DIY er kult - en BEL 2.5 MK-I bildetråd

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hmmm....  30 timer er jo kun et anslag.  Innspillingen går nok tregere hvis man spiller på lavt til moderat volum.
For øvrig synes jeg det høres rart ut at det skal bli lite bass.  Dette er jo det som jeg og andre opplever som positivt med BEL 2.5 i forhold til andre konstruksjoner.  Den har en nøytral bass som også går dypt (ned til 30Hz med romforsterkning).  Har du veldig stort rom? Har du forsøkt å flytte lytteposisjonen litt framover eller bakover?

For meg kan det høres ut som om du har et akustikkproblem i rommet. Har du forsøkt å gå litt rundt i rommet for å høre om bassen er bedre (kraftigere og jevnere) andre steder enn i lytteposisjon?

L

Ludo

Gjest
Rommet er på ca 20 m2 og har standard takhøyde. Jeg har flyttet litt frem og tilbake for å se om dette kan hjelpe. Men faktisk så er det ganske så bra trøkk i lytteposisjonen.

Vi får se om ytterligere 100 timer kan hjelpe... De står og spiller på godt volum nå...

Akustikken har jo vært bra, men da har jeg brukt andre høyttalere. Det skal sies at huset har fått noen setningsskader, men jeg trodde ikke det skulle påvirke lyden så mye... :p

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hva har du hatt av høyttalere tidligere?  Mulig de har hatt mer bass enn BEL.  Så lenge du kjører akustisk musikk, så er det svært sjelden at musikken inneholder noe særlig informasjon under 40Hz, så det er uansett ikke noe problem for BEL.  Får du for lite dybde i bassen, så kommer det sannsynligvis av romakustikk eller noe annet.

Har du forsøkt å kjøre rene sinussveip i bassen?  (Altså en stigende sinustone fra 20Hz til 200Hz)  Det forteller gjerne en del om hvordan romakustikken påvirker bassen.  Hvis du ikke har en CD med slike spor, så bruk en PC-basert signalgenerator til å lage et sveip som du lagrer som WAV-fil og brenner til CD.

Ser du bruker ICEpower-baserte monoblokker. Det gjør jeg også, og selv om mine er en del kraftigere, så tror jeg ikke at dette skulle være noen grunn til dårlig bass. Faktisk har jeg opplevd at svakere effekttrinn som ikke klarer å kontrollere bassen skikkelig kan gi MER opplevd fylde i bassen, men mindre kontroll (slappere bass), sannsynligvis fordi bassutslagene blir større ved mangel på kontroll.

Sikker på at filtere og alt er koblet riktig?

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Ligger det slike sinussveip på nettet som kan lastes ned?
Litt interessert i og høre hvordan det er i mitt rom.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det jeg har hørt av BEL har vært svært overbevisende, og det er lenge siden jeg hørte gulvstående høyttalere i denne størrelsen som er mer autoritær i bassen. De går dyyyypt...

Tror det er ett eller annet i rommet ditt som stjeler bass...

L

Ludo

Gjest
Jeg har ikke hatt bassproblemer av denne typen tidligere...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hva er referansen du sammenligner BEL med nå? Altså, hva har du hatt tidligere.

L

Ludo

Gjest
Jeg har hatt endel ting tidligere, eks Magnat Vintage serien - både 450 og 760 og de har rimelig Gestapo stålkontroll på de fleste frekvensområder. Og Patos Lyric 402 mkII spiller jo helt konge her... Så tror ikke rommet er det største problemet...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Nei, jeg vet ikke. Lyric 402 mkII burde jo være noe av det samme i bassen...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Lyricene har langt mer i bunnen. De er jo kjennt for litt mye her og mange velger 302 på grunn av dette i stedet da de ikke klarer å få bukt med bassen i 402.

Det første jeg tenker når jeg leser om problemene dine er jo akustikk/plassering. En annen ting er jo det at du trass sterke anbefalinger ikke valgte MKII-kassa. Denne har porten lenger opp på baksiden og er derfor noe lettere å integrere. Videre er den bedre mtp stående bølger i kassa, mellomtonelekkasje og gir enda litt mer i bunnen enn MKI.

For å ta det logiske først:
Det er jo alltid en mulighet for at filteret er koblet feil. Det første jeg gjør når jeg kobler på strøm er å sjekke om det er riktig frekvensområde i hvert element. Dersom jeg hører ulyder pleier jeg å sjekke hvilket element disse kommer fra. For eksempel en stresset gitar kan komme både fra diskant og mellomtone. Det lønner seg da å finne ut hva som leverer tonene man ikke er fornøyd med.

Videre er jo selve rommet totalt sett (ikke bare veggen bak høyttalerne) viktig.

L

Ludo

Gjest
Vel, koblingen er rett - det er sjekket endel ganger. MKII kassa er et alternativ jeg vurderer så vi får nok komme tilbake til det...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Gud mårra!!

Finner der noe merkelig at man snakker om akustikk...

Det er jo ikke de første høyttalerne Ludo har i stua, og BEL er vel ikke såååå forskjellig fra andre høyttalere?

Bedre value for money, men noe helt nyskapende er de vel ikke?

BRR

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
De er ikke nyskapende, annet enn ved at man har brukt tid på å finne rimelige elementer med gode spesifikasjoner.  Spesielt bånddiskanten er vel noe av det rimeligste man får tak i.  Morsomt at det låter så bra som det gjør.  Bassen er ikke enestående, men elementene har en god Xmax til prisen, og har en pen oppbrytning som gjør at man kan bruke enkle delefiltre. De trives også i relativt små kassevolum, noe som var et mål da vi utviklet høyttaleren.

Ellers må jeg nok støtte med til Snickers-is ang. sammenligningen med Lyric 402.  Selv om BEL 2.5 går dypt, så er det ikke en spesielt basstung høyttaler, jeg vil karakterisere den som nøytral.  I ekkofri måling (uten romforsterkning) har den jevn avrulling fra rundt 100Hz nedover, og er vel omtrent 6 dB nede ved portavstemmingen (noenogtrevde Hz).  Inkludert romforsterkning er den imidlertid temmelig flat ned til under 30Hz.  Den er altså laget for å gi nøytral respons i vanlige oppholdsrom (under utvikling var dette Snickers relativt åpne stueløsning, og jeg kjører dem i avlang stue på 40kvm). Den oppfattes som "mørkere" i klangen enn en del kommersielle høyttalere fordi bånddiskanten er tunet til flat respons.  Siden spredningen er såpass begrenset, så bidrar ikke rommet med særlig refleksjoner i diskanten, og det er også medvirkende til at den kan oppfattes som mørk i klangen, spesielt ved utklinging av diskanttransienter.  Her gjør ambience-diskanten i mkII en god jobb.
Tror mange ville bli overrasket over målekurvene i diskanten på en del kommersielle høyttalere.  Har testet høyttalere til mellom 20000 og 25000 som har heving på opptil 6dB i diskanten i forhold til resten av frekvensgangen.  
Jeg opplever dessuten bånddiskanten som mer uforvrengt enn en del rimelige dome-diskanter, og det er vel kombinasjonen av en nøytral, relativt flat frekvensgang, dyp basstuning og den fine, uforvrengte detaljeringen i bånddiskanten som gjør BEL til det den er.  Med tilføringen av ambience-diskanten integrerer den bedre med rommet også, og er da lyttbar selv om man ikke sitter perfekt i høyde med bånddiskanten.  Med mkII-filteret er også overgangen mellom mellomtone og diskant jevnet ut ytterligere, og gir en god, nøytral gjengivelse som faktisk gavner spesielt rock, der fuzzgitar og symbaler i mkI-versjon fikk litt for mye dominans.

Det er ikke merkelig at man snakker om akustikk.  Det er absolutt en viktig faktor å ta hensyn til rommet når man designer en høyttaler.  Hjemme hos meg har jeg en akustikk som gjør at jeg har mer bass mot siden av rommet enn langs midtaksen der lytteposisjonen er.  Når jeg er alene flytter jeg godstolen litt nærmere høyttalerne enn der den står til vanlig for å unngå enkelte utfasninger.
En høyttaler som er laget for flat respons i dypbassen for ekkofritt rom vil få ekstra trykk i bassen når romresponsen tas med. Det er tøft, men ikke nøytralt...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hmmm.... Etter innlegget og referansen til målingen av bånddiskanter et annet sted i forumet, så kan jeg vel neppe påberope forvrengningsfrihet for BEL-diskanten. Men jeg holder fast ved at det LYDER uforvrengt og detaljert. Det er kanskje den begrensede spredningen som gjør at romrefleksjoner fra direktelyden roter til lydbildet i mindre grad. Så kan man jo spørre seg hvorfor det da låter enda bedre med ambience-diskant...

L

Ludo

Gjest
Ok - nå har jeg sjekket etpar ting og fått lyden til å bli endel bedre. Bunnplaten var ikke tett og dermed ble det en ganske kraftig lekkasje der som lagde mange lyder man ikke forbinder med musikk... Når det ble tett så ble bassen mer kontant og tydelig, men fortsatt opplever jeg det som det er litt lite kontroll i bunnen. Det er trøkk i den - absolutt, men jeg opplever at den ikke skiller de dype tonene så klart som jeg kanskje hadde håpet. Jeg kan ikke skylde på forsterkerne da jeg har prøvd med flere forskjellige modeller. I tillegg så har opplever jeg at kabinettet synger litt med ved enkelte frekvenser. Men det er bare i et spesielt område i øvre bass/nedre mellomtone. Og når den treffer der så kan jeg på en møte gjette meg til at sånn høres elgens parringsrop ut...
Det er ihvertfall et irritasjonsmoment - men kan man gjøre noe med det ? Er det noe på innsiden av kabinettet som kan gjøres her ? Utover dette så synes jeg ting låter ok, men det hadde vært fint å komme i mål på resten her også.

Har forresten lakket bunnplaten sort, og det ser ganske fint ut :) Bilder kommer !
For øyeblikket eksperimenterer jeg med ambience-diskanten og deling til denne... Jeg synes at 1 µF ble litt i meste laget, er nede på 0,89 µF - mer info kommer der også...!

Vær klar over jeg ikke mener å slakte BEL dersom noen skulle synes det høres sånn ut ! Det er en super høyttaler og absolutt value for money :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hvordan er den dempet inni?

Skjønner egentlig ikke denne syngingen. Kan det være at kobberremsene ressonnerer eller noe slikt?

L

Ludo

Gjest
Kobberet er long gone :) Har byttet ut med Supra 2.0 og Supra PLY 3.4

Inni er det brukt steinullplater ser det ut som...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Er det mye av dempematerialet øverst og nederst i høyttaleren? Eller kan det være stående bølger inne i høyttaleren som ressonnerer?

L

Ludo

Gjest
Det er steinullplater rundt i hele kabinettet.... Veggene er kledd med dette. Utover dette ligger det ikke noe dempemateriale i kabinettet. Skulle jeg kanskje prøvd med litt vatt i bunnen under basselementet tror du ?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Inne i mine er det ganske mye dempemateriale både øverst (bak diskantkammeret) og nederst i kabinettet (sikkert 10 cm dempemateriale rett over filteret). Det er brukt dempematerialet som den originale BEL mkI, altså fillerye.

MkI-filteret går varmt på høye volum, så det bør ikke ligge dempemateriale i direkte kontakt med effektmotstanden der, men siden du bruker mkII-filteret bør det ikke være noen problemer.

Godt med dempemateriale i disse endene vil ganske sikkert dempe stående bølger i lengderetning i kabinettet.

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
376
Torget vurderinger
2
Hvor god er BEL 2.5, hva kan den sammenlignes med av ferdighøyttalere? ???

L

Ludo

Gjest
Jeg må si jeg får dårlig magefølelse av å putte filleryer i høyttalerne ??? Men må man så må man...:)
Hva med å dra på Biltema da å kjøpe litt vatt ? Kan det gjøre samme nyttet tror du ?
Mine høyttalere er jo satt sammen med Donalditt og umulig å komme til uten å rive opp steinullplatene. Det sitter nemlig en i bunnen ca 10 cm over delefilteret og enda en plate rett nedenfor diskantkammeret. Den øverste er ikke helt tett. Tror det blir litt vanskelig å stappe filleryer gjennom åpningen til elementene... Eller ?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du trenger da ikke bruke filleryer.  Poenget er å ha nok dempemateriale oppe og nede.  En sammenrullet skumplastbit gjør samme nytte. Dempeull fra Biltema fungerer sikkert også (øverst i min kasse, bak diskanten, sitter sort, sammenrullet skumplast fra nettopp Biltema.)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hvor god er BEL 2.5, hva kan den sammenlignes med av ferdighøyttalere? ???
Vanskelig å sammenligne med kun en høyttaler.  Liker å trekke paralleller til Audiovector Mi3-serien, men diskanten er definitivt annerledes.  Har hatt Audiovector mi3 Super her hjemme, og jeg synes ikke det er en dårlig sammenligning, med unntak av diskanten som altså er annerledes. Hva man foretrekker er vel en smakssak.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Den gjallingen (Elgens parringsrop) må da skyldes en eller annen åpenbar feil. Prøv å spille med en og en høyttaler før du gjør noe mer (om du ikke allerede har testet det).

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg må si jeg får dårlig magefølelse av å putte filleryer i høyttalerne ??? Men må man så må man...:)
Hva med å dra på Biltema da å kjøpe litt vatt ? Kan det gjøre samme nyttet tror du ?
Mine høyttalere er jo satt sammen med Donalditt og umulig å komme til uten å rive opp steinullplatene. Det sitter nemlig en i bunnen ca 10 cm over delefilteret og enda en plate rett nedenfor diskantkammeret. Den øverste er ikke helt tett. Tror det blir litt vanskelig å stappe filleryer gjennom åpningen til elementene... Eller ?
Er dette bare en intern plage, eller en plate som skal skille kammerene fra hverandre?
I tillegg var bunnplaten din lekk?

Er du sikker på at byggekvaliteten på disse holder mål og at det ikke er der det egentlige problemet ligger?

L

Ludo

Gjest
Er du sikker på at byggekvaliteten på disse holder mål og at det ikke er der det egentlige problemet ligger?
Når det gjelder byggekvalitet så er jeg usikker. Han som har laget kassene er vel kjent for å gjøre en skikkelig jobb...

L

Ludo

Gjest
Nå har jeg byttet alle steinullplatene inni kabinettet med skikkelig isolasjon slik tegningene beskriver. Lyden ble betraktelig strammere, men jeg har en uheldig resonans fortsatt på samme sted. Skal prøve med ytterligere demping i bunnen for å se om dette kan avhjelpe noe... Men det har altså blitt til det bedre - heldigvis :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Nå har jeg byttet alle steinullplatene inni kabinettet med skikkelig isolasjon slik tegningene beskriver. Lyden ble betraktelig strammere, men jeg har en uheldig resonans fortsatt på samme sted. Skal prøve med ytterligere demping i bunnen for å se om dette kan avhjelpe noe... Men det har altså blitt til det bedre - heldigvis :)
Jeg har som sagt brukt fillerye som er "krøllet sammen" ganske kompakt i et lag på omtrent 10 cm i bunnen, dog med rom for delefilter under, selvsagt.

Anbefaler som tidligere nevnt også en del øverst... Ellers KAN det jo være bølger mellom sideveggene, men bølgelengden har er etter hva jeg skjønner ikke konsistent med noe elgbrøl....

L

Ludo

Gjest
Da har jeg fått testet høyttalerne over tid og jeg må si jeg er skuffet. Har vel antydet at ting ikke er som forventet, men for å unngå å forsure andres tråder om disse høyttalerne skriver jeg dem her.

Høyttalerne spiller klar lyd på mellomtone og diskant, de har nok punch i bassen til det meste selv om den roter endel i bunnen. Det som imidlertid er det største ankepunktet på disse høyttalerne er musikaliteten. Det låter rett og slett kjedelig ! For å være helt ærlig så har jeg ikke hørt høyttalere som er så umusikalske noen gang...

Vi kan ta mitt tilfelle når det gjelder pris : alt i alt kom prisen på ca fem tusen. Arbeidstimer kan ikke medregnes, tross alt så har jo dette vært moro jobbing.
For fem tusen kroner så har jeg fått høyttalere som gjør en helt grei jobb dersom musikalitet ikke er noe tema. De duger helt greit til film og bakgrunnsmusikk.
Men hva annet kan man få for fem tusen blanke norske kroner ? Jo, f.eks Patos Lyric... både 302 og 402 får man på bruktbørsen til den prisen. Legger man til litt så får man f.eks. Dali Evidence 870. De spiller ringer rundt BEL 2.5 med MK-II filter når det gjelder sin musikalske prestasjon.

Dersom du er på jakt etter en musikkhøyttaler så anbefaler jeg deg å se en helt annen plass enn BEL 2.5. De kommer IKKE til å gi deg noe HiFi-nirvana...

Mine ligger tilsalgs på AVtorget og de fem tusen kronene jeg skal ha for dem dekker akkurat mine utlegg for høyttalerne. Om noen av dere skulle ha lyst til å kjøpe dem for en billigere penge så send meg en PM...

Dette er min ærlige mening om BEL 2.5 med mkII filter...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Synd at de ikke fungerer for deg, Ludo.  Uansett om grunnen er matchingen med rommet, utstyret eller smaken, så gjør du nok rett i å bytte dem ut.  Får håpe du finner noe som passer deg bedre.

Hos meg spiller de bra på musikk, og jeg bruker dem definitivt som hifi-høyttalere.  Nå begynner det jo å bli ganske mange som har bygget dem, og jeg tør våge påstanden at de fleste som har bygget dem/hørt dem ikke oppfatter dem som kjedelige... Men at de passer for mange betyr jo ikke at de passer for alle.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Det er vel første gang jeg har hørt noen vurdere å ta ordet kjedelig i sin munn om disse høyttalerne.

...skal bli spennende å høre med neste eier om han finner ut hva du har gjort feil ;D

L

Ludo

Gjest
Det er vel første gang jeg har hørt noen vurdere å ta ordet kjedelig i sin munn om disse høyttalerne.

...skal bli spennende å høre med neste eier om han finner ut hva du har gjort feil ;D
Ja - du har helt rett. Men jeg må korrigere deg litt... Det skal bli spennende å høre om neste eier finner ut hva du har gjort feil Snickers... Du er jo konstruktør av disse, er du ikke ? Synes det låter like kjedelig og dårlig som lyden på ett lytterom i Horten for ikke så altfor lenge siden...
Mulig du definerer det som god lyd, men det gjør altså ikke jeg... Man kan jo referere til en annen tråd her som kommenterer litt om den såkalte gode lyden i Prophet ::)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ludo: Det er jo ikke noe morsomt at du har lagt ned jobb med å skaffe deler, skru dem sammen, samt diverse tweakinger og tuninger, bare for å finne ut at du ikke liker dem.  

Men jeg er litt overrasket over vendingen dette har tatt, for dette er jo det du skrev i første posting i tråden:

For dere som lurer på hvordan dette låter så har jeg desverre ingen fancy grafikk som kan fortelle noe om dette.

Men for å beskrive med ord så er det mye punch i dem og massevis av gøy-faktor. Det blir sånn at jeg sitter med rockefoten hele tiden. Det er absolutt positivt. Mellomtonen er kanskje litt vel mye tilstede enkelte ganger på denne versjonen, men dette er rettet opp på MK-II filteret samt at den også kommer med en ekstra diskant som settes på baksiden av kabinettene. Da skal det etter sigende bli enda mer åpent.

DIY er absolutt spennende og artig. Med priser på dette nivået så har man mange muligheter til å fortsette - oppgradering til MK-II koster under 1000.- samt at man kan tweake dette til det uendelige. Det er flere som har disse og den dokumenterte kunnskapen rundt konstruksjonen begynner å bli meget god. Prisen kom på rundt 4000.- og det er det absolutt verdt !!!
Så et eller annet sted gikk vel noe galt...  Men beskrivelsen din av ditt eget førsteinntrykk rimer heller ikke med at de er kjedelige.  

Nå begynner du å trekke inn sammenligninger med Prophet også.  En høyttaler som definitivt låter annerledes enn BEL (har hørt dem i samme rom både før og etter Horten), og som meningene spriker mye om.  Jeg foreslår også at man leser tråden om den, det er ikke nødvendig å ta den diskusjonen på nytt her.

Men jeg er altså litt overrasket over hvordan man kanskje har tweaket seg vekk fra det som var bra (masse punch, rockefot og gøy-faktor) til det kjedelige.

Det virker som denne tråden har begynt å forsures med forsøk på plassering av skyld for hvorfor BEL ikke låter som forventet hos Ludo.  Det er vel unødvendig, synes jeg.  Jeg tipper at Ludo hadde store forventninger, førsteinntrykket er sikkert farget litt av hva de fleste andre synes om høyttaleren.  Etter lytting og tweaking har Ludo kommet fram til at forventningen ikke er oppfylt.  Smaken er jo forskjellig, og som tidligere sagt: Selv om mange liker BEL, så er det ikke slik at alle liker BEL.  
Det er vel kanskje litt utidig å påstå at Ludo har gjort noe galt i konstruksjonen, selv om alle vi som er fornøyd med BEL ikke kjenner oss igjen i beskrivelsen som kjedelig og umusikalsk.  Det kan faktisk hende at ting låter annerledes enn vi er vant til hjemme hos Ludo, og at BEL er dårlig match til akkurat hans kombinasjon av rom og utstyr.

Jeg konstaterer at Ludo etter mye tweaking og langtidslytting ikke er fornøyd.  Hva det skyldes kan vi bare gjette på, og det fører ikke til noe å plassere skyld.  Håper Ludo får solgt dem til en fornøyd kjøper.  Uansett om det er feil i disse eksemplarene eller om det er mismatch mellom høyttalere og oppsett/smak, så fører det altså ikke noe videre å debattere det nå. Finner de en ny eier, så blir det spennende å se hvordan de fungerer der, såfremt den nye eieren vil dele sine erfaringer.  Er det en feil ved akkurat disse eksemplarene så får vi ta det da.

Lykke til med salget, og håper du finner noe som passer deg bedre, Ludo.

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Jeg har kun hørt BEL Mk1 og jeg vil si at denne låter meget bra til prisen. Absolutt verdt pengene og bedre enn flere andre høytalere til en vesentlig høyere pris. Kjenner meg ikke igjen at de er kjedelige , fin vokal (nydelig på maange plater , litt kjipt på noen få) og en dyp og fin bass (oppfattet ikke noe galt her,men er en stund siden jeg hørte på de). Det finnes dog ikke en høytaler for alle,men du skal ha temelig heftige krav hvis du velger å slakte BEL.

Jeg er så fornøyd med disse at jeg nå bygger 8stk BEL MK2 kabinetter som skal få kose seg som 4bakhøytalere og 2fronthøytalere. Bedre 7kanals system til prisen skal du virkelige lete lenge etter. De siste skal trolig gis vekk.

L

Ludo

Gjest
Men jeg er altså litt overrasket over hvordan man kanskje har tweaket seg vekk fra det som var bra (masse punch, rockefot og gøy-faktor) til det kjedelige.

Det virker som denne tråden har begynt å forsures med forsøk på plassering av skyld for hvorfor BEL ikke låter som forventet hos Ludo. Det er vel unødvendig, synes jeg. Jeg tipper at Ludo hadde store forventninger, førsteinntrykket er sikkert farget litt av hva de fleste andre synes om høyttaleren. Etter lytting og tweaking har Ludo kommet fram til at forventningen ikke er oppfylt. Smaken er jo forskjellig, og som tidligere sagt: Selv om mange liker BEL, så er det ikke slik at alle liker BEL.
Det er vel kanskje litt utidig å påstå at Ludo har gjort noe galt i konstruksjonen, selv om alle vi som er fornøyd med BEL ikke kjenner oss igjen i beskrivelsen som kjedelig og umusikalsk. Det kan faktisk hende at ting låter annerledes enn vi er vant til hjemme hos Ludo, og at BEL er dårlig match til akkurat hans kombinasjon av rom og utstyr.
Jeg innrømmer gladelig at førsteintrykket var bra - og derfor blir skuffelsen ekstra stor når man setter seg ned for å lytte til hva høyttalerne virkelig kan prestere. Når du antyder at jeg prøver å skylde på noen så retter jeg en finger mot konstruktør og spør om det er sånn det skal være... Men det meste av andre høyttalere jeg har hatt her inne har vært betydelig mer engasjerende og musikalske enn BEL altså har vært.

Jeg har kun hørt BEL Mk1 og jeg vil si at denne låter meget bra til prisen. Absolutt verdt pengene og bedre enn flere andre høytalere til en vesentlig høyere pris. Kjenner meg ikke igjen at de er kjedelige , fin vokal (nydelig på maange plater , litt kjipt på noen få) og en dyp og fin bass (oppfattet ikke noe galt her,men er en stund siden jeg hørte på de). Det finnes dog ikke en høytaler for alle,men du skal ha temelig heftige krav hvis du velger å slakte BEL.

Jeg er så fornøyd med disse at jeg nå bygger 8stk BEL MK2 kabinetter som skal få kose seg som 4bakhøytalere og 2fronthøytalere. Bedre 7kanals system til prisen skal du virkelige lete lenge etter. De siste skal trolig gis vekk.
Jeg tør påstå at man ikke kjenner markedet spesiellt godt når CFD sier at den er bedre enn flere andre høytalere med vesentlig høyere pris. Videre blir jeg ikke spesiellt over slike utsagn som 'Du skal ha rimelig heftig krav hvis du ønsker å slakte BEL'... Halloo ?? ?? Har du rotet deg bort ? Du skriver faktisk på et forum som heter HIFI-sentralen...

Jeg testet BEL 2,5 for å finne ut om DIY har noe for seg. Det har det ikke med den høyttaleren for mitt vedkommende. Ta for eksempel HFLS-1, den er jo langt mer musikalsk enn BEL 2,5.

Om BEL 2,5 er så vanvittig bra så kan dere jo få kjøpt dem superbillig... :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Når du antyder at jeg prøver å skylde på noen så retter jeg en finger mot konstruktør og spør om det er sånn det skal være... Men det meste av andre høyttalere jeg har hatt her inne har vært betydelig mer engasjerende og musikalske enn BEL altså har vært.
Vel...  Det er ikke bare en person som har vært involvert i utviklingen av BEL.  Undertegnede har kanskje vært den i tillegg til Snickers-is som har vært mest involvert i fremdriften, ikke minst som del av kritisk lyttepanel.  Det er også en rekke andre som har lyttet til dem gjennom utviklingen, som har gått i over et år hvis man inkluderer BEL mkII.  Skal man plassere skyld for konstruksjonen, så må alle Snickers-is har støttet seg til i prosessen også ta på seg litt ansvar.

Selvfølgelig er ikke meningen at høyttaleren skulle være kjedelig og musikalsk, snarere tvert imot.  Og all kritisk lytting er også gjennomført i ren stereo med kvalitetsmusikk i spilleren. Et lyttepanel bestående av mange personer mener BEL spiller svært engasjerende og musikalsk. Den skiller seg vesentlig fra de fleste andre høyttalere ved bruken av en bånddiskant som er tunet flatt i forhold til resten av frekvensresponsen.  Det gjør at mkI ikke låter så bra som en del andre høyttalere UTENFOR sweet spot.  I mkII gjør ambiencediskanten at lytteopplevelsen blir bedre også utenfor sweet spot, og gir også en mer naturlig diskantutklinging i sweet spot.

Det har uansett vært et mål at BEL skulle være en musikalsk og nøytral lydgjengiver med best mulig dekning av frekvensområdet 20-20000Hz innenfor et ganske begrenset budsjett. Den bruker romresponsen for å gå dypt i bassen, og skal være ganske lett å integrere i normale rom.

Jeg synes den er langt fra kjedelig, og jeg har testet ganske mange høyttalere hjemme hos meg de siste årene. Jeg vil tilskrive Ludos karakteristikk til smak og intet annet, såfremt hans BEL-eksemplarer er korrekt satt sammen, da.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Problemet med hele denne diskusjonen er jo at den foregår mellom en kjøper, og folk som har "personlige interesser" i produktet.. (følelsesmessig eller økonomisk)

Jeg ser jo at Ludo ikke liker høyttaleren, noe jeg ikke har det minste vanskelig for å forstå, da jeg selv slett ikke ville ha vurdert å kjøpe 90% av de høyttalerne som tilbydes i området 3-10k.

Det som i midlertidig ville vært interessant er å høre er hvilke produkter i samme prisklasse Ludo sammenligner med ? Hvilke høyttalere har han hatt tidligere som har gitt bedre uttelling i forhold til hans smak ?

Dette er jo et DIY prosjekt basert på svært billige elementer, og hva som er rimelig å forvente seg av det ferdige resultatet er vel ikke helt uvesentlig ?

Dessuten er vel å forkaste hele ideen om DIY basert på en enkelt konstruksjon litt urimelig ? Variasjonen er jo minst like stor for DIY produkter som ferdige produkter !

Jeg har forøvrig aldri hørt Bel 2.5 eller andre Snickers produkter..

Topp Bunn