Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.537
^Finnes det ikke et fotografi av Aulie som er litt mer spenstig?
Det må vel bety at shortposisjonene er større enn det totale antall aksjer i selskapet noe som intuitivt høres litt vanskelig ut men jeg vet ikke helt hvordan det rent praktisk funker når man shorter, som altså betyr å selge noe man ikke har i håp om å kunne kjøpe det tilbake rimeligere på et senere tidspunkt. Det er også mulig å lage shortposisjoner via derivater og da kan man sikkert lange så mange man bare vil.For oss som ikke kan noe om finans, hva menes med at man har shortet over 100% av aksjene?
Det tok ikke helt av før de gikk tom for subprimelån å handle men begynte å lage disse syntetisk via kredittderivater.Subprime-krisen avslørte at folk ikke visste hvem som eide eiendommene de solgte. Samme eiendommer kunne ha opp til fem-seks eiere fordi de var lagt i ulike sekker med andre eiendommer, som bankene drev og tradet. De som satt med lånet fikk krav fra flere og ingen visste hvem som egentlig satt med skjøtet, siden etterslepet var enormt pga frenetisk tempo o omsetningen.
Skalk lukene.
Ja, det er slik jeg forstår det også. Men om du selger en futures-kontrakt f.eks så har du essensielt samme posisjon uten å involvere en fysisk aksje.Men jeg trodde at når man shortet så lånte man en aksje for deretter å selge den umiddelbart, for så "levere" den tilbake på et senere tidspunkt. Da er det i mitt enkle hode noe underlig at man kan gjøre dette med flere aksjer enn tilgjengelig
Sjekket det nå - det er ~130% av "float" som er shortet, men ikke mer enn totale aksjer i selskapet. Forskjellen på totale aksjer og float er aksjer som av en eller annen grunn er begrensninger på. F.eks er det ganske stor forskjell på antall aksjer og float i DNB og Equinor siden statens aksjer ikke regnes med i floaten.Men jeg trodde at når man shortet så lånte man en aksje for deretter å selge den umiddelbart, for så "levere" den tilbake på et senere tidspunkt. Da er det i mitt enkle hode noe underlig at man kan gjøre dette med flere aksjer enn tilgjengelig
This is, and there’s no other way to put it, hilarious. A bunch of people trading stocks on their phones have brought some of the lords of finance to their knees. They weren’t using some amazing or novel strategy: The run-up in GameStop is just the “pump” of a pump-and-dump scheme, where hype pulls people into a stock before the rug gets pulled out. In fact, that’s what hedge fund managers do all the time, making bets and using research to puff up a stock, then taking the profits off moving a stock, through force of will—theirs—rather than the inherent value of the company.
The only real difference here is that ordinary investors are driving the train, and the hedge fund guys are getting run over. The hedge funders are mad because distorting corporate stock prices beyond the fundamentals is supposed to be their thing, not the work of the hoi polloi. Now, they’ve been outfoxed. If you can think of a better use of $600 stimulus checks, let me know. Never was there a more apt name for an app in this moment than “Robinhood.”
Oljefondet gikk ut av GameStop i fjor. Ville fått inn 8,5 milliarder om de hadde sittet i posten. Men det er jo småpenger for dem.Et Koreansk fond har solgt seg ut fullstendig meldes det. De tjente 1 milliard dollar og har hatt en avkastning på ca 1600%. De eide nesten 5% av GameStop. Så det finnes også store proffene som tjener på dette.
As a matter of practice, the best strategy for short sellers is typically to identify ostensibly good companies with an Achilles’ heel. You take a position when the firm’s stock is high. Eventually the market finds the weakness you’d identified, and then the stock falls, at which point you make a bunch of money.
But GameStop for the past year has been the opposite of all that. It was a bad company, whose stock had already fallen from $56 a share in 2013 to about $5 in 2019. GameStop’s short sellers were essentially betting that a company publicly valued as “horrendous” should really be valued at a level commensurate with the notion of “truly horrendous.” They risked billions of dollars on the financial equivalent of a qualifying adverb. It’s really risky to aggressively short a company whose stock, having fallen 95 percent, is floating around $5; there just aren’t a lot of numbers under five. Plus, companies in GameStop’s situation can always try to restructure their operations, or appeal to a white knight, or exit the business and sell off their commercial real estate, or do something else when the cost of capital is basically zilch.