Ludo: Det er jo ikke noe morsomt at du har lagt ned jobb med å skaffe deler, skru dem sammen, samt diverse tweakinger og tuninger, bare for å finne ut at du ikke liker dem.
Men jeg er litt overrasket over vendingen dette har tatt, for dette er jo det du skrev i første posting i tråden:
For dere som lurer på hvordan dette låter så har jeg desverre ingen fancy grafikk som kan fortelle noe om dette.
Men for å beskrive med ord så er det mye punch i dem og massevis av gøy-faktor. Det blir sånn at jeg sitter med rockefoten hele tiden. Det er absolutt positivt. Mellomtonen er kanskje litt vel mye tilstede enkelte ganger på denne versjonen, men dette er rettet opp på MK-II filteret samt at den også kommer med en ekstra diskant som settes på baksiden av kabinettene. Da skal det etter sigende bli enda mer åpent.
DIY er absolutt spennende og artig. Med priser på dette nivået så har man mange muligheter til å fortsette - oppgradering til MK-II koster under 1000.- samt at man kan tweake dette til det uendelige. Det er flere som har disse og den dokumenterte kunnskapen rundt konstruksjonen begynner å bli meget god. Prisen kom på rundt 4000.- og det er det absolutt verdt !!!
Så et eller annet sted gikk vel noe galt... Men beskrivelsen din av ditt eget førsteinntrykk rimer heller ikke med at de er kjedelige.
Nå begynner du å trekke inn sammenligninger med Prophet også. En høyttaler som definitivt låter annerledes enn BEL (har hørt dem i samme rom både før og etter Horten), og som meningene spriker mye om. Jeg foreslår også at man leser tråden om den, det er ikke nødvendig å ta den diskusjonen på nytt her.
Men jeg er altså litt overrasket over hvordan man kanskje har tweaket seg vekk fra det som var bra (masse punch, rockefot og gøy-faktor) til det kjedelige.
Det virker som denne tråden har begynt å forsures med forsøk på plassering av skyld for hvorfor BEL ikke låter som forventet hos Ludo. Det er vel unødvendig, synes jeg. Jeg tipper at Ludo hadde store forventninger, førsteinntrykket er sikkert farget litt av hva de fleste andre synes om høyttaleren. Etter lytting og tweaking har Ludo kommet fram til at forventningen ikke er oppfylt. Smaken er jo forskjellig, og som tidligere sagt: Selv om mange liker BEL, så er det ikke slik at alle liker BEL.
Det er vel kanskje litt utidig å påstå at Ludo har gjort noe galt i konstruksjonen, selv om alle vi som er fornøyd med BEL ikke kjenner oss igjen i beskrivelsen som kjedelig og umusikalsk. Det kan faktisk hende at ting låter annerledes enn vi er vant til hjemme hos Ludo, og at BEL er dårlig match til akkurat hans kombinasjon av rom og utstyr.
Jeg konstaterer at Ludo etter mye tweaking og langtidslytting ikke er fornøyd. Hva det skyldes kan vi bare gjette på, og det fører ikke til noe å plassere skyld. Håper Ludo får solgt dem til en fornøyd kjøper. Uansett om det er feil i disse eksemplarene eller om det er mismatch mellom høyttalere og oppsett/smak, så fører det altså ikke noe videre å debattere det nå. Finner de en ny eier, så blir det spennende å se hvordan de fungerer der, såfremt den nye eieren vil dele sine erfaringer. Er det en feil ved akkurat disse eksemplarene så får vi ta det da.
Lykke til med salget, og håper du finner noe som passer deg bedre, Ludo.