Direktivitet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rørgutta har jo sagt i alle år at man må ha litt vreng, ikke gi dem rett nå da! 😆
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    1.095
    Husker ikke helt hva du mente om den gangen vi hørte de sammen. Var det ikke en av de bedre ?
    Husker ikke om det var helt greit eller gjesp……når du var med, men som jeg sier direktivitet og dsp fikser ikke alt, og greit til den prisen er ikke godt nok for meg.

    Det meste innen hifi er gått litt galt, man kan høre på noen innspillinger fra 50/60-tallet og sammenlikne de med mye av nåtidens og lure på hvorfor, og litt sånn blir det også med beolab90
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at det ikke er ideelt med mange drivere for å dekke de samme frekvensene. Et slikt valg kan være gjort for å heve SPL-kapasitet eller noe fancy på dsp-siden. Uansett, du finner ikke presisjonshøyttalere med drivere som er så separert som i dette tilfellet. Dette er ikke akkurat «point source».
    Jeg har ikke hørt dem. Poenget med linken var beskrivelsen av hvordan lydbildet presenteres med smal, normal og omni direktivitet.

    B&O bruker så mange drivere for å gi fasestyrt bølgefront fra høyttaleren. Ved å legge på ulike tidsforsinkelser på driverne i et gitt frekvensbånd kan de forme loben og styre den i valgfri retning. Det er ikke en punktkilde, men det er det ikke så mye annet som er heller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.881
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 90 i narrow mode er jo i praksis full-size hornhøyttaler uten alt køddet med horn. Jeg nekter å tro at det finnes mye i eksistens som vil låte bedre i en normal setting enn slike saker plassert og justert riktig. I andre moduser ser ikke direktiviteten spesielt bra ut.

    Hvis man ikke får Beolab 90 til å låte bra etter et ærlig forsøk kan vi gjerne si at direktivitet er uvesentlig, kapasitet ikke betyr en drit og forvrengning er absolutt noe vi ønsker mye av i en høyttaler.
    Direktiviteten er på 120° i narrow mode. Sammenlignet med de fleste større hornhøyttalere, så er det ganske mye bredere og man betydelig mer nivå av siderefleksjoner. I tillegg er det stor forskjell vertikalt.

    Ellers så låter de veldig annerledes enn en stor hornhøyttaler med konstant spredning, men synes absolutt begge de nye Beolap modellene låter bra. Og helt klart best i narrow mode i trangt butikklokale.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.974
    Antall liker
    5.117
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    1. Det meste innen hifi er gått litt galt,
    2. man kan høre på noen innspillinger fra 50/60-tallet og sammenlikne de med mye av nåtidens
    3. og lure på hvorfor,
    4. og litt sånn blir det også med beolab90
    1. No tek du sterkt i. Det er mange utmerka produkt som er laga dei siste 40 åra.
    2. Ja, men det er unntaket å finne superinnspelingar, uansett kva tiår du leitar i. Men du kan finne systematisk gode innspelingar om du ser på kven som er produsent og kven som er "balance engineer", og kva plateselskap/innspelingsserie du lyttar til.
    3. Gode og dårlege handverkarar i stereoen sin barndom. No for tida er lydkvalitet meir eit industriprodukt.
    4. Har ikkje høyrt 90, men har høge forventningar, om enn med litt ambivalens. Eg trur det kan vere fare for at dess fleire knappar ein skrur på, dess vanskelegare vert det å ha oversikt, a la DG-innspelingane frå ca 1975-80, samanlikna med til dømes EMI frå same tidsrom Diverre kjem dei nok ikkje på turnè med det fyrste. B&O har heller ikkje for vane å dukke opp på Hifimesser. Vi får sjå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Direktiviteten er på 120° i narrow mode. Sammenlignet med de fleste større hornhøyttalere, så er det ganske mye bredere og man betydelig mer nivå av siderefleksjoner. I tillegg er det stor forskjell vertikalt.

    Ellers så låter de veldig annerledes enn en stor hornhøyttaler med konstant spredning, men synes absolutt begge de nye Beolap modellene låter bra. Og helt klart best i narrow mode i trangt butikklokale.
    Hvordan regner man grader spredning slik at det blir sammenlignbart med andre tall? Her er spredningen til Beolab i narrow mode.

    narrow1.png
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.881
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det mangler fargekode der og da ser man det ikke så lett. Men spredningen skal være kardioide, altså rundt 120°. Du legger sammen "opp" og "ned" i sonogrammet når du oppgir direktiviteten (60° + 60°).
    Direktivitet oppgis ved -6dB. Ved 60° til hver side er altså da spredningen redusert med 6 dB. Det er i grunnen fremdeles ganske bred spredning IMO.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.881
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Direktivitet oppgis ved -6dB. Ved 60° til hver side er altså da spredningen redusert med 6 dB. Det er i grunnen fremdeles ganske bred spredning IMO.
    For å legge til jeg skrev ovenfor. Det er ikke til tilstrekkelig til å unngå hørbar refleksjoner fra nærmeste siderefleksjoner i mange rom med normal toe inn. På mange måter føler jeg derfor kardioide spredning faller litt mellom to stoler. Man unngår riktig nok refleksjoner som sendes direkte 90° mot sideveggene og minimerer det som sendes bakover med toe inn sammenlignet med 180° direktivitet.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig, men for min del var altså poenget å unngå refleksjonen fra frontvegg og tilhørende kamfiltrering derfra. Den første kanselleringen havner gjerne ved 80-90 Hz, avhengig av avstand fra baffel til vegg, og det er ikke så lett å ta ned den med rent akustiske virkemidler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    12.655
    Antall liker
    5.093
    tidligrefleksjoner er ikke en "enten/eller"-greie. Det handler i stor grad om forholdstall. Med tidligrefleksjoner demet 6dB har man en markant forskjell sammenliknet med rundstrålende høyttalere.

    Men som flere har vært inne på tidligere, og som jeg selv har messet om i snart 20 år, det viktigste er at spredningen er jevn, spesielt i horisontalplanet, og spesielt innenfor lyttevinduet.

    Det er også viktig å tenke over at dersom man sammenlikner kardioide med rundstrålere så utgjør direktelyden typisk 3-4 ganger større andel av totalenergien i en kardioide enn i en rundstråler. Energien utenfor 120 grader er såpass dempet, og utgjør en så liten andel av totalenergien, at om man har avvikende spredning i dette området betyr det ikke så mye.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å legge til jeg skrev ovenfor. Det er ikke til tilstrekkelig til å unngå hørbar refleksjoner fra nærmeste siderefleksjoner i mange rom med normal toe inn. På mange måter føler jeg derfor kardioide spredning faller litt mellom to stoler. Man unngår riktig nok refleksjoner som sendes direkte 90° mot sideveggene og minimerer det som sendes bakover med toe inn sammenlignet med 180° direktivitet.
    Takk for forklaring, jeg har vært litt usikker på hvordan man slår fast spredningsgrad. Siderefleksjon kan vel ikke unngås med mindre man sitter med hodetelefoner eller glava-bule, men hvor mye svakere bør siderefleksjonen være før det anses som ok attenuert? -20 dB?


    Folk må begynne å lytte med ørene ikke "White paper" ;)
    Hørt på makan! :LOL:

    For noen er en del av hobbyen å forsøke og forstå hvorfor A leder til B og hvordan C henger sammen med D.
    Personlig synes jeg den biten om hvorfor det låter som det låter er like interessant som hvordan det låter.

    At folk med ekstremt god kontroll på romakustikken ikke blir spesielt imponert over hvordan gode høyttalere låter i dårlige(re) rom sier vel egentlig mest om hvor stor del av prioriteringen man bør legge på rommet, tenker jeg.
    I denne forbindelsen lurer jeg på hvor stor del av vår subjektive vurdering egentlig kommer fra lydkvaliteten i området fra 20-400 hz, som er der dere med stålkontroll på rommet vil ha de aller største fordelene sett opp mot alle andre rom/anlegg/systemer. Jeg tipper det området er mye viktigere relativt sett opp mot andre frekvensområder, men er selvsagt interessert i hva andre tenker om akkurat det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    12.655
    Antall liker
    5.093
    Jeg tar meg altfor ofte i å tenke at et anlegg er imponerende uten å være spesielt engasjerende. Mens mange av de oppsettene jeg lar meg engasjere av er gjerne ikke like imponerende.

    En av faktorene som går igjen er disse problematiske refleksjonene som i realiteten ikke er så problematiske. De er hørbare, målbare og alt det der, men de trenger ikke gjøre så mye feil for opplevelsen allikevel. De må bare være under rimelig god kontroll. Man kan fjerne dem og få enda råere pinpointing, men gjerne på bekostning av mye annet. Man ender fort opp med lyd som liksom er udiskutabelt god, men samtidig uten at man samtidig føler at "det var sånn denne innspillingen var ment å låte".
     

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.483
    Antall liker
    3.615
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Etter mye frem og tilbake har jeg rett og slett droppe demping på sidene. Totalt sett følte jeg ikke at det ga meg noe. Noe kan kanskje forklares med at veggene ikke er slette og nakne. Jeg har minimert inntauing også og det er ikke vanskelig å høre effekten(positiv), så sideveggene reflekterer nok.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar meg altfor ofte i å tenke at et anlegg er imponerende uten å være spesielt engasjerende. Mens mange av de oppsettene jeg lar meg engasjere av er gjerne ikke like imponerende.
    Dette er dyrekjøpte erfaringer fra alle som har tråkket stier før, kanskje det engang kommer en ung jypling som faktisk hører på disse visdomsordene også. Det ble ikke meg :LOL:


    Etter mye frem og tilbake har jeg rett og slett droppe demping på sidene. Totalt sett følte jeg ikke at det ga meg noe. Noe kan kanskje forklares med at veggene ikke er slette og nakne. Jeg har minimert inntauing også og det er ikke vanskelig å høre effekten(positiv), så sideveggene reflekterer nok.
    Interessant observasjon. Jeg har ikke lekt for mye med dette siden jeg har sidevegg tett på den ene siden og 4,5 meter til sidevegg på den andre siden. Den med lengst til sidevegger låter best i mono, det er alt jeg vet :geek:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    4.770
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg endte også opp med å droppe demping på sidene, men demper front, tak og bak hodet.
     

    Lassencad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2014
    Innlegg
    1.366
    Antall liker
    651
    Spændende at læse :)
    Tænker at jo større Horn mundingen/ Waveguide er jo bedre.er det?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spændende at læse :)
    Tænker at jo større Horn mundingen/ Waveguide er jo bedre.er det?
    Diameteren på munningen bestemmer hvor dypt ned du har kontroll på direktiviteten.
    1602602722415.png


    Man kan jo regne på hvor grovt skyts som behøves for å få f eks 90 graders horisontal spredning (dvs +/-45 grader fra hovedaksen) ved 200 Hz. Det er en grunn til at selv mange "cost no object"-løsninger bare gir opp direktivitet i bassen.

    1602603090410.png
     

    Lassencad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2014
    Innlegg
    1.366
    Antall liker
    651
    Begyndte at finde måling af mit Mid/Hi
    Fandt dette fra JBL
    Sikkert målt i et perfekt miljø :)
    vlcsnap-2020-10-13-14h33m03s728.png
     

    The Shy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    5.335
    Antall liker
    5.103
    Sted
    Langesund
    Takk for forklaring, jeg har vært litt usikker på hvordan man slår fast spredningsgrad. Siderefleksjon kan vel ikke unngås med mindre man sitter med hodetelefoner eller glava-bule, men hvor mye svakere bør siderefleksjonen være før det anses som ok attenuert? -20 dB?


    Hørt på makan! :LOL:

    For noen er en del av hobbyen å forsøke og forstå hvorfor A leder til B og hvordan C henger sammen med D.
    Personlig synes jeg den biten om hvorfor det låter som det låter er like interessant som hvordan det låter.

    At folk med ekstremt god kontroll på romakustikken ikke blir spesielt imponert over hvordan gode høyttalere låter i dårlige(re) rom sier vel egentlig mest om hvor stor del av prioriteringen man bør legge på rommet, tenker jeg.
    I denne forbindelsen lurer jeg på hvor stor del av vår subjektive vurdering egentlig kommer fra lydkvaliteten i området fra 20-400 hz, som er der dere med stålkontroll på rommet vil ha de aller største fordelene sett opp mot alle andre rom/anlegg/systemer. Jeg tipper det området er mye viktigere relativt sett opp mot andre frekvensområder, men er selvsagt interessert i hva andre tenker om akkurat det.
    Det området er fryktelig viktig og når det er på stell er mye gjort.
     

    Lassencad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2014
    Innlegg
    1.366
    Antall liker
    651
    Jeg sætter mellemtonen højest :)
    I mit tilfælde 300-2,5 Khz
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    12.655
    Antall liker
    5.093
    Diameteren på munningen bestemmer hvor dypt ned du har kontroll på direktiviteten.
    Bare sånn for kuriositetens skyld. Noen horn har litt spesiell bølgefront og tøyer denne faktoren litt i en eller annen retning. Det kommer også litt an på hvordan hornet slutter og hvor mange grader vinkel man har helt på slutten. For eksempel vil en ren TL (for eksempel en 15" i en rett sylinder på ca 320mm) spre helt annerledes enn for eksempel et JMLC-horn med 320mm ytterdiameter. Både fordi man i eksempelet med 15-tommeren har omtrent paddeflat bølgefront ut av hornet, og fordi JMLC har en noe større roundover enn hva som er typisk, og dermed blir større enn et tilsvarende horn uten tilsvarende roundover uten at det alene påvirker spredningen så mye.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, men det var fortsettelsen på artikkelen jeg sakset fra og linket til. Anbefales. Etter å ha lest den en fem-seks ganger tror jeg at jeg skjønte litt mer. :)

    Kardioider er forresten også interessante dyr. Direktiviteten er frekvensavhengig, og maks nivå på hovedaksen skjer ved en annen frekvens enn maks nivå f eks 90 grader til siden. Et enkelt diagram for amplitude i forskjellige retninger ved forskjellige frekvenser. Legg merke til at max på aksen er ved ca 200 Hz, mens max til siden er ved 400 Hz, og at spredningsmønsteret fremover kollapser like over 400 Hz. Under 200 Hz har den samme spredningsmønster helt ned, men amplituden faller med 6 dB/oktav etter hvert som elementene kansellerer hverandre i større og større grad, på samme måte som med en dipol:

    1602610402634.png


    Eller, for å se det på en annen måte, kamfiltreringen rett forover, 60 grader off axis (ca i retning av et førsterefleksjonspunkt) og 90 grader til siden:

    1602610561393.png


    For mine høyttalere skal kardioiden levere over til en foroverrettet 10" ca ved baffle step, men dette er enda en variabel man kan leke litt med hvis man ønsker å fylle inn litt mer eller mindre i retning av et refleksjonspunkt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.881
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for forklaring, jeg har vært litt usikker på hvordan man slår fast spredningsgrad. Siderefleksjon kan vel ikke unngås med mindre man sitter med hodetelefoner eller glava-bule, men hvor mye svakere bør siderefleksjonen være før det anses som ok attenuert? -20 dB?
    Det er mulig å unngå siderefleksjoner med dipoler/elektrostater og store horn. Med horn så går dimensjonen opp dersom man skal ha direktivitet like langt ned i frekvens. Selv endte vi med en spredning horisontalt på 80° og 50° vertikalt. Å minimere ytterligere ville ha gjort hornet enda større hvis det skulle holde det like lavt i frekvens. Synes 120-122 cm bredde var stort nok.

    Elektrostater har såpass minimal spredning at de kan unngå siderefleksjoner i store deler av frekvensrområdet, men til gjengjeld sendes like mye energi bakover. De fleste elektrostater beamer dog mye. Under er direktiviteten til Quad ESL-57 og Sanders Sound System Model 11.

    Quad Electroacoustics ESL-57 H Front Contour Plot.png


    Quad Electroacoustics ESL-57 V Front Contour Plot.png


    Sanders Sound Systems Model 11 H Contour Plot.png


    Du må i alle fall ned til -25 dB for at refleksjonene skal være anekoiske. Kanskje er -30dB enda litt bedre.

    At folk med ekstremt god kontroll på romakustikken ikke blir spesielt imponert over hvordan gode høyttalere låter i dårlige(re) rom sier vel egentlig mest om hvor stor del av prioriteringen man bør legge på rommet, tenker jeg.
    I denne forbindelsen lurer jeg på hvor stor del av vår subjektive vurdering egentlig kommer fra lydkvaliteten i området fra 20-400 hz, som er der dere med stålkontroll på rommet vil ha de aller største fordelene sett opp mot alle andre rom/anlegg/systemer. Jeg tipper det området er mye viktigere relativt sett opp mot andre frekvensområder, men er selvsagt interessert i hva andre tenker om akkurat det.
    Tror du er inne på noe vesentlig her. Folk som har jobbet mye med akustikk og f.eks heftig membranarealet får helt andre referanser og da faller fort mye man lytter til igjennom. Man må nesten prøve å høre litt forbi dette når man bedømmer andre høyttalere/oppsett og leve med både mer utstikkende refleksjoner og ringing/resonanser i bassen og mer begrenset kapasitet. Men for sin egen del vil det være vanskelig for folk å gå tilbake til noe annet når man først har erfart noe på øverste hylle. Jeg tror på dette området så faller undersøkelser til f.eks Toole helt igjennom og man holder til dels på med middelmådighet. Greie undersøkelser for mannen i gata, men ikke for de som skal strekke strikken lengst.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    10.549
    Antall liker
    7.365
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    Angående horn får en høy grad av direktivitet ganske langt ned i frekvens i forhold til munningsareal med profiler som Tractrix eller Spherical/Kugelwelle.
    JMLC sin rollback har lite med direktivitet å gjøre, det har med diffraksjon slik at bølgefronten skal slippe hornet på en fin måte.

    All tre eksemplene har innsnevrende spredningsmønster oppover i frekvens noe som gjerne gjør det ønskelig med flere horn.
    Da forsøker få noenlunde jevne overganger.

    Men sånn generelt så ja, et større horn har bedre kontroll på spredning lenger ned i frekvens.
    Det er litt selvsagt :)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    All tre eksemplene har innsnevrende spredningsmønster oppover i frekvens noe som gjerne gjør det ønskelig med flere horn.
    Ja, men det betyr gjerne at de horna kommer et stykke fra hverandre, og at det da oppstår nye problemer med lobing mellom dem ved delefrekvensene og diffrasjonseffekter på kantene av horna.

    En ting jeg forsøkte å få til på mine høyttalere var å få diskant og mellomtone så nær hverandre som mulig for å minimere lobing i vertikalplanet, med en kvart bølgelengde ved delefrekvensen som et kriterie for hva som var nær nok.

    Det handler forsåvidt om direktivitet, det også. Bratte, faselineære filtre reduserer overlappet mellom elementene og reduserer lobingen, men flerveis høyttalere vil ha et mindre enn perfekt spredningsmønster i planet gjennom elementene. Hvordan det arter seg kommer an på både elementplassering og delefilter.

    1602623738888.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    TAFNAP
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    42.025
    Antall liker
    51.056
    Torget vurderinger
    14
    Har erfart at lobing i praksis ikke nødvendigvis er et så stort problem som teorien skulle tilsi. Men folk reagerer litt forskjellig på slike ting.
     

    Sluket

    TAFNAP
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    42.025
    Antall liker
    51.056
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan har du tenkt å klare å få direktivitet ved 50hz i en normal norsk stue?
    Tror du er inne på noe vesentlig her. Folk som har jobbet mye med akustikk og f.eks heftig membranarealet får helt andre referanser og da faller fort mye man lytter til igjennom. Man må nesten prøve å høre litt forbi dette når man bedømmer andre høyttalere/oppsett og leve med både mer utstikkende refleksjoner og ringing/resonanser i bassen og mer begrenset kapasitet. Men for sin egen del vil det være vanskelig for folk å gå tilbake til noe annet når man først har erfart noe på øverste hylle. Jeg tror på dette området så faller undersøkelser til f.eks Toole helt igjennom og man holder til dels på med middelmådighet. Greie undersøkelser for mannen i gata, men ikke for de som skal strekke strikken lengst.
    Helt riktig observert. Hvor mange badeballer det er plass til i en F1 bil er ikke så interessant, heller ikke fravær av hengerfeste eller skiboks... 🤭 🤭
     

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    2.483
    Antall liker
    3.615
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Har erfart at lobing i praksis ikke nødvendigvis er et så stort problem som teorien skulle tilsi. Men folk reagerer litt forskjellig på slike ting.
    Kan det faktisk være så enkelt at vi reagerer forskjellig og har forskjellig følsomhet for forskjellige fenomener? Det er vel allment akseptert at visse er mer følsomme for feks regnbueeffekten i en DLP projektor? Kanskje vi bare må akseptere at vi ikke er skapt likt og at vi i ytterpunktene reagerer forskjellig på fenomener som timing, lobing, fase og alt det vi kjemper mot i jakten på det perfekte?

    Kanskje det forklarer hvorfor noen av oss faktisk ikke er i stand til å nyte lyden av feks horn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn