Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

rr30629

Gjest
    Piloten skjønte ingenting da han landet Düsseldorf-flyet i Edinburg

Sophie Cooke trodde det var en spøk og flyselskapet vet ikke hva som gikk galt da et fly til Tyskland endte i Skottland.

Edinburgh er hovedstad i Skottland, og står på Unescos verdensarvliste. Det bor bare 448.000 innbyggere i byen, men årlig er nesten ti ganger så mange på besøk der. Likevel: Da feilen var oppdaget og piloten spurte hvem som ville være med videre til Düsseldorf, rakk alle hånda i været.

https://www.nrk.no/norge/piloten-sk...landet-dusseldorf-flyet-i-edinburg-1.14490407

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    ˆ
    Spurte de det «omvendte» spørsmål?
    Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!

Det ville kanskje vise at vi ikke er de mest fordomsfulle!

Armenia med 7% forstår jeg meget godt. Det har historiske årsaker.

S

Slubbert

Gjest
    ˆ

Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:

1. Jo mer religiøst (i dette tilfellet kristent) et land er, jo mindre tolerante er de for andre religioner.
    2. Jo nærmere den islamske verden (nederst til høyre) et land man er, jo mer skeptisk er befolkningen til muslimer.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    ˆ

1. Jo mer religiøst (i dette tilfellet kristent) et land er, jo mindre tolerante er de for andre religioner.
    2. Jo nærmere den islamske verden (nederst til høyre) et land man er, jo mer skeptisk er befolkningen til muslimer.
    Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.

S

Slubbert

Gjest
    To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:

Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.
    Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Outlier

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    ˆ

Tsjekkerne er vel nærmest ikke-religiøse??

Religion (2011)[6]
    44.7% undeclared
    34.5% non-religious
    10.5% Catholic
    2.1% other Christians
    0.7% other religions

The Czech Republic has one of the least religious populations in the world with 75% to 79% of people not declaring any religion or faith in polls and the percentage of convinced atheists being third highest only behind China and Japan. The Czech people have been historically characterized as "tolerant and even indifferent towards religion"

Det siste stemmer dårlig med undersøkelsen :)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788

Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.

Sånn sett kan man vel si at Nederland + Skandinavia er Outliers også?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    ˆ

Nå var jo Armenerne utsatt for nær total utryddelse av Tyrkerne.

Et av verdens folkemord som er "vanskelig" å diskutere da forbryterne var Pkt 1. Muslimer og Pkt 2. et nå alliert NATO medlem! Hvilken grunn som betyr mest kan man sikkert krangle om.

Når det gejlder tallene for tidligere Jugoslavia er de der faktisk overaskende tolerante tatt i betraktning den hatske borgerkrigen som raste for ikke så mange år siden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    ˆ
    Godt spørsmål, og jeg gjetter fra hofta at kartet hadde blitt 'en smule' lysere i fargen. Kanskje med en viss positiv korrelasjon, altså at der muslimsk minoritet i større grad aksepteres av majoritetsbefolkningen, så er det også selv i større grad villig til å akseptere majoritetsbefolkningen? Det er et interessant spørsmål, og det er interessant at det ikke stilles.

Finnes det noe annet som kan påvirke svarene? Å 'akseptere' noen som medlem av ens familie får praktisk relevans i et par umiddelbart synlige situasjoner. Kanskje som kjæreste/ektefelle for ens barn, eller hvis et familiemedlem konverterer.

Spørsmålet treffer en tå til, altså: Er dette i det hele tatt mitt valg? Er det jeg som bestemmer hvem min datter skal gifte seg med? Er det jeg som velger religion for min bror? Støter jeg fra meg familiemedlemmer på bakgrunn av valg jeg er uenig i? Hva er egentlig familie? Hva er min rolle i den?

De nordiske landene og Nederland er aller mørkest. Det kan fort være at mine spørmål spiller inn her.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Og Storbritannia, gjerne sammenlignet med Irland som ved siden av religiøsiteten vel kan sies å ha betydelig overlappende kulturtrekk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim

Tsjekkerne er vel nærmest ikke-religiøse??

Religion (2011)[6]
    44.7% undeclared
    34.5% non-religious
    10.5% Catholic
    2.1% other Christians
    0.7% other religions

The Czech Republic has one of the least religious populations in the world with 75% to 79% of people not declaring any religion or faith in polls and the percentage of convinced atheists being third highest only behind China and Japan. The Czech people have been historically characterized as "tolerant and even indifferent towards religion"

Det siste stemmer dårlig med undersøkelsen :)
    Ja, det er ingen tsjekkere jeg kjenner (og jeg kjenner ganske mange) som bryr seg om religion i det hele tatt. De er imidlertid sterke motstandere av innvandring. Det er ganske mange vietnamesere i Tsjekkia, men de kom fra Nord-Vietnam under kommunistene (før 1989).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Barneskoleelever fikk i oppgave å «finne negeren»

Elever ved Holla 10-årige skole fikk i oppgave å «finne negeren» blant ting som mark, mus og melk i oppgaveheftet. – Dette skulle aldri ha skjedd, sier rektor Anne Lindgren.

https://www.nrk.no/telemark/elever-fikk-i-oppgave-a-_finne-negeren_-1.14503496

Vis vedlegget 536248
    En lærebok fra 70tallet!

Det er vel ikke skolen som skulle ha blitt pelset her, men kommunen som ikke har bevilget penger til nye lærebøker.

Verden har da gått noe framover på de siste 40-50 årene så jeg klarer ikke å finne noen forargelse i denne saken. Slik var det den gangen og det kan vi gjøre lite med bortsett fra å ikke fortsette med det. Så kommunen bær kjøpe nye bøker asap!

C

cruiser

Gjest
    Dette er ikke en lærebok men et gammelt leksehefte en lærer har gravd fram for å spare et par minutter. Det er ingen skoler som bruker lærebøker fra 70 tallet

R

rr30629

Gjest
    Hvis man ikke absolutt må så tror jeg ikke at det er mange som er forarget, dette er kun litt artig i tider da alt skal være perfekt og uangripelig. Husker forresten godt at vi sang "Niggerboy" på skolen....

Sist redigert av en moderator:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Senest på søndag spilte jeg denne -var jeg da rasist? Neppe

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042

Og ettersom heller ikke Latvia, Litauen eller Hviterussland kan sies å være i noen umiddelbar nærhet av den "islamske verden" så må det i henhold til din trendanalyse skyldes at de er ekstremt mye mer religiøse enn det jeg har fått med meg, inklusive de tre årene jeg bodde i regionen.

Nå har jeg riktignok bare noen skarve vektall med statistikk på hovedfagsnivå, og det begynner også å bli en god del år siden. Outliers ringer noen bjeller, men kan ikke erindre at det var slik at dess flere outliers du finner, dess mer validerer det den stantistiske trend...

S

Slubbert

Gjest
    ^ Du skal legge ekstremt mye vrangvilje til for ikke å se en tydelig gradient fra vest/nordvest mot øst/sørøst på det kartet der. Ekstremt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    ^ Du skal legge ekstremt mye vrangvilje til for ikke å se en tydelig gradient fra vest/nordvest mot øst/sørøst på det kartet der. Ekstremt.
    Det er ikke din observasjon av gradienter jeg stusser på, og heller ikke responsene kartet gjengir. Det er dine forklaringsmodeller. Det er simpelthen for mange utliggere og for få medløpere til noen meningsfull firefeltstabell basert på (kristen) religiøsitet og geografisk avstand (eller eksponering mot Midtøsten snarere enn Islam, som du synes å forfekte). I tillegg til de jeg allerede har nevnt, ta Spania, ikke akkurat lange steinkastet fra den islamske verden og en nasjonal identitet knyttet også til Gjenerobringen. Eller ta Irland, enda lenger borte enn britene og hvor kirke/religion fortsatt spiller en mye større rolle, likefullt er de mer åpne for muslimer i familien.

Så er det også det at jeg faktisk jobbet i noen år med akkurat denne type landbarometre, inklusive datasettene til legendariske Ron Inglehart sine World Value Surveys. Som sagt, dette begynner å bli en god stund siden nå, men jeg ser lite i dette kartet som tyder på store endringer fra den tid.

Derfor overbevist om at det er andre variabler som (fortsatt) forklarer variasjonen langt bedre enn grad av religiøsitet og avstand fra Mekka. Da jeg holdt på med dette selv så var det ingen enkelt variabel som alene kunne forklare særlig mye samvariasjon på europeisk skala når det kom til toleransespørsmål, det være seg Islam eller LGTB. Selv med mer komplekse indekser så var det større forklaringskraft i historie enn geografi. Uansett var det lettere å finne enklere forklaringsmodeller innen land enn mellom. Som i at motstand mot fremmedkulturell/muslimsk innvandring generelt er størst i urbane pressområder man har fått "for mange" på kort tid, eller i perifere strøk man knapt har sett noen.

Men nok forsøpling fra min side av en ellers utmerket dilldalltråd.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Det er også en ganske ullen spørsmålsstilling - å være "muslim", som å være "kristen" rommer et relativt vidt spenn. Om noen forholder seg noenlunde pragmatisk til verden og samfunnet man lever inn så er ikke forskjellen særlig mer enn aksen "troende / ikke-troende". Som relativt tung ateist ville det for meg være relativt uproblematisk hvilken gud noen trodde på så lenge det ikke gav allverdens utslag i det daglige. Om det så gjorde så ville hvem man tilbad være et mindre problem enn det faktum at man tilbad noen. Siden jeg er den jeg kjenner som er mest glad i gris ville eksempelvis det være et stort problem. Et liv uten svineknoke, koteletter, bacon, skinker og pølser kan jeg ikke foretille meg å trives i.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    Det er også en ganske ullen spørsmålsstilling - å være "muslim", som å være "kristen" rommer et relativt vidt spenn. Om noen forholder seg noenlunde pragmatisk til verden og samfunnet man lever inn så er ikke forskjellen særlig mer enn aksen "troende / ikke-troende". Som relativt tung ateist ville det for meg være relativt uproblematisk hvilken gud noen trodde på så lenge det ikke gav allverdens utslag i det daglige. Om det så gjorde så ville hvem man tilbad være et mindre problem enn det faktum at man tilbad noen. Siden jeg er den jeg kjenner som er mest glad i gris ville eksempelvis det være et stort problem. Et liv uten svineknoke, koteletter, bacon, skinker og pølser kan jeg ikke foretille meg å trives i.
    Presis, og med litt kjennskap til Balkan så er det derfor heller ikke det minste rart at de serbisk ortodokse, hvis nasjonalister Breivik var inspirert av, ser seg selv som kristendommens forsvarere av Europa gjennom å blø osmanerne så de ikke kunne ta Wien likefullt ikke ser de store problemer med å ha muslimer i familien. Dette i motsetning til historisk heterogene og dertilhørende tolerante fristeder som Warszawa og Vilnius, men gjennom og etter WW II homogene og xenophobe Polen og Litauen.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    202
    Sted
    Ved Mjøsa
    Det er ikke din observasjon av gradienter jeg stusser på, og heller ikke responsene kartet gjengir. Det er dine forklaringsmodeller. Det er simpelthen for mange utliggere og for få medløpere til noen meningsfull firefeltstabell basert på (kristen) religiøsitet og geografisk avstand (eller eksponering mot Midtøsten snarere enn Islam, som du synes å forfekte). I tillegg til de jeg allerede har nevnt, ta Spania, ikke akkurat lange steinkastet fra den islamske verden og en nasjonal identitet knyttet også til Gjenerobringen. Eller ta Irland, enda lenger borte enn britene og hvor kirke/religion fortsatt spiller en mye større rolle, likefullt er de mer åpne for muslimer i familien.

Så er det også det at jeg faktisk jobbet i noen år med akkurat denne type landbarometre, inklusive datasettene til legendariske Ron Inglehart sine World Value Surveys. Som sagt, dette begynner å bli en god stund siden nå, men jeg ser lite i dette kartet som tyder på store endringer fra den tid.

Derfor overbevist om at det er andre variabler som (fortsatt) forklarer variasjonen langt bedre enn grad av religiøsitet og avstand fra Mekka. Da jeg holdt på med dette selv så var det ingen enkelt variabel som alene kunne forklare særlig mye samvariasjon på europeisk skala når det kom til toleransespørsmål, det være seg Islam eller LGTB. Selv med mer komplekse indekser så var det større forklaringskraft i historie enn geografi. Uansett var det lettere å finne enklere forklaringsmodeller innen land enn mellom. Som i at motstand mot fremmedkulturell/muslimsk innvandring generelt er størst i urbane pressområder man har fått "for mange" på kort tid, eller i perifere strøk man knapt har sett noen.

Men nok forsøpling fra min side av en ellers utmerket dilldalltråd.
    ...akademias dillema. Når man forsøker å plukke ting fra hverandre og så går seg vill i sin egen kronglete hjernebark så forsvinner evnen til å se verden som den er. Alt kan feilforklares hvis man bare går inn på detaljnivå....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Valget sto mellom her eller i en kabeltråd.

Tror det er flere her som vil le av den!

kabelsyke.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn