DIY ht. 15" og horn - Bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

De var meget pene! Hva putter man inn i en sånn en?

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    mteinum skrev:
    De var meget pene! Hva putter man inn i en sånn en?
    Tja, en 2" kompressjonsdriver fra 400-500hz og opp? Det var iallefall tanken :) Men hornet kan jo forkortes til å passe mindre fulltoner, f.eks Fostex FE126.

T

timc

Gjest
    Hvorfor ikke dra det helt ut når du først er i gang.

JBL 2452H-SL går rimelig på Ebay.

TAD 4003. Svinedyr men god.

JBL 2450 med Brush Wellmann Be diaphragm.

Du vil trenge 1.5" - 2" adaptere.

-Tim

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Jøss Defo! Det ble Lecleach på deg likevel ja :) Hvilken cut-off er det? 48cm ser ut til å være 340hz etter mine beregninger? Fikk forresten mine egne 58cm fra Martin (Azurahorn) i forrige uke. Holder på som besatt nå i helga :)
    Du har alltid plass, selvom det er en liten hybel ;)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Low-Q skrev:
    De portene burde minimum 15 cm fra bakveggen. Ellers virker de ikke spesiellt godt.... Dessuten skulle du hatt en indre flens også. Ikke bare de ytre. Disse hindrer virmelstrømmer i munningen i å snevre inn det aktive arealet på porten, samt redusere pustelyder til et minimum.

Ellers er det flott bygge. Virkelig kult!!

Vidar
    De var vel 10 cm eller noe slikt fra bakveggen. Men de er på dynga nå så... :) Kanskje det var grunnen til peaken? Har drevet å planlagt mine nye høytalere i snart et år nå... men klarer aldri å bestemme meg for en bestemt konfigurasjon ::)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    SannaX skrev:
    Jøss Defo! Det ble Lecleach på deg likevel ja :) Hvilken cut-off er det? 48cm ser ut til å være 340hz etter mine beregninger? Fikk forresten mine egne 58cm fra Martin (Azurahorn) i forrige uke. Holder på som besatt nå i helga :)
    Du har alltid plass, selvom det er en liten hybel ;)
    Gratulerer med dine Azura! :) Hvordan ser planene ut? Stemmer nok med 340hz :)

Bor i hybel nå, og har forsovet plass, men om jeg flytter på folkehøyskole, så blir det nok litt knapt :(

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Blir å prøve Paudio WN-520N i mellomtonen, Radian PB-475 i diskanten og Lambda TD15-M i bassen. Har kjøpt dreibenk og skal dreie et par tweeter horn ( LeCleach) 850Hz cut-off i morgen :) Blir en Avantgarde G2 replica med de nye støtterammene. Liker designet.

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    SannaX skrev:
    Blir å prøve Paudio WN-520N i mellomtonen, Radian PB-475 i diskanten og Lambda TD15-M i bassen. Har kjøpt dreibenk og skal dreie et par tweeter horn ( LeCleach) 850Hz cut-off i morgen :) Blir en Avantgarde G2 replica med de nye støtterammene. Liker designet.
    Ikke dumt :) Hvordan har du tenkt å lage støtterammene? Skulle gjerne gått for en 1" driver til diskanten, men er redd det akustiske sentrum blir for stort mellom de to driverne, da med den korte lytteavstanden min tatt med i betrakting. Hadde jeg hatt et større rom så hadde jeg kjørt på... ;)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er klart rommet er viktig. Sitter ca 3,5 m fra sweetspot, så regner med det er planke :) Får hjelp av en sveiser til rammene. Har kjøpt stål i 25mm firkant og rundrør av den nette sum av 300 kr. Han hjelper meg mot at jeg tar en titt på platespilleren hans. Er enda litt frem til jeg er "der", men må si jeg gleder meg :)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    SannaX skrev:
    Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for en dreibenk? :) Hadde vært hendig...

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte punge ut med 2K. Fant den på Finn. Det var en 8 år gammel fra Clas Ohlson med 10 hastighetsinnstillinger. Veier 80kg og kan ikke sammenlignes med den du får der i dag. Benken var nesten ikke brukt. Fordelen er at jeg kan dreie emner med 30cm i lengderetning av benken, men kan også vri motoren 90 grader på lengdeaksen, og da er det kun senter på dreiskiva og avstanden til bakken som begrenser diameter på emnet som skal dreies. Har lagd en innretning som fungerer som en manuell CNC som går på skinner fremover og til siden slik at en skruefølger hornmalen og dreier nøyaktig etter malen.

Sjekk denne så ser du hvem jeg har "hermet" etter :http://www.volvotreter.de/roundhorns.htm

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok for mye å begi meg ut på der ja... :)

Jeg (tror) har bestemt meg for å beholde hornene (because they look awesome...) Det blir enten en Radian 2" driver med en "faseplugg" halveis inn i hornet i mdf for å redusere beaming (se tegning), eller en Sonido 5" fulltone. Hornet blir da forkortet en del med fulltonen.

Hva jeg skal gå for blir da dilemmaet... ::)

Jeg skal gå for passiv deling denne gangen med en 2-3 Seas CA22RNY på hver side i en lukket kasse med eq. Disse er ganske følsomme til å være "Hifi" elemener, og har i tilegg en meget pen avrulling i toppen som gjør det mulig med et enkelt filter. To stk. slike vil ha en følsomhet på 94 db. Baffelstep og slikt tar jeg digitalt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn