C
Min tanke mens showet stod på: Skal søren meg ikke mye til for å vinne Spellemann. Makan til middelmådigheter som kom opp der. Heldigvis noen unntak.Mange ledige stoler under Spellemann 2018 i går, egentlig like greit da de som var der så ut som om de var i en begravelse. Makan til daffe greier.
https://www.vg.no/rampelys/i/kJ0boQ...orberedt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
D.D.E E6 24/7
Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!ˆ
Spurte de det «omvendte» spørsmål?
Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!ˆ
Det ville kanskje vise at vi ikke er de mest fordomsfulle!
Armenia med 7% forstår jeg meget godt. Det har historiske årsaker.
Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!ˆ
1. Jo mer religiøst (i dette tilfellet kristent) et land er, jo mindre tolerante er de for andre religioner.
2. Jo nærmere den islamske verden (nederst til høyre) et land man er, jo mer skeptisk er befolkningen til muslimer.
Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:
1. Jo mer religiøst (i dette tilfellet kristent) et land er, jo mindre tolerante er de for andre religioner.
2. Jo nærmere den islamske verden (nederst til høyre) et land man er, jo mer skeptisk er befolkningen til muslimer.
Tsjekkerne er vel nærmest ikke-religiøse??Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!ˆ
Sånn sett kan man vel si at Nederland + Skandinavia er Outliers også?Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:
https://en.wikipedia.org/wiki/Outlier
Nå var jo Armenerne utsatt for nær total utryddelse av Tyrkerne.Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:Nei måtte Gud forby!! Unnskyld; Allah!ˆ
Godt spørsmål, og jeg gjetter fra hofta at kartet hadde blitt 'en smule' lysere i fargen. Kanskje med en viss positiv korrelasjon, altså at der muslimsk minoritet i større grad aksepteres av majoritetsbefolkningen, så er det også selv i større grad villig til å akseptere majoritetsbefolkningen? Det er et interessant spørsmål, og det er interessant at det ikke stilles.ˆ
Og Storbritannia, gjerne sammenlignet med Irland som ved siden av religiøsiteten vel kan sies å ha betydelig overlappende kulturtrekk.Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:
Ja, det er ingen tsjekkere jeg kjenner (og jeg kjenner ganske mange) som bryr seg om religion i det hele tatt. De er imidlertid sterke motstandere av innvandring. Det er ganske mange vietnamesere i Tsjekkia, men de kom fra Nord-Vietnam under kommunistene (før 1989).Tsjekkerne er vel nærmest ikke-religiøse??Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.Ja. To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:
Religion (2011)[6]
44.7% undeclared
34.5% non-religious
10.5% Catholic
2.1% other Christians
0.7% other religions
The Czech Republic has one of the least religious populations in the world with 75% to 79% of people not declaring any religion or faith in polls and the percentage of convinced atheists being third highest only behind China and Japan. The Czech people have been historically characterized as "tolerant and even indifferent towards religion"
Det siste stemmer dårlig med undersøkelsen![]()
En lærebok fra 70tallet!Barneskoleelever fikk i oppgave å «finne negeren»
Elever ved Holla 10-årige skole fikk i oppgave å «finne negeren» blant ting som mark, mus og melk i oppgaveheftet. – Dette skulle aldri ha skjedd, sier rektor Anne Lindgren.
https://www.nrk.no/telemark/elever-fikk-i-oppgave-a-_finne-negeren_-1.14503496
Vis vedlegget 536248
Og ettersom heller ikke Latvia, Litauen eller Hviterussland kan sies å være i noen umiddelbar nærhet av den "islamske verden" så må det i henhold til din trendanalyse skyldes at de er ekstremt mye mer religiøse enn det jeg har fått med meg, inklusive de tre årene jeg bodde i regionen.Outliers er grunnkurspensum i statistikk, de invaliderer ikke en statistisk trend. Bedre lykke med bortforklaringen neste gang.Spesielt klart forklarer det tsjekkerne naturligvis, som jo først og fremst er kjent for en religøs fundamentalisme på grensen til Midtøsten.To veldig klare trender man kan lese ut av dette kartet er:
Det er ikke din observasjon av gradienter jeg stusser på, og heller ikke responsene kartet gjengir. Det er dine forklaringsmodeller. Det er simpelthen for mange utliggere og for få medløpere til noen meningsfull firefeltstabell basert på (kristen) religiøsitet og geografisk avstand (eller eksponering mot Midtøsten snarere enn Islam, som du synes å forfekte). I tillegg til de jeg allerede har nevnt, ta Spania, ikke akkurat lange steinkastet fra den islamske verden og en nasjonal identitet knyttet også til Gjenerobringen. Eller ta Irland, enda lenger borte enn britene og hvor kirke/religion fortsatt spiller en mye større rolle, likefullt er de mer åpne for muslimer i familien.^ Du skal legge ekstremt mye vrangvilje til for ikke å se en tydelig gradient fra vest/nordvest mot øst/sørøst på det kartet der. Ekstremt.
Presis, og med litt kjennskap til Balkan så er det derfor heller ikke det minste rart at de serbisk ortodokse, hvis nasjonalister Breivik var inspirert av, ser seg selv som kristendommens forsvarere av Europa gjennom å blø osmanerne så de ikke kunne ta Wien likefullt ikke ser de store problemer med å ha muslimer i familien. Dette i motsetning til historisk heterogene og dertilhørende tolerante fristeder som Warszawa og Vilnius, men gjennom og etter WW II homogene og xenophobe Polen og Litauen.Det er også en ganske ullen spørsmålsstilling - å være "muslim", som å være "kristen" rommer et relativt vidt spenn. Om noen forholder seg noenlunde pragmatisk til verden og samfunnet man lever inn så er ikke forskjellen særlig mer enn aksen "troende / ikke-troende". Som relativt tung ateist ville det for meg være relativt uproblematisk hvilken gud noen trodde på så lenge det ikke gav allverdens utslag i det daglige. Om det så gjorde så ville hvem man tilbad være et mindre problem enn det faktum at man tilbad noen. Siden jeg er den jeg kjenner som er mest glad i gris ville eksempelvis det være et stort problem. Et liv uten svineknoke, koteletter, bacon, skinker og pølser kan jeg ikke foretille meg å trives i.
...akademias dillema. Når man forsøker å plukke ting fra hverandre og så går seg vill i sin egen kronglete hjernebark så forsvinner evnen til å se verden som den er. Alt kan feilforklares hvis man bare går inn på detaljnivå....Det er ikke din observasjon av gradienter jeg stusser på, og heller ikke responsene kartet gjengir. Det er dine forklaringsmodeller. Det er simpelthen for mange utliggere og for få medløpere til noen meningsfull firefeltstabell basert på (kristen) religiøsitet og geografisk avstand (eller eksponering mot Midtøsten snarere enn Islam, som du synes å forfekte). I tillegg til de jeg allerede har nevnt, ta Spania, ikke akkurat lange steinkastet fra den islamske verden og en nasjonal identitet knyttet også til Gjenerobringen. Eller ta Irland, enda lenger borte enn britene og hvor kirke/religion fortsatt spiller en mye større rolle, likefullt er de mer åpne for muslimer i familien.^ Du skal legge ekstremt mye vrangvilje til for ikke å se en tydelig gradient fra vest/nordvest mot øst/sørøst på det kartet der. Ekstremt.
Så er det også det at jeg faktisk jobbet i noen år med akkurat denne type landbarometre, inklusive datasettene til legendariske Ron Inglehart sine World Value Surveys. Som sagt, dette begynner å bli en god stund siden nå, men jeg ser lite i dette kartet som tyder på store endringer fra den tid.
Derfor overbevist om at det er andre variabler som (fortsatt) forklarer variasjonen langt bedre enn grad av religiøsitet og avstand fra Mekka. Da jeg holdt på med dette selv så var det ingen enkelt variabel som alene kunne forklare særlig mye samvariasjon på europeisk skala når det kom til toleransespørsmål, det være seg Islam eller LGTB. Selv med mer komplekse indekser så var det større forklaringskraft i historie enn geografi. Uansett var det lettere å finne enklere forklaringsmodeller innen land enn mellom. Som i at motstand mot fremmedkulturell/muslimsk innvandring generelt er størst i urbane pressområder man har fått "for mange" på kort tid, eller i perifere strøk man knapt har sett noen.
Men nok forsøpling fra min side av en ellers utmerket dilldalltråd.