Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Hele undoms tida strever man etter å bli tatt for å være eldre!
    Kjøpe øl og børst, komme inn der man vil.
    Definisjonen på å bli voksen, er når man blir gla for å bli tatt for å være yngre enn man er!
    Saboeren min var overlykkelig over å ha blitt spurt om leg på polet her om dagen. Hun er over 40, men med munnbind så er det ikke så lett å se. Jeg er ett år eldre enn henne men kan ikke si å ha fått oppleve det samme til tross for at det stort sett er jeg som står for polhandlingen i heimen. Det må være ett eller annet som avlslører meg. Kanskje skjegget eller den taktiske tilbaketrekningen til hårfestet. Hvem vet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Saboeren min var overlykkelig over å ha blitt spurt om leg på polet her om dagen. Hun er over 40, men med munnbind så er det ikke så lett å se. Jeg er ett år eldre enn henne men kan ikke si å ha fått oppleve det samme til tross for at det stort sett er jeg som står for polhandlingen i heimen. Det må være ett eller annet som avlslører meg. Kanskje skjegget eller den taktiske tilbaketrekningen til hårfestet. Hvem vet.
    FFF ( Førti, Feit og Ferdig) gjelder kun menn. :cry: Hjelper seg når du bikker 60.....:D
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Hele undoms tida strever man etter å bli tatt for å være eldre!
    Kjøpe øl og børst, komme inn der man vil.
    Definisjonen på å bli voksen, er når man blir gla for å bli tatt for å være yngre enn man er!
    Som 17åring hadde jeg 3 leg.
    En for barnebillett på bussen, en riktig, og en på at jeg var over 18
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Saboeren min var overlykkelig over å ha blitt spurt om leg på polet her om dagen. Hun er over 40, men med munnbind så er det ikke så lett å se. Jeg er ett år eldre enn henne men kan ikke si å ha fått oppleve det samme til tross for at det stort sett er jeg som står for polhandlingen i heimen. Det må være ett eller annet som avlslører meg. Kanskje skjegget eller den taktiske tilbaketrekningen til hårfestet. Hvem vet.
    Var borti noe lignende for noen år siden. Samboer og meg på tur og på konsert, hun ble spurt om legg når vi skulle inn, vakta ble litt rød i kinna når han skjønte at hun var litt utpå førti tallet. Dette uten munnbind, det var tider det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Var borti noe lignende for noen år siden. Samboer og meg på tur og på konsert, hun ble spurt om legg når vi skulle inn, vakta ble litt rød i kinna når han skjønte at hun var litt utpå førti tallet. Dette uten munnbind, det var tider det.
    Da var det fest i heimen en 8-10 uker etterpå tenkr jeg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Litt motsatt for meg, rettere sagt fruen, for et par år siden. Jeg, 60, fikk honnør-rabatt på buss i Cambridge ved å si at jeg var 60. Kona, 57, fikk også rabatt, uten å si noe. Gjaldt alle over 60.

    Mulig hun ble tatt for å være min støttekontakt......
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Litt motsatt for meg, rettere sagt fruen, for et par år siden. Jeg, 60, fikk honnør-rabatt på buss i Cambridge ved å si at jeg var 60. Kona, 57, fikk også rabatt, uten å si noe. Gjaldt alle over 60.

    Mulig hun ble tatt for å være min støttekontakt......
    Kanskje jeg burde ta opp mine ungdomsynder, og skaffe falsk leg så jeg får honnør rabatt
    Tross alt: Grey Panthers Rules
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Veldig bra at noen holder ting i orden slik at alt ligger til rette for de virkelige heltene.

    Setter ny Everest-rekord:
    Sherpa Kami Rita (51) besteg fredag Mount Everest for 25. gang. Han slo med det sin egen rekord, og er den i verden som har besteget verdens høyeste fjell flest ganger, melder AP.

    51-åringen og elleve andre sherpaer nådde toppen rundt klokka 6 fredag ettermiddag. De skulle fikse tau langs ruta mot toppen.
    Mulig det er litt tidlig på quisten, men slo ikke han sin egen rekord hver gang han kom til toppen?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    5.136
    • Haha
    Reaksjoner: ePi

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Burde vært solgt som oppussingsobjekt. Stakkars megler.
    Ja, men når jeg leser meglers honorar så synes jeg ikke så synd på megler allikevel.

    "Meglers vederlag utgjør 1,9 % provisjon av oppnådd salgssum samt evnt. andel fellesgjeld. Som tillegg til provisjonen tilkommer kr 44 559,- samt samlede utlegg kr 8 480,-. Dersom eiendommen ikke blir solgt skal selger betale 24 990,- samt påløpte tillegg begrenset til kr 44 559,- samt påløpte utlegg begrenset til kr 8 480,-."

    tillegg:
    liker også takstmannens budskap:

    "Nåværende eier har malt kunstneriske utsmykninger utført ved
    egeninnsats, design av kunstner (usignert verk). "
    " Edeltreolje er påført oppå all dekormalingen - i hele leiligheten - for stor mekanisk slitestyrke og høyglans."

    Høyglansen gjør det bare verre.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det forundrer meg stort at digitaliseringen av eiendomsmeglerbransjen ikke har kommet så langt at disse honorarene snart er en saga blott. De er overmodne for effektivisering og mer konkurranse fra digitale, delvis selvbetjente, løsninger, i likhet med svært mange andre bransjer som lever av informasjonsmegling og oppgjørsoppgaver. Men da må vi ikke syte når de melder seg arbeidsløse på NAV!

    Men når jeg skrev stakkars megler tenkte jeg mest på at vedkommende faktisk måtte ledsage folk inn i dette kaoset og "keep a straight face" samt prøve å finne noe positivt å si..... Sjeldent har vel et honorar, uansett størrelse, vært så fortjent. Bare det å holde seg alvorlig må jo være en overmenneskelig anstrengelse.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Akkurat her burde vel megler fakturert timer ikke fast honorar
    Ja, det kan fort bli dårlig timespris. Det ryktes at leiligheten har ligget ute et års tid og eier nekter å gå ned i pris, fordi han sier at leiligheten er verdt såpass.


    Etter å ha lest en del salgsoppgaver (i annen del av landet) de siste månedene, så er dette første gang jeg leser at megler skal ha 1,9 % provisjon på toppen av fastsummen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han/hun tror altså at håndarbeidet hans har verdi for andre enn ham selv? Jeg tror problemet er at han må søke i et markedssegment der det lille som finnes av likviditet nok heller brukes på mer kortsiktige måter å bli svimmel på.

    Snodig realitetssans.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha lest en del salgsoppgaver (i annen del av landet) de siste månedene, så er dette første gang jeg leser at megler skal ha 1,9 % provisjon på toppen av fastsummen.
    Fler og fler som går bort ifra dette virker det som. Var mer utbredt med provisjon tidligere.
    Som kjøper synes jeg det virker mer ryddig om megler har fastpris.
    Som selger kan provisjon være positivt da det kan få megler til å gjøre en ekstra innsats.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Som selger kan provisjon være positivt da det kan få megler til å gjøre en ekstra innsats.
    Det er en ganske vanlig misforståelse som nesten aldri medfører riktighet og kunde og megler har unasett ikke like incentiver. I omtrent ethvert tilfelle har megler interesse av å få et salg så rask som mulig og å ha så mange salg som mulig, ikke å ordne et salg til høyest mulig pris som er hva selger ønsker. Om man har f.eks 1.5% provisjon så utgjør 100k ekstra salgspris 1500 kroner ekstra fortjenese. Av dette stikker meglerfirmaet av med det aller meste og av det megler personlig direkte får så går kanskje 40% bort i skatt så for den enkelte megler er det snakk om peanøtter og knapt nok det.

    Har man betalt pr. time har man en grunn til å bruke flere enn nødvendig av sorten på oppdraget.

    Har man fastpris så ønkser man å få gjort jobben så raskt som mulig, altså ca som ved provisjon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det er en ganske vanlig misforståelse som nesten aldri medfører riktighet og kunde og megler har unasett ikke like incentiver. I omtrent ethvert tilfelle har megler interesse av å få et salg så rask som mulig og å ha så mange salg som mulig, ikke å ordne et salg til høyest mulig pris som er hva selger ønsker. Om man har f.eks 1.5% provisjon så utgjør 100k ekstra salgspris 1500 kroner ekstra fortjenese. Av dette stikker meglerfirmaet av med det aller meste og av det megler personlig direkte får så går kanskje 40% bort i skatt så for den enkelte megler er det snakk om peanøtter og knapt nok det.

    Har man betalt pr. time har man en grunn til å bruke flere enn nødvendig av sorten på oppdraget.

    Har man fastpris så ønkser man å få gjort jobben så raskt som mulig, altså ca som ved provisjon.
    Som også er grunnen til at jeg har valgt fastpris når jeg har solgt bolig.

    Tenkte mer på 10+ mill klassen der noen prosenter provisjon kan være ett insentiv for megler, når jeg skrev det om provisjon.

    Personlig liker jeg best fastpris da det framstår ryddigere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn