Diverse Din mest lærerike audiofile opplevelse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Syncrolux

Gjest
    1. Da jeg lekte meg med akustikken på 70-tallet
    2. Da jeg tok i bruk DSP sent 90-tall
    3. Da jeg hørte skikkelige dipol-høyttalere første gang, faktisk temmelig nylig.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror jeg kan skrive under på at ved siden av matching har rommet vel så mye å si for lyden enn selve anlegget i seg selv. Jeg har i nesten hele mitt voksne liv bodd i en leilighet med pusset murstein i yttervegger, pusset mur i gulv, tak og delevegger. Riktignok med tapeter, panel og parkett, men nesten umulig å få til god lyd. Stadig byttet høyttalere og forsterkere, kabler osv. Aldri blitt helt fornøy, slitt med boomete bass. Kom nesten i mål med Chapter Precis og MA Pl 100 men ikke optimalt. Flyttet for vel ett år siden til ny leilighet med myke overflater, gips/spon i vegger og tak, parkett på gulv. Lytterommet litt mindre enn tidligere, men sammenlignbart. Samme anlegg, men lyden var ikke til å kjenne igjen. Tidligere byttet jeg stadig på plasseringen av høyttalerne. I dag står høyttalerne der de først ble plassert. Har riktignok byttet ut hele anlegget påny, men ikke fordi jeg ikke var fornøyd, men p.g.a. lysten til å prøve noe nytt i mitt nye hjem. Opplever at mitt nye lytterom er lettere å få til god lyd i og føler nå en helt annen ro enn tidligere. Så et godt lytterom tror jeg er alfa og omega.

M

musicus

Gjest
    At jeg sluttet höre på alle "experter" om hva som er riktig og galt, men satte sammen noe jeg trivdes med, men så er det heller aldri feil å ta ett steg tilbake og foreta en reality check, det er lett å gå seg vill...

mvh

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det mest lærerike for min del har var den dagen det gikk opp for meg hvor viktig det er at alle faktorer som betyr noe er på plass.

1. Høyttalere.
    Nå er det jo sånn at de fleste av oss må ta til takke med enten den stua vi besitter eller ett eget rom som er til overs i huset. Da er det avgjørende å finne høyttalere som ikke blir for voldsomme i bassen, spes hvis de skal stå i ett møblert hjem som deles med
    andre og dermed ikke kan fylles opp med alskens akustikk remedier.

2. Forterker(e)
    En høyttaler er helt avhengig av en forsterker som har nok krefter og kontroll til å tøyle bassen. Jeg var på nippet til å gi opp mine nåværende høytt fordi bassen var litt for voldsom. Trodde dette var ett rom-problem. Men det viste seg at det var mangel på krefter som var årsaken.

3. Kilde
    Har den siste tiden erfart hvor viktig en god lydkilde er. Det som blir borte i begynnelsen kommer ikke igjen senere.

4. Kabler.
    Sminke som utgjør den lille men på lang sikt viktige forskjellen.

Etter 35 år med denne hobbyen har det mest lærerike vært å oppdage hvor viktig matching er. Uavhengig av pris.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    At jeg sluttet höre på alle "experter" om hva som er riktig og galt, men satte sammen noe jeg trivdes med, men så er det heller aldri feil å ta ett steg tilbake og foreta en reality check, det er lett å gå seg vill...

mvh
    +1

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.163
    Torget vurderinger
    4
    Å lytte til egne preferanser - ikke alle andres /bladers etc. :) selv om de kan gi masse inspill og råd. Det er hva jeg syntes er bra selv som til syvende og sist betyr noe.

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er også fascinerende å lese om folk som satser på lyd i toppsjiktet,og leser seg fram til riktige komponenter(specs)
    Det er imponerende:)

Mvh.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    1. Da jeg lekte meg med akustikken på 70-tallet
    2. Da jeg tok i bruk DSP sent 90-tall
    3. Da jeg hørte skikkelige dipol-høyttalere første gang, faktisk temmelig nylig.

Gidder du utdype pkt 3 litt? Hva slags ht, hvordan låt det, hva besto resten av anlegget av? Er dipol-fan, og er nysgjerrig :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Min mest lærerike opplevelse var da jeg nedskalerte anlegget.

For noen år siden hadde jeg:

Audio Aero Capitole cd-spiller
    Conrad-Johnson LS17 preamp
    Cary 805c monoblokker
    Avantgarde Acoustics Uno høyttalere
    Magnum Dynalab MD-108 tuner
    Wireworld Gold Eclipse et-eller-annet hele veien

I dag sitter jeg med det dere kan se i signaturen.

Da jeg fikk Proacene og Accuphase'n i hus, hadde jeg en periode noen rimeligere WW kabler.
    Men så leste jeg tråden om endel brukere som hadde vært på besøk hos Reidar Solhaug og hørt på sakene hans. Meldingene var i hovedsak svært positive, og jeg fikk lyst til å prøve kablene hans. De var jo relativt rimelige, og hvis jeg ikke syntes de var noe, ville jeg ikke gå på dunken av den grunn.
    Men jeg syntes de var noe, så jeg byttet til kablene hans hele veien, inkludert strømkabler. Har ikke angret et sekund!

Dette er som sagt noen år siden, og det har tidligere aldri gått så lang tid uten at jeg har følt noe sug etter noe nytt. Det forteller Lund at Lund gjorde noe riktig den gangen.
    Jeg synes at jeg nå har den beste lyden jeg noen gang har hatt siden jeg ble offer for denne galskapen for over 20 år siden, og jeg koser meg med musikken. Tror ikke jeg har lyttet etter feil noen gang etter at jeg fikk mitt nåværende anlegg.

Jeg vil understreke at dette er min personlige, høyst subjektive oppfatning. Og det er den som teller for meg. Andre vil sikkert finne masse ting å sette fingeren på, men for å si som salig Einar Førde, det gjer eg faen i.

Dette har lært meg to ting:
    1. Selv om jeg generelt mener at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet, er det ingen automatikk i at et dyrt anlegg gir en bedre lydopplevelse enn et noe
    rimeligere et.
    2. Alt ikke være så separat. En integrert forsterker med ettermontert on-board DAC, funker fint.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    En av mine første lærerike opplevelser innen hifi var når jeg opplevde at kassetter var spilt inn med forskjellig azimutvinkel på "tonehodet". Dette gjaldt både orginalbånd og kassetter innspilt hos venner. Løsningen på problemet var å tilpasse tonehodets vinkel på min egen kassettspiller med et skrujern for hvert bånd jeg skulle spille.
    Folk begynte å se rart på meg allerede i den tiden... Var vel 10-11 år gammel når jeg begynte med dette.

cassettehead2b.jpg

Sist redigert:

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    En sjelsettende opplevelse første gangen jeg hørte horn og rør. Det var hos en kjenning på Nøtterøy som hadde Oris-horn og en SET 45 amp. Det var til å få trekvart ståpikk av.
    Jeg endte til slutt opp med hønn og rør selv også, etter mange år med diverse apekister og masse Electrocompaniet forsterkere.
    R

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det jeg har kikka mest på må være da jeg flyttet fra en betong-kube til ett anneks (100% wood). Jeg hadde trimma anlegget ganske bra i betong leiligheten, og var fornøyd med lyden. Men i tre-rommet ble alt absorbert, og det låt som om jeg hadde pakka inn høyttalerne i skumgummi eller noe. Da forsto jeg hvor mye rommet påvirker. Det hjelper ikke med kabler til 10.000 kr metern dersom rommet og innredning ikke funker.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.478
    Til deg slowmotion, jeg ser du nevner bass over åpne baffler, noe jeg finner relativt lite av rundt omkring...
    Noen kjappe tips til gode løsninger?
    Jeg spør, fordi jeg hørte bass over 4 stk. 15" for mange år siden, hjemme hos en på Bornholm. Hvor vi bl.a. spilte Mari Boine så jeg ALDRI har hørt så knusktørr og krystallren bass som på disse fire billige bilstereoelementer uten noen form for toneregulering eller annet trylleri.
    Du får lete litt rundt i diy-trådene, det er mange som bygger åpne bafler der.
    Det er jo mye info å hente i trådene til gut_man og HEL, for eksempel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En annen lærerik opplevelse har for meg vært viktigheten av kapasitet. Ikke nødvendigvis et must for å nyte musikk, men at det skal låte realistisk og enda bedre. Store elementer i bassen spiller langt mer uanstrengt. Og oppover i frekvens så er ikke en domediskant tilstrekkelig. Det kreves mer for å gi den energien som gir en følelse av å lytte til ekte instrumenter. Og her har jeg sikkert mer tilgode å erfare med enda bedre drivere o.l. Spennende det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå begynner det å dukke opp noen skikkelig gode historier her. :D

Jeg trenger ikke være verken enig eller uenig. Men det er gøy å lese om de store opplevelsene, som har satt spor og fått betydning på lang sikt. Fine greier.

Forresten artig at det dukker opp innlegg om gratis egenaktivitet. Artig også å lese om at sammenhengen mellom pris og kvalitet ikke alltid er som man forventer.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å supplere med en liten en: Jeg hadde en Dynavector 20XL på lån og testet fram og tilbake mot min Ortofon kontrapunkt h. Dynaen var deilig rund og varm, stor og raus, snill med dårlige innspillinger, pressinger og slitne plater. Ortoen var nådeløst ærlig, oppløst, nyansert, detaljert, fantastisk på fantastiske plater. Man får sjelden i pose og sekk. Jeg hadde en periode med sjelekvaler før jeg tok valget.

Dette ga meg en liten a-ha om kompromisser. Vanskelig å komme utenom, og da krever de bevissthet i valgene vi tar.

Piggene stritter hos meg hver gang jeg ser noen kalle et hifiprodukt kompromissløst.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Uppspelning i multi-room.
    Här hemma köket och vardagsrummet.
    Sitter man i vardagsrummet (öst-norska för stue, tror jag...) och samtidigt hör lite av ljudet från köksstereon, så låter det mer liviigt och mindre sterilt.

Förutom akustiska skäl, så kopplas köksstereon via trådlöst från vardagsrumsförstärkarens Pre/linje-ut vilket ger någon fördröjning mellan de två förstärkarna...

Har även provat våra två par Dynavoice Magic S-4 EX i kvadrafonisk uppsättning i vardagsrummet. Återigen låter det mer livigare och trevligare. Kopplade från datorns front- och bak-ljudutgång till varsin stereoförstärkare.
    Vägrar dock att fylla vardagsrummet med högtalare...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For å supplere med en liten en: Jeg hadde en Dynavector 20XL på lån og testet fram og tilbake mot min Ortofon kontrapunkt h. Dynaen var deilig rund og varm, stor og raus, snill med dårlige innspillinger, pressinger og slitne plater. Ortoen var nådeløst ærlig, oppløst, nyansert, detaljert, fantastisk på fantastiske plater. Man får sjelden i pose og sekk. Jeg hadde en periode med sjelekvaler før jeg tok valget.

Dette ga meg en liten a-ha om kompromisser. Vanskelig å komme utenom, og da krever de bevissthet i valgene vi tar.

Piggene stritter hos meg hver gang jeg ser noen kalle et hifiprodukt kompromissløst.
    Hva er det med dere gutta i dag? roger snakker om trekvart ståpikk, og du kommer trekkende med en liten en ;)

Men det jeg egentlig lurte på, var hva du valgte. Trår jeg veldig feil hvis jeg tipper Dynavectoren?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Min lærevei har vært litt som skolegangen, halvt sovende over pulten. Aldri stressa, holdt fast på det som er kjøpt, uten den helt store byttetrangen. 5-åringen hadde igår en lengre utlegging om hva hjernen gjorde, hva den styrte osv., konklusjon "alt", også følelser. Innrømmer glatt at øyer og hjerte alltid har hatt en viss finger med i spillet. Følelser og eierglede, ikke bare ører. Tror på matching, rom og plassering, noe kan sikkert måles, og kabler kan sikkert ha sine (subtile) forskjeller, men jeg tror også på familien og at vi er flere under samme tak (=kompromisser). Utallige konserter, soundchecks, besøk i studio og øvingslokaler har gjort meg ydmyk i forhold til å komme totalitære bastante meninger på hva som er "riktig". Har økonomi som kunne tatt kjøpegalskapen langt mer ut, men det som går rundt og rundt på en tallerken interesserer litt mer.

Har sikkert et enormt ubrukt potensiale i eksisterende anlegg uten dårligere nattesøvn av den grunn, og har det steike moro for det. Træg trønder sjø.:rolleyes:

edit: men det som nok var den viktigste og mest lærerike opplevelse var å skifte ut Hitachi-racket til fordel for løse komponenter og selvbygde høytalere. Var en skikkelig radiohund i ungdommen og en NAD 4300 - tuner var lenge et høyt skattet i anlegget (har den fortsatt liggende i boden). 3000 kroner i 1992 var mye penger for tenåring, men ga ihvertfall mye god radiolyd i årevis.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest

Hva er det med dere gutta i dag? roger snakker om trekvart ståpikk, og du kommer trekkende med en liten en ;)

Men det jeg egentlig lurte på, var hva du valgte. Trår jeg veldig feil hvis jeg tipper Dynavectoren?
    Endte faktisk med Ortofon Jubilee. Kanskje en av de mer varmtklingende Ortoene, og dermed et slags kompromiss mellom kompromissene. Men dog... Jeg har noen skiver som klart ville trives bedre med en DV XX2 som var den andre egentlige kandidaten. Sammenligningen handlet på en måte om å finne en 'house sound' for de to produsentene. Jeg hadde nok klart å elske dem begge, altså. Tror valget fortsatt hadde falt på Orto, og med hakket mindre kvaler til min nye spiller (VPI Scoutmaster er byttet til Feickert Woodpecker/SME 312S og NLE 17 til NLE 22 i mellomtiden). Uansett har min musikksmak spilt en vesentlig rolle i valget også. Jeg elsker Zappa, King Crimson og en del annen tett og komplekst arrangert musikk. DV'en var i mine ører vesentlig dårligere på å skille individuelle stemmer fra hverandre enn Orto. Hadde jeg helt mer i retning av mindre ensembler og enklere arrangementer ville jeg nok valgt annerledes.

Ellers har jeg en liten en, men den virker. Men, det er 'somebody else's compromise'.... ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.686
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Og jeg som hade den samme D 20XL på lån til min Rega P3.24, som gjorde att min Shelter 301 fikk reispass den gangen! Mye mer vital og morro faktor over det Dynan sporet på Rega i forhold Shelter som blev litt sedated for min smak.
    Matching alltså!

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Helt klart et spørsmål om matching. Ikke bare mot resten av spilleren, men også mot egen platesamling og egne preferanser.

Og kompromisser. Man må sette til livs et og annet kamelbasert måltid. Det gjelder å velge kamelen som passer din smak minst dårlig. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Datteren min kom hjem ferdigstudert - det er mange år siden - og far fikk i oppdrag å selge hybelhøyttalerne hennes - et par B&W DM600, eller kan hende var det DM601. Nåja, små og billige var de - og i mangel av noe annet å koble dem opp til, ble de i forbindelse med demo'en koblet opp til finelektronikken i stuen. Det låt jo av en helt annen verden - ganske langt fra hvordan de låt på studenthybelen hennes - og penset meg omgående inn på et spor som jeg har fulgt siden den gangen: at selv i utgangspunktet ganske små og "simple" høyttalere kan låte uforskammet bra hvis man pøser på med - eller som mange av mine hifi-venner sier det: "overinvesterer" i - matchende og god nok elektronikk.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Datteren min kom hjem ferdigstudert - det er mange år siden - og far fikk i oppdrag å selge hybelhøyttalerne hennes - et par B&W DM600, eller kan hende var det DM601. Nåja, små og billige var de - og i mangel av noe annet å koble dem opp til, ble de i forbindelse med demo'en koblet opp til finelektronikken i stuen. Det låt jo av en helt annen verden - ganske langt fra hvordan de låt på studenthybelen hennes - og penset meg omgående inn på et spor som jeg har fulgt siden den gangen: at selv i utgangspunktet ganske små og "simple" høyttalere kan låte uforskammet bra hvis man pøser på med - eller som mange av mine hifi-venner sier det: "overinvesterer" i - matchende og god nok elektronikk.
    Det er ikke alltid pris er avgjørende for opplevelsen av musikken. Et av de anleggene jeg har savnet mest er nettopp B&W DM601 i kombinasjon med Electrocompaniet ECI2 og en Onkyo CD-spiller. En meget vellykket kombinasjon som jeg faktisk flere ganger har angret på at jeg solgte.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Første gang jeg hørte en rørforsterker, en Air Void rørpreamp hos Nimbus Audio, senhøstes 1980.

Ni år senere, da Olav Flugsrud overtalte meg til å låne med meg en rørforsterker hjem og prøve med eget utstyr.

Da jeg hørte Impulse H2 første gang, London 1996

Fullstendig retningsgivende opplevelser.

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Her er jeg veldig enig! Har opplevd det selv mange ganger, og har i og for seg et anlegg nå, der høyttalerne - på papiret - er det klart svakeste ledd. Likevel låter det uforskammet bra!

btolli

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tre store opplevelser i mitt hifi-liv. Den første var på 60-tallet da jeg for konfirmasjonspengene kjøpte meg en Huldra 9 med tilhørende
    tandberghøyttalere, pluss en Beogarm 1000 platespiller! Det var for meg en musikkgjengivelse jeg aldri trodde skulle kunne bli bedre! Bass, mellomtone diskant - jeg var imponert!
    Så kom studier på Blindern, og hifi-interessen ble fortregt av studier og interesse på helt andre områder. Tandbergen og Beogramen ble igjen hos mine foreldre.
    På slutten av 80-tallet, med bedre råd og tid, begynte jeg å vurdere nyinnkjøp av forsterker, høyttalere og platespiller. Valget ble på nytt Tandberg (restsalg på AkersMic: Tandberg 3000- serie og Thorens TD166 platespiller). Etter å ha koblet det hele opp og spilt gjennom et par gamle
    LP-er kom den samme reaksjonen som på 60-tallet: Dette måtte være den perfekte lydgjengivelse! Alt stemte, syntes jeg, selv om jeg brukte noen gamle SIS-høyttalere fra studietida.
    Bitt av basillen byttet jeg senere til JBL (LX60), som selvsagt spilte enda bedre.
    Så for noen år siden kom min tredje store åpenbaring. Jeg kjøpte en kombinasjon av ARC og Sonus Faber. Da tenkte jeg igjen: Bedre kan det ikke bli, nå er toppen nådd? Det kan da umulig bli bedre enn dette?
    Når jeg tenker tilbake, forbanner jeg 1970-tallet da jeg eksisterte uten et skikkelig musikkanlegg! Skrekk og gru!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1) Rør og eletrostater rundt 1990.

2) DSP som inngangsportal til skikkelig god digital lyd rundt 2008.

3) Oppdaget rommets enorme betydning etter et besøk i Langesund 2010/11.

Er litt treg til tider....:cool:

mvh

8

8x12_TOM

Gjest

3) Oppdaget rommets enorme betydning etter et besøk i Langesund 2010/11

mvh
    Dette kan jeg like............ hvis det var en positiv opplevelse da;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

3) Oppdaget rommets enorme betydning etter et besøk Langesund 2010/2011

mvh
    Dette kan jeg like............ hvis det var en positiv opplevelse da;)
    Jada!

Og veldig lærerikt, omenn jeg ikke har råd til en skilsmisse #2, og dermed ikke har gjennomført noe lignende hjemme. ;)

mvh

Brum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Antall liker
    16
    1. At egen dagsform betyr mye for lytteopplevelsen, men lurer også på om dette kan være litt relatert til hifi-demoner i strømnettet....?
    2. At forandringer i anlegget nesten utelukkende tolkes til det positive i første omgang, men at det tar tid (ukesvis ++) før man egentlig kjenner resultatet.
    3. Kabler betyr noe, men har også ombestemt meg mht disse over tid, og det har muligens sammenheng med punkt 1 og 2, så kanskje kabler betyr mindre enn jeg noen ganger tror?
    4. 'Det har vært en rivende utvikling av høyttalere siste par år' har vært en gjenganger i Hifi-pressen siden jeg startet med denne hobbyen tidlig på 80-tallet...Det ble, dessverre, en 'driver' for meg i en god del år, men akilleshælen var nok heller forsterkeren.... Gamle høyttalere kan låte skremmende bra (feks Infinity RS4B).
    5. At sub er viktig for hele lydbildet og ikke minst romfølelsen. Jeg tenker på sub som det sorte i et bilde. Er det som skal være sort grått, forsvinner mye av dynamikken i (lyd)bildet. De lyseste tonene ('stjerner på sort himmel') kommer også bedre frem med god dypbass.
    6. Audio og Fidelity, og ikke minst Hifisentralen, har betydd mye for interessen. Jeg leser ofte her på Sentralen, men svarer sjelden.... Er litt mange kranglefanter her som vender og vrir på det som skrives....gidder ikke kaste bort tid på ordkløveri.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Vel, om det var DM600 så kan jeg forstå det. Jeg brukte DM600i som "ventehøyttaler" for mange herrens år siden. De var koblet opp mot et Doxa 06/40 forsterkersett. Rommet de stod i var akustisk godt og plasseringen var optimal. Lyden var særdeles god. Jeg hadde vel moddet dem littegrann med bitumen på innerveggene og byttet til polypropylen kondensator i diskanten.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kul tråd!

Det mest lærerike var min første skikkelige LAAOH* opplevelse som virkelig rocket båten med hifi-fordommer.
    Soundcheck sin Touch Toolbox 3.0. Vanvittig forbedring etter å ha fulgt alle trinn i forbedringsprosessen og blitt halvveis Linux-professor.
    Inkludert support-telefoner til Steinar_Lund og rabiat spontantelefon til Baard etter å ha hørt de gigantiske forbedringene etter egen installasjon.
    soundcheck's - audio@vise: Touch Toolbox 3.0

Selve opplevelsen med den første LAAOH* kom senere. Det var da Baard og jeg gjennomførte en all else equal blind sammenligning av en fabrikk-innstilt Squeezebox Touch og en med hardware mods, full pakke Touch Toolbox og kablet tilkobling til router. Fem blinde runder med 5-0 til den fabrikkoppsatte, selv om den både var koblet til wi-fi og hadde displayet på (!!!), gjorde at jeg ble nødt til å gå en runde med mine egne seende inntrykk og hvor mye vekt jeg egentlig kan legge på dem.....
    TT 3.0 var jo en klar forbedring da jeg satte det opp hjemme......

Resultatet er at jeg ikke lengre tror like mye på at alle forskjellene vi hører er forankret til reelle lydmessige forandringer utenfor hodet.
    Trist? Nja, mer realist....

Det skal sies at vi begge hørte forbedring med Teddy Pardo sin eksterne PSU kontra originalveggvorta og at 3 av 3 blindlyttere her hjemme foretrekker elektrisk coax kontra optisk toslink mellom Squeezebox og DAC. Sier ikke at alle forskjellene er i hodet, men at det er lov til å være skeptisk. ;)

* - Lukk Att Auan Og Hør!

Mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    At horn ikke MÅ låte PA, men dritfett :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vel, om det var DM600 så kan jeg forstå det. Jeg brukte DM600i som "ventehøyttaler" for mange herrens år siden. De var koblet opp mot et Doxa 06/40 forsterkersett. Rommet de stod i var akustisk godt og plasseringen var optimal. Lyden var særdeles god. Jeg hadde vel moddet dem littegrann med bitumen på innerveggene og byttet til polypropylen kondensator i diskanten.
    Jeg sprengte bassene i ProAcene mine for en drøss år siden (lang historie om en Thule CD-spiller som ga DC på utgangen da den gikk i standby og en forsterker som gjorde det den fikk beskjed om). Uansett, mens jeg ventet på erstatningselementer kjøpte jeg et sett B&W DM600 S3 som ventehøyttaler (hadde en slags god råd den gangen).

Og ja. Virkelig mystisk og uforskammet bra høyttaler til prisen og størrelsen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Kul tråd!

Det mest lærerike var min første skikkelige LAAOH* opplevelse som virkelig rocket båten med hifi-fordommer.
    Soundcheck sin Touch Toolbox 3.0. Vanvittig forbedring etter å ha fulgt alle trinn i forbedringsprosessen og blitt halvveis Linux-professor.
    Inkludert support-telefoner til Steinar_Lund og rabiat spontantelefon til Baard etter å ha hørt de gigantiske forbedringene etter egen installasjon.
    soundcheck's - audio@vise: Touch Toolbox 3.0

Selve opplevelsen med den første LAAOH* kom senere. Det var da Baard og jeg gjennomførte en all else equal blind sammenligning av en fabrikk-innstilt Squeezebox Touch og en med hardware mods, full pakke Touch Toolbox og kablet tilkobling til router. Fem blinde runder med 5-0 til den fabrikkoppsatte, selv om den både var koblet til wi-fi og hadde displayet på (!!!), gjorde at jeg ble nødt til å gå en runde med mine egne seende inntrykk og hvor mye vekt jeg egentlig kan legge på dem.....
    TT 3.0 var jo en klar forbedring da jeg satte det opp hjemme......

Resultatet er at jeg ikke lengre tror like mye på at alle forskjellene vi hører er forankret til reelle lydmessige forandringer utenfor hodet.
    Trist? Nja, mer realist....

Det skal sies at vi begge hørte forbedring med Teddy Pardo sin eksterne PSU kontra originalveggvorta og at 3 av 3 blindlyttere her hjemme foretrekker elektrisk coax kontra optisk toslink mellom Squeezebox og DAC. Sier ikke at alle forskjellene er i hodet, men at det er lov til å være skeptisk. ;)

* - Lukk Att Auan Og Hør!

Mvh
    Kult at dere faktisk hørte forskjellene på toolbox testen. 5-0 er ganske tydelig. :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.450
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Første store "sjokk":
    -da jeg en gang for mange herrens år siden satt med en dB måler i hånda og målte diverse test-toner som jeg kjørte via anlegget. Jeg forsto ganske raskt at det jeg hørte og det jeg målte var helt forskjellig. Jeg flyttet deretter hodet 50 cm og oppdaget at frekvensresponsen der var helt annerledes enn der hodet var opprinnelig. Da begynte et mer faglig studie av akustikk og øke forståelsen av hvor sensitive ørene er på forskjellige frekvenser. Da ble det hele langt mer komplisert...

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Første besøk i slukoteket, samt da jeg hjalp Sluket med å bygge SLOB's, inklusive testinga i etterkant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn