Dire Straits - Album - Avstemming

Hvilket Dire Straits album er din favoritt?

  • Dire Straits

    Stemmer: 72 30.1%
  • Communiqué

    Stemmer: 49 20.5%
  • Making Movies

    Stemmer: 13 5.4%
  • Love Over Gold

    Stemmer: 45 18.8%
  • Brothers In Arms

    Stemmer: 37 15.5%
  • On Every Street

    Stemmer: 16 6.7%
  • Alchemy - Dire Straits Live

    Stemmer: 6 2.5%
  • On The Night

    Stemmer: 1 0.4%

  • Totalt antall stemmer
    239

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Communique her. Jeg har hørt DS i stykker, og MK live er litt trist. Høres ut som han nesten ikke gidder. Snøvler ut ord helt urytmisk.

    Hører gjennom noen album innimellom. Det er jo veldig bra. Er ingen tvil om det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Min første DS var Brothers in Arms. Den ble spilt så mye på slutten av 80-tallet at jeg vel er på vinyl nr 3 nå. Vanskelig å velge beste album, ganske likt mellom DS/Communique/Making movies og Love over gold.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg skal gi det bandet der et siste forsøk.. hva bør jeg starte med. Har hittil hatt ett litt anstrengt forhold til dem. Synes det låter litt likt svensktoppband...
    Det kan jo være at det rett og slett ikke klikker med din musikksmak. Helt greit det :)

    Men jeg ville uansett spilt dem av i tur og orden, inkludert live-platene. Og egentlig burde du vie tekstene en del oppmerksomhet også. Knopfler har en egen evne med ord, ingen tvil om det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Knopfler som soloartist er temmelig dølle greier, bortsett fra deler av Sailing to Philadelphia kanskje.
    Tittelsporet er en perle, med herlige tostemt i spann med James Taylor. Veldig synd at Knofpler ikke gidder å prøve å synge bedre når han spiller live.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Communique her. Jeg har hørt DS i stykker, og MK live er litt trist. Høres ut som han nesten ikke gidder. Snøvler ut ord helt urytmisk.

    Hører gjennom noen album innimellom. Det er jo veldig bra. Er ingen tvil om det.
    Var på konsert med Knopfler i 2015. Hadde ikke behov for å dra på konsert igjen i 2019, for å si det sånn.

    Apropos Knopfler live synes jeg konsertene med sideprosjektet Notting Hillbillies er veldig bra, særlig de fra 1998. Ligger på YouTube. Der slipper han å være frontfigur og er mye mer avslappet. Mye mindre konsertlokaler enn de store arenaene. Knall gitarspilling og bra samspill i bandet. Det er jo litt mer preget av blues og country, da.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Making Movies.

    Et av de få album jeg hadde et kjærlighetsforhold til som 15-åring, og fortsatt har en høy stjerne.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Wow - over 100 stemmer og debuten ser ut til å knuse resten. Og "hastealbumet" Communiqué på en andreplass - overraskende.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Egentlig ikke så overraskende.....
    Andrealbumet er ikke like bra, men jeg synes det er noen virkelig flott låter der, som Portobello Belle og Single Handed Sailor.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Start med den overlegne vinneren her, første albumet Dire Straits.
    Passer gjerne ikke på et super analytisk anlegg ( vet ikke, har ikke prøvd ) men her så funker det særs bra.

    edit, ser du har aw250 og MI, tipper det funker.
    Alle DS sine studioalbum er relativt bra innspillinger, hvis noen av disse albumene er problematiske er det noe galt med oppsettet. :)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig i det. Spesielt det første albumet er referansemateriale synes jeg. Låter utrolig rent, detaljert og dynamisk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.390
    Antall liker
    20.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn på en tangent likte jeg veldig godt Brian Johnsons program med Mark Knopfler, der de er ute ved denne fornøyelsesparken i Newcastle som Tunnel of Love handler om. Ligger på nrk.no trur eg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn på en tangent likte jeg veldig godt Brian Johnsons program med Mark Knopfler, der de er ute ved denne fornøyelsesparken i Newcastle som Tunnel of Love handler om. Ligger på nrk.no trur eg.
    Takk for tips, den må jeg se. Ja tok meg mange år før jeg fikk med meg at Spanish City var en fornøyelsespark. Å dra dit for å se / oppleve inspirasjonen til den låta har lenge vært på ønskelisten. :)

     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Sånn på en tangent likte jeg veldig godt Brian Johnsons program med Mark Knopfler, der de er ute ved denne fornøyelsesparken i Newcastle som Tunnel of Love handler om. Ligger på nrk.no trur eg.
    Det må jeg få med meg. Har sett noen av de andre programmene med BJ. Han er flink til å få folk til å snakke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal gi det bandet der et siste forsøk.. hva bør jeg starte med. Har hittil hatt ett litt anstrengt forhold til dem. Synes det låter litt likt svensktoppband...
    Ett siste forsøk, faktisk :cool:
    Noen tips her, i gult, for å være litt unna det som er spilt mest på radio - og gir deg rare vibber.
    Lykke til :)

    Litt fra alle album, de som poppet opp i hodet i dag. Endrer seg hele tiden, og kan se annerledes ut i morgen.

    DS_DS.JPG



    DS_Comm.JPG



    DS_making.JPG



    DS_Love.JPG



    DS_brothers.JPG



    DS_OnEvery.JPG


    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.934
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ett siste forsøk, faktisk :cool:
    Noen tips her, i gult, for å være litt unna det som er spilt mest på radio - og gir deg rare vibber.
    Lykke til :)

    Litt fra alle album, de som poppet opp i hodet i dag. Endrer seg hele tiden, og kan se annerledes ut i morgen.

    Vis vedlegget 734237


    Vis vedlegget 734238


    Vis vedlegget 734239


    Vis vedlegget 734240


    Vis vedlegget 734241


    Vis vedlegget 734242

    mvh
    Godt sporvalg Roda :) skulle nesten tro jeg hadde valgt det selv og som du sier forandrer det seg stadig

    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Etter varme anbefalinger her lastet jeg ned Alchemy på mobilen, og spilte den på vei til jobb.

    Første jeg gjorde da jeg stoppet på parkeringsplassen på jobb, var å slette den.
    Fin, velspilt, alt i orden,
    men ubegripelig kjedelig.
    Beklager.

    Jeg ble umiddelbart fan da den første kom ut.
    Spiller dem jevnlig, men synes dessverre ikke at alt holder like godt lengre.
    Beklager, igjen. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ett siste forsøk, faktisk :cool:
    Noen tips her, i gult, for å være litt unna det som er spilt mest på radio - og gir deg rare vibber.
    Lykke til :)

    Litt fra alle album, de som poppet opp i hodet i dag. Endrer seg hele tiden, og kan se annerledes ut i morgen.

    Vis vedlegget 734237


    Vis vedlegget 734238


    Vis vedlegget 734239


    Vis vedlegget 734240


    Vis vedlegget 734241


    Vis vedlegget 734242

    mvh
    Driver du å lære ungdommen å røyke, - enda det ikke er godt, og de egentlig ikke har lyst, @_RoDa_?
    Takk for sist. 😆
    Kunne ikke dy meg, annet enn å tulle litt med deg jmfr Joni Mitchells " Blue", som gjør alt Knopfler har tatt i til en parantes.
    Det er lov å være fan, ikke sant? 👍
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Etter varme anbefalinger her lastet jeg ned Alchemy på mobilen, og spilte den på vei til jobb.

    Første jeg gjorde da jeg stoppet på parkeringsplassen på jobb, var å slette den.
    Fin, velspilt, alt i orden,
    men ubegripelig kjedelig.
    Beklager.

    Jeg ble umiddelbart fan da den første kom ut.
    Spiller dem jevnlig, men synes dessverre ikke at alt holder like godt lengre.
    Beklager, igjen. :)
    Er enig i at ikke alt er like «friskt» lenger på Alchemy. Lyduttrykket virker litt utdatert nå, særlig synthene.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Driver du å lære ungdommen å røyke, - enda det ikke er godt, og de egentlig ikke har lyst, @_RoDa_?
    Takk for sist. 😆
    Kunne ikke dy meg, annet enn å tulle litt med deg jmfr Joni Mitchells " Blue", som gjør alt Knopfler har tatt i til en parantes.
    Det er lov å være fan, ikke sant? 👍
    Du ser nå ut som en takk for sist :LOL:
    joni.JPG


    @HoJ spurte, og fikk svar. I en tråd om Dire Straits.
    Han er en moderne mann og kan lytte uten å legge det i samlingen sin ;)
    Jeg hjelper han å elske, men om han ikke elsker så skal han ikke måtte ligge med Joni Michell - eller Dire Straits - i samlingen sin.
    Det bør han ikke :ROFLMAO:

    mvh, din tullebukk
    Det var bare musikksnobberiet ditt jeg kødda med.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Er enig i at ikke alt er like «friskt» lenger på Alchemy. Lyduttrykket virker litt utdatert nå, særlig synthene.
    Etter filmen "Local hero" så høres liksom en del MK veldig filmmusikk ut, og ikke spennende/interessant, men - vel, kjedelig.
    Men jeg spiller gjerne DS fortsatt.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.934
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alchemy er faktisk den eneste albumet jeg ikke har fra DS men jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik :unsure: :)

    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    I en slik tråd synes jeg det er betimelig å minne om følgende:
    • Vi diskuterer ikke hva som er best eller riktig.
    • Vi forteller hverandre vi vi føler/opplever
    • Om du liker Sputnik, og jeg Alban Berg (eller motsatt), så er begges opplevelser like viktige og riktige.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    345
    Torget vurderinger
    1
    Communique her. Jeg har hørt DS i stykker, og MK live er litt trist. Høres ut som han nesten ikke gidder. Snøvler ut ord helt urytmisk.

    Hører gjennom noen album innimellom. Det er jo veldig bra. Er ingen tvil om det.
    Communique er et veldig bra album med herlig musikk, men ikke så hifi/lyttefokusert som noen andre album. Klar favoritt blandt flere Dire Straits album og bør absolutt opplevet på Infinity Kappa 9.2i!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Communique er et veldig bra album med herlig musikk, men ikke så hifi/lyttefokusert som noen andre album. Klar favoritt blandt flere Dire Straits album og bør absolutt opplevet på Infinity Kappa 9.2i!
    Det er Communiqe på Mobile Fidelity LP jeg tar fram når DS skal låte best på anlegget mitt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker for hjelpen dere, nå har jeg lyttet (og lest) igjennom listen. Det er nok bare slik at jeg ikke er voksen nok til musikken, jeg kan godt høre på noen av de igjen, men de gir meg veldig lite. Rart det der, men det er jo nettopp dette som gjør denne hobbyen så gøy, dette mangfoldet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Har ikke noen spesialutgaver av Dire Straits - men synes Telegraph Road - fra Love Over Gold, gjerne original vinyl, - låter veldig bra. Er nok mitt valg hvis jeg skal la DS låte best på anlegget.

    Fenomenal låt også

    Litt trivia:

    Mark Knopfler tok bussen langs Telegraph Road fra Pontiac i Michigan mens han leste Markens Grøde av Knut Hamsun. Dette ble inspirasjonen til «Telegraph Road» med åpningslinjene: «A long time ago came a man on a track, walking thirty miles with a sack on his back, and he put down his load where he thought it was the best, he made a home in the wilderness, he built a cabin and a winter store, and he ploughed up the ground by the cold lake shore.»
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Kappa 9.2i med DPen bak spakene er helt rått på samtlige DS album. Noe jeg hører etter på anlegg jeg hører på er kubjella og en slik rytmedings fylt med sand i On Every Street. Det er bemerkelsesverdig mange anlegg der ute som ikke får det frem.

    musikken kommer først, men min oppfatning er at lyden sitter og foten kommer lett dersom kubjella og rytmeinstrumenter med sand(hva heter det da?!) er tilstede.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takker for hjelpen dere, nå har jeg lyttet (og lest) igjennom listen. Det er nok bare slik at jeg ikke er voksen nok til musikken, jeg kan godt høre på noen av de igjen, men de gir meg veldig lite. Rart det der, men det er jo nettopp dette som gjør denne hobbyen så gøy, dette mangfoldet.
    Man må få lov til å like det man liker. Og smaken endrer seg jo gjerne med årene også. Synes det er veldig artig med Tidal og andre strømmetjenester som gir tilgang til et så enormt stort musikkunivers. Også er det artig å se hva andre spiller her inne også. Har plukket opp mye her som har vært ukjent for meg.

    DS har liksom en spesiell plass hos meg siden jeg var så fan av dem som tenåring. Spiller gitar også, og Knopfler var det store forbildet i mange år. Interessen for DS har dabbet kraftig av med årene, men inni mellom må jeg ha en visitt innom. Vet at veldig mange synes DS er ganske trauste greier, og jeg må vel si meg litt enig :ROFLMAO: Knopfler sjøl er blitt en ganske frustrerende fyr å følge. Potensialet er der, men så blir det så mye av det samme, plate eller plate. Setter heller på noe Los Lobos eller artister fra Brasil eller Karibia. Og nå ser jeg Ry Cooder er i gang med å spille inn ny plate sammen med Taj Mahal. Det blir nok kult. Sist de ga ut noe sammen, var på 60-tallet. Tror jeg kjenner litt snev av gutteaktig glede!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn