Dine beste innspillinger

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes det er moro å finne de virkelig gode innspillingene. Billigste oppgradering og flotte musikalske opplevelser.
Poenget med tråden er å dele erfaringer. Legg gjerne ut dine beste eller gi tips. Jeg har satt en karakter i parantes på det musikalske. Rangeringene er sånn cirka da det ikke er lett å vurdere forskjellige innspillinger opp mot hverandre.


Rachmaninoff/Eiji Oue/Minnesota/Reference Recordings(9)
Bernstein/Eiji Oue/Minnesote/Refernce Recordings(7)
Pendereci Gala/Rampal/Sony(7)
Harry Connick Jr/Blue Light/Sony(8.)
Malcom Arnold/Symphony 5&6/Chandos(6)
Renald Garcia-Fons/Navigatore/Enja Recordings(4)
Sera Una Noche/La Segunda/Mare Recordings(5)
Puccini/Madama Butterfly/Living Stereo(8.)
Yamamoto, Tsuyoshi trio/Midnight Sugar/TBM Records(8.)
The Nguyên lê Trio/Bakida/ACT(7)
Du temps & de l´intant/Saval/Alia Vox(4)
Mari Boine/Idjagiedas(9)
Patricia Barber/Verse/Café Blue/Premotion Records(8.)
Antonio Forcione/Naim(4)
Cash/American IV/American recordings(6)
Jacintha/Autumn Leaves/Groove Note(9)
Harry Connick jr/Chanson du vieux carré/Marsalis Records(7)
Bartok/ Conserto for Orchestra/Reiner/Chicago/Living Stereo(8.)
Dhafer Youssef/Devina Shadows/Jazzland Recordings(7)
Stacey Kent/Dreamsville/Candid Records(7)
Rickie Lee Jones/pop pop/Geffen(8.)


Flere kunne vært med....

Jeg har fått mange tips fra dere , andre forumer og HiFi blader men det er sikkert mange gullkorn å oppdage. Flere fra Reference Records er bestilt! Synes som de er er i en særklasse?

Kom igjen .....
 
U

utgatt60135

Gjest
Stort engasjement her ja ... :-\.

Skulle tro dette var noe av det viktigste med HiFi? Kombinasjon av lydkvalitet og musikalitet?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Maria Muldaur - De fleste
Totta - Særlig "Turneen"
Muddy Waters - Folk Singer.
Fler også. Men det er lettere og legge merke til de som har dårlig lyd, enn de som har bra lyd.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Den innspillingen jeg har som framstår som "det lille hakket" bedre enn de andre, er;

Ray Charles - Genious Loves Company - Limited audiophile Recording - 180g Vinyl!

Jeg har også den legendariske Bellafonte fra Carnegie Hall på tilsvarende Vinyl, men RC er faktisk bedre i mine ører.

Forøvrig;

Janis Ian - Breaking Silence 180g Vinyl
Peter Gabriel - Plays Live - std Vinyl
En fiolin konsert (jeg ikke husker navnet på) med Anne Sofie Mutter - std Vinyl

CD platene fra Stockfish

Gladys Knight - Before Me - CD
Eagles - Hell Freezes over - XRCD
Tim Rice - The Rolling Stones Project - CD
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Rachmaninoff 3./Byron Janis. Dorati og LSO på Mercury 180g
Mozart Klavierkonzerte no. 20 og 21/ Mitsuko Uchida, Jeffrey Tate og English Chamber Orchestra på Philips
Lizt Hungarian Rhapsodies 2&3, Enesco Roumanian Rhapsodies 1&2/Antal Dorati og LSO på Mercury
Rachmaninoff Rhapsody on a theme of Paganini/Rubinstein og Reiner med CSO og Falla Nights in the Garden of Spain/Rubinstein og Jorda med SFSO

Mvh
Geir
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skal en rangere etter best lyd eller best fremføring?
Vi er nå inne i "CD/LP med god lydkvalitet" avdelingen.....
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
johna skrev:
Skal en rangere etter best lyd eller best fremføring?
Vi er nå inne i "CD/LP med god lydkvalitet" avdelingen.....
Dermed må begge kategorier oppfylles 8)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Geir_O skrev:
johna skrev:
Skal en rangere etter best lyd eller best fremføring?
Vi er nå inne i "CD/LP med god lydkvalitet" avdelingen.....
Dermed må begge kategorier oppfylles 8)
Det blir så vanskelig da.... :-\ ;D

Det er det forresten uansett. Finnes så sinnsykt mye bra.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Så noen SACD
Jazz at the Pawnshop - 30th anniversary (3 SACD + DVD) fra Proprius
Edvard Grieg Holberg Suite +/Bergen Philharmonic med Ole Kristian Ruud på BIS
Chopin Nocturnes/Angela Hewitt på Hyperion
Chopin Sonatas Opp. 35&58, Barcarole Op. 60, Variations Op. 12/Artur Pizarro på Linn

Hvem kan leve uten Chopin? Se filmen Pianisten om du ikke allerede har gjort det :D

Mvh
Geir
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.708
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Jeg synes det er moro å finne de virkelig gode innspillingene.

Jeg har satt en karakter i parantes på det musikalske.

......Antonio Forcione/Naim(4)
......Rickie Lee Jones/pop pop/Geffen(8.)
Det er vi sikkert ALLE enige om, MEN det ser mer ut som din karaktersetting er et uttrykk for hva Proac D15 - evner å formidle - eller er begrenset til å formidle. ;)
 
K

kbwh

Gjest
Musikalsk karaktersetting er jo litt festlig. I Mozart gir jeg Uchida en blank 10er, mens ECO og Tate får 1. Jeg vekter snilt og totalkarakteren blir da 6. ;D

En virkelig god plate både på lyd og framføring er René Jacobs' innspilling av Haydns Årstidene på Harmonia Mundi. Den er litt lys, så 9 for lyd og 10 for musikk.

Edit: Jeg må ta med Handels Messias i den Linn-innspillingen som ble brukt i den uvitende blindtesten som Stereophile deltok i (se Espen R's tråd). 10 for lyd og 9 for musikk. Solistene er gode. Eksepsjonelle solister hadde løftet til 10.
 
U

utgatt60135

Gjest
johna skrev:
Skal en rangere etter best lyd eller best fremføring?
Vi er nå inne i "CD/LP med god lydkvalitet" avdelingen.....
Ranger etter lydkvalitet men gi gjerne en karakter på musikken. Jeg tok det for gitt fordi tråden ligger i denne avdelingen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Flageborg skrev:
Lyngen skrev:
Jeg synes det er moro å finne de virkelig gode innspillingene.

Jeg har satt en karakter i parantes på det musikalske.

......Antonio Forcione/Naim(4)
......Rickie Lee Jones/pop pop/Geffen(8.)

Det er vi sikkert ALLE enige om, MEN det ser mer ut som din karaktersetting er et uttrykk for hva Proac D15 - evner å formidle - eller er begrenset til å formidle. ;)
Hva har karaktersettingen på det musikalske med ProAc D15 å gjøre? De har mye bass hvis det er det du insuinerer. Hvordan spiller din høyttalervegg orkesterverk? Jeg tror dine lydpreferanser er langt unna mine.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
815
Antall liker
588
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Robbie Robertson - The Native Americans
Manhatten Transfer - Extensions
Cowboy Junkies - Trinity Session
Susanne Vega - Solitude Standing
Miles Davis - Kind of blue

Alle fortreffelige inspillinger som også musikalsk er perler.
 
T

theStig

Gjest
Jeg har noen ting jeg alltid vender tilbake til... lister opp noen få her

Arvo Pärt / Te Deum - ECM 1505
Bach / Osteratorium + kantate 66 / Herreweghe - Harmonia Mundi HMC901513
Donald Fagen / The nightfly (vinyl)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.665
Antall liker
3.730
Torget vurderinger
1
JØKLEBA! Live fra 1996 på CD. Maken til realisme og dynamikk har jeg aldri hørt annet sted. Hele plata er fin (leken trio fri-jazz) men jeg har opparbeidet meg et avhengighetsforhold til den siste låten. Den har jeg spilt 10-12 ganger ukentlig siste måneden på maks lydtrykk. Må høre den, bare må høre den!

Utgitt på plateselskapet Curling Legs http://no.wikipedia.org/wiki/Curling_Legs. De pleier å ha veldig god lyd på sine produksjoner, og spesielt dyp og dynamisk bass.

Noen andre som har erfaring med Curling Legs?
 
A

Afterglow

Gjest
Hvis vi glemmer jazzen så er det tre innspillinger som rager over alt annet hjemme hos meg:

Loreena McKennitt: Nights form the Alhambra (live)
Cowboy Junkies: The trinity session (live)
Kari Bremnes: Live

Ikke uten grunn er det gode live innspillinger som virkelig får et løft på et godt anlegg.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.453
Antall liker
2.677
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
pedal skrev:
JØKLEBA! Live fra 1996 på CD. Maken til realisme og dynamikk har jeg aldri hørt annet sted. Hele plata er fin (leken trio fri-jazz) men jeg har opparbeidet meg et avhengighetsforhold til den siste låten. Den har jeg spilt 10-12 ganger ukentlig siste måneden på maks lydtrykk. Må høre den, bare må høre den!
YEESS... Denne er bare helt rå. Desverre er den litt vanskelig å få tak i.. (eks CDON klarer ikke skaffe den vet jeg). Det skal sies at musikken ikke faller i smak hos alle og enhver, men alikevel drar de fleste på smilebåndene når jeg setter på spor nr 1 og den kommer uti låta et par minutter ;) Har faktisk tatt en kopi av denne (alt for glad i orginalen), som jeg har brukt å ta ta med i en del butikker tidligere.. Ba som oftest å be om demo "på det feiteste dem hadd"... Desverre har ingen butikkanlegg så langt klart å innfri :( Har nå sluttet å ha den med som "følgesvenn", mye fordi jeg har blitt skuffet så lange ganger tidligere...

mvh Kai
 
U

utgatt60135

Gjest
Hos platekompaniet står det "for tiden ute av produksjon" :-\.
 

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
84
Antall liker
7
Mycket bra är nämnt men det finns ju otroligt mycket som är bra.
Men en bra inspelning gör ju inte musiken bra även om det hjälper. Ofta tycker jag skapligt ok live inspelningar ger mer närhet och gåshud än superbra studio album typ Stockfish även om det är väldigt bra det med. Några få favoriter.

Holly Cole: Temptation
Holly Cole: It happend one night (Live)
Beth Hart: Live at Paradiso
Dresden Dolls: Dresden Dolls
Jacques Loussier: The four Seasons
Hugh Masekela: Hope
Ramstein: Rise Rise
Dee Dee Bridgewater: Live at Yoshi´s
Laurie Anderson: Life on a string

och många många fler.....
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.665
Antall liker
3.730
Torget vurderinger
1
Har du lastet ned noe her? Hvordan fungerer det i praksis med betaling/levering/format?

Jeg gjorde et forsøk med en fil. (Midnight Sugar Express - 3 Blind Mice - filpakke #1). Den ligger nå lagret på maskinen min som "Sugar_XRCD.part1.rar". Hva er .rar formatet for noe? Hvordan konverteres dette til ukomprimert WAV? (Avspilleren min tar kun WAV).

Med all musikk på HD, så passer det meg bra å kjøpe/laste ned nye titler. Men må da være sikker på å få 100% kvalitet og at det funker datateknisk...

Noen som har noen brukererfaringer herom å dele?
 
N

nb

Gjest
RAR er en arkivfil, at den har part1.rar som navn betyr at det er del av et arkiv som er splittet over flere filer, noe som betyr at du trenger alle filene som utgjør arkivet for å pakke ut alt som ligger der.

Edit: Så theStig kom meg i forkjøpet her, men litt tilleggsinfo:

Om filen er levert i wav, så vil du få ut wav-filer når du pakker ut arkivet. Om den er levert i ett eller annet lossless format, må du konvertere den til wav. F.eks FLAC kan konverteres til wav uten noe kvalitetstap. Grunnen til at en lossless komprimert fil i f.eks flac er betydelig mindre enn en wav-fil som blir komprimert med rar, er at rar, zip og lignende er veldig lite effektive kompresjonsmetoder for å komprimere lydfiler, men egner seg veldig godt til komprimering av f.eks tekstfiler.

Jeg er ikke helt stø i hvordan lossless musikkformater funker på detaljnivå, men de utnytter i alle fall det fenomenet at selvom en innspilling er i stereo, så er det en god del "overlapp" i hva som går til hhv høyre og venstre høyttaler, samt at lyd ved tispunkt t har ganske små endringer i forhold til t-x om bare x er et kort nok intervall.

Dagens nerdeleksjon;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.665
Antall liker
3.730
Torget vurderinger
1
nb skrev:
RAR er en arkivfil, at den har part1.rar som navn betyr at det er del av et arkiv som er splittet over flere filer, noe som betyr at du trenger alle filene som utgjør arkivet for å pakke ut alt som ligger der.

Edit: Så theStig kom meg i forkjøpet her, men litt tilleggsinfo:

Om filen er levert i wav, så vil du få ut wav-filer når du pakker ut arkivet. Om den er levert i ett eller annet lossless format, må du konvertere den til wav. F.eks FLAC kan konverteres til wav uten noe kvalitetstap. Grunnen til at en lossless komprimert fil i f.eks flac er betydelig mindre enn en wav-fil som blir komprimert med rar, er at rar, zip og lignende er veldig lite effektive kompresjonsmetoder for å komprimere lydfiler, men egner seg veldig godt til komprimering av f.eks tekstfiler.

Jeg er ikke helt stø i hvordan lossless musikkformater funker på detaljnivå, men de utnytter i alle fall det fenomenet at selvom en innspilling er i stereo, så er det en god del "overlapp" i hva som går til hhv høyre og venstre høyttaler, samt at lyd ved tispunkt t har ganske små endringer i forhold til t-x om bare x er et kort nok intervall.

Dagens nerdeleksjon;)
Takk for fin info.

Denne siden er jo tilsynelatende midt i blinken for meg. Her kan man laste ned attraktive titler og ha de spilleklare på anlegget. Litt utpakking og konvertering er greit. Får man filene gratis, så er det jo enda greiere. He-he. Men det er også OK å betale €15-20 for en slik sjelden tittel, bare så det er sagt.

Men saken her er at etter at jeg fikk nedlastet part #1, som gikk fort, så kom meldingen om at "gratiskvoten" var brukt opp. Underforstått at man må betale for ytterligere nedlastingskapasitet... (De priser altså selve nedlastingskapasiteten, og ikke musikken). Er dette en form for piratvirksomhet? Er det "russisk mafia" som melker blåøyde audiofiler. Kanskje er det en lav-rez versjon som kommer, og ikke en bitperfekt kopi av XRCD'en?

På den ene siden er jeg ganske sugen på akkurat den tittelen, men på den annen side så tar man jo ikke unødige sjangser over internett mht. kredittkort etc.

Noen flere med erfaringer her? Eventuelt noen som selger slike Audiofile titler på seriøst vis? Kan også bestille XRCD for levering i posten.

------------

En annen sak: Bestilte John Miles CD Zaragon via "tvilsom" netthandel i sommer. Denne tittelen eksisterer ikke i de offisielle listene, så hjertet gjorde ett hopp da den allikevel dukket opp for salg. Etter 1 måned så kom den jaggu på posten, innpakket i gråpapir, bomullshyssing og håndskrevet adressat, avsendt fra "østblokken" ett sted. CD'n var helt grei den med original cover. (Ahhh... Zaragon: Hva gjør man ikke for et gjenhør med tenårenes storheter).
Så noen ganger kan man ha flaks!
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.157
Antall liker
3.966
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
På den ene siden er jeg ganske sugen på akkurat den tittelen, men på den annen side så tar man jo ikke unødige sjangser over internett mht. kredittkort etc.

Noen flere med erfaringer her? Eventuelt noen som selger slike Audiofile titler på seriøst vis? Kan også bestille XRCD for levering i posten.
Jeg har kjøpt MYE plater av følgende selgere på eBay - de har godt utvalg av XRCD plater:

http://myworld.ebay.com/audiophileresource
http://myworld.ebay.com/internationalrecords

AR har SACD utgaven fra FIM: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320165343641
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei, den siden jeg linket til var noe jeg nylig fant, da jeg søkte på noen titler som er her, er ikke veldig kjent med den. Hvis du venter 1 time eller noe, mellom hver nedlasting, kan du laste ned alle filene gratis, det tar bare litt tid... Vurderer å skaffe meg rapid share tilgang, så jeg kan laste ned hele tiden, uten å vente. :) Men det koster jo noen euro.. Jeg tror ikke det er no farlig.. Og du kan jo bruke paypal.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Skrev Valentino:
Musikalsk karaktersetting er jo litt festlig. I Mozart gir jeg Uchida en blank 10er, mens ECO og Tate får 1. Jeg vekter snilt og totalkarakteren blir da 6. Gliser
Etter dette innlegget ditt, måtte jeg jo lytte på plata på ny. For meg har ECO og Tate vært bakteppe (som orkesteret ofte er blir i klaverkonserter) for Uchida, og jeg har ikke "lyttet" særlig etter utførelsen deres. Bruk det litt "muzak" kanskje? Jeg har altså nytt Uchidas eminente tolkning uten å la meg belemre med akompagnatørene om du vil. Sier kanskje mye om meg og kanskje om deg også ;D

Det jeg reagerte mest på var at du ga dem 1 av 10!!!! Det måtte jeg jo ha hørt. Det betyr jo at de har problemer teknisk med å spille verket. Kanskje også problemer med takten og sure instrumenter i tillegg?

Vel, så galt er det ikke. Jeg har absolutt hørt orkestre som har spilt mer engasjert og med mye større innlevelse enn her. Hovedskylden må jo her ligge på Tate, men ECO selv burde også vært mer til stede. Skal vi si 3 til Tate og 5 til ECO. Og det er faktisk ganske dårlig ::)

Klaveret er likevel en så stor del av den totale musikkopplevelsen her, at jeg totalt gir plata 9 for lyd og 8 for framførelse. 10'eren til Uchida var vi ihvertfall enige om 8)

Ellers synes jeg jo, i ettertid, det er rart at både Uchida og Philips har vært fornøyd med fremførelsen til ECO og Tate

Mvh
Geir
 
K

kbwh

Gjest
Geir, du har helt rett. Å gi ECO og Tate 1 er å overdrive så det holder. De spiller jo ikke feil, men klumpfotkomp er det.

Sammenlikn det musikalske ECO gjør for Perahia i det samme repertioret, og de gjør det ikke stort bedre enn 5-6 der heller. Lyden på LP og tidlige CD-transfers er heller ikke noe å skryte av. Kanskje den nye DSD-masteren er bedre?
 

Perspektiv

Medlem
Ble medlem
04.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Pat Metheny Group - The road to you
Lee Ritenour - Wes Bound (ikke typisk Lee Ritenour)
Truls Mørch Quartet - Haydn chello conserto (ser ikke ut til å vre i salg lenger :))
Miles Davis - Kind of Blue
Stan Getz - Anniversary
Jeff Buckley - Grace
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Nick Cave & Bad seeds :Murder Ballads
Nick Cave , de nyeste....
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Fin tråd Lyngen!

John Campbell: Howlin' Mercy
ISIS: Oceanic
Paul Bley,Gary Peacock,Paul Motian: Not two, not one
Audun Kleive: Generator X
Keith Jarrett: Live at Blue Note


Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Får dessverre ikke redigert listen i åpningsinnlegget. Nye skiver dukker stadig opp i postkassa....



Jøkleba Live
Svært god realisme og dynamikk. Musikker er ikke helt lett tilgjengelig men spennende nok)

Balafonte, At Carnegie Hall
Igjen svært god realisme. Bærer preg at litt gammelt opptakk men du verden så flott å høre på. Ble overrasket over at jeg likte msuikken såpass godt også)

Nojama Plays Liszt, RR
Helt nydelig innspilling på alle plan!

Respighi, Eiji Oue, Minnesota
Nok en stoartet innspilling fra Reference Recordings.

Antiphone Blues
Mye romklang i kirken men storartet lyd og en nytelse å høre på.

Percussion Fantasia
Morsom plate som holdet samme nivå som andre fra RR.

Yim Hok-Man, Poems of Thunder, Naxos
Meget god lyd men få spor som jeg likte godt dessverre. For mye kinesisk for min smak.

Gregorio Paniagua, La Folia, HM
Meget spennende og morsom plate med stor lyd. Ikke helt perfekt kanskje. Litt vel mye nivå i diskant når det spilles høyt.

Cikada Duo, Nordheim, 2L
Upåklagelig lyd. Storveis!

Ola Gjeilo, Stone Rose, 2L L
Like bra omtrent.


Alle disse går inn på min "best list". Kan nevne noen andre også selv om de ikke er på samme nivå.





John Martyr
Deilig dybass og god lyd. Uvanlig med så mye dybass på type songwriter (?). Sjekk spor 7.

Rachell Ferell, First Instrument
Flott plate!

Dave Matthewsband, Crash

Nick Cave, Murder Ballads

Isley meets Bacharach
Ikke strålende lyd men bra nok. Svært flott plate.

Pink Floyd, The Wall
Overrasket over at den hadde så god lyd. Moro!

Milcho Leviev, Dave Hooland, Up and Down

Jeremy Monteiro; A song for .., Fim
Ikke hørt mye...

Hvor mange til bør inn på "best of" liste? Hvor mange gullkorn ligger gjemt? Hva tror dere? Jeg henter tips fra HiFi forumer, nettet generelt og HiFi magasinene. Takker så mye for deres anbefalinger.

Har bestillt Chopin Nocturnes/Angela Hewitt på Hyperion. På tide med mer fra Chopin! Det var en dyr plate så håper den er på høyde med de beste også.
 
Topp Bunn