Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Helvetes vær her for øyeblikket. Det uler rundt hushjørnet og banker på taket. Lurer på om noen takplater er i ferd med å løsne....

    https://www.nrk.no/nordland/snart-treffer-stormen-med-full-kraft-i-lofoten-og-vesteralen-1.14977427
    Hey, her om dagen var jeg uten strøm i opptil 15 minutter i tjukkeste Oslo fordi et del av et tre hadde blåst ned og hang over strømledningene utenfor tomten til en av naboene. Det var snakkom helt oppmot 12 sekundmeter vind om natten og endatil noen lekestoler ungene har i hagen hadde veltet i den voldsomme vinden. Så det har vært ekstreme tilstander her også! En annen del av samme tre medførte det samme for noen år siden, men da var det ingen akutt krise siden jeg ikke var hjemme da det ble fjernet, men jeg registrerte at klokka på stekeovnen blinket på 00:00.

    I "vinter" var det også en dag de var litt trege med saltingen og det lå opptil flere centimeter med nysnø på veien.
    #ekstremvær
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Må være en søringlastebil som har lurt seg forbi kommunegrensene, tåler ikke mye de.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Helvetes vær her for øyeblikket. Det uler rundt hushjørnet og banker på taket. Lurer på om noen takplater er i ferd med å løsne....

    https://www.nrk.no/nordland/snart-treffer-stormen-med-full-kraft-i-lofoten-og-vesteralen-1.14977427
    Hey, her om dagen var jeg uten strøm i opptil 15 minutter i tjukkeste Oslo fordi et del av et tre hadde blåst ned og hang over strømledningene utenfor tomten til en av naboene. Det var snakkom helt oppmot 12 sekundmeter vind om natten og endatil noen lekestoler ungene har i hagen hadde veltet i den voldsomme vinden. Så det har vært ekstreme tilstander her også! En annen del av samme tre medførte det samme for noen år siden, men da var det ingen akutt krise siden jeg ikke var hjemme da det ble fjernet, men jeg registrerte at klokka på stekeovnen blinket på 00:00.

    I "vinter" var det også en dag de var litt trege med saltingen og det lå opptil flere centimeter med nysnø på veien.
    #ekstremvær
    På kysten av Nordland og Troms var det vel i kveld over 40 sekundmeter her i kveld. Glimt av sol og 12 sekundmeter er vel det som omtales i nord som: "Et hælvettes solfokk med snev av utepils i kastene!"
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det ble heldigvis ikke båtforbud i påsken. Det er da noe midt oppi det hele.


    99906d9d-2692-42a6-8b3a-d7a6a0ff1929.jpeg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Betyr ikke den logiske svikten at de ikke enda har regna på taxfree og harryhandel?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du kan ha en god økning på polet for å erstatte det som taxfree, svenskehandel og utelivsbransjen selger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Morsom logisk svikt mot slutten.

    Vis vedlegget 579508
    Vel kanskje ikke... selv om det kan fremstilles slik om man vi dytte et budskap om at folk drikker for mye. Propaganda 101, ta noe ut av sammenheng så kan du få mange til å tro hva som helst.

    På det lokale polet her tillater de nå bare 5 mennesker i butikken samtidig, så du må vente utenfor i kø. Ingen nye slipper inn før noen har gått ut. Og i køen utenfor holdes det minst en meters avstand.. gjerne litt mer for å være på den sikre siden.

    Fremdeles sikker på at det er drikkingen som har eksplodert?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Nei når tar du selvsagt feil Deph! Dette er alle de frustrerte alkoholiserte gubbene som bare MÅ ha alkohol før de denger kone og barn! Dette vet vi jo, eller gjør vi??

    Jeg tror ærlig talt at Vinmonopolets antakelse ikke er så langt utafor. Svenskehandel og Taxfree er borte så da går omsettningen på Polet opp. Det har jo vært forslag om at all alkoholomsettning måtte stoppes på grunn av Coronaviruset også. For "barnas skyld" selvsagt! Det er disse "småfacistene" som synes det er så jævlig artig å bestemme over andre som stikker fram hodet her også!

    Ser vi litt kynisk på det hele er det vel mange de samme som i dag reagerer negativt på øket omsettning på Vinmonopolet som tidligere jamret om at Svenskehandel og TaxFree måtte stoppes fordi det tok så mye av omsettningen fra Polet.

    Og det er vel mye av det samme miljøet som har vært så veldig opptatt av disse barna i "utsatte familier". For det er jo en naturlov at "alle" menn som drikker alkohol denger koner og barn! Selvsagt er dette sludder, selv om det forkommer. Men det er ikke flertallet av menn som banker kone og barn, det er utskuddene!

    Og disse barna i utsatte familier som det snakkes så mye om nå. Det er ikke måte på alle de ansvarlige politikere, byråder og slike som viser ansiktet på TV og maser om at skolen må gjøre noe for disse barna. Lærerne må følge opp disse barna hjemme og slike forslag. Men hva i hule heite Helvete menr de. Hvis skolen og barnehagen vet hvem disse barna er, HVORFOR HAR DE IKKE GREPET FATT I DISSE PROBLEMENE OG GJORT NOE MED DET, .....FOR LENGE SIDEN! Må vi ha en epidemi før det blir så alvorlig at skole etc gidder å gjøre noe med det??

    Sorry folkens jeg blir bare så forbannet når jeg ser disse nissene på TV. Jobber du i skolen/barnehagen og oppdager at en eller flere av elevene dine har slike problemer på hjemmebane så er det din forbannede plikt å gjøre noe med det!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Man kunne sikkert postet den i coronatråden men passer nok best her...;


    Den tidligere SV-politikeren sammenligner situasjonen med da danskekongen beordret heksebrenning i Finnmark.

    https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/legekjendis-sammenligner-regjeringen-med-danskekongen-1.14979775
    Ballo har faktisk noen poeng her. Men spørsmålet er om hans motivasjon er hensynet til sine medborgere i nord eller om det primært er en mulighet til å angripe "Høyrekreftene"?

    Og så skal vi heller ikke glemme at det er en tid siden har var i senter for medias søkelys......?

    Men som sagt, han har noen meget gode poeng da!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I Nordlys antyder prof. Ørjan Olsvik at det kanskje hadde vært bedre å isolere Oslo.... mye tyder jo faktisk på at han har rett...
    Plussak, - ellers hadde jeg linket den....
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Du kan ha en god økning på polet for å erstatte det som taxfree, svenskehandel og utelivsbransjen selger.
    Før korona kjøpte jeg 90-95 prosent av all alkoholen jeg drakk på utesteder og var på polet anslagsvis to ganger i året. Etter nedstengingen av utestedene har jeg vært på polet to ganger i løpet av en måned (kjøpte en flaske rom og et par spesialøl første gangen og en vinkartong andre gangen). Jeg har drukket vesentlig mindre alkohol den siste måneden enn jeg normalt gjør, men har økt mitt forbruk på polet med en faktor mange.

    Vinmonopolet avventer tall som de trenger for å kunne si noe om saken. Det kalles etterettelighet, ikke logisk svikt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    I Nordlys antyder prof. Ørjan Olsvik at det kanskje hadde vært bedre å isolere Oslo.... mye tyder jo faktisk på at han har rett...
    Plussak, - ellers hadde jeg linket den....
    Vi må stoppe all distriktsstøtten og subsidiene som sendes nordover også da, så den fergebilletten faktisk havner på fem tusen kroner per tur som er driftskostnaden.

    Synes det er morsomt at nordlendinger alltid skal pisse på Oslo og søringer, men blir så blodig fornærmet hver gang noen pisser litt tilbake. Livet går helt fint her, thank you very much. Vi har til og med sol og vårstemning, og ikke tre meter snø og luftbårne hustak.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje du bør lese hans begrunnelse før du slår på Oslolysene igjen... hans analogi om at om det brenner i byen, så vanner man ikke alle husene, - man spruter vann der det brenner. I den grad vi har et episenter for corona i Norge, så er det faktisk i Oslo, hvor folk vaser rundt som haulause høns i stedet for å følge rådene som gis, både fra eksperter og politikere...

    Hvis du setter deg inn i eksportdetaljene og arbeidsmarkedsdetaljer, kan det godt hende du blir overrasket... Oslo er den byen i Norge som har flest statlige arbeidsplasser, - både direkte og indirekte. Handelsbalansen skapes i Oslo, -men kun på papiret... resten skjer utenom RIng 3...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    i Oslo, hvor folk vaser rundt som haulause høns i stedet for å følge rådene som gis, både fra eksperter og politikere...
    En stund siden du var i Oslo kanskje? Det er heller ingen galopperende smitte i Oslo, antall innleggelser på sykehusene i Oslo er så vidt jeg vet også på vei nedover.

    Kjørte inn til sentrum-sentrum i går formiddag for å hente noen greier på jobben til samboeren min. Det var knapt et menneske i byen. Oslo er fremfor alt et eksempel på at det i utgangspunktet ikke er nødvendig med portforbud eller begrensninger på hvor og når man kan bevege seg utenfor egen bolig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra en og annen mellomlanding på OSL, så er det faktisk lenge siden jeg var i Oslo, men jeg regner med at det vi har i landet som kan kalles eksperter på dette har noe bedre kontroll og begrunnelser for sine meninger enn både jeg og andre legfolk... Eller??
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I Nordlys antyder prof. Ørjan Olsvik at det kanskje hadde vært bedre å isolere Oslo.... mye tyder jo faktisk på at han har rett...
    Plussak, - ellers hadde jeg linket den....
    Vi må stoppe all distriktsstøtten og subsidiene som sendes nordover også da, så den fergebilletten faktisk havner på fem tusen kroner per tur som er driftskostnaden.

    Synes det er morsomt at nordlendinger alltid skal pisse på Oslo og søringer, men blir så blodig fornærmet hver gang noen pisser litt tilbake. Livet går helt fint her, thank you very much. Vi har til og med sol og vårstemning, og ikke tre meter snø og luftbårne hustak.
    Helt greit, hvis vi får ordnet det slik at konsernbeskatningen fjernes, slik at beskatningen tilfaller der den faktiske verdiskapningen er, og ikke der hovedkontoret befinner seg.

    Eksempelvis, så jobbet jeg fram til 2005 i et trykkeri i A-pressen her i Narvik. Trykkeriet og lokalavisa Fremover omsatte for 65 mill i året, og beskatningen av overskuddet gikk rett til Oslo.

    Johan-Kr
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Kanskje du bør lese hans begrunnelse før du slår på Oslolysene igjen... hans analogi om at om det brenner i byen, så vanner man ikke alle husene, - man spruter vann der det brenner. I den grad vi har et episenter for corona i Norge, så er det faktisk i Oslo, hvor folk vaser rundt som haulause høns i stedet for å følge rådene som gis, både fra eksperter og politikere...

    Hvis du setter deg inn i eksportdetaljene og arbeidsmarkedsdetaljer, kan det godt hende du blir overrasket... Oslo er den byen i Norge som har flest statlige arbeidsplasser, - både direkte og indirekte. Handelsbalansen skapes i Oslo, -men kun på papiret... resten skjer utenom RIng 3...
    Selvsagt er det flest smittede i Oslo, det er litt lettere å unngå spredning når det er tre timer med bil til naboen. Ellers har du vel fått med deg at kamerabruken til Dagbladet var svært spekulativ? De brukte telelinse og komprimerte fem hundre meter til det som så ut som ett kvartal. Jeg har aldri hatt noe problem med å holde to meters avstand utendørs, eller ti for den del, selv om barnevognmafiaen kan gjøre det vanskelig inne i butikkene.

    dagbladet.jpg

    Og det er også naturlig at det er mange statsansatte i Oslo siden det er en hovedstad, men hvis du ser på offentlige sektor under ett stiller nok situasjonen seg ganske annerledes ja. Oslo har størst andel ansatte i privat næringsliv, husk at Norge ikke bare er en råvareprodusent lenger.

    offentligsektor.jpg

    Og så kan vi ta med andelen som går på trygd også kanskje?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Ifølge sønnen min som bor i nedre del av Markveien var det omtrent som en vanlig lørdag den dagen. Fullt i Markveien, så de holdt seg inne. Dagbladet har også forklart hvordan de filmet - ingen bruk av noen spesiell kraftig telelinse. Bildet der det ser fullest ut er jo de 3 siste kvartalene ned til "Eventyrbroen). Vi ser køen til VInmonopolet til høyre. Derfra er det vel ca 250-300 m ned til der trærne er nede ved Kaffebrenneriet.

    https://www.dagbladet.no/kultur/ubehaget-og-journalistikken/72336654
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det var sikkert 100 meter kø på polet på Lambertseter senter nå på lørdag, men det var fordi det var begrenset adgang til butikken og folk holdt god avstand i køen. Altså som man ville forvente av hodeløse høns.

    Men til tross for at denne byen åpenbart består av 700.000 hodeløse høns så er altså antall innleggelser avtagende også i Oslo. De peaket i begynnelsen av april. Nå er det 140 innlagte hos Helse Sør-Øst, på det meste var det 240.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ifølge sønnen min som bor i nedre del av Markveien var det omtrent som en vanlig lørdag den dagen. Fullt i Markveien, så de holdt seg inne. Dagbladet har også forklart hvordan de filmet - ingen bruk av noen spesiell kraftig telelinse. Bildet der det ser fullest ut er jo de 3 siste kvartalene ned til "Eventyrbroen). Vi ser køen til VInmonopolet til høyre. Derfra er det vel ca 250-300 m ned til der trærne er nede ved Kaffebrenneriet.

    https://www.dagbladet.no/kultur/ubehaget-og-journalistikken/72336654
    Her er en video fra Markveien samme dag som Dagbladet var der.

    https://twitter.com/delveien/status/1246521142720020481

    Og her er et bilde av polkøa fra to vinkler, legg merke til hun i grønn jakke på begge:

    polkø.jpg

    Jeg var ikke der, men her er faktisk.no sin gjennomgang: https://www.faktisk.no/artikler/JE6/dette-vet-vi-om-dagbladets-omstridte-reportasje-fra-grunerlokka
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Vi må stoppe all distriktsstøtten og subsidiene som sendes nordover også da, så den fergebilletten faktisk havner på fem tusen kroner per tur som er driftskostnaden.
    Da bør vel Osloborgerne i rettferdighetens navn betale hva trikken koster, toget, bussene, operaen og nasjonalteateret? Bare for å nevne noe....
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Vi må stoppe all distriktsstøtten og subsidiene som sendes nordover også da, så den fergebilletten faktisk havner på fem tusen kroner per tur som er driftskostnaden.
    Da bør vel Osloborgerne i rettferdighetens navn betale hva trikken koster, toget, bussene, operaen og nasjonalteateret? Bare for å nevne noe....
    Den delen av omsetningen til Ruter som ikke er billettinntekter er det kommunen som betaler, med skaffepenger, bompenger m.v. Her er for øvrig passasjertall for Ruter i 2017. Driftskostnaden per pax blir en ganske annen, både økonomisk og økologisk, enn for en ferje som går mellom Stormsund og Orkanøya med åtte passasjerer per avgang.

    passasjerer.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Du glemmer at grunnen til at det er ferge der er man ikke har fått veg. I de sørlige deler av Norge har hvert eneste hus fått veg selv der det knapt bor folk. På felleskapets regning - lenge før bompenger var et tema.
    I 1989 var jeg på ekskursjon i sørvestnorge. Der var hver eneste krøttersti asfaltert; selv på den ytterse nøgne folketomme ø - faktisk var veiene så lite traffikert at det grodde mose på dem. Samtidig var deler av E10 i Nordland grusvei. Selv om over 100 000 mennesker soknet til området.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Finnes det asfalt som overlever et år med telehiv i Nord-Norge? Og vil ikke pålandsvinden bare rive veidekket i stykker hvis det blir sprekker den tar tak i? Synes grusvei høres ut som en bedre løsning på tundraen oppi der.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Oslo:

    3D646C2F-449F-4751-83A0-90017115F662.jpg

    Får jo unektelig litt medfølelse når man ser sånt, selv om det er selvvalgt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn