DIY er kult - en BEL 2.5 MK-I bildetråd

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Ludo: Skal jeg starte en liste over hvor mange folk (kompetente folk) som er fornøyd med disse høytalerne? Akto synes faktisk de var bedre enn sine jmlab cobalt 826 ,jeg har dog ikke hørt disse ,men nå skal jeg ikke dra inn andre personer.

Det finnes ikke en høytaler for alle og jeg er fornøyd med høytaleren. Logisk nok er du ikke fornøyd ,men jeg vil da påstå at jeg har hørt en god del høytalere under 10.000 siden det er det segmentet jeg ligger på. Jeg lar det ligge med at jeg er fornøyd og du ikke er fornøyd.

Ønsker deg lykke til med salget av høytalerne. Jeg bygger selv MKII kabinettet og ønsker heller ikke kjøpe noe ferdigbygget siden det er morsomt å bygge selv

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg ser jo at Ludo ikke liker høyttaleren, noe jeg ikke har det minste vanskelig for å forstå, da jeg selv slett ikke ville ha vurdert å kjøpe 90% av de høyttalerne som tilbydes i området 3-10k.
Snodig kommentar...  Selv har jeg både hørt høyttalere i prisklassen 5000-10000 jeg kunne tenke meg å anskaffe til full pris, mens det er mange høyttalere i prisklassen 20000-30000 jeg ikke ville kjøpt om jeg fikk dem til halve prisen.

Hvis vi er uenige om noe så enkelt som at smaken faktisk varierer fra person til person, så er det vel lite mer å diskutere.  Jeg tror ikke det finnes en eneste høyttaler uansett pris som ville være foretrukket av alle, og tilskriver som sagt uenighetene nettopp til matching og/eller smak.

Når det gjelder interesser i produktet, så har jeg vel aldri stukket under en stol at jeg har deltatt i prosessen, men min interesse har først og fremst vært å fremskaffe en god høyttaler til eget bruk innenfor strenge økonomiske rammer. Jeg er blitt overrasket i løpet av utviklingsprosessen over hva som var mulig innenfor disse rammene. Hadde jeg ikke vært fornøyd så hadde jeg heller ikke bygget høyttaleren selv. At noen ikke liker høyttalerne har jeg ingen problemer med å godta. Men det virker jo som om noen opphøyer sin egen smak til noe allmengyldig. Og det har ført til en diskusjon om hvem som har feil og hvem som har rett.

Herregud, folkens.... vi diskuterer smak her...

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Snodig kommentar... Selv har jeg både hørt høyttalere i prisklassen 5000-10000 jeg kunne tenke meg å anskaffe til full pris, mens det er mange høyttalere i prisklassen 20000-30000 jeg ikke ville kjøpt om jeg fikk dem til halve prisen.
Snodig ?
Jeg har også hørt og prøvd høyttalere i prisklassen 5-10k jeg kunne tenkt meg å kjøpe, men det er neppe flere enn 10% av de aktuelle modellene i markedet.

I prisklassen 20-30k derimot kommer kvaliteten nesten uunngåelig opp i et høyere nivå, derfor er det flere akseptable kandidater i denne prisklassen, om jeg synes de er verdt pengene er en annen sak..

Hvis vi er uenige om noe så enkelt som at smaken faktisk varierer fra person til person, så er det vel lite mer å diskutere. Jeg tror ikke det finnes en eneste høyttaler uansett pris som ville være foretrukket av alle, og tilskriver som sagt uenighetene nettopp til matching og/eller smak.
Siden du qouter mitt innlegg her lurer jeg på hvorfor du føler at vi er uenige i dette ?

Når det gjelder interesser i produktet, så har jeg vel aldri stukket under en stol at jeg har deltatt i prosessen, men min interesse har først og fremst vært å fremskaffe en god høyttaler til eget bruk innenfor strenge økonomiske rammer. Jeg er blitt overrasket i løpet av utviklingsprosessen over hva som var mulig innenfor disse rammene. Hadde jeg ikke vært fornøyd så hadde jeg heller ikke bygget høyttaleren selv. At noen ikke liker høyttalerne har jeg ingen problemer med å godta. Men det virker jo som om noen opphøyer sin egen smak til noe allmengyldig. Og det har ført til en diskusjon om hvem som har feil og hvem som har rett.

Herregud, folkens.... vi diskuterer smak her...
I denne tråden er det vel like enkelt å oppfatte situasjonen slik at Ludo er skuffet over resultatet, og resten av debattantene insisterer på at han tar feil..

Nettopp på bakgrunn av at denne tråden opplagt ikke kommer noen vei, spurte jeg Ludo om andre produkter han føler det er rimelig å sammenligne med.

Jeg tar ikke "parti" her, jeg prøver bare å "løse opp" eller nyansere debatten litt...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
At jeg er overrasket over at man kan snu 180grader fra et førsteinntrykk til langtidskonklusjon er korrekt.  Men du får vise meg hvor jeg sier at Ludo tar feil, for jeg har helt siden Ludo konkluderte med "kjedelig og umusikalsk" holdt det som sannsynlig at det dreier seg om smaksuenighet her.

Det er også slik at Ludo har tweaket disse høyttalerne med dempemateriale og ulike filtre i flere omganger. Jeg synes derfor man ikke skal utelukke at noe kan være tweaket på en måte som har gjort lyden dårligere enn gjennomsnittseksemplaret av BEL.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
At jeg er overrasket over at man kan snu 180grader fra et førsteinntrykk til langtidskonklusjon er korrekt. Men du får vise meg hvor jeg sier at Ludo tar feil, for jeg har helt siden Ludo konkluderte med "kjedelig og umusikalsk" holdt det som sannsynlig at det dreier seg om smaksuenighet her.
Jeg kommer ikke til å diskutere dette ned i minste detalj.. Jeg sier bare at når man som utenforstående leser denne tråden for første gang kan man få inntrykk av det jeg ga utrykk for.

Å bringe litt nyanser inn i debatten kan da umulig skade ?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du må gjerne nyansere. Jeg mener definitivt BEL spiller bedre enn deleprisen skulle tilsi. Ludo har trukket fram eksempler på brukte høyttalere som han mener spiller bedre til samme pris i bruktmarkedet. Gode høyttalere, det. Jeg dro fram det faktum at det finnes både gode og dårlige høyttalere i alle prisklasser, og det er ingen grunn til at BEL skal havne noe bestemt sted på en sammenligningsskala prismessig. Derfor synes jeg din sammenligning med en delepris på BEL med et spesielt prisområde for ferdighøyttalere ikke er spesielt relevant eller opplysende.

Ellers vil jeg si dette: Hvis man ikke finner glede i DIY i seg selv, så er det ingen grunn til å begynne med det. For ferdigprodukter gir ganske mye for pengene, de også. Begynner man å regne timer på DIY-prosjektene, så blir det plutselig dårlig økonomi i prosjektene.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Du må gjerne nyansere. Jeg mener definitivt BEL spiller bedre enn deleprisen skulle tilsi. Ludo har trukket fram eksempler på brukte høyttalere som han mener spiller bedre til samme pris i bruktmarkedet. Gode høyttalere, det. Jeg dro fram det faktum at det finnes både gode og dårlige høyttalere i alle prisklasser, og det er ingen grunn til at BEL skal havne noe bestemt sted på en sammenligningsskala prismessig. Derfor synes jeg din sammenligning med en delepris på BEL med et spesielt prisområde for ferdighøyttalere ikke er spesielt relevant eller opplysende.

Ellers vil jeg si dette: Hvis man ikke finner glede i DIY i seg selv, så er det ingen grunn til å begynne med det. For ferdigprodukter gir ganske mye for pengene, de også. Begynner man å regne timer på DIY-prosjektene, så blir det plutselig dårlig økonomi i prosjektene.
Det er vel rimelig å plassere Bel i en prisskala ? hvis man skal sammenligne med andre produkter, er jo prisen det mest naturlige.... mulig jeg er for konservativ her men ;D

Og det med delepriser - du må lese innlegget mitt en gang til tror jeg.. Det er grenser for hva man kan få ut av elementer med begrensede kvaliteter, om man klarer å realisere elementenes iboende kvaliteter er jo utfordringen. (det sier jeg i midlertidig ingenting om)

Jeg har forøvrig ikke plassert Bel i noen prisklasse !! Jeg vet ikke hva den koster, men ut i fra komponentene regnet jeg med at den kostet mer enn 3k og mindre en 10k..

Angående DIY snakker du med helt feil mann ! Jeg har konstruert mine egne høyttalere (og andre ting) i over 10 år, og er dermed veldig klar over fordeler/ulemper.

Leste du egentlig innlegget mitt ? Og diskuterer du egentlig de riktige tingene med en riktig mann nå tror du ? Jeg har jo bare oppfordret Ludo til å konkretisere/nyansere sine synspunkter.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det skal sies at pris på et par høyttalere ikke bare er for lyden. Et godt design, pent utseende, polert tre, blank lakk etc. på et par ferige høyttalere koster gjerne mange ganger deleprisen. Et par BEL 2.5, som ferdige, med f.eks ekte pianolakk ville nok havnet på mellom 20 000 og 30 000 kroner, med en delepris på drøye 5000 med materialer og alt. Betaler man 5000 kroner, og gjør bygging og all jobben selv får man god lyd for lite penger - man slipper å putte penga i lomma til de som eventuellt måtte gjøre jobben. DIY er helt klart måten å få best mulig lyd for minst mulig kroner. Er man ikke så kresen på finish, og vil at andre tar jobben, blir høyttalerne likevel rimelige ift. lyden.

Pris på høyttalere er så absolutt ikke et kvalitetsstempel rent lydmessig - bra finish koster penger det også. Totalt sett får man gjerne det man betaler for. Sp.målet er HVA man er villig til å legge penger i - lyd og/eller finish?

Mvh.

Vidar

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Men skal man sammenligne høyttalere må man ta utgangspunkt i hva et DIY prosjekt kostet å realisere (prisen avhenger jo selvsakt av hva man mener er en akseptabel finish) for så å sammenligne det med ferdige og ikke minst nye produkter i samme prisområde. Kravet til finnish/utforming vil jo gjenspeiles i hva man velger av både DIY og ferdige produkter.

Det er nemmelig slik for de fleste av oss, at når man skal vurdere hvor godt et produkt er, blir det forholdet lyd og/eller finnish i forhold til prisen på produktet som er det avgjørende. At vi har ulikt syn på hvor viktig utforming/finnish kontra lydkvalitet er, vet vi jo alle.

Å sammenligne brukte produkter kontra nye produkter er jo også helt urimelig, fordi det samme produktet brukt, jo er rimeligere. Dette har i realiteten ingenting med produktets kvalitet i forhold til pris å gjøre.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Kanskje vi ikke er så uenige Audiodude. Jeg tror jeg lar diskusjonen ligge videre, så får vi håpe du får fram nyansene.

L

Ludo

Gjest
Det er også slik at Ludo har tweaket disse høyttalerne med dempemateriale og ulike filtre i flere omganger. Jeg synes derfor man ikke skal utelukke at noe kan være tweaket på en måte som har gjort lyden dårligere enn gjennomsnittseksemplaret av BEL.
Her er tegningene fulgt hele veien. Det var brukt alternativt dempemateriale tidligere, dette er byttet ut. Delefilteret var først MK-I, deretter MK-II... Om dette gjør at lyden blir dårligere enn gjennomsnittet vet jeg ikke. Men om så er tilfellet så har gjennomsnittet ikke fulgt tegningene ::) For øvrig er resten av høyttaleren korrekt sammensatt og selve kabinettet er laget av en som absolutt vet hva han driver med...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg vet, Ludo, og høyst sannsynlig har du gjort det riktig. Jeg forsøker bare å være åpen for at det kan være flere grunner til uenigheten vår om ytelsen til BEL.  Men uenighet om et produkts ytelser er ikke uvanlig, og derfor holder jeg det altså mest sannsynlig at vi har ulik smak eller at matchingen er feil et eller annet sted i oppsettet.  

Jeg har for øvrig akkurat byttet signalkabler til monoblokkene, og lyden ble litt uvant: Mer fylde i bassen, mens diskanten muligens har fått en smule mer snerr.  Det første er OK, mens det siste ikke er fullt så bra.  Dette er grunnen til at jeg har spilt meg gjennom noen plater i dag.  Og diskantsnerret kan synes å gjelde kun enkelte innspillinger, og ingen av dem regner jeg som mine referanseplater når det gjelder lyd. Mulig dette er placebo, jeg kan ikke love at jeg ville kunne avslørt forskjellene fra den gamle, midlertidige kabelen fra Clas Ohlson og min nye Blackworm DIY-kabel i en blindtest, men hvis det IKKE er placebo så kan feilmatching i anlegget gjøre mye galt for lyden.

Akkurat nå sitter jeg og lytter til Marillion - Brave, og tidligere i dag har jeg lyttet til Dire Straits - Money for Nothing, og et mer tilfeldig låtutvalg spredt utover flere CDer.  Og akkurat nå nyter jeg lyden.  At dette skulle være kjedelig er det siste jeg kunne komme på, men jeg respekterer ditt synspunkt.

PS.  Forresten: Mitt BEL-sett er faktisk ikke i henhold til tegningene. :eek: ;) Jeg modifiserte dem for å gjøre dem en tanke lavere (WAF-hensyn). Men jeg kan ikke si det er vesentlige forskjeller mellom mitt kabinett og det originale MKI-kabinettet når det gjelder lyd (har hatt besøk av BEL mkI-prototypen her hjemme før jeg bygget mine egne.)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Når meningene spriker så voldsomt som dette her er det som regel en grunn til det. Da er det langt mer interessant å finne grunnen til at det spriker såpass. Den er som regel ikke smaksrelatert.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ludo: Skal jeg starte en liste over hvor mange folk (kompetente folk) som er fornøyd med disse høytalerne? Akto synes faktisk de var bedre enn sine jmlab cobalt 826 ,jeg har dog ikke hørt disse ,men nå skal jeg ikke dra inn andre personer.
HEHE, dette er jo interessant!!

Jeg vil tippe Ludo er interessert i et bytte.........
Ja, jeg vil til og med tro han kan betale litt imellom ;)

;D

Spiller akto fortsatt på sine 826, eller har han byttet til de bedre lydende BEL?

Har ikke hørt disse BEL ennå, gleder meg til å kunne gjøre opp egne meninger om dette.

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Spiller akto fortsatt på sine 826, eller har han byttet til de bedre lydende BEL?
Til info: Akto har solgt sine Cobalt 826 og oppgradert til JmLab Electra 946. Han ble for øvrig far for noen timer siden, hvis noen lurer på hvorfor han ikke har fokus på å svare på forumet akkurat nå. ;)

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Hei.

Som Roffe sier, jeg har vært litt "bizzzzzi" de siste dagene :). Se egen tråd for dette...

Jeg må ærlig innrømme at når jeg hørte Bel mkII med Midgard sluttrinn og Linn Unidisc kilde, så var dette helt utrolig bra. Fikk mange timer i sweetspot, og dro den ene referansen min etter den andre gjennom spilleren.

Det jeg opplevde da, var en naturlig diskant, som aldri ble for pågående, uansett volum. Det var detaljert og oppløst, med en fin definisjon i mellomtonen. Bra midbass, og en snert i mellomtonen som jeg umiddelbart likte. De hadde godt driv i bassen, og de gikk dyyypt, i forholt til alt annet jeg har hørt i denne størrelsen og prisklasse.

Når jeg drar paraleller med 826, så skal det sies at mine 826 stod veldig ugunstig til hjemme hos meg. 4-5 m2 med vindu rett bak lytteposisjon, og en del harde flater. Det gjore sitt til at jeg fikk en litt lei og pågående diskant, og mye (tilsynelatende) forvrengning. Elektronikken jeg brukte på 826 var heller av en dårlig match. Yamaha RX-V 1400 klarte ikke å skape noe engasjement what so ever, så den ble solgt.

Jeg står for det jeg sa, selv om jeg kanskje hadde revurdert uttalelsen hvis jeg kunne hørt de under samme forutsettning. Men i mitt tilfelle så låt det bedre av Bel mkII enn av Cobalt 826s.

Uansett likte jeg Bel mkII meeget godt, men pga lite tid så har jeg solgt det byggesettet nå, rett og slett fordi jeg har ikke tid til DIY i nåværende situasjon. Det har ikke noe med lyden å gjøre, for jeg hadde ikke engang tatt elementene ut av pappesken de lå i. Hadde jeg hatt penger, så hadde jeg kjøpt trådstarters Bel mkII på flekken. De penga jeg hadde har gått med til Electra 946.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Trådstarter har vel ikke en BEL mkII, men en oppgradert BEL mkI med mkII-filter hvis jeg har skjønt det rett.

Topp Bunn