DIY Geneva Lab (Sølvsuper 10 med ipod docking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PetterH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    162
    Antall liker
    46
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Utrolig morsomt prosjekt!

    God ide og godt gjennomført :)

    PetterH
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med vel gjennomført prosjekt. :)

    Sonny
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    takk for hyggelig tilbakemeldinger! stay tuned for polering og
    bygging av sub til denne.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, det har vært kjekt å følge deg mot et vel gjennomført mål.
    Dette er slik vi ønsker å se mer av:)

    Mvh
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Ålreit, jula nærmer seg. Det som er glimrende med dette prosjektet er at jeg slipper å lure på hva jeg skal gi opphavet til jul og bursdag noen år fremover, for nå blir det sub, så blir det nye og bedre fulltoner, osv.

    Subkassa blir på 10 liter, lukket. Den skal ha samme front som fulltonene, så baffelens bredde er begrenset til 17 cm. Tenker å ha den stående på høykant, på gulvet.

    Vidar/Dynabel har anbefalt SB Accoustics SB15NRXC30-8
    http://www.mamut.net/controls/shop/...?gid=428&subgid=582&wwwalias=dynabel&pid=4963




    Jeg er ikke sikker på forsterker, for jeg vil helst bygge den inn bak, og få plateamper passer å bygge inn bak. Bredde 17 cm, høyde 35 cm.

    Vurderte Billebro BILamp150, http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=4198
    siden den var den eneste jeg fant som passet for innbygging bak. Men den har ikke delefilter, den har eq.. Og billebro har jo et veldig dårlig rykte.


    Siden det er et budsjettbygg og det er ikke forventet at resultatet er High End, vurderer jeg nå å lage et delefilter og bruke denne:
    http://www.thomann.de/gb/the_tamp_pm40c_endstufenmodul.htm


    Den er dog bare på 40 w, og jeg er veldig usikker på om det i det hele tatt spiller. Men noen omtaler beskriver den som veldig kraftig for størrelsen og spesifikasjonen. Tror jeg skal prøve og bare se om det funker i det hele tatt.

    Må evt. bygge inn ampen på den ene siden.
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    5" sub i lukket kasse??... jaja jojo blir sikkert kjekt det :) - artig prosjekt forresten!

    En noe kraftigere sak, men her passer det ikke med høyden :( http://www.hifikit.se/index.php?id=3199

    Sikker på du ikke vil lage bassrefleks av dette da?

    Angående element - du kan jo vurdere dette også som er mer subbasselement
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-831 (kanskje Dynabel har denne også...)
    Her til oppgraderingen neste jul :) http://www.focalaustralia.com.au/pdfs/uto_13WS.pdf
     
    Sist redigert av en moderator:

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Da var første test gjennomført, og det ble bass :)
    Siden det gjenstår å lime inn avstiver, lime på baffelen (nå var den bare skrudd på, og lakk litt luft på ene siden), og legge et lag med 6mm mdt rundt hele kassen er den ikke på langt nær så stiv og død som den kommer til å bli, og det låt ikke kjempebra, men jeg er positiv til at det vil bli bedre.

    Men - er det slik at en stiv, død kasse øker følsomheten?
    For den forsterkeren jeg nevnte i forrige innlegg var litt svak for denne suben, men den hadde ingen problemer med å dra cerberus suben min. Og det er merkelig siden elementet i cerberus suben har lavere følsomhet (83 db mot Sb elementets 88db), og er en større kasse (5 liter større, begge er lukket).
    Vil jeg kunne forvente høyere følsomhet når kassa er mye stivere?
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Takk til Vidar på Dynabel for måling og god tilbakemelding! Kjempeservice!

    Selv om suben ikke funket på min type musikk, funker den veldig bra på klassisk, jazz og rolig pop, som min far hører på. Og den gir ikke enorme volum, men den går langt dypere enn fulltonene, og komplementerer de godt synes jeg.

    Plasseringen på gulvet er midlertidig, den skal ligge i hylla etterhvert.
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Rocke-Rolf skrev:
    Og det er merkelig siden elementet i cerberus suben har lavere følsomhet (83 db mot Sb elementets 88db), og er en større kasse (5 liter større, begge er lukket).
    Vil jeg kunne forvente høyere følsomhet når kassa er mye stivere?
    Bare for å "buste" en myte angående følsomhet:
    Følsomheten måles ikke som et gjennomsnitt i hele frekvensregisteret, og måles heller ikke i samme frekvensområde på en bass/mellomtone og en ren sub bass. Dette kan jo skremme vekk de fleste, og få de til å tro at et sub basselement som er oppgitt til 83dB følsomhet låter lavere i bassen enn et bass/mellomtone element. Slik er det imidlertid ikke - generelt sett.

    83dB følsomhet eller lavere er nok det du sitter igjen med på SB elementet også i bassområdet. I en uendelig stor baffel ville SB elementet nok gitt 5-6dB høyere følsomhet i bassen. Målemetodene hos produsentene er også gjort forskjellig. SEAS måler i kasse på X antall liter trykkammer midt inne i et digert rom. ScanSpeak måler i "uendelig" baffel. Noe som forklarer litt av de pene og rette målingene med høy følsomhet nedover i bassen, mot målingen som oppgis fra SEAS - som er lave i bassen, men klatrer oppover i nivå jo høyere frekvensen er.

    Vidar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn