Dine favoritt Tv-Serier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.322
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha sett tre av de frittstående (men tematisk sammenhengende) filmene i serien Small Axe må jeg bare anbefale. Virkelig severdig. Ligger på NRK.no
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    4e1387_leo_1.jpg

    Jeg så på de to første episodene av Leonardo på RAI uno i kveld. Denne nye serien på 8 episoder kommer snart til en TV-kanal nær deg. Et forsøk på å fortelle historien om mesteren med utgangspunkt i bildene hans. Denne kommer helt sikkert til å bli en suksess selv om den ikke helt er min favoritt. Godt håndverk, fine kulisser og kostymer, men litt for forutsigelig. Helt klart noe for massene og prisene kommer nok etter hvert.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Kruttrøyk er tidene beste TV-serie. Er midtveis i sesong 15. Er fem sesonger til. Desverre er det bare 635 episoder totalt. Når jeg er ferdig er på tide å se den på nytt.....
    Kruttrøyk er gode minner fra en fjern, men lykkelig barndom. Husker ikke så veldig mye, jeg var litt for ung. Men alle unger lekte jo cowboy og indianer på den tiden og Matt Dillon i James Arness’ skikkelse var den aller største helten 😊
    Er serien mulig å streame noe sted eller har du investert i DVD?
    Jeg kjøpte forøvrig hele serien av «I Ville Vesten» på DVD for noen år siden. Det var et veldig kjekt gjensyn. Alt var bedre før 😔
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    3
    Kruttrøyk er gode minner fra en fjern, men lykkelig barndom. Husker ikke så veldig mye, jeg var litt for ung. Men alle unger lekte jo cowboy og indianer på den tiden og Matt Dillon i James Arness’ skikkelse var den aller største helten 😊
    Er serien mulig å streame noe sted eller har du investert i DVD?
    Jeg kjøpte forøvrig hele serien av «I Ville Vesten» på DVD for noen år siden. Det var et veldig kjekt gjensyn. Alt var bedre før 😔

    forklarer nicket mitt, og kallenavnet som har fulgt meg fra barndommen :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å kjøpe inn Krutrøyk og benke seg ned for å se. Kan nok hende at minnene er bedre enn virkeligheten.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å kjøpe inn Krutrøyk og benke seg ned for å se. Kan nok hende at minnene er bedre enn virkeligheten.
    Holder med deg at det nok stemmer i flere tilfeller. Jeg har f.eks. sett igjen gamle favoritter som Kojak og McCloud, og må innrømme at de ikke fenget noe særlig lenger. Helt ok, men ikke fantastiske slik jeg husket dem fra den gang.
    Noen serier holder seg imidlertid bedre enn andre. Av de første jeg kommer på i farten, så gjelder det definitivt tidligere nevnte "I Ville Vesten" (Fam. Macahan) og Columbo :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kruttrøyk er gode minner fra en fjern, men lykkelig barndom. Husker ikke så veldig mye, jeg var litt for ung. Men alle unger lekte jo cowboy og indianer på den tiden og Matt Dillon i James Arness’ skikkelse var den aller største helten 😊
    Er serien mulig å streame noe sted eller har du investert i DVD?
    Jeg kjøpte forøvrig hele serien av «I Ville Vesten» på DVD for noen år siden. Det var et veldig kjekt gjensyn. Alt var bedre før 😔

    Kjøpt de på DVD. Er gitt ut i USA. Du må ha sonefri DVD spiler. Veldig bra bildekvalitet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å kjøpe inn Krutrøyk og benke seg ned for å se. Kan nok hende at minnene er bedre enn virkeligheten.

    Nei. Kruttrøyk holder. Har mye eldre serier men kruttrøyk er i en klasse for seg. Gjennomgående bra manus. Kan ikke huske en eneste moderne serie som er like bra skrevet. Dessuten beveger plottet seg i fornuftig hastighet, og ikke like langdrygt som de fleste moderne serier (har jeg inntrykk av).
    Kruttrøyk er ofte helt i topp når tidenes vesternserie skal kåres. Ikke uten grunn.
    Kruttrøyk er i farge fra serie 12 og utover.....
    Det tok lang tid før jeg kjøpte Kruttrøyk bare for å sjekke; var sikker på at den var håpløst datert. Jeg ble positivt overrasket. Veldig få middelmådige episoder og lite preg av masseproduksjon. Noen av de beste manusforfatterne i business må ha vært involvert i denne serien.

    How the west was won (aka the Macahans) er også bra, men kruttrøyk er bedre.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke serie, men film... på slutten av 60-tallet og utover kom en rekke filmer basert på Alistair McLeans bøker, - "Ørneredet", "Kanonene på Navarone", "Møte i rom sjø", "Dødsmikroben", "Åtte glass" etc.... og vi syntes det var mektige filmer.... Så kom video, og jeg irriterte meg over at de lokale videosjappene sjelden hadde disse filmene...
    Så kom DVD, og en gang fruen hadde vært på reise, kom hun hjem med en boks med alle disse filmene.... en kveld jeg satt alene hjemme, kom jeg på boksen, og satte på "Åtte glass" med Anthony Hopkins som SAS agent... etter ei stund lurte jeg på om det var samme filmen.... ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    "Gullguttene/The Persuaders" var det helt store da jeg var i midten av tenårene. Kule biler, snertne damer, actionspekket handling. Da serien kom på DVD ble den selvfølgelig innkjøpt. Ble med en og en halv episode, gitt. Men jeg har serien på DVD. :cool: Og det er kanskje det viktigste.....
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Ørneredet var en av de absolutte topp krigsfilmene i movieboks-perioden. Ble sett utallige ganger. Selv om den kanskje fremdeles er god, har jeg ikke tatt sjansen på å se den igjen av redsel for å bli skuffa. Og sånn går no dagan...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ørneredet var en av de absolutte topp krigsfilmene i movieboks-perioden. Ble sett utallige ganger. Selv om den kanskje fremdeles er god, har jeg ikke tatt sjansen på å se den igjen av redsel for å bli skuffa. Og sånn går no dagan...
    Det er generelt få filmer fra før 2000 som tåler dagslys etter min forstand - de er ikke så gode som man tror. Ørneredet var helt konge i ungdommen. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Bedre enn noen gang, så den ikke mindre enn to ganger i 2020.
    Kan det ha noe med alder? Geriatri pasienter liker vist glimt fra tidligere tider
    Tar sikkert en ny omgang i påsken.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    "Gullguttene/The Persuaders" var det helt store da jeg var i midten av tenårene. Kule biler, snertne damer, actionspekket handling. Da serien kom på DVD ble den selvfølgelig innkjøpt. Ble med en og en halv episode, gitt. Men jeg har serien på DVD. :cool: Og det er kanskje det viktigste.....

    Helt enig. Gullguttene har jeg på blu ray (fantastisk bildekvalitet forøvrig) og den er helt datert. Nærmest "unintentionally funny". Kruttrøyk er i en helt annen liga.
    Faktisk var det mye bra amerikansk TV fra 50-tallet og utover 60-tallet; the golden age of television. De fleste britiske serier fra sånn ca. før slutten av 80-tallet faller helt igjennom i dag (finnes unntak dog). Skjønner ikke nå hvorfor man syntes de var så bra dengang.....
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Det er generelt få filmer fra før 2000 som tåler dagslys etter min forstand - de er ikke så gode som man tror. Ørneredet var helt konge i ungdommen. :)
    Det kommer nok an på øynene som ser, jeg synes ganske mye fra før 2000 fremdeles er bra :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    "Gullguttene/The Persuaders" var det helt store da jeg var i midten av tenårene. Kule biler, snertne damer, actionspekket handling. Da serien kom på DVD ble den selvfølgelig innkjøpt. Ble med en og en halv episode, gitt. Men jeg har serien på DVD. :cool: Og det er kanskje det viktigste.....
    Gode minner fra da man var liten - låten de brukte i åpningssekvensen er fantastisk (y)


    Serien hette Snobbar som Jobbar på svensk :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er generelt få filmer fra før 2000 som tåler dagslys etter min forstand - de er ikke så gode som man tror. Ørneredet var helt konge i ungdommen. :)
    Fellini døde i 1993, Marcello Mastroianni døde i 1996. Er det nødvendig å si så mye mer?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke laget god film etter 1970.
    Og så var skuespillerinnene utrolig mye flottere før i tiden

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.687
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg er helt enig med den som anbefalte Justified lenger oppe. Jeg er redd for at de faktisk skildrer forholdene i Harlan county ganske korrekt :(

    Jeg hadde i sin tid sansen for denne serien (vet ikke om den er vist i Norge?):
    1616604750993.png


    Og denne er søt:

    1616605011232.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Trenger nye forslag på Netflix og Viaplay og NRK
    Likte The night Manager, A beautiful Mind, The Fall, osv.

    Men Behaving Badly var forøvrig helt fantastisk
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Mange gode minner når man tenker tilbake på ungdommens TV- serier og filmer :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Trenger nye forslag på Netflix og Viaplay og NRK
    Likte The night Manager, A beautiful Mind, The Fall, osv.

    Men Behaving Badly var forøvrig helt fantastisk
    På NRK har du disse som jeg har sett og ikke skrudd av underveis. Greie underholdningsserier.

    De var fem.
    Fatale familiebånd.
    Vikingane.
    Mysteria i Brokenwood.
    Flateygåta.
    Van der Valk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Last of the summer wine er en klassiker, men styr unna de første seriene. Rimelig utrolig at de fikk fortsette etter serie 1 - den er dårlig.
    Fra sånn ca. sesong 10 og utover er den storveis. Er vel omtrent 31 sesonger!
    Bortsett fra sistesesongen, er dette en serie som ble bedre med åra....
    En av mine favoritter. Kan se de om og om igjen....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kruttrøyk!


    De tidlige Gunsmoke episodene åpnet slik

     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    En av mine absolutte favorittserier er The Singing Detective med Michael Gambon. Gjorde et uslettelig inntrykk da jeg så den første gang på NRK for mange år siden. Det noe spesielle er at jeg faktisk synes den var enda bedre da jeg kjøpte DVD‘en og så den igjen for noen få år siden. Den er mystisk, fascinerende, morsom og litt rar. Den har en fantastisk stemningsfull fotografering. Og sist, men ikke minst inneholder den så mye bra musikk at jeg bare måtte kjøpe soundtracket på CD. Man kan nærmest si at denne miniserien utgjør en helt egen genre. Men, The Singing Detective er nok likevel ikke for absolutt alle.


     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    En av mine absolutte favorittserier er The Singing Detective med Michael Gambon. Gjorde et uslettelig inntrykk da jeg så den første gang på NRK for mange år siden. Det noe spesielle er at jeg faktisk synes den var enda bedre da jeg kjøpte DVD‘en og så den igjen for noen få år siden. Den er mystisk, fascinerende, morsom og litt rar. Den har en fantastisk stemningsfull fotografering. Og sist, men ikke minst inneholder den så mye bra musikk at jeg bare måtte kjøpe soundtracket på CD. Man kan nærmest si at denne miniserien utgjør en helt egen genre. Men, The Singing Detective er nok likevel ikke for absolutt alle.
    Du kan trygt ta med de to andre seriene til Dennis Potter, "Pennies from Heaven" og "Lipstick on your Collar". De er like gode.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    I den grad en kan kalle det en serie
    Ingen over, og ingen ved siden

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I den grad en kan kalle det en serie
    Ingen over, og ingen ved siden

    "Mens vi venter på Godot" var helt topp, "Bleikeplassen" ble litt mye depro for meg. Men det var det tilbudet vi hadde i Norge i ungdommen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Med unntak av et par episoder synes jeg denne serien var ekstremt bra. Ble sett fra blu-ray med DTS-HD.MA 5.1 lyd.
    Kikket også på Paramount+ (Apple TV 4K) for å sammenligne. Bilde og lyd er ok på streaming, men slutten på enkelte episoder er kappet (slik at man går glipp av det siste minuttet eller 2). Regner med dette er noe som blir fikset relativt snart.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    375px-Gomorra_La_serie.png


    Jeg så de to første episodene av sesong 5 i går kveld og kvaliteten holder seg fortsatt. En av de bedre serien de siste årene. Vi retter en stor takk til Telenor og TV2 som ikke blir enige om pris. Konsekvensen er at jeg ikke har tilgang til TV2`s kanaler for tiden og det er ikke noe savn. Som erstatning får jeg 60 poeng som jeg kan bruke på f.eks. HBO og det er akkurat det jeg gjør.:) Jeg håper de ikke får til en avtale før jeg har sett alle seriene jeg er interessert i på HBO.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp sett jordbrukerne på NRK. Sjarmerende og morsom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn