig ikke se at det er noe problem med enkel tilpasning av diett for å ivareta innsattes religiøse behov og praksis. Jeg gidder heller ikke krangle på at enkelte innsatte føler det ugreit når de uten å vite det får servert mat som strider mot dette. Jeg har gått mange runder med innsatte om desserter og hvor gelatinen kommer fra, google er din venn. Stort sett endte det med at de som ikke var muslimer åt seg feite på sukkerklin, i det siste ser man oftere frukt. Tror det er bedre for alle.

Men. Dette hører antageligvis hjemme hos en ekstern leverandør.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Synes Oftebro gjør rett i å prøve sakeni PFU. Sett deg selv i hans posisjon. Ville du ha likt at landets største avis påsto at du offentlig kom med seksualiserte uttalelser rett foran ditt lille (barne)barn?
    Jeg tror virkelig ikke det finnes andre enn han selv som klarte å tolke det dithen.
    ja, bomma litt på avisen. Jeg er nok enig med Oftebro i denne saken. Bildet de valgte er ikke beskrivende for situasjonen, noe finansavisen legger opp til med sin undertekst.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    ja, bomma litt på avisen. Jeg er nok enig med Oftebro i denne saken. Bildet de valgte er ikke beskrivende for situasjonen, noe finansavisen legger opp til med sin undertekst.
    Ingen ved sine fulle fem burde ta baksiden av Finansavisen som en beskrivelse av virkeligheten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ingen ved sine fulle fem burde ta baksiden av Finansavisen som en beskrivelse av virkeligheten.
    Og jeg som et lite øyeblikk trodde du mente hele finansavisen :p

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg som et lite øyeblikk trodde du mente hele finansavisen :p
    Alle aviser bør leses med rett briller. Til Finansavisen trengs andre briller enn om du leser Dagsavisen.
    I går forvirret jeg meg inn i Klassekampen pga. musikkbilaget. Jeg fikk akutt behov for ølbriller.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg lest gårsdagens utgave av Se og Hør - på legekontoret, må vite - og der kunne jeg lese følgende, begått av selveste sjefredaktøren: "... men søndag skal vi i alle fall stille klokka tilbake én time".

Det må være lett å bli sjefredaktør i det bladet.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Registrerer at piloter går lei i cockpit. Egypt Air hadde en som styrte balja i bakken, og man mener vel også at noe tilsvarende skjedde med Asian. Og gudene vet hva som skjedde med MH370, selv om man riktignok fant at ene piloten hadde øvd på å lande flytypen på en Stillehavsøy, på flysimulatoren hjemme.

Men når piloter står med høy gjeld, dårligere lønnsbetingelser enn de forestilte seg, og sendes avsted til et bemanningsselskap, kan det jo være at en og annen syns det kan være greit å sjekke toppfart i "descent mode."

Screen Shot 2015-03-26 at 10.37.24.jpg

S

Slubbert

Gjest
    Men når piloter står med høy gjeld, dårligere lønnsbetingelser enn de forestilte seg, og sendes avsted til et bemanningsselskap, kan det jo være at en og annen syns det kan være greit å sjekke toppfart i "descent mode."
    Kanskje var det lønnsfrustrasjon, kanskje var det en tilfeldig og traumatisk opplevelse som at Rolexen streika eller Porschen ble buika på vei til jobb, hvem vet?

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Nyhetsoppleseren til meterologen; Hvor vanlig er det at vi får snø nå i Mars?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Nyhetsoppleseren til meterologen; Hvor vanlig er det at vi får snø nå i Mars?
    He-he. For mange som reiser på ferie i syden, vinterstid, og som har glemt hva vinter er for noe?
    Liker å overraske folk med at Oslo ligger like langt nord som Anchorage, Alaska.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn