Hei
Mulig jeg har blitt for gammel i gamet, men "hakesleppene" ligger noen år tilbake i tid. Kanskje har det sammenheng med at dette var helt i begynnelsen på mine mange års interesse for denne hobbyen.
Litt usikker på om vi skriver 1979 eller 1980. Stedet var "Arkenmessen".
På den tid fantes ingen parallell her hjemme, men jeg måtte altså til "søta bror" for "sikle" på skikkelig "high end".
Messen hadde besøk av selveste Mark L. På et av byens hoteller holdt han et foredrag om sine tanker og sine produkter. Husker det var med den største respekt jeg satte meg ned for å høre på mannen. Med seg hadde han en medarbeider som hadde som eneste oppgave å sørge for at høyre-venstre informasjon var helt i balanse (i allefall der og da).Som ung og da litt uerfaren, var det ikke rart at jeg lot meg imponere.
Foruten elektronikk av egen produksjon: Doble Quad elekrostater og en enorm Hartley 24 tommer sub (eller var det to??) + skiver, det også fra eget merke. Hvilket drivvedrk som ble benyttet har dessverre gått i glemmeboka.
Det ble en stor opplevelse. Holder en knapp på at selv i dag ville dette utstyret kunne ta opp kampen med mye annet av dagens "snadder".
Beveridge sitt enorme todelte elektrostatoppsett ble presentert på messa. Også det en ganske skjellsettende opplevese for en ung musikklærer.
Min neste opplevelse kommer vel ikke inn under kategorien "hakeslepp" men mer som en stor overraskelse:
Jeg har bygd en del anlegg opp gjennom årene. Radio och Televisjon var en av flere inspirasjonskilder. Det første RT-hornet(sub) bestykket med en rimelig SEAS-enhet ble presentert i 1976. Kombinert med forforsterker, elektronisk delefilter (bare transistorer), utgangsforsterkere, subforsterker og sidesystemer fra Gøteborgfirmaet U-66, ble dette mitt hovedanlegg fram til begynnelsen av nittitallet. Etter å ha fungert som anlegg nummer to, ble alt solgt seinere på nittitallet. Så etter et par år var jeg på besøk hos kjøper. Fy fasan som det spilte MUSIKK. Hva i all verden var det som fikk meg til kvitte meg med slike kvaliteter?? Vel, jeg har vel heller ikke unngått å bli bitt av trua på at nytt nødvendigvis er så mye bedre. Akkurat det har avtatt med årene. Derfor uteblir kanskje også "hakesleppene".
Fortsatt så regner jeg meg som både erfaren og "flink" til å vurdere det jeg hører, men har et helt avslappet forhold til å komme med "endelige dommer". Andre vektlegger andre parametre enn hva jeg gjør. Jeg både registrer og godtar at andre får hakesleppet der hvor jeg slettes ikke lar meg imponere. Et eksempel: På fjorårets Hortenmesse ble et av rommene med masse dyrt utstyr (nevner ikke navn) utropt til messens beste lyd. Jeg forlot rommet relativt kjapt. For meg var det var totalt uengasjerne å lytte til musikk der. Mulig det var rommet "skyld"??
Et lite sidesprang som egentlig hører hjemme på DIY, men så slipper jeg et nytt innlegg og kanskje når jeg flere her: Ønsker å komme i kontakt med noen i min umidedelbare nærhet (geografisk) som har efaring med DCX 2496. Min har jeg moddet, men står igjen med ytterligere en modd før jeg kan si meg ferdig og fornøyd:Utskifting av CS 8420 (Frank Oettles løsning). Har ikke ikke egnet utstyr eller SMD erfaring for å fjerne denne kretsen. Har prøvd en gang, med dårlig resultat. Akter ikke å gjøre samme bommerten en gang til!!
mvh.
Eivind Stillingen (Vikersund)